Råd og støtte 11 – 13 år

Introduktion

Her kan du finde gode råd og mere viden om angst hos børn og unge.

Der kan være mange grunde til, at børn i en kortere periode kan opleve angst og være urolige over noget i deres liv. Det kender de fleste til. Det gør du måske også?

Det er en helt almindelig følelse at være bange, bekymret eller urolig i en periode. Men hos nogle børn fylder angsten så meget hver eneste dag, at det går ud over livsglæden og forhindrer dem i at have et almindeligt hverdagsliv med skole, venner, familie og fritidsinteresser.

VÆR OPMÆRKSOM OG TAL SAMMEN – DET HJÆLPER

Hvis du det meste af tiden føler dig bekymret, bange, ked af det og ofte har tanker om, at der sker noget farligt, så er Det er vigtigt at tale med andre om det. Tal med din familie, en god ven, en lærer eller andre voksne, som kan hjælpe dig med råd, vejledning og med at få sat ord på dine tanker og følelser.

Hvis du oplever, at en anden person tæt på dig ofte er bange, ked af det og måske begynder at trække sig fra jeres aftaler og fra fællesskabet, så kan det være en stor hjælp, hvis du åbner op og taler med personen om det.

Det er vigtigt at være opmærksom på sig selv og sine egne følelser. Og det er vigtigt at være opmærksom på hinanden, så man kan opdage, hvis der er behov for hjælp og støtte.

Vær åben og tal med hinanden. Det hjælper.

Når man lider af angst

Når man har en angstlidelse er det nødvendigt, at familie, venner, skole og andre kan give hjælp, støtte og trøste. Det er vigtigt, at man kan tale åbent om angsten og det, angsten gør ved en. Og få hjælp til at jage de triste tanker væk, som opstår i forbindelse med angst.

Det er nødvendigt at få behandling hos en professionel person, når man har alvorlig angst. Det kan være samtaler hos en psykolog eller en psykiater eller et andet professionelt behandlingstilbud fx i gruppe. Man kan også få medicin for sin angst, hvis angsten er meget invaliderende, og samtaleterapi ikke er tilstrækkeligt.

Personlige fortællinger

Her kan du møde Jonas, der har angst, hans mor, Tina, og hans søster, Kristine. I seks korte film giver de tre et ærligt og følsomt billede af, hvordan familien havde det i hverdagen, og hvordan de blev påvirket af Jonas´ angstlidelse, da angsten var værst.

Jonas har siden modtaget behandling for sin angst og har det i dag bedre.

Jonas - Om angsten

Filmen er en kort personlig fortælling om Jonas, der har separationsangst. Det betyder, at han ikke kan være uden sin mor i ret lang tid ad gangen.

Jonas - Mit sociale liv

Se og hør Jonas fortælle om, hvordan angsten påvirker hans sociale liv med venner og aktiviteter.

Tina – Angsten hos Jonas

Se og hør Tina fortælle om, hvordan angsten påvirker Jonas.

Tina – At være mor

Se og hør Tina fortælle om, hvordan man kan have det som mor til et barn med angst.

Tina – At være søster

Se og hør Tina beskrive, hvordan man kan have det som søster til en bror med angst.

Kristine – Angsten hos min bror

Se og hør Kristine beskrive angsten hos Jonas og hendes billede af hverdagen.

Gode råd

Mikael Thastum er professor i psykologi og leder af Angstklinikken for Børn og Unge i Aarhus.
Læs hans råd til dig, der har angst. Eller til dig, der er kammerat til en, der har angst.

Hvis man måske har angst

Det første man kan gøre, hvis man måske har angst, er at undersøge, hvad det er man er bange for, om angsten er realistisk eller urealistisk. Det kan være, man er bange for, at der skal ske noget med ens forældre. Så skal man tænke på, hvor stor sandsynlig der er, for at ens forældre kører galt eller andet. Hvis man undersøger sine egne tanker, vil man opdage, at man kan finde frem til en realistisk tanke, der ikke vil give så meget angst. I mange tilfælde vil man opdage, at tankerne er overdrevne eller urealistiske.

Det næste man kan gøre, hvis man har angst, er at arbejde med at gøre nogle af de ting, man er bange for og undersøge dem. Man vil ofte opleve, at der ikke sker de frygtelige ting, man egentlig troede ville ske.

Hvis man er kammerat til en med angst

Hvis man er kammerat til en, der har angst, kan man hjælpe den, der har angst, til at undersøge de angste tanker og måske hjælpe til at finde frem til en tanke, der er mere realistisk. Eller man kan sammen med den, der angst, forsøge at lave en trappestige, hvor man hjælper den, der har angst, med trin for trin at gøre de ting, vedkommende er bange for.

Vil du vide mere?

Herunder kan du finde mere information om, hvad angst er og finde steder, hvor børn og unge kan søge viden, hjælp og rådgivning.

Hjemmeside:

Litteratur:

Snak om angst og depression... Med børn og voksne i alle aldre
Bogen henvender sig til både børn (0-6 år), for dem der er større og også til voksne som har været børn engang. Den tager udgangspunkt i de oplevelser en familie kan opleve når et familiemedlem får angst eller en depression. Skrevet af Karen Glistrup

Angst

Angstbogen beskriver den normale og den eksistentielle angst, eksamensangst, fobier og panikangst samt OCD og alle de andre former for angst, der kan ses hos børn, voksne og ældre. Der er grundige beskrivelser af angstens symptomer og diagnoser, årsager og behandlingsformer.
Skrevet af Jes Gerlach

Mindfulness for børn og unge Teori og praktiske øvelser

Af: Justesen, Sabrina Leoni.
Dansk Psykologisk Forlag

Selvhjælpshæfte til sygdomsangst/helbredsangst til de 6 – 13/14-årige

Format: Pdf, 41 sider
Thomsen, Jens Henrik, aut. Børnepsykolog

Anonym rådgivning for børn og unge

www.headspace.dk

Jeg er fantastisk – Jeg er mørkeræd

Dokumentarfilm for børn.
Instruktør: Klaus Kjeldsen
14 minutter.
Hvornår er man for stor til at være mørkeræd?
Se filmen her