Lykkepiller virker ikke siger forskerne

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
alphaweek

Lykkepiller virker ikke siger forskerne

Indlæg af alphaweek » 31 okt 2010 15:31

Jan Projekt Smørhul

Re: Lykkepiller virker ikke siger forskerne

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 01 nov 2010 15:51

Hej. :wink:

Indtil nu har jeg kun læst det ene links artikel. Det er spændende læsning.

Mine kommentarer:

Hvis en eller flere af de såkaldte "lykkepiller" IKKE virker mod en eller flere former for depression, er det ikke ensbetydende med, at det ikke virker mod en eller flere angstformer. Depression og angst er jo to forskellige sygdomme. ( Dog kan depression have visse fællestræk. Depression og angst kan også være tæt forbundet).

Hvilken mængder skal man tage medicinen i?

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

alphaweek

Indlæg af alphaweek » 20 nov 2010 14:25

http://www.positivehealth.com/articles/depression/2233

"David Healy investigated these cases and, in reporting his research results, found himself drawn into the politics of psychiatry and the pharmaceutical industry. He tells the story of this in his latest book Let Them Eat Prozac – The unhealthy relationship between the pharmaceutical industry and depression. He was forced to risk his career and his good name to carry out his investigations and to speak publicly about what he found. He’d been appointed to the University of Toronto in Canada as professor of psychiatry in the Mood and Anxiety Disorders Programme and was awaiting his visa prior to moving to Canada. In a talk at a conference in Toronto, he touched briefly on the research which showed that SSRIs can make people suicidal. A few days later the offer of the job at Toronto University was withdrawn. In the previous year the Mood Disorders Programme had received over 50% of its funding from pharmaceutical companies. Along with this story and his accounts of the court cases in the USA, where he has been an expert witness, David Healy tells the history of antidepressant drugs. This is not a story of scientific discovery but of pseudo-science in search of great profits. "

"In the 1960s a scientist in Edinburgh, George Ashcroft, who was studying serotonin in the brain, created the hypothesis that lower levels of serotonin could be the cause of depression, but he abandoned this theory in 1970 because none of his research supported it. In the USA, in 1965, Joseph Schildkraut put forward the idea that lowered levels of norepinephrine in the brain caused depression. This idea was seized upon by psychiatrists, who wanted an explanation that would impress their depressed patients, and by the media. David Healy wrote, “This key myth still flourishes in popular consciousness almost forty years later”.

Alas, it flourishes in more places than that. The SSRI drugs and SNRI drugs (selective norepinephrine reuptake inhibitor) were created and are sold on the idea that the function of these drugs is to replace the serotonin or norepinephrine missing in the brains of depressed people. These drugs do add these substances to the brain but, whatever they do, it isn’t restoring a balance as there was never any imbalance to restore. Nevertheless, there are many doctors who happily tell their patients, “You’ve a chemical imbalance; these pills will restore your brain to normal”."

angst101

Indlæg af angst101 » 20 nov 2010 22:02

Bevares, jeg er slet ikke i tvivl om at mange der er på lykkepiller ikke burde være det og at nogle læger sikkert har en tendens til at være lidt for hurtig med recepten. MEN der er nærmest gået religion i det fra modstandernes side og påstande om at lykkepiller er nytteløse og ondskabsfulde bagmænd sidder og tjener penge på effektløs medicin florer i luften til høre og venstre.

Naturligvis skal man være kritisk og der er sikkert en grad af sandhed i de artíkler der præsenteres her og mange flere derude, men at medicinen er nytteløs, spar mig. Jeg har fået den før, jeg er nu på den igen og den har hjulpet mig MEGET på både angst og depression. Der er bevirkninger ja og kan man ikke leve med dem, så skal man naturligvis ikke vælge medicinen, men forsøge at finde en anden løsning.

lina

Indlæg af lina » 25 nov 2010 19:20

hvad så med alle os, der har fået et helt andet liv på lykkepillerne, sluppet af med vores angst og depression..?

er vi nogle fuldstændig lallende indoktrinerede idioter ?

suk... lina

MissCB

Indlæg af MissCB » 09 jun 2012 23:24

Hmmmmm jeg tager paroxetin,og har det fint idag og har spist den i 3 år nu,og har ikke angst mere,så jo de virker da fint på nogen......

Jan Projekt Smørhul

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 01 jul 2012 07:18

Hej.

Her er en artikel om emnet. Linket er:

http://videnskab.dk/blog/kejserens-nye-medicin

Venlig hilsen
jan, Projekt S og T

Besvar