Sådan fik jeg kontrol over min tandlægeskræk

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
AM11

Sådan fik jeg kontrol over min tandlægeskræk

Indlæg af AM11 » 17 aug 2018 12:55

Har hele mit liv gået med angst for tandlæger, og det var især rigtig slemt som barn. Tror den blev opbygget ved at jeg var til tandlægen og få trukket mange tænder ud i løbet af barndommen, da mine tænder voksede skævt af mælketænderne. I mange år efter jeg flyttede hjemmefra prøvede jeg at undgå frygten for tandlæger. Dette gjorde jeg ved at være ekstra grundig til at børste tænder og bruge tandtråd, og så krydse fingre for at det hele gik uden at skulle til tandlægen. Desværre blev jeg ramt af tandpine, og var virkelig ræd for at jeg nu blev nød til at tage til en tandlæge.

Jeg talte med min mor om mine muligheder, og vi blev enige om at jeg måtte finde den tandlæge på Frederiksberg, som jeg fandt mig mest tryg ved, selvom jeg virkelig ikke var meget for det...

Sammen med min mor kiggede jeg tandlæger igennem på Frederiksberg og omegn, og fandt så Tandlægerne på Alhambravej, som har stor fokus på problemet med tandlægeskræk. På deres hjemmeside havde de denne meget hjælpsomme trin for trin guide til at komme tandlægeskræk til livs. Den gav rigtig god mening for mig, og var med til at skabe en anerkendelse af mit problem fra deres side. De gav mig et indtryk af at de havde erfaring med at håndtere problemet, og jeg ringede derfor til dem for at få en snak. Jeg var stadig skeptisk inden samtalen, men talte med denne meget flinke kvindelige medarbejder, som gav mig en følelse af en vis ro. Jeg aftalte at jeg kunne komme forbi og kigge inden en aftale, hvilket jeg gjorde hurtigt efter. Jeg havde nu gået og spist smertestillende i nogle dage, så jeg vidste godt i mig selv at jeg snart skulle overvinde min frygt for at det ikke skulle blive værre. Efterfølgende fik jeg en tid hurtigt, og fik klaret mine tandproblemer delvist overvundet min frygt.

Jeg er stadig ikke fan af tandlæger i dag, men den gode oplevelse gjorde virkelig noget for min kontrol af min tandlægeskræk. Hvis guiden også kan hjælpe dig, er den til at finde her: https://alhambravej.dk/tandlaegeskraek-koebenhavn/

Besvar