Side 1 af 2  > >>

Internetbaseret selvhjælpsterapi mod selvmordstanker

Har du selvmordstanker, og har du lyst til at være med i et forskningsprojekt, som undersøger om internetbaseret terapi kan hjælpe personer med selvmordstanker?

Helbredsangst: Ny internetbehandling

Personer fra 18 år og opefter søges til forskningsprojekt

14-09-16

Helbredsangst: Ny internetbehandling

Personer fra 18 år og opefter søges til forskningsprojekt

Har du helbredsangst, og har du lyst til at være med i et forskningsprojekt, som afprøver en ny internetbaseret behandling? Så er det måske dig, vi søger. Du kan henvende dig til og med februar 2017.

Baggrund
ComputerskærmPå Funktionelle Lidelser, Aarhus Universitetshospital, har vi flere års erfaring med at behandle personer med helbredsangst. I andre lande, bl.a. Sverige, har man gode erfaringer med at behandle helbredsangst via internettet.

Hvem kan være med?
Kan du svare ’ja’ til flere af nedenstående kendetegn ved helbredsangst, så er det måske dig, vi søger:

• Du har tilbagevendende tanker om at have en alvorlig sygdom
  • Hvis du hører eller læser om sygdom, kan du hurtigt blive bange for, at du har eller vil få samme sygdom
  • Du har stor opmærksomhed på kroppen og dens signaler
  • Du er optaget af information om sundhed og sygdom
  • Du er bange for at blive syg af noget du fx har rørt eller spist
  • Du er bange for at tage ordineret medicin
  • Din hverdag og livskvalitet er påvirket af tankerne om sygdom

Deltagelse i et forskningsprojekt
Forskningsprojektet baserer sig på en lodtrækning. Halvdelen får adgang til et internetprogram med det samme, og den anden halvdel får adgang til et lukket diskussionsforum på internettet i samme periode. Efter projektperioden tilbydes alle internetprogrammet.

Hvad indebærer internetprogrammet?
nternetprogrammet er et guidet selvhjælpsprogram. Du skal arbejde med programmet hjemme og samtidig har du mail-kontakt til en behandler i programmet, som hjælper dig undervejs. Indholdet er en blanding af tekst, video-klip og øvelser. Internetprogrammet kræver samme indsats og prioritering, som al anden psykologisk behandling. Det er ikke et ’quick-fix’, men en ny måde at modtage hjælp på.

Hvem kan deltage i forskningsprojektet?
Du behøver ingen henvisning fra din egen læge. Du kan selv henvende dig på hjemmesiden www.helbredsangst.dk. En psykolog eller læge vurderer efterfølgende ved et video-interview, om du opfylder kriterierne for helbredsangst.

Hvorfor forske i helbredsangst?
Helbredsangst er en udbredt lidelse med få tilgængelige behandlings-tilbud. Det er ofte en overset lidelse, med store konsekvenser for den enkelte, hvorfor der er behov for forskning, som sætter fokus på effektiv diagnostik og behandling af helbredsangst.

Du kan læse mere om forskningsprojektet på www.helbredsangst.dk eller ved yderligere spørgsmål kontakte projektleder: psykolog Ditte Hoffmann Jensen på telefon 7846 4310 eller mail {mailto address="dittjese@rm.dk" encode="javascript"}.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Ditte Hoffmann Jensen (psykolog og PhD studerende),
Charlotte Rask (børne- og unge psykiater) og
Lisbeth Frostholm (ledende psykolog)

Læsernes spalte:
En uigennemskuelig behandlingsjungle
Som rådgiver i Angstforeningen kan jeg blive indigneret og frustreret over den jungle, som mennesker med angst skal trænge igennem for at få bedre alternativer end medicin fra lægen...
Læs mere Se mere
Copyright © 2010 | Angstforeningen | Peter Bangsvej 1B | 2000 Frederiksberg | tlf. 70 27 13 20 | CVR/SE nr.: 26401739