Angst for blodpropper og diverse sygdomme...

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.

Angst for blodpropper og diverse sygdomme...

Indlægaf micklarsen99 » 17 dec 2017 02:57

Hej Allesammen.

Jeg er en 18 årig dreng, relativ følsom psyke eller hvad man skal kalde det... Det hele plejer at dreje sig om sygdomme, fra kræft til blodpropper "de sædvanlige" eller hvad man skal kalde dem... På det seneste har det været blodpropper diverse steder, og nogen gange bliver altså fanget i den onde cirkel og er ved at få et angstanfald... Vil man være i tvivl hvis man fik en blodprop? Og hvordan kan jeg eventuelt berolige mig selv?

Tak for svarene på forhånd.
micklarsen99

Re: Angst for blodpropper og diverse sygdomme...

Indlægaf DanielR » 24 jan 2018 01:19

Hejsa,

Jeg kender alt til hvad du oplever.

Jeg er en mand på 25 år og ligger som du gjorde sikkert her om natten og skriver det her fordi jeg ikke kan sove pga. Min angst for et hjertestop og ikke at vågne i morgen. Jeg har muligvis også stress samtidigt.

Men det der hjælper mig pt. er at lave vejrtrækningsøvelser som Navy Seals gør det i stressede situationer. Inhaler i 4 sekunder. Hold vejret i 4 sekunder. Exhaler i 4 sekunder og vent så igen med at inhaler i 4 sekunder. Repeter indtil du selv synes det er nok.

Det hjælper for mig fordi man kun koncentrerer sig KUN om dette i det stykke tid man gør det. Evt. pift øvelsen op med noget virkeligt afslappende musik.

Men for at besvare dit spørgsmål om hvorvidt man er i tvivl om man kan mærke om man får en blodprop. Så ville jeg sige at man umiddelbart ikke er i tvivl. Men ellers så tag til lægen og snak med ham/hende om hvordan du har det og bed om at blive kontrolleret (blodtryk osv.). Det gjorde jeg fordi jeg oplevede en prikken i venstre side af mit bryst eller som om der var nogen der nev mig i venstre arm. Første gang kontrollerede min læge blodtryk og lyttede til mit hjerte og kunne konstatere at der ikke var noget galt. Efter det besøg var der ikke noget i omkring 4 dage før det hele vente tilbage. Jeg tog så der op igen og bad om et EKG som viste sig at være helt normalt. Det var virkeligt rart at gå at vide at man ikke fejler noget. Men jeg har stadig angsten for at der er noget galt. Men når jeg kan mærke det bliver slemt så laver jeg den øvelse som beskrevet og det hjælper rigtig tit. Massage har også hjulpet mig. (Det skal lige siges jeg er en rigtig computer nørd med dårlig holdning i ryggen og sidder meget ned i skole og på arbejde). Så det kan måske også være myoser der trykker på dine nerver så det føles som om du måske har et eller andet i armene eller brystet.

Jeg håber det kunne hjælpe lidt.

Skriv endeligt hvis der er noget du ikke forstår eller har spørgsmål til.

Mvh
Daniel
DanielR

Tilbage til Sygdomsangst