Kan angst gøre en så SYG???

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
kriztina

Kan angst gøre en så SYG???

Indlæg af kriztina » 23 jan 2008 16:48

Så har jeg endelig kæmpet mig vej til min computer.
Ligger i sengen hele tiden. Kan det virkeig være rigtigt at man kan blive så smadder syg af angst??? Har hovedepine og ikke mindst rigtig svimmel.
Troede "bare" man fik et anfald et par gange om dagen.
Anede ikke man blev så syg og dårlig af angst.
Andre der har det sådan?
Når jeg læser om de stakkels mennesker der har haft angst i flere år,kan jeg slet ikke forstå det.
Jeg har haft angst i 4 mdr og føler jeg er ved at blive sindsyg.
Går konstant i en "tåge" føler jeg.
Min læge har taget masser af blodprøver på de ting som mine symptomer passer på. F.eks blod sukker og lever tal,og de er normale,men føler jeg er døden nær.Er der nogen prøver man skal forlange at få taget for at udelukke nogen form for sygdom??
Er så bange og knust.

KRiz.

Jonas Medova

Hej Kriztina

Indlæg af Jonas Medova » 23 jan 2008 17:02

Nogle gange har jeg det ligesom dig.
Jeg har lige haft en periode på 14 dage hvor jeg ikke kunne andet end at ligge i sengen og der var jeg stadig også svimmel og havde hovedpine.
Jeg fik også utrolig ondt i ryggen af at ligge ned, hvilket også trickede min angst.
Jeg har fundet ud af, at det hjælper at røre sig.
Eventuelt lave lidt gymnastikøvelser og få pulsen en smule op.

Tullemolle

Indlæg af Tullemolle » 23 jan 2008 17:04

Kære kriz

Først skal du have et kæmpe trøstekram. Der næst skal du vide at angsten virkelig kan lave ravage i kroppen. Når vi er bange ryger der en masse adrenalin ud i musklerne, som er beregnet til flugt hvor vi skal bruge uanede kræfter. Men når angsten er urationel, aner vi ikke hvad vi skal flygte fra, og kryber bare mere og mere sammen af angst. Så står de blodfyldte, spændte muskler og bliver forvirrede, og kroppen reagerer med svimelhed pga. overfladisk vejrtrækning og smerter.

Prøv at øve dig i at sige: Okay, jeg er svimmel og har hovedpine - sådan er det lige nu, og det er okay. ( Af en eller anden grund slapper man bedre af når man tillader sig at have det skidt)

Jeg har selv været meget meget langt ude...virkelig syg af angst hvor jeg faldte om badet i sved, tis i bukserne, smerter i brystet osv. Men også rigtig mange dage hvor smerter og ubehag bare ikke vil lade mig være i fred. Jeg har bøvlet med somatiske smerter og tiltagende angst/depression i 6-7 år, så jeg er ved at være en hærdet madamme, omend jeg er ved at dø af skræk over at skulle have atget nye blodprøver på fredag, da jeg har været så træt træt.
Men jeg vil også rose mig selv...for jeg har HVER dag i snart 3 uger gået morgentur i det fri..og har de sidste 2 dage løbet den halve rute. Skulle jeg denne gang være "rigtig" syg, så vil jeg være i så god form som muligt til at stå imod.

Kramz

kriztina

Indlæg af kriztina » 23 jan 2008 17:23

Tak for jeres svar. Syntes det er utroligt hvad den angst kan gøre. Kan bare se at familien her hjemme (min mand og to børn) er så ramt af min angst.
Bare det at skal samle kræfter til at komme op og sende dem i skole hver morgen er en kamp for mig.
Jeg ser tåget og føler mig helt omtåget.
Har da nu været oppe en god times tid, men er nu mest tryg i min seng,men det er død sygt at ligge der.
Jeg vil UUUDDD igen.
Savner at shoppe og være til fødselsdage og sådan,men det er bare ikke noget jeg kan lige nu...øøøvvvsss.

Det var godt nok længe du har haft angst. Kan du slet ikke slippe af med den?
4 mdr for mig syntes jeg er lææænge,men skal til psykiater d.31,håber det hjælper,for det her orker jeg da ikke mere :cry:

kriz.

Tullemolle

Indlæg af Tullemolle » 23 jan 2008 17:44

Hej

Jeg har ikke været opmærksom på min angst før for godt 1 år siden. Jeg har tidligere bøvlet med socialangst, men ikke noget der som sådan forstyrrede mit iv.
Mine mange uforklarlige smerter her jeg heller ikke været bange for før panikangst, generaliseret angst og depression gjorde sit indtog. Lige nu gælder det for mig om at styrke min krop og mit helbred generelt, da jeg ved jeg kan blive angsten kvit hvis jeg ikke længere er bange for at være fysisk syg. Nu skal jeg bare lige gennem nåleøjet ved den næste undersøgelse...og går den godt, så vil jeg udover mine daglige gå/løbeture, dyrke yoga, gå jævnligt i solarie, spise sundt og ellers prøve at nyde livet. Jeg ved jeg bliver syg ved overanstrengelse, og at jeg sikkert skal lære at leve med mine skavanker resten af livet...og det kan jeg også sagtens...men ikke med angsten som følgesvend, så den har jeg sat mig for at drive bort med motion og sund livsstil. Jeg vil absolut ikke ret gerne tage lykkepiller, da jeg ikke ønsker at få ødelagt mit sexliv m.m samt få bivirkninger der er værre end de fysiske symptomer jeg bøvler med. Sideløbende er jeg netop startet på 10 nye samtaler på angstklinikken hvor jeg tidliger ehar gået til samtaler. Dette er ikke noget jeg selv betaler for, da det er henvist via læge m.m

Og så ville det hjælpe mig rigtig meget hvis jeg får ro på min økonomiske situation, og jeg bliver tilkendt førtidspension...for de mange år med arbejdsprøvninger osv. har desværre medvirket til at angsten overhovedet dukkede op. Så pas godt på jer selv.

Merete1976

Re: Kan angst gøre en så SYG???

Indlæg af Merete1976 » 31 jan 2019 18:46

Først vil jeg sende dig et kæmpe kram. Jegligger i sengen på 2 måned. Min krop er efterhånden lidt slap. Jeg kan se at det er et ældre opslag. Håber at du har fået det godt igen. Hvor ville det være fedt at kunne få kontakt til dig og måske få et par gode råd med på vejen

Brugeravatar
cocool

Re: Kan angst gøre en så SYG???

Indlæg af cocool » 02 feb 2019 15:16

Man kan føle sig mega syg af angst. Jeg lå selv i sengen i 6 måneder.. Jeg havde en bihulebetændelse i starten som overskyggede det hele. Men da den forsvandt havde jeg det stadig mega dårligt.. Spændinger overalt i kroppen, kvalme, svimmelhed, luft i maven, ingen appetit, ondt i brystet, ondt i nakken, åndedrætsbesvær, ondt i halsen, synkebesvær, hovedpine, koldsved.. Gik til en masse undersøgelser og fik blodprøver mv. Fik bl.a. en kikkertundersøgelse i maven. Alt var i den skønneste orden. Det er meget frusterende at gå til så mange undersøgelser og hele tiden få at vide, at man ikke fejler noget. Når man føler sig dødsyg..

Besvar