Prikken, stikken og fødderne og hænderne. Angst for sclerose

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
Annemej

Prikken, stikken og fødderne og hænderne. Angst for sclerose

Indlæg af Annemej » 12 apr 2017 07:38

Hej :-)
Jeg er en pige på 31 år er ny bruger herinde.
Jeg er ramt af en mega omgang angst, angst for at have sclerose.

I dec mdr mistede jeg en lille pige halvvejs i min graviditet. Jeg var oppe at føde hende og det var en meget traumatisk oplevelse. Efterfølgende har jeg været bange for at fejle alverdens ting, kræft flere forskellige steder mm.
Nu er tanken om sclerose kommet da jeg for lidt over 1 uge siden synes jeg begyndte at blive svimmel, sitre i kroppen når jeg vågnede.. de efterfølgende da begyndte det at prikke og stikke især i mine fødder og hænder. Synes jeg har lidt nedsat muskelkraft især i venstre side. Google har jeg skrevet div symptomer i og det eneste der dukker op er sclerose.
Nu er jeg nærmest blevet besat af tanken om sclerose og synes mine symptomer med prikken snurren nogen gange sovende bliver ved..
jeg har hos lægen i går hvor jeg fortalte om min bekymring. Hun synes det lød som angst og mente at hvis det var sclerose var der flere symptomer.. skal jeg stole på hende? Er så bange for at hun vil overse noget.. hun undersøgte mig ikke men fortalte atspdan kunne man godt have det når man har angst som jeg.. kan kroppen virkelig fucke så meget med hjernen at den laver de symptomer? Jeg er nærmest panisk og kan ikke slippe tanken om sclerose.
Er der andre herinde der oplever stikken prikken snurren i jeres fødder og hænder? Kan det virkelig være angsten der gør det? Hvis nogen af jer har prøvet det hvornår gik det så væk?
Mange hilsner Anne

Majs

Re: Prikken, stikken og fødderne og hænderne. Angst for scle

Indlæg af Majs » 12 apr 2017 15:01

Hej Anne

Jeg er ked af at du har haft sådan en svær oplevelse.

Svimmelhed og prikken og snurren i hænderne og fødderne er nogen af de mest almindelige angstsymptomer, og jeg er sikker på at du kan stole på din læge, når hun vurderer at det er psykosomatisk og ikke tegn på sygdom (: Og ja! Kroppen kan virkelig fucke så meget med hjernen (og omvendt). Har du fortalt din læge at du har haft det svært og har angst for at være syg?

Annemej

Indlæg af Annemej » 12 apr 2017 15:55

Ja, hun ved godt at jeg lider af sygdomsangst.
Jeg er begyndt på sertralin og håber virkelig at det hjælper.
For nogle år siden gik jeg på klinikken for funktionelle lidelser i Aarhus.
Det jeg bare er bange for nu er at det ikke er angst jeg mærker men begyndende sclerose!
Tusind tak for svar :) god påske!!

Mama86

Indlæg af Mama86 » 30 apr 2018 19:01

Hej. Ved godt det er et indlæg fra sidste år men jeg har det på samme måde. Jeg har en prikken/stikken meste i hænder/arme og fødder/ben. Og brugte doktor Google og den mente jeg har skelrose... Jeg kan ikke bare glemme det så nu har jeg bestilt tid hos lægen men lægen havde først tid sidst i maj måned. Lægesekretæren sagde jeg sku prøve at ringe til lægen i morgen i telefontiden.
Men er så bange for at blive stemplet som hypokonder og tænker også hvad nu hvis jeg har sklerose??
Hvor vil jeg dog ønske jeg ikke havde angst!
Helle.

C-l

Indlæg af C-l » 30 jul 2018 18:41

Hvordan går det jer? Jeg er i helt samme båd, og såååå bange :(

Hutty356

Re: Prikken, stikken og fødderne og hænderne. Angst for sclerose

Indlæg af Hutty356 » 10 jan 2019 20:36

Jeg har det også på samme måde er det blevet være eller bedre ???

Dittemadsen42

Indlæg af Dittemadsen42 » 25 jan 2019 00:02

Jeg har også alle disse symptomer. Enda også dobbeltsyn on/off samt at min tunge, læber og tænder sover. + ørene runger. Egentlig er jeg virkelig ramt kropsligt men angst er jo også kroppens ultimative kampberedskab. Det slider på kroppen så jeg er sikker på at det er en belastningsreaktion snare end sclerose. Og jeg har gået med angst i 10 år, hvor det her de sidste 2 år har været særligt slemt. Det er først nu at det gået op for mig at angst måske er et udtryk for den måde jeg lever mit liv på. Logisk ville det ikke gøre til eller fra at være angst for at have sclerose eller ej, angsten heldbreder intet. Men logisk er angsten ikke, det er bare vanskeligt hvad den er et ustryk for... måske et udtryk for en verden hvor vores værd vurderes ud fra vores præstationer frem for dem vi er

Hutty356

Indlæg af Hutty356 » 08 feb 2019 14:31

Hej har du lyst til at skrive lidt sammen mine symptomer er så invaliderende hver dag har svært ved at få min hverdag til at fungere

Dittemadsen42

Indlæg af Dittemadsen42 » 16 feb 2019 17:59

Ja det kan du tro jeg vil . Ser lige om jeg kan sende dig en privatbesked med mit telefonnumner. Det vil også være rart at have en at dele forløbet med som også slås med samme symptomer 🌱

Brugeravatar
Nanutte0107

Indlæg af Nanutte0107 » 08 apr 2019 06:20

Jeg fandt dette indlæg ved en søgning om prikken og stikken i arme og ben på google ..
Jeg er i nøjagtig i samme situations som dig .. Er diagnoseret ADHD og blandet personlighedforstyrrelse .. Begyndte på nyt ADHD medicin i Februar , da det andet mistede effekten .. Synes jeg fik angst på det nye præparat og hovedpinen som var en normal bivirkning , gjorde mig endnu mere angst (tænk hvis det var hjernetumor) Fik så lov af min psykolog på ADHD klinikken at jeg kunne stoppe med det samme .. Nu vil jeg gerne gå uden medicin og mærke efter i min krop , har ikke været medicinfri i over 7 år .. Så mine tanker/angst går på medicin chok , kræft , hjernetumor og sclerose eller gogt ! Har en følelse af at noget er galt ihvertfald , eller er nærmest overbevist og det gør mig mere bange da mine fornemmelser plejer holde stik .. Men nu ved jeg ikke om det “bare er panik angst” da det jo ligger i min personlighedsforstyrrelse .. Men har den sidste måned haft hovedpine mest i nakken og i højre side .. Ikke overdrevet ondt , men ubehageligt .. Jeg har den sidste uge haft meget ondt i hele kroppen , influenza lignende , nemt til blå mærker , kuldefornemmelse , jeg kunne blive ved .. Men nu er jeg begyndt at vågne om natten med panik for at dø og kan ikke koncentrere mig om noget i dagligdagen , er sygemeldt nu pga angsten .. Har nogen nogle øvelser eller råd til et godt medicin præparat til netop dette ? Jeg har tid ved lægen først d. 25 og skriver alle symptomer ind i noter på min mobil , det er nu en roman efterhånden :(

Olympia75

Indlæg af Olympia75 » 04 aug 2019 14:07

Hej med jer
Kan i give en Update på jeres historie.
Jeg har også en prikkende fornemmelse i ben og arme. Ringede til lægevagten i nat, da jeg var bange for hvad der er. Jeg har haft det sådan en uge nu. Jeg fik besked om at blive udredt hos egen læge. Så føler man der er langt til mandag :| men lad mig høre hvad I har fået at vide. Tusind tak 😊

Brugeravatar
Nanutte0107

Indlæg af Nanutte0107 » 04 aug 2019 17:33

Mit er gået væk igen :) Jeg fandt aldrig ud af hvad det var , måske jeg har løbet i nogle rigtig dårlige og for slidte sko (en løbetur efter 3 års inaktivitet) men det kan også have været psykisk (angst) og efter jeg er kommet ud af min skjul (inaktivitet) er alt blevet bedre og er startet på nyt ADHD medicin og går til psykolog 1 gang pr måned , tager noget olie kosttilskud som er godt for hjernen og ja , alt har rykket sig meget .. Håber det vil lykkedes for dig at finde svar på dine problemer som jo kan være noget helt 3 , vi er jo alle forskellige ..

Linebirgitta

Indlæg af Linebirgitta » 18 sep 2019 08:09

Hej,

Jeg havde præcis samme oplevelse. Mit ene ben begyndte at sove, og det spredte sig til armene og det andet ben - og så videre til ansigtet. En nat vågnede jeg også med en brændende fornemmelse hele vejen op og ned af rygsøjlen, og i hele brystkassen. Mit hjerte hamrede helt vildt og jeg var enormt nervøs og bange. Jeg ringede til lægevagten, som undersøgte mig og sagde at han kun kunne se at min puls var høj og min vejrtrækning hurtig. Efter flere besøg hos egen læge, der ikke vidste hvad de skulle stille op med mig, blev jeg henvist til en neurolog. Jeg var SÅ bange for at jeg havde sclerose, og var helt grædefærdig. Det fyldte bare alt i mit hovede. Jeg begyndte at få ondt i mine led, hvilket bare gjorde mig endnu mere bange for at jeg havde sclerose. Igen en nat, vågnede jeg med den brændende fornemmelse under huden og hjertebanken, og forstod bare slet ikke hvad der skete med mig.

Neurologen beroligede mig, han mente ikke at jeg behøvede være bange for at jeg havde sclerose. Men for at være 100% sikker på at alt var som det skulle være, henviste han mig til en MR scanning, som jeg fik svar på i mandags. Alt var fint - ingen sclerose, eller noget som helst andet for den sags skyld. Han mente at der var tale om en angst, med panikangstanfald. Forhåbentligt forsvinder symptomerne ligeså stille, nu hvor jeg ved at jeg intet fejler. Men hvor var det en trøst at finde dette forum, og se at jeg ikke er den eneste i frygt-for-sclerose-båden.

Brugeravatar
Nanutte0107

Indlæg af Nanutte0107 » 18 sep 2019 10:15

Angst kan virkelig drille og gi voldsomme symptomer har jeg lært ! Selv fysiske symptomer .. Har haft blå mærke på læben der kom ud af ingenting .. Jeg er stadig igang med undersøgelser på led og bindevævs klinikken og nu skal jeg til special øjenlæge pga jeg har så tørre øjne ! Det ik bare lutter lagkage ! Men ligeså stille som lægerne fortæller mig at det er ik farligt - det og det ! Så forsvinder symptomerne sørmer , så derfor ved jeg hurtigt at det er psykisk ..

Besvar