Angst for at rødme

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.
Besvar
Rødhætte

Angst for at rødme

Indlæg af Rødhætte » 09 okt 2010 17:41

Hej
Jeg er en kvinde på 38, der endelig langt om længe har taget sig sammen til at tage kontakt til min læge vedr. min angst for at rødme. Jeg har altid været for bange for at fortælle om det, så jeg har lært at leve med det, men det er svært. Jeg føler hele tiden, at jeg skal tage mine forholdsregler, være på vagt, passe på ikke at være for "farlige steder". Jeg har talt med psykolog om det, og det handler selvfølgelig om at tænke "Sådan er jeg nu engang, og det er godt nok. Jeg er god nok, selv om jeg rødmer". Jeg ved også godt, at folk ikke ser ned på mig, fordi jeg rødmer, eller synes, at jeg er et dårligt menneske.
Jeg føler bare, at jeg ville kunne så meget mere, hvis jeg ikke hele tiden var bevidst om min rødmen og angst for at rødme i forskellige situationer.
Jeg har været bange for at skulle sidde og fortælle min læge om det. Så i sidste uge besluttede jeg mig for at skrive et brev til hende om, hvordan jeg har det med det.
Jeg ønsker at gøre noget ved det nu. Jeg er nu 38 år, og før i tiden tænkte jeg, at det måske ville blive bedre med tiden, men det synes jeg ikke, at det er.
Jeg har læst meget om rødmeoperation, og det tiltaler mig meget. Jeg synes dog, at de debatter jeg kan finde på nettet om emnet, er 5-6 år gamle, så jeg kunne godt tænke mig at høre fra nogle, der har fået det foretaget.

Hvor slem skal ens tendens til at rødme være, før lægen vil give en henvisning? Jeg skal først tale med min læge om halvanden uge, og hun havde ferie i sidste uge, så hun ser først mit brev i næste uge.

Jeg tænker meget på det. Jeg ville føle, at det var som at vinde den store præmie i lotteriet, hvis jeg fik en operation og ikke kunne rødme spontant. Det er ok at være rød i ansigtet engang imellem, men den der spontane rødmen, når jeg feks taler med en tiltrækkende mand. Det føles så pinligt og ydmygende. Jeg føler mig som en lille pige på 14 år og har bare lyst til at grave mig ned:-)

Jeg håber, at jeg hører fra nogle med samme udfordringer.

Hilsen rødhætte:-) :oops:

Brugeravatar
Liza admin
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: Angst for at rødme

Indlæg af Liza admin » 09 okt 2010 19:51

Hejsa Rødhætte.
Jeg vil blot fortælle, at foreningens medlemsblad, AngstAvisen, tog emnet op for 4 år siden i et tema, som hed "Socialfobiens slægninge". Der er tre artikler:
1. En personlig beretning fra en, som fik operationen
2. Fakta om rødmeoperation
3. Kan socialfobi opereres væk, hvor en kognitiv psykoterapeut stiller sig kritisk overfor indgrebet.

Temaet findes i AngstAvisen nr. 16. Hvis du ikke har bladet, så kan det købes for 20 kr. Hvis du er medlem af foreningen kan du også downloade en elektronisk udgave af bladet gratis ved at logge ind på medlemssiderne.
Mange venlige hilsner
Liza

xeniatre

Indlæg af xeniatre » 01 nov 2010 17:04

Kære Rødhætte,
Jeg vil blot fortælle dig, at du har min fulde sympati, selvom det måske ikke hjælper dig så meget. Jeg kender kun alt for godt den med at rødme, at mærke at hjælp nu blive mine øre varme og det næste skridt er total rødmen. Det er godt, at du har fået skrevet til din læge. Du må endelig vende tilbage og fortælle om det videre resultat.

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 07 nov 2010 15:08

Hej

Der findes en udvej, eller genvej, igennem vej - lær at være ligeglad med at rødme, så forsvinder rødmen = accept.

mvh martin

sn_92

Indlæg af sn_92 » 28 feb 2011 17:46

hej rødhætte..
jeg lider af noget af det samme som dig.. har også på den måde at jeg skal passe på jeg ikke er de "farlige steder".. Jeg rødmer også meget hurtigt og det gør at jeg helst ikke vil hen i offentlig steder som storcenter, restauranter osv.. syntes det flot du har kontaktet din læge!! håber at høre hvad du har fundet ud af med rødmeoperation.. hilsen Sn_92:-)

Besvar