Log ind på medlemssiderne
Indtast venligst adgangskode:


Log ind




Nyeste nummer af AngstAvisen er klar
QR-kode
Opslag

Forskere, jounalister, studerende m.fl. søger angste...

Internetbaseret selvhjælpsterapi mod selvmordstanker

Har du selvmordstanker, og har du lyst til at være med i et forskningsprojekt, som undersøger om internetbaseret terapi kan hjælpe personer med selvmordstanker?

Cool Kids til børn med angst og autisme

- børn søges til effekt-undersøgelse i Midtjylland

Vis din angst
 
Video
Overvind din usikkerhed med ACT
Russ Harris
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Pris: kr. 328,00 m/moms – Sider: 302
ISBN: 978-87-7706-757-0 – Udgivet: 2012

Af Susanne Mitchell Lindhard

Jeg har tidligere anmeldt Russ Harris´ bog ”Lykkefælden, Stop kampen - lev livet” fra 2010. Jeg var meget begejstret for bogen, så det var med store forventninger, at jeg gik i gang med hans helt nyoversatte bog ”Styrk selvtilliden” - og jeg blev ikke skuffet.

Styrk selvtilliden Forfatteren præsenterer også i denne bog den nye metode ACT (Acceptance and Commitment Therapy), der baserer sig på den nyeste adfærdspsykologiske forskning. ACT er en hjælp til at afdække ens indre værdinormer og udvikle bevidst nærvær, så man kan opleve større tilfredshed og mening i og med livet.

Er der en kløft mellem det liv, du lever og det liv, du gerne ville leve?
Kan dette spørgsmål besvares med ”ja”, er bogen her et godt redskab til at komme det ønskede liv nærmere. Hvor ligger blokeringerne? Hvad er det du gør og ikke gør, der forhindrer dig i at nå dine drømme? Mangel på den nødvendige selvtillid er ofte svaret. Frygt kommer i vejen, og livet går måske helt i stå, mens vi udkæmper en indre kamp. Vores lys bliver sat under en skæppe, talenter ligger ubrugte hen, fordi vi simpelthen ikke kan, tør, vil, tro på, at vi har det der skal til, så tingene lykkes for os.

Hvad er det værd for dig?
Hvad er dine værdier? Bogen tager hele tiden udgangspunkt i personlige værdier. Det der for den ene er det mest værdifulde liv, kan jo for en anden være helt ligegyldigt. Først lærer vi, at adskille mål og værdier: ”At få et stort hus” er et mål, mens sætningen: ”jeg ønsker at drage omsorg for og beskytte min familie” er værdier.

”At tabe mig fem kilo” er et mål, mens sætningen ”jeg ønsker at passe på, styrke og vedligeholde min krop” er værdier. Bogen har en lang række skemaer til hjælp for at få afklaret ens indre værdier. Værdier spiller nemlig en meget vigtig rolle i udviklingen af selvtillid. Ikke nødvendigvis målet, der jo kan ligge år ude i fremtiden, men derimod værdierne, der jo er med os hvert skridt på rejsen. Selvom man ikke har det store hus eller har tabt de fem kilo, kan man gøre en lille bitte forskel lige præcis i dag, hvor man via handling understøtter sine værdier. Og det giver selvtillid, når vi gør noget, vi føler er godt og rigtigt for os.

Hvad ville du gøre anderledes?
Det næste spørgsmål, der melder sig, er så ”Hvad ville du gøre anderledes, hvis du havde mere selvtillid?”. Man kan tage sit liv punkt for punkt, dele det op i selv de mindste bidder. Fx ”Hvad ville jeg gøre anderledes i min relation til min kollega, Yrsa, hvis jeg havde mere selvtillid?”, eller ”Hvilken aktivitet ville jeg dyrke, hvis jeg havde mere selvtillid”. Alle spørgsmål besvares, mens man skeler til sine værdier. Det nytter jo ikke, at svaret på det første spørgsmål er: ”jeg ville sparke Yrsa bagi!”, hvis man har en værdi, der hedder: ”Jeg ønsker at være et fredsskabende menneske”. Vejen til selvtillid er jo netop at leve i overensstemmelse med sine værdier og derved blive det menneske, man ønsker at være.

Selvtillid er to ting.
Der er to sider af begrebet selvtillid. Det er både en følelse og en handling! Mange sidder fast i selvtillidskløften. ” Jeg vil gøre alle disse gode ting for mig selv og i mit liv – når jeg får mere selvtillid!” Hvis vi ikke føler selvtillid, må vi i stedet handle aktivt. Og det er her, bogen har sin hovedvægt. Det er jo nemlig ikke så enkelt. Her ligger barriererne gemt, omhyggeligt samlet gennem vores hidtidige liv. Vi er bange for det ukendte. Vi er bange for at handle mod vores tidligere oplevelser, vores tillærte forestillinger, normer og regler. Vi frygter janteloven, traditionsbrud, isolering, mobning, og mest af alt frygter vi fiasko!

Trin for trin
Bogen ”Styrk selvtilliden” tager os i hånden. Med mange eksempler, skemaer, tips, tricks og forklaringer. Man lærer for eksempel ”Tryllelim” at kende, ”Defusioner”, ”Engagementets grundregler”, ”At ride på den vilde hingst”. Og man lærer ligeledes at blive opmærksom på alle de faldgruber, der er på vejen til at tilegne sig mere selvtillid – og man lærer, hvordan de overvindes.

Mesteren!
Ja, det er mit ord. Jeg synes, at Russ Harris er en mester inden for selvhjælpsbøger. Jeg har læst rigtig mange, og har af og til bidt i bordbenet af irritation over hurra-sætninger og uigennemskuelige værker i genren (min yndlings hade-hurra-sætning fra en selvhjælpsbog er stadig: ”Det er usundt at være tyk og trist, når man lider af angst. Så lad være med det!”) Sådan noget vrøvl støder man ikke på hos Russ Harris. At læse hans bøger er som at samtale med en klog og omsorgsfuld ven. ACT-teknikkerne byder ligeledes på mange såvel plausible, som yderst menneskevenlige, støtteredskaber og strategier. Gør dig selv den tjeneste at læse denne bog. Du kan opnå at blive fri til at opføre dig, som den person du gerne vil være og gøre de ting, du gerne vil gøre. Med ægte selvtillid.

Vi mangler p.t.
0
0
5
gaver á 200 kr.

HjerteHjælp Angstforeningen, så vi fortsat kan hjælpe dig. Vi har brug for mindst 101 gaver à 200 kroner i 2017, bla. for at gaver til os kan være fradragsberettigede også til næste år.
Bliv medlem af Angstforeningen
Støt vores indsats og nyd godt af medlemsfordelene.

Medlemskab koster 250 kr. pr. år.

Læs mere Læs mere
Angstforeningens forum
Panic App
App til panikangste
Fås i Google Play og iTunes
Copyright © 2010 | Angstforeningen | Peter Bangsvej 5B | 2000 Frederiksberg | tlf. 70 27 13 20 | CVR/SE nr.: 26401739