Min erfaring med Sertralin og Seroxat / Paroxetin

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
Brugeravatar
cocool

Min erfaring med Sertralin og Seroxat / Paroxetin

Indlæg af cocool » 22 jan 2019 13:49

Kære alle,

Jeg har under min angstbehandling selv savnet at høre folks erfaringer med angst samt med ovenstående medicin, så nu vil jeg dele min egen.

Jeg kæmper med panikangst / generaliseret angst / sygdomsangst. Det hele startede efter en længere periode med en meget slem forkølelse. Jeg lever et sundt liv og er normalt aldrig syg. Så jeg begyndte at blive bekymret, da jeg efter en måned ikke havde fået det bedre, og da diverse undersøgelser ikke viste noget. Jeg begyndte at vågne midt om natten med følelsen af, at jeg ikke kunne trække vejret. Og lige pludselig en dag på arbejdet fik jeg et angstanfald, hvor jeg følte, at jeg ikke kunne få luft. Jeg blev hentet af en ambulance og troede, at jeg skulle dø... På hospitalet viste undersøgelser af hjerte mv. at jeg ikke fejlede noget. En CT-scanning af mit hoved viste dog en forkølelse, som havde udviklet sig til en kronisk bihuletændelse. Hvilket bare gjorde det hele meget værre...

Derefter begyndte jeg at få daglige angstanfald med hyperventilering, hjertebanken, sovende fornemmelser i arme og ben, svimmelhed, mundvand, kvalme, klump i halsen, luft i maven hvor jeg hele tiden skulle bøvse, synkebesvær, trykken for brystet, kolde og svedige føder og mundtørhed. Jeg fik angstanfald selvom jeg bare lå derhjemme på sofaen. Til sidst kunne jeg intet foretage mig. Anfaldene begyndte dog at aftage med tiden, og angsten blev mere en form for konstant fysisk ubehag - især i halsen. Jeg følte hele tiden, at jeg havde noget siddende i halsen. Noget der både irriterede og gav spændinger og som nogle gange kunne give en kvælende fornemmelse. Til sidst turde jeg nærmest ikke at spise noget i frygt for at blive kvalt, og jeg tabte mig derfor 10kg. Min hukommelse blev ekstremt dårlig, og jeg havde hele tiden nogle nerver rund omkring i kroppen, som bevægede af sig selv. Jeg havde spændinger i ansigtet og i maven, og jeg kunne nærmest ikke gå og tale på samme tid uden at hive efter vejret. Det eneste jeg kunne var at ligge og læse. Jeg kunne ikke engang se TV uden at få det dårligt.

Min læge henviste mig til psykolog og gav mig Sertralin. Jeg turde dog ikke at tage medicinen efter alt det dårlige, jeg havde hørt om "lykkepiller". Men da psykologsamtaler ikke hjalp, valgte jeg at give det en chance. Jeg tog en halv pille om morgenen (10mg), og om aftenen begyndte jeg at få det ekstremt dårligt. Lige pludselig blev jeg mega varm i hele kroppen. Det begyndte at brænde overalt. Jeg fik alle mulige ubehagelige følelser af frygt og depression, som kom ud af det blå. Min hjerne hjulede afsted, som en person der cykler så hurtigt han kan i første gear. Tankerne fløj frem og tilbage, og jeg kunne overhovedet ikke koncentrere mig. Jeg kunne nærmest ikke tale. Jeg kunne ikke finde ordene frem. Og som følge heraf blev angsten også meget værre. Jeg kunne heller ikke sove. Da jeg oplevede præcis det samme dagen efter, stoppede jeg med medicinen.

Et par dage efter begyndte jeg faktisk at få det bedre. Mange af de fysiske symptomer begyndte at aftage, og jeg kunne igen tage ud og lave noget. Efter at have læst en bog om angst fik jeg blod på tanden og begyndte at eksponere mig selv. Men jeg havde det ekstremt dårligt hver gang jeg gjorde det og det blev aldrig rigtig bedre. Min læge sagde, at jeg blev nødt til at tage medicinen, men jeg var fast besluttet på at blive rask på egen hånd. Folk omkring mig var også meget modstandere af medicinen, hvilket smittede af på mig. Men angsten blev bare værre...

Efter 6 måneder i sengen hjemme hos mine forældre besluttede jeg mig for at prøve medicinen igen. Jeg kunne ikke se nogen anden udvej. Efter en samtale med en psykiater startede jeg på Seroxat. De første par dage mærkede jeg ingenting, men lige pludselig begyndte de samme bivirkninger at komme, som da jeg tog Sertralin. Og det blev bare værre.. Jeg vågnede også om natten med den brændende fornemmelse i hele kroppen og med en konstant ængstelig følelse. Det hele gik over i en egentlig depression, hvor jeg overhovedet ikke kunne overskue livet samtidig med, at jeg fik selvmordstanker. Min mor blev nødt til at blive hjemme fra arbejde, da jeg ikke kunne være alene. Jeg kunne heller ikke rejse mig op uden at blive svimmel eller gå 100 meter uden at skulle sidde ned. Jeg var total afkræftet. Først efter 2 uger begyndte bivirkninger at aftage og efter 3 uger var jeg tilbage i min "normale" angsttilstand. Efter 4 uger kunne jeg mærke betydelige forbedringer og jeg kunne igen tage ud og lave nogle ting.

Efter 3 måneder på medicinen kan jeg næsten lave alt som jeg kunne før, og er næsten mig selv igen. Jeg kan se mine venner, tage i biografen osv. Jeg er dog stadig ikke helt klar til at arbejde igen. Oplever stadig lidt angst og stress i kroppen nogle gange, og min hukommelse er stadig ikke særlig god. Men jeg er blevet meget bedre til at håndtere det og humøret er godt igen. Især styrketræning og løb har hjulpet mig. BodySDS behandling er også noget, som jeg kan anbefale. For mig har det også hjulpet meget at kunne tale med en psykiater, som har forstand på hvad der sker i kroppen samt hvad medicinen kan gøre. Jeg følte ikke at min egen læge havde noget kendskab til det. Og psykologsamtaler gav mig ikke så meget udover, at jeg kunne lukke lidt op for lorteposen. Efter et par gange var der ikke mere at tale om.

Mit håb er en dag at kunne stoppe med medicinen. Jeg sover nemlig meget dårligt om natten og har lidt underlige fornemmelser i kroppen af og til. Det har også påvirket mig seksuelt, men ikke så meget, at det er et problem. Disse bivirkninger er noget jeg kan leve med i modsætning til min tidligere angsttilstand. Når jeg tænker tilbage, ville jeg ønske at jeg havde lyttet til min læge - at jeg havde påbegyndt den medicinske behandling noget før, selvom det var de værste 2 uger i mit liv. Jeg kunne på ingen måder have klaret mig uden medicin. Folk der siger at alle kan overvinde angsten uden, ved ikke hvad de taler om. Nogle kan og andre kan ikke, sådan er det bare.. Min egen holdning til medicinsk behandling var desværre påvirket af bl.a. medierne og andre folk, der taler ned om det. For nogle mennesker er det den eneste vej ud. Det er heller ikke alle, som oplever så slemme bivirkninger. Jeg har været meget følsom overfor det. Jeg var på den laveste dosis i 3 uger (10mg) og havde det alligevel forfærdeligt. Nu er jeg på 30mg.

Jeg håber at min erfaring med angst og medicin kan hjælpe nogle af jer andre derude til at finde en vej tilbage til livet. Giv ikke op selvom alt ser sort ud.
Senest rettet af cocool 29 jan 2019 22:05, rettet i alt 1 gang.

Dittemadsen42

Re: Min erfaring med Sertralin og Seroxat / Paroxetin

Indlæg af Dittemadsen42 » 28 jan 2019 21:30

Tusinde tak for dine erfaringer ! Jeg er selv meget ramt og jeg er ikke på medicin. Min angst går også på medicin så det er lidt træls... men dejligt at høre at du har haft glæde af den, det gør mig meget mere rolig hvis jeg selv skal prøve en dag. Nu prøver jeg med alternativt behandling. Det har givet mig ro men jeg mærker stadig angsten dog ikke panikanfaldende mere...😊😊 imorgen bliver min første hypnose, så det er jeg lidt spændt på!!

Hvor meget alternativt ud over sds har du forsøgt dig med? Og hvordan hjælp sds dig? 😊
Selv eksperimentere jeg med sds, akupunktur, kraniel sekral terapi, zoneterapi, psykolog og meditation samt yoga... 🙈🙈🙈

Brugeravatar
cocool

Indlæg af cocool » 29 jan 2019 22:43

BodySDS har hjulpet mig både mentalt og fysisk. Jeg har fået "afmonteret" nogle traumer / dårlige oplevelser som barn. Min behandler havde en evne til at få mig til at åbne op, så tårene trillede næsten hver gang jeg var der. Bare ved at trykke forskellige steder på kroppen. For mig har det fungeret meget bedre end at gå til psykolog. Derudover har behandlingen hjulpet mig med at spænde af i kroppen og dermed kunne slappe mere af. Også det fysiske ubehag blev reduceret og efter hver behandling havde jeg fornyet energi. Min behandler har også selv kæmpet med angst i mange år og er kommet godt ud af det. Så det har været rigtig god sparing. Hvis du bor i Københavnsområdet, kan jeg anbefale vedkommende.

Jeg har ikke prøvet andre behandlingsmetoder, men jeg har overvejet akupunktur samt CBD olie og kava kava. Akupunktur har jeg læst mange gode ting om i diverse bøger om angst.. Men det var lidt for dyrt både at gå til SDS og akupunktur. Hvis jeg skulle prøve akupunktur, skulle det nok være hos en kinesisk uddannet læge. Så vidt jeg kan forstå, er der en større chance for succes, da den kinesiske behandling er mere målrettet, hvorimod den danske er mere standardiseret og dækker en bred vifte af sygdomme og lidelser.

CBD olie har jeg ikke kunne finde nok information om til jeg ville prøve det. Det kræver vist, at man prøver sig frem med diverse produkter samt eksperimenterer med dosis, før man finder noget der virker. Det havde jeg absolut ikke overskud til at forsøge mig med i den tilstand, som jeg var i. Men når jeg en dag skal trappe ud af medicinen, kunne jeg godt overveje at give det et forsøg, hvis jeg altså ikke kan fungere uden medicinen.

Kava kava er i lighed med CBD olie et naturprodukt. Også her skal man først finde det rigtige produkt og den rigtige dosis. Men det er lidt nemmere at eksperimentere med, da man i de fleste tilfælde kan mærke en hurtig effekt medmindre man har en tolerance overfor det. Efter at have skrevet med en masse folk i kava forummet, hvor det havde hjulpet dem med deres angst, bestilte jeg nogle produkter fra USA af den fineste kvalitet (pulver der skal blandes med vand). Min pakke strandede dog i tolden og i mellemtiden fik jeg det så dårligt, at jeg begyndte på medicinen. Da jeg efter en måneds venten modtog min pakke, turde jeg ikke prøve det. Det er nemlig ikke så godt at tage kava kava samtidig med anden medicin, da det kan binde sig til medicinen og dermed skade leveren. For nogle år siden var der også nogle tilfælde med leverskader og folk som døde af det, hvorfor det blev forbudt at sælge i Danmark. Men så vidt jeg ved, var det pga. nogle produkter som var fremstillet af de dårlige dele af kava planten. Hvis man bruger andre dele end roden, kan man blive meget syg. Hvis man prøver sig med kava kava, er det derfor meget vigtigt at bestille fra nogle anerkendte steder.

Det blev et langt svar, men håber det kan bruges. Held og lykke med hypnosen :)

Dittemadsen42

Indlæg af Dittemadsen42 » 01 feb 2019 17:46

Tusinde tak!! Dejligt svar og meget givende!! Jeg bor desværre ikke i kbh området, men bruger doro og cassandra mht sds og de er virkelig kompetente!!😊
Kan høre at du også har forsøgt dig lidt frem, der er vidst ikke andet for. Hypnose var for mig, lidt en fuser. Men jeg var heller ikke tryg ved ham manden og så kostede det 1200 kr for en behandling!!!!! Det eneste jeg var da jeg gik derfra var vred! Hvis man har et ønske om at hjælpe folk så røver man dem ikke på den måde. Har også hørt til tanke feltsterapi, men fik en pris på knap 10.000 kr for 4 sessioner!!! Jeg syntes simpelthen de skulle skamme sig....! Nå men vrede er da rare end angst 😅
Til gengæld har jeg besluttet at kaste mig ud i wim hof metoden - ved jeg ikke om du har hørt om? Jeg kan godt lide ideen om at jeg kan gøre noget selv... hvis du forståe hvad jeg mener 🙈🙈😊
Tak tak tak for dit svar! Det giver meget tryghed at kende til din situation og din rejse
Mvh Ditte

Besvar