Skal jeg ha højere dosis?

Spørgsmål eller egne erfaringer med medicinsk behandling af angst og panik.
Besvar
Anthonia

Skal jeg ha højere dosis?

Indlæg af Anthonia » 16 maj 2007 11:46

Hej

Jeg har nu taget sertralin 1A Farma 100 mg i lidt over en måned, og jeg mærker stadig angsten. Ikke så meget som før, men den er der stadig og jeg går tit og er bange for at jeg lige pludselig vil få et angst-anfald.

Tror i at jeg skal ha en højere dosis,eller er det bare sådan det er ??

Jg synes også, at jeg ligesom føler at hele verden ikke virker som den plejer...

Håber at høre fra nogle.

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 16 maj 2007 12:58

Hej Anthonia

Det kan godt tænkes at du snart skal stige i dosis.

Når man starter på SSRI medicin eller lykkepiller (som setralin) er det på en introduktions eller starter dosis.

De fleste vil have behov for at justere doseringen efter et stykke tid.

Fortæl din læge, eller psykiater, hvordan du har det, så vil lægen eller psykiateren kunne bedømme om din dosis skal op, eller ned.

Der er det ved medicin, at højere dosis ikke nødvendigvis er bedre, man kan få mere angst hvis man tager for meget. Det kan altså være at din dosis skal sættes ned.

Det kan lægen, eller psykiateren, bedømme ud fra hvad du fortæller.

Hvis du ikke har en aftale med lægen, eller psykiateren, om hvornår i skal ses igen, skal du bare ringe og bestil tid.

Håber at det kunne hjælpe dig :wink:
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 16 maj 2007 19:06

Tak for svaret.

Vil få en tid hos min læge så. :)

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 17 maj 2007 11:49

HEJ. :wink:

Jeg vil blot sige, at inde på Angtklinikken på Rigshospitalet anbefaler de MEGET høje mængder. Langt højere mængder end dem, som de almindelige læger bruger.

F.eks bruger klinikken nogle gange mere end 50 % af den maksimum-mængde, som står på Lægemiddelstyrelsens produktresume.

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 28 maj 2007 19:41

Hejsa :)

Har været ved lægen vedr. min medicin.
Han sagde, at min angst var kronisk og at jeg ikke sku forvente, at medicin ku få det til at forsvinde. Men han satte min dosis op så jeg nu får 150 mg.

Jeg føler bare stadig, at det hele omkring mig virker så forandret. Jeg er slet ikke mig selv mere!
Det snakkede jeg også med min læge om, men han sagde, at det var angsten. Han spurgte om jeg havde lyst til, at stoppe med at ta medicin, men det tør jeg ikke! Men på den anden side, så føler jeg mig bare så trist på en eller anden måde, fordi jeg føler at det hele omkring ikke er virkeligt!

Synes også at jeg blir mere og mere angst for forskellige ting, som jeg ellers før i tiden ikke har været bange for.

Min læge sagde til mig, at jeg sku betragte min angst som en sygdom, som jeg aldrig kom af med igen, men jeg sku lære og håndtere den med kognitiv terapi. Men det er sa dyrt, så det er ikke meget jeg får arbejdet med mig selv kognitivt de her måneder.

Hvad tænker i ??

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 29 maj 2007 08:27

Hej Anthonia

Anthonia skrev:
Min læge sagde til mig, at jeg sku betragte min angst som en sygdom, som jeg aldrig kom af med igen, men jeg sku lære og håndtere den med kognitiv terapi. Men det er sa dyrt, så det er ikke meget jeg får arbejdet med mig selv kognitivt de her måneder.
Min angst vil jeg heller ikke kunne komme af med. (Jeg har haft det siden barndommen, og hvis man skal være angstfri, skal man have behandling indenfor 2 år siden angsten startede.) Men medicinen, jeg tager, dæmper den noget. Det kan være at du skal se tiden lidt an ved den højere dosis.

Jeg ved ikke hvor du bor, eller hvilken type(r) angst du har, men der er gratis behandling her for socialfobi og/eller panikangst:

http://mit.psy.au.dk/angstklinik/

Man behøver ikke bo i århus for at modtage behandlingen.

Håber at du kunne bruge det til noget :wink:
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Marie

Indlæg af Marie » 29 maj 2007 09:36

Kære Anthonia.

Jeg tænker, at det er rigtigt, at vaner, man har haft i kort tid, er lettere at bryde end vaner man har haft i lang tid. (Det er lettere at holde op med at ryge, hvis man har røget i 14 dage end hvis man har røget i 40 år...) Men det kan lade sig gøre!
Sådan er det også med de tankemønstre og vaner der er med til at fremprovokere og opretholde angsten - de er lettere at slippe af med, hvis man har haft dem i kort tid - men selv om man har haft dem i årevis kan man komme af med dem eller i hvert fald bearbejde dem så meget at angsten ikke mere fylder det meste af "synsfeltet". Det vigtigste er, at man er indstillet på og parat til at ville arbejde med at ændre sine vaner og tanker - og selvfølgelig at man får korrekt vejledning i, hvordan man gør.

Hvis du skriver til mig på marie@angstforeningen.dk vil jeg finde ud af om der er et gratis behaldingstilbud i nærheden af hvor du bor.

Mange hilsner til jer alle her.

Marie

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 30 maj 2007 02:23

HEJ ANTHONIA. :wink:

Hvis det er din egen almindelige læge, som du har brugt, vil jeg forslå dig at blive henvist til en psykiater.

Desværre er der vist stadig "besværlig" adgang til psykiater og psykolog flere - eller alle - steder i landet. Så nogle af de almindelige læger "leger" desværre psykiater eller psykolog.

Der findes da helt sikkert gode almindelige læger. Men flere af de almindelige læger kan højst rådgive på "lykkepille/benzo"-niveau. BENZO er medicin af Stesolid/sovepille-typen.

Hos flere af de almindelige læger får man bare en sludder for en sladder. Og nogle af disse har pinlige huller i deres paratviden.

Så med hensyn til medicin bør du vælge en psykiater.

Måske er Lyrica, Truxal eller noget helt trejde noget for dig.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Tankefeltterapeuten

Re: Skal jeg ha højere dosis?

Indlæg af Tankefeltterapeuten » 23 feb 2011 22:36

Hej Anthonia.
Det rører mig altid at høre, når nogen kæmper som du gør.
Har du nogensinde prøvet tankefeltterapi?
Det er en forholdsvis ny terapiform - og den udmærker sig ved at være særdeles effektiv - specielt til den type lidelse du har - og fuldstændig uden bivirkninger.
Prøv at slå det op :-)
Held og lykke.

Besvar