Stress - tilsidesættelse af mig selv

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.

Indlægaf JO » 02 feb 2005 11:13

For nogle år siden blev jeg introduceret til at ny måde at betragte stress på. I bogen jeg larbejde med (Dine valg er dit liv, hvordan vælger du?) stod der: Stress skyldtes alt det du ikke når af dit eget! og videre stod der, at du kan sagtens have travlt, endda meget travlt og være tilstede i det du foretager dig uden at det skaber stress. Men siger du ja til opgaver for andre, eller vil gabe over alting for ikke at gå glip af noget, ja så ligger det du ikke når af dit eget, og rumsterer i dit indre, og du oplever dig frustreret og angst for at miste overblikket. Du må lære at sætte dig selv først, og blive nummer 1, 2, og 3 i dit liv, så du får dækket dine egne behov. Ellers har du ikke noget sandt at dele ud af! Den indfaldsvinkel var ny for mig, og umiddelbart tænkte jeg at det lød enormt selvisk. Ja sagde forfatteren, det er også selvisk, men den selviskhed er ikke for personlig vindings skyld. Når du efter at have sørget for dig selv, oplever et overskud, er du fri til at bruge din energi på andre og andet uden at du tilsidesætter dig selv. Jo mere jeg tog det til mig kunne jeg mærke at jeg skabte ro og tilfredshed. Jeg måtte sortere ud i mine gøremål og vælge det der virkelig betød noget for mig. Jeg begyndte at blive mere nærværende, og tilstede i det jeg foretog mig, jeg havde mit bagland i orden.
I dag ved jeg også at det jeg tidligere kaldte stress, var undertrykt angst. Jeg havde i min opvækst udviklet perfektionisme, som skyldtes et behov for at opnå andres accept og bekræftelse. Det styrede mig i mange år, indtil jeg til sidst måtte overgive mig og stoppe kampen for at søge mit værd i det ydre. Da jeg startede i det træningsprogram i Foreningen for mentalhygiejnisk træning som jeg omtaler andetsteds på denne hjemmeside, under terapi (mental hygiejne som livsstil) lærte jeg at skabe mit værd eller min kærlighed indefra, og angsten for ikke at være god nok, begyndte at forlade mig. Jeg havde i årevis hørt om det med at kærlighed skal opbygges indefra, og det lød meget godt og intellektuelt havde jeg forståelse for det, men ikke følelsesmæssigt. Jeg anede ikke hvordan, men det er heldigvis fortid. Jeg har lært at behandle mig selv i tillid og respekt.
Hilsen Jeanne
Jeanne Ravnsbæk Olsen
JO

Geografisk sted: København

Indlægaf Mug_Bolle » 02 feb 2005 20:19

Hey. meget spændende..

må jeg spørge om hvordan du selv har opbygget kærlighed følelsesmæssigt?
Mug_Bolle

stress - tilsidesættelse af mig selv

Indlægaf JO » 02 feb 2005 21:42

Ja, det vil jeg gerne gøre kort, selv om jeg har meget at sige om den sag. En af instruktørerne i træningsprogrammet vil vise en dias-præsentation af vores mentalhygiejniske fitnessprogram , som vi kalder det, og dele af sine egne erfaringer, og der er mulighed for at stille spørgsmål undervejs.
Et af kortene hedder: Kærlighed er tillid og respekt, få en kærlighedsaffære med dig selv!
Udgangspunktet er, repekter dig selv som du er lige nu, så du kan lære hvem du kan blive til, og hav tillid til dine egne skabende evner. Du har skabt dig selv som du er lige nu, og dermed er du også i stand til at forandre det du måtte ønske at forandre.
Et andet kort siger: Du behandles af andre som du viser dem, du skal behandles, det er den måde hvorpå du behandler dig selv!
Så det jeg har lært er bl.a. at respektere mine egne grænser og behov, (dem skulle jeg forøvrigt først lige lære at kende) og når jeg respekterer dem og markerer mine grænser, ja så er det også det jeg modtager fra omgivelserne. Kærlighed er også at skabe min glæde på mit indre plan og bevare den der (ikke sælge ud af den når jeg er i overskud) for at frelse andre. Tidligere var jeg afhængig af andres bekræftelse, og fik jeg ikke den, var der noget i vejen med mig!
Nej, det er meget mere konstruktivt den anden vej, når jeg viser mig selv kærlighed i alt hvad jeg møder på min vej, så er det meget nemmere for mig at forandre det jeg måtte ønske at ændre, for nu svinger jeg ikke længere pisken over mig selv.
Jeg håber du kan bruge det!
Jeanne Ravnsbæk Olsen
JO

Indlægaf JO » 03 feb 2005 10:32

Hej igen
Beklager hvis mine indlæg lyder usammenhængende, det er gået op for mig at de er blevet redigeret, så sætninger, henvisninger, hjemmeside adresser m. m. er forsvundet. KH jeanne
Jeanne Ravnsbæk Olsen
JO

Indlægaf Kamma » 03 feb 2005 15:22

Vores webmaster har gjort mig opmærksom på, at dine indlæg henviser til hjemmesider for behandling, behandlingsteder o.l. Som vi ikke accepterer I vores forum. Disse er derfor blevet slettet.

På forum oplyses der om dette med denne tekst:

"Indlæg på Forum afspejler ikke nødvendigvis Angstforeningens holdninger, men da vi som forening udadtil anbefaler behandling med dokumenteret effekt som kognitiv adfærdsterapi evt. Kombineret med medicinsk behandling, kan vi desværre ikke tillade at diverse behandlere benytter forum til at reklamere for deres egen forretning, fx. Ved at der laves link til behandlers hjemmeside. Alle er selvfølgelig frit stillet til at fortælle om sine oplevelser med andre former for terapi end dem Angstforeningen anbefaler."

Grunden er, at mange behandlere forsøger at skaffe sig sig klienter via vores forum, hvilket vi finder både uetisk, uacceptabelt og vildledende. Dette behøver nødvendigvis ikke at gælde dine indlæg, men derfor skal reglerne alligevel overholdes.
Kamma Kaspersen
formand for Angstforeningen
Kamma

Indlægaf Mug_Bolle » 03 feb 2005 16:30

Hey Jeanne.. fik læst din post inden den blev redigeret.. og tak for svaret.. af hvad jeg har læst på deres sider, føler jeg desværre ikke det er noget jeg kan anvende personligt.. men derfor skal du have tak for interessen alligevel.

i øvrigt ville det være en god ide, hvis den moderator eller admin der redigerer et indlæg, skriver en lille note om hvori overtrædelsen ligger.
Mug_Bolle

Indlægaf Kamma » 03 feb 2005 17:09

Hej Mug_Bolle (Spøjst navn :-)

Jeg kan godt forklare dig hvori overtrædelsen ligger.
Det er når behandlere reklamerer for deres egen forretning, ved fx at skrive positive tekster om en eller anden form for alternativ behandling og skriver tlf.numre, hjemmesideadresse, postadresse i deres indlæg samt reklamerer med "gratis indgang". Alt dette indeholdt JO's indlæg, hvorfor vi ikke kan andet end opfatte det som en reklame. Desværre.
Denne hjemmeside har ca. 100 besøgende dagligt, og derfor finder nogle behandlere at det måske kan være et godt sted at reklamere for deres produkt.
Det synes vi er uetisk og forsøger st stoppe så godt som vi kan.
Kamma Kaspersen
Kamma

Indlægaf Mug_Bolle » 03 feb 2005 17:13

forstår skam godt jeres retningslinie..

men hvis adminen vedlage en lille note i samme indlæg, som er blevet redigeret, slipper man for efterfølgende indlæg af forvirrede og måske mobsede brugere :)..
Mug_Bolle

Indlægaf Kamma » 03 feb 2005 17:25

Ja, det kan du have ret i, det må vi prøve at finde en løsning på.
Men heldigvis har det kun været nødvendigt få gange at redigere i teksterne i forum, og i disse tilfælde har det kun været et spørgsmål om at fjerne fx en enkelt hjemmesideadresse til en alternativ behandler.
Jeg er næsten sikker på, at dette er første gang, hvor det har været nødvendigt at fjerne en hel linie med oplysninger om adresser, hjemmeside og tlf.nr. tidspunkt for åbent hus o.l.
Kamma Kaspersen
Kamma

Indlægaf avalon » 26 mar 2005 20:15

Hej Jo

Jeg er helt sprit nyt medlem og har lige læst dit indlæg om stress7perfektionisme og, hvad du har gjort, for at løse det.

Må jeg spørge, hvor lang tid har det taget dig? arbejder du med det til daglig stadig væk, for det kræver vel en integrering i een selv, for at blive en del af een, hvis du forstår ??!!

Jeg spørger, fordi jeg døjer med samme problem; er altid stresset; jeg får nået en masse, men aldrig mit eget liv, for det andet skal kontrolleres og jeg er ved at blive skør af det..........

Hilsen jasmin
Avalon
avalon

Geografisk sted: Fyn, Odense

Angst som en stressreaktion

Indlægaf mto » 31 jul 2005 14:25

Hej Alle

Jeg er lige nyoprettet bruger i dette forum. Jeg har lidt af angstanfald i snart 1 aar. Jeg fik angstanfald uden at vide at det var det jeg havde. Min laege var paa det rette sted paa den rette tid og fik stoppet mig.

Jeg er og har vaeret i behandling med psykologer og psykriatere og er nu i medicinsk behandling. Det gaar langsomt fremad, men jeg er stadigvaek meget bange for at blive syg igen. Jeg mangler nogle vorktojer til at stoppe det der kan minde mig om et anfald. Jeg faar en snorrende fornemmelse i kroppen og min nuvaernede reaktion er, at smide alt hvad jeg har i h;nderne og fjerne mig selv fra situationen. Jeg haaber p[ en godt raad fra andre i lignende situation.

Jeg kan udemaerket f'olge tidligere indlaeg omkring kaerlighed og tid til mine egne behov. Jeg gor alt hvad jeg kan i den sammenhaeng.

P.S. #Mit tastatur er lidt daarligt saa baer over med mig#
mto

Re: Stress - tilsidesættelse af mig selv

Indlægaf EmmaK » 18 jul 2018 15:13

For nogle år siden blev jeg introduceret til at ny måde at betragte stress på. I bogen jeg larbejde med (Dine valg er dit liv, hvordan vælger du?) stod der: Stress skyldtes alt det du ikke når af dit eget! og videre stod der, at du kan sagtens have travlt, endda meget travlt og være tilstede i det du foretager dig uden at det skaber stress. Men siger du ja til opgaver for andre, eller vil gabe over alting for ikke at gå glip af noget, ja så ligger det du ikke når af dit eget, og rumsterer i dit indre, og du oplever dig frustreret og angst for at miste overblikket. Du må lære at sætte dig selv først, og blive nummer 1, 2, og 3 i dit liv, så du får dækket dine egne behov. Ellers har du ikke noget sandt at dele ud af! Den indfaldsvinkel var ny for mig, og umiddelbart tænkte jeg at det lød enormt selvisk. Ja sagde forfatteren, det er også selvisk, men den selviskhed er ikke for personlig vindings skyld. Når du efter at have sørget for dig selv, oplever et overskud, er du fri til at bruge din energi på andre og andet uden at du tilsidesætter dig selv. Jo mere jeg tog det til mig kunne jeg mærke at jeg skabte ro og tilfredshed. Jeg måtte sortere ud i mine gøremål og vælge det der virkelig betød noget for mig. Jeg begyndte at blive mere nærværende, og tilstede i det jeg foretog mig, jeg havde mit bagland i orden.
I dag ved jeg også at det jeg tidligere kaldte stress, var undertrykt angst. Jeg havde i min opvækst udviklet perfektionisme, som skyldtes et behov for at opnå andres accept og bekræftelse. Det styrede mig i mange år, indtil jeg til sidst måtte overgive mig og stoppe kampen for at søge mit værd i det ydre. Da jeg startede i det træningsprogram i Foreningen for mentalhygiejnisk træning som jeg omtaler andetsteds på denne hjemmeside, under terapi (mental hygiejne som livsstil) lærte jeg at skabe mit værd eller min kærlighed indefra, og angsten for ikke at være god nok, begyndte at forlade mig. Jeg havde i årevis hørt om det med at kærlighed skal opbygges indefra, og det lød meget godt og intellektuelt havde jeg forståelse for det, men ikke følelsesmæssigt. Jeg anede ikke hvordan, men det er heldigvis fortid. Jeg har lært at behandle mig selv i tillid og respekt.
Hilsen Jeanne

Jeg kunne ikke være mere enig. Det handler om at være i stand til at kunne sætte sig selv først, og ikke være nødt til at tænke på andres behov før sine egne. Jeg har selv været tynget af hele tiden at skulle tilfredsstille andre. Det har været som om jeg ikke kunne komme videre før andre accepterede de valg jeg tog, og det jeg gjorde, og dermed accepterede mig. Det handlede altid om hvad andre ville have at jeg skulle gøre, og ikke hvad jeg selv havde lyst til. Det tog mig flere år at komme ud af den tilstand, og jeg tager stadig mig selv i en gang i mellem at tage beslutninger baseret på hvad andre vil have, mere end hvad jeg selv vil. Jeg faldt faktisk lige over en artikel som beskriver præcis hvad min tilstand var i så lang tid. Jeg tror, at hvis det går op for folk hvad der holder dem tilbage, er det meget nemmere for dem at komme videre.
Det her er linket til artiklen:http://www.skoleogliv.dk/2018/04/13/12-tals-pigen-og-stress-i-det-danske-uddannelsessystem/
Da jeg først fandt ud af hvad det var der gjorde at jeg følte sådan, og hvorfor, var det meget nemmere at komme ud af det.
EmmaK

Tilbage til Stress