Kronisk smerte + social angst (Smertekarusellen)

Hvis du kæmper med en dobbeltdiagnose i form af angst og fysisk sygdom (hjertesygdom, stofskiftesygdom, diabetes eller andet), hvor symptomerne fra den fysiske sygdom og angstsymptomerne er svære at skelne fra hinanden, kan du dele dine tanker og erfaringer med ligestillede her
Besvar
BjornP

Kronisk smerte + social angst (Smertekarusellen)

Indlæg af BjornP » 03 jul 2019 22:40

Er der nogle der kender til det at enten at få skarpe smerter mens i er ude i offentligheden, og angsten gør jeres krop og ansigt varmere og smerten bliver dernæst stærkere AF den varmere kropsvarme, og det bare går i loop indtil... ja, smerten går over eller man kan tage sig sammen og flygte (altid værst med off. transport). ELLER det omvendte, at man først får et angstanfald og SÅ bliver smerterne værre og det looper og looper, eller "smertekarussel" som jeg kalder det. Angsten fodrer smerten, smerten fodrer angsten.

Jeg prøver selv at anlægge et "stenansigt", lade som ingenting, i bus og tog lukker jeg øjnene, men det kan af og til gå mig på hvis jeg er i fuld social-angst alarm. Så kan jeg ikke tænke mig væk fra smerten, eller tænke mig væk fra "hvad folk mon tænker". Hvis der er nogle der kender til situationen, eller bare noget lignende, kom endelig med tip til hvordan man kan bremse "karusellen" eller smerte/angst-eskaleringen, hvad nu end man vil kalde det.

Mine kroniske smerter kommer af blepharoconjunctivitis + tørre øjne (og rosacea siden for 7 år siden og indtil for to år siden også høfeber), som jeg har haft i 17 år. Bruger pregabalin mod angst og plejer jævnligt øjnene for at forhindre øjensygdommen i at blive værrere.

EsbenAndersen

Re: Kronisk smerte + social angst (Smertekarusellen)

Indlæg af EsbenAndersen » 23 jul 2019 10:06

Har du ikke gået til noget psykolog, terapeuet eller coach i forhold til at få hjælp ved samtaler? :)

BjornP

Re: Kronisk smerte + social angst (Smertekarusellen)

Indlæg af BjornP » 31 jul 2019 21:56

EsbenAndersen skrev:
23 jul 2019 10:06
Har du ikke gået til noget psykolog, terapeuet eller coach i forhold til at få hjælp ved samtaler? :)
Jeg gik for nogle år tilbage hos en psykiater. Har også deltaget i to smertehåndteringskurser. Det er muligt at mit spørgsmål kun kan forståes specifikt af folk med kroniske øjen-smerter + angst eller anden erfaringer med samme.

Besvar