Primært fysiske symptomer på angst?

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
Sommerfugl

Primært fysiske symptomer på angst?

Indlæg af Sommerfugl » 07 aug 2012 15:27

Hej...
Jeg har tidligere her på siden, delt mine symptomer. Jeg er blevet udredt på kryds og tværs, og der kan ikke findes nogen fysisk årsag til mine - fysiske - symptomer. Overvejelserne går nu på, om jeg har angst. På "Sundheds-lex".dk kan jeg da osse nikke bekræftende på en stor del af de oplistede Angst-symptomer. Problemet er bare, at jeg egentlig ikke føler mig angst, sådan oppe i hovedet;-) Er godt nok et bekymret og "sort-seende" gemyt, men det er de "fysiske symptomer", jeg kan nikke mest genkende til. Kan det være sådan? At man mest/primært har fysiske angst-symptomer.
Min psykolog er SLET ikke tøvende, når han siger, at han mener, mine symptomer skyldes noget psykisk, som er den formulering, jeg i min "måske-erkendelsesproces" er moden til at arbejde med;-) Men mangler virkelig at spare med nogen, der ku ha det på samme måde.
/Sommerfugl

ChristianB

Re: Primært fysiske symptomer på angst?

Indlæg af ChristianB » 09 aug 2012 00:56

Jeg har også klart mest haft fysiske symptomer og mange forskellige. Men hvilke har du da som du er i tvivl om ? Jeg har nærmest været samtlige symptomer igennem og er også blevet undersøgt på kryds og tværs og har også en lang erkendelses process bag mig. Men har langsom fået det bedre fysisk og psykisk.

Sommerfugl

Indlæg af Sommerfugl » 09 aug 2012 08:49

Kære Christian.
Tak for dit svar. Du har tidligere været sød at svare på mit indlæg, hvor jeg beskriver mine symptomer. Jeg har gen-postet det herunder:

Jeg er ny her... Jeg har igennem noget tid læst med på sidelinien, da jeg, efter jeg har fået en alvorlig kronisk sygdom, har fået sygdoms-angst (og døds-angst). Derudover har jeg altid bekymret mig meget og været bange for mange ting.
Nu melder jeg mig mere på banen.... Jeg er desperat!

Gennem mange måneder har jeg oplevet nogle uforklarlige anfald, som kommer ca. hver 14.dag. De starter altid om aftenen, når jeg skal til at sove. Det starter med at jeg får ligesom et sug fra mellemgulvet. Det udvikler sig til nogle "kvalme-skyller" og med varme op i hovedet. Jeg får "eksamens-mave" (altså ligesom hvis man er spændt eller har sommerfugle i maven), og skal på toilettet. Jeg skal osse tisse meget og tisser store mængder. Jeg bliver varm lige under huden (ligesom dagen efter man har ligget en hel dag i solen), og får en kort periode, hvor jeg fryser meget. Som regel har det alt i alt taget ca. tre timer, hvor det bygges op og topper, for så at aftage. Det skal understreges, at jeg forud anfaldene IKKE har følt mig trist, bekymret eller angst. I starten havde jeg det godt dagen efter, indtil om aftenen, hvor det kom igen i mindre grad. Indimellem anfaldene har jeg haft nogle af symptomerne hver for sig, varme i hovedet, kvalme og madlede. Og jeg kan få den sugende fornemmelse/skyllen fra mellemgulvet (uden kvalme) både i løbet af dagen, men ofte lige når jeg er ved at falde i søvn, eller lige er faldet i søvn. Efterhånden er det blevet værre og værre. Sidst varede anfaldet hele natten. Og jeg har nu kvalme konstant, men på den måde at det stadig kommer i skyller. Dvs. at det svinger fra minut til minut. Når jeg en kort periode ikke har kvalme, har jeg madlede... Og har tabt mig temmelig meget.

Jeg er i øjeblikket ved at blive udredt for mere eller mindre mærkelige/sjældne/alvorlige lidelser. Men umiddelbart er der ikke noget, der tyder på, at jeg skulle fejle noget. Og jeg tænker derfor på, om mine kropslige symptomer kan være udtryk for angst? (Og det tænker lægerne også) Jeg har bare så svært ved at forestille mig, at min krop skulle kunne producere dén slags voldsomme symptomer, især fordi jeg - udover at jeg som sagt er en bekymret type, og helt konkret angst for at blive mere syg end jeg er i forvejen - ikke føler mig konstant angst eller anspændt i dagligdagen.

Jeg er meget desperat over at have det så fysisk dårligt hele tiden, da det er voldsomt invaliderende. Jeg håber virkelig, der er nogle af Jer, der har lyst til at kommentere mit lange indlæg....

/Sommerfuglen

Siden jeg skrev ovenstående er jeg forløbig "færdig-udredt". Og min læge ved ikke, hvad han skal finde på mere.... Jeg skal dog til kontrol på mandag og kan godt mærke, jeg er lidt nervøs for, om han har fundet på noget nyt forfærdeligt, jeg skal udredes for.
Men.... da min psykolog er helt overbevist om, at mine symptomer skyldes min sygdomsangst, så forsøger jeg virkelig at arbejde med den tanke. Kan som sagt nikke genkende til mange af symptomerne på angst, men har bare svært ved at forstå, hvis det er sådan det føles. Havde jo troet at jeg, hvis jeg var "moden" til en angst-diagnose, skulle gå og føle mig angst hele tiden. Men det er alstå de fysiske symptomer, jeg har næsten hele tiden.
Hold k... jeg synes, det er svært. At skulle forsøge at erkende en sygdom, som man ikke føler man har. Men det hjælper rigtig meget - og giver mig forhåbentlig et skub videre, når f.eks. du giver dig tid til at dele lidt af din situation med mig. Tak for det.
Kh Sommerfugl

MEJ

Indlæg af MEJ » 10 aug 2012 12:56

Kære Sommerfugl

Har du overskud og energi til at læse en bog? Jeg startede selv med bogen "mindfulness for særligt sensitive mennesker" af Susanne Møberg.. måske det er noget? En letlæselig bog.. nærmere et hæfte ;-)

Jeg er nu gået i gang med bogen "at overvinde bekymring og uro" af Helen Kennerly. Den virker også lovende. Jeg har indtil nu læst 38 sider af den og det virker til, at der er lidt mere dybde i den.. skrevet af psykologer og psykiatere.

Blot et par forslag...

Knus fra MEJ

MEJ

Indlæg af MEJ » 10 aug 2012 13:03

Lige en ting mere...

Jeg har haft god erfaring med hypnoterapi.. (kombineret med psykolog forløb).

Sommerfugl

Indlæg af Sommerfugl » 10 aug 2012 13:23

Kære MEJ.

Tak for dine indspark.

Jeg er p.t. ved at læse bogen "Særligt sensitive mennesker", af Elaine N Aron. Og læser også lidt i "Slip smerterne, ACT mod kroniske smerter", af JoAnne Dahl og Tobias Lundgren. To rigtig gode bøger synes jeg.
Dine andre foreslag vil jeg skrive på min to-do-liste. Er der ikke en cd med i bogen af Susanne Møberg? Tror jeg ha prøvet den, men altså ikke bogen. Det må blive næste projekt!
Nu du har litteratur at anbefale, har du så læst noget, der kunne være godt, når man er i dén fase (som jeg er), hvor man ikke helt er afklaret med, om man egentlig har angst... Altså noget psykoeducation, som kan være med til at sparke mig ind i/videre i en erkendelses-proces. Selvom det bedste klart er, når andre her på sitet vil dele erfaringer;-)

Har i øvrigt prøvet hypnoterapi en enkelt gang i kombination til den kognitive terapi. Men det er længe siden - inden jeg begyndte at få disse "fysiske anfald". Det ku være jeg sku prøve det igen...

Tusind tak fordi du ville give det videre til mig. Dejligt!
Kh Sommerfugl.

Sommerfugl

Indlæg af Sommerfugl » 12 aug 2012 23:56

Så er det her igen... Det helvedes uforklarlige ubehag! Det har indtil nu varet i to og en halv time. To og en halv time med først ubehag i maven, toiletbesøg, tisseri i rå mængder, varme i hovedet og nu kvalme. Det hele ledsaget af, at trætheden er forsvundet som dug for solen, og det derfor er umuligt at sove fra det!! Det er nu jeg virkelig tænker: Dét her er helt virkeligt, det kan simpelthen ikke være min sygdomsangst, der er blevet så slem, at jeg oplever SÅ meget ubehag uden "det er dér"....
Dét som igen og igen forsøger at få mig til at tro på, det bare sku være angsten, er, at det hele er ubehageligt på den "nervøse" måde. Mave-uro som lige inden eksamen, og ligesom jeg under alle disse symptomer hele tiden har en nervøs følelse indeni (og det er ligesom den følelse, der er for energifuld til, at jeg kan sove). Og hvis jeg endelig er ved at falde i søvn, så vågner jeg, når denne følelse (som et sug) skyller ind over mig igen. Gad vide om der er nogle fysiske sygdomme, der ville vise sig sådan??? En anden ting, der "taler for det bare er angst" er, at det kom som lyn fra en klar himmel - og i samme sekund, da min overnattende gæst rejste sig fra sofaen for at gå i seng. Mon en rigtig fysisk sygdom ville gøre det???? Ydermere kommer det ovenpå en travl weekend og en hel lang dag med trætte børn, der derfor har grædt og "konfliktet" meget. Og jeg er SÅ brugt! Oveni det skulle jeg helst ha haft en go nats søvn inden jeg skal køre den lange tur til hospitalet for kontrol imorgen tidlig.... Nu må jeg finde ud af, hvordan toget passer....
Æææææææv..... fra Sommerfugl, der SÅ gerne vil sove NU!!!!

gentag

Indlæg af gentag » 29 jul 2014 21:10

Hej Sommerfugl

Er du der endnu?
Det er noget tid siden du skrev om dine problemer.
Jeg er selv på jagt efter andre der har noget der ligner mine problemer, og dele af dine rammer.
Specielt det du skriver med at de kommer igen hver 14. dag.
I mit tilfælde varer ubehaget ikke et par timer.
Det varer i 14 dage.
Dvs. jeg har 14 dage hvor det går fint og jeg opfatter mig som helt normal. Er glad, fri, problemfri osv. og lever livet.
Og bang - fra den ene dag til den anden rammer ubehaget og en enorm træthed mig, og det varer så 14 dage.
Det betyder i bund og grund at halvdelen af måneden er jeg uarbejdsdygtig og kan kun sove og gå ture i den friske luft.
Ingen læger, psykiatere eller psykologer har kunnet finde ud af hvad der sker, og det har stået på i 19 år nu. On/off.

Mine ubehag minder kun lidt om dine. Dvs. det er kvalme, nervøsitet, uro i kroppen, spændinger i maven og hovedet. Men det kommer ikke i bølger - det er der konstant i ca. 14 dage.

ErJegSyg

Indlæg af ErJegSyg » 07 aug 2014 21:18

Hej Sommerfugl
Jeg genkender dine fysiske symptomer som giver tankespind om hvad det mon er jeg fejler, og så kører det hele op i en spids og munder ud i et decideret angstanfald. De fysiske symptomer er virkelig livagtige og jeg forstår din skepsis over for at det umuligt "bare" kan være angst. Men jeg er selv blevet undersøgt for alt muligt altid med svaret om at jeg er sund og rask... Jeg er kvinde på 40 og synes jeg mærker en forværring af tilstanden i ugen op til og ugen under menstruation. Kan det mon være det samme som er gældende for dig "Gentag"? (Ved ikke om du er mand eller kvinde)

Lis07

Indlæg af Lis07 » 02 maj 2018 20:32

Hvis I stadig er på siden, har I så fundet ud af, hvad der er galt? Jeg har de samme symptomer og er under udredning for Cushing's syndrom, som er forhøjet produktion af cortisol. :)
Ung med PCO og angst ;)

hejdu

Indlæg af hejdu » 30 sep 2018 17:26

Jeg har skrevet dette svar i en anden tråd, og gengivet det nu her. Håber at det kan bruges

Det har jeg selv haft, dog diagnosticeret som depression. Høj dosis af antidepressiv (3x20mg Paroxetin + 200mg lamotrigin) fik bugt med det. Så havde jeg en periode på 15 år hvor det var væk, og jeg kunne nøjes med lamotriginen. Nu har jeg så lignende symptomer + depression igen, og er ved at starte på Paroxetin igen.

Jeg kender jo ikke din situation, diagnose osv, men disse smerter kan sagtens være indbildte. Det var mine. Det er rigtig ubehageligt, men kroppen taget ikke skade.

Jeg tror at symptomerne på en måde er hjernens måde at overdøve en psykisk smerte ved disse fornemmelser.

Så opsummeret, tal selvfølgelig med lægen. Symptomerne tror jeg er ufarlige, men ret ubehagelige. Med den rigtige behandling forsvinder det fuldstændigt. Men prøv at mærke efter hvor angst du er. Smerterne kan godt være mindre ubehagelige end angsten, men jeg tror det er vigtigt at mærke sin angst, fremfor at den overdøves af kropslige symptomer.

I behandlingen er det vigtigt at du er rigtig tålmodig. For for mig tog det lang tid at finde de rigtige præparatet, og derfra gik der mørkt 2-3 måneder før det var næsten væk.

Hvis de præparater du får ikke virker, er det vigtigt at du ikke sikker dig tilfreds, men forsøger at skifte medicin. Evt augmentere antidepressiverne med f.eks. Lamotrigin. Så det er rigtig ubehageligt, men jeg tror bestemt du bliver rask. Bare vær tålmodig :-)

Besvar