Lymfeknude :(

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
Asserfe123

Lymfeknude :(

Indlæg af Asserfe123 » 13 jul 2019 14:10

Hej,
Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver, for jeg skal til lægen uanset hvad..
Men jeg har i snart et år (tror jeg) haft en knude/lymfeknude i mit venstre kraveben.
Den “gemmer” og kommer kun frem når jeg rykker kravebenet. Jeg har forsøgt at skubbe tanken væk om det, og har haft det fint, men den anden dag begyndte jeg at mærke på den, og kan mærke en hård klump.
Jeg kan rykke på den, men den er ikke øm. Hvis det er en lymfeknude burde den jo være øm, medmindre det altså er kræft som er det jeg er så bange for :(

Jeg har sygdomsangst, men den her gang er der jo faktisk noget om snakken og jeg er så bange..

Er der nogen der har haft en lymfeknude det ikke var øm i lang tid uden det var kræft?

BjornP

Re: Lymfeknude :(

Indlæg af BjornP » 17 jul 2019 22:08

Asserfe123 skrev:
13 jul 2019 14:10
Hej,
Jeg ved ikke helt hvorfor jeg skriver, for jeg skal til lægen uanset hvad..
Men jeg har i snart et år (tror jeg) haft en knude/lymfeknude i mit venstre kraveben.
Den “gemmer” og kommer kun frem når jeg rykker kravebenet. Jeg har forsøgt at skubbe tanken væk om det, og har haft det fint, men den anden dag begyndte jeg at mærke på den, og kan mærke en hård klump.
Jeg kan rykke på den, men den er ikke øm. Hvis det er en lymfeknude burde den jo være øm, medmindre det altså er kræft som er det jeg er så bange for :(

Jeg har sygdomsangst, men den her gang er der jo faktisk noget om snakken og jeg er så bange..

Er der nogen der har haft en lymfeknude det ikke var øm i lang tid uden det var kræft?
Lymfeknuder kan opstå som følge af betændelse. Jeg havde på et tidspunkt nogle halssmerter og nogle lymfeknuder på halsen. Det var ikke noget der gjorde synderligt ondt, bare lidt ømhed, og hvis det var kræft burde det vel også gøre ondt, så det tror jeg ikke du skal lægge så meget i. Ved mig fandt de ingen tegn på kræft. De kom frem til at den hudsygdom (rosacea) jeg havde, førte til en midlertidig, højere modtagelighed overfor infektion, der satte lymfekirtlerne på overarbejde. Jeg kom på en antibiotika-kur, og det gik i sig selv efter 1-2 uger. Tog dem dog næsten et halvt år at nå frem til diagnosen (det var egentlig hudlægen, jeg lige var begyndt at se, der foreslog sammenhængen).

Så jeg tænker det også kan være det ved dig. Altså en vedvarende infektion, der sender lymfekirtlerne på overarbejde. Da lymfeknuden på min hals var størst, var den også blevet ret hård, men det fik antibiotikaen bugt på. Noget der hed tetracyklin.

Julielykkegaard

Re: Lymfeknude :(

Indlæg af Julielykkegaard » 03 aug 2019 06:14

Hej.
Jeg har i en lang periode haft en lymfeknude på halsen der har været hævet, som i årevis. Jeg har været ved lægen med den og han sagde det ik var noget i det. Jeg skulle derimod holde op med at trykke på den og være opmærksom på den. Den kan blive ved med at være hævet hvis man bliver ved med at trykke på den. Jeg har også noget jeg troede var en lymfeknude og var meget bekymret men det vidste sig så at være en fedt knude. Jeg brugte lang tid på at være bekymret over ovennævnte men det fik lægen hurtigt afkræftet at der skulle være noget farligt i det. Jeg syntes du skal tage til læge og snakke med ham/hende. Man skal ik gå rundt og være bekymret.

Besvar