Hvad fejler jeg?

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
andy

Hvad fejler jeg?

Indlæg af andy » 17 jun 2006 10:58

Hej alle. Hermed så mit første indlæg i dette forum. Jeg er en ung mand på 27 år, som netop er ved at færdiggøre uddannelse. Jeg har så længe jeg kan huske, været bange for sygdom og døden. Husker da jeg som 7 årig var angst for at have bændelorm, senere har det være angsten for at blive sindssyg. Jeg har i et par år ikke haft denne form for angstanfald.
Nu er jeg blevet meget bange for at jeg har Dissimineret sclerose, har ligesom tåge for øjnene, føleforstyrrelser i hænder og fødder, dårlig balance, og føler hele tiden at mine hænder ikke lystrer som de plejer. jeg er hyperopmærksom på alle disse symptomer, og registrerer hver eneste gang, jeg laver noget som jeg kunne tænke mig ku have noget at gøre med DS. Jeg har haft anfald med hovedpine, og trykken bag øjnene, det hele passer med den sygdom jeg frygter aller mest. Jeg er træt, og kan kun lige få en hverdag til at fungere, kan sove hele tiden, og ser heller ingen grund til at fortsætte med det hele, når jeg har den sygdom.

Min læge mener det er angst/depression, men jeg forstår ikke det kan hænge sådan sammen, når alle symptomer passer med noget andet. Jeg er bange for at han overser noget. Han vil lave en neurologisk undersøgelse af mig på mandag, men det er jo ikke en sikker undersøgelse, vil helst scannes..

Er der nogen som har det på samme måde??

diamia
Geografisk sted: midtjylland

Indlæg af diamia » 17 jun 2006 15:45

Hej.
Jo jeg har det også lidt på samme måde.
Jeg har også nogle gange tænkt på om jeg har sclerose, men hos mig er det ikke det der fylder mest.
Jeg har tit hjertebanken og er helt sikker på at mit hjerte fejler noget. Jeg har fået taget hjertecardiogram mange gange og mit hjerte er sund og rask. Det er være meget svært at tro på, fordi jeg jo netop har de symptomer, som hjerte patienter har. Det er altså meget ubehageligt at have det sådan.
Håber du bliver berolige med at det er angst du har og ikke sclerose.

natasja
Geografisk sted: København

Indlæg af natasja » 17 jun 2006 19:52

Hej Andy :)

Jeg lider selv af socialfobi og angst. Jeg har i perioder omtrent de samme symptomer som du beskriver og har fået at vide af lægen og min psykolog som forklarer det med at jeg bruger enormt meget energi på at analysere, tænke, være angst osv. Det jeg så oplever er svimmelhed og at jeg ikke kan se klart, hovedpine, anspændthed i nakke og skuldre, at arme og ben ikke rigtigt vil hvad jeg vil! koordinationen er elendig, jeg taber f.eks. ting eller snubler over mine egne ben :lol: egentligt ikke så sjovt og jeg kunne fortsætte.....
Men jeg synes også at det er en god ide at få det tjekket for sclerose så du ikke går og tænker på det.

Hilsen Natasja

andy

Indlæg af andy » 18 jun 2006 12:17

Tak for svarene. :)
Ja, jeg håber virkelig at det ikke er Sclerose, angsten nærmest æder mig op og lammer mine tanker. Har allerede opgivet alt håb.. Er stadig svimmel, har kolde hænder og tåge for øjnene.. Føler ikke at min krop lystrer mig, lægger mærke til hver eneste signal den sender mig.
Det her er ikke til at holde ud.

søster
Geografisk sted: vejle

Indlæg af søster » 21 jun 2006 11:23

Kære du...
Jeg ved præcis hvordan du har det.
Det er ganske forfærdelig at være så overopmærksom på sin krop! Tjekke, kontrolere... hele tiden. Ønsker bare at nogle kan få det til at gå væk. Ønsker at tale med nogle der ved præcis hvordan man har det.........
Jeg tænker tidt på en linie i en af Lis Sørensens sange. Det er sådan det er:
"Angsten den giver aldrig op, når angsten bor i sjæl og krop".

Du er altid velkommen til at kontakte mig.

Mange tanker
Søster

Beatles

Yes sir

Indlæg af Beatles » 29 jun 2006 11:02

Jeg er en ung mand på 28 år og tumler selv med sygdoms angst. I perioder er det så slemt, at jeg må tage piller for at få bare lidt ro i mit torteret sind. Min erfaring siger mig, at det ikke hjælper at blive undersøgt. Svaret må være terapi. Jeg er selv blevet undersøgt utallige gange, da jeg er angst for at få en hjerneblødning. Jeg er endda blevet scannet og ved med sikkerhed, at jeg er sund og rask. Problemet er jo bare, at når man får angst, så mister man evnen til at tænke rationelt og så kan nok så mange undersøgelser ikke hjælpe. Idag skal jeg så prøve hypnoterapi. Jeg er ikke den overtroiske type, men jeg har høje forhåbninger til behandlingen. Mennesker der står mig nær, har nemlig haft stor gavn af en sådan behandling! Men tilbage til det at blive scannet. Det har ikke hjulpet for mig! Håber du finder et bedre alternativ.

Mvh. Beatles
Beatles

diamia
Geografisk sted: midtjylland

Re: Yes sir

Indlæg af diamia » 29 jun 2006 19:23

Jeg kom lige til at tænke på noget jeg har læst.
Når vi har sygdomsangst så fokusere vi så meget på ting vi mærker i vores krop, at det føles som om at der er noget galt.
Prøv at lukke øjnene og tænk på din storetå. Jo mere vi tænker på storetåen, jo mere prikker og stikker det i den. Det er sådan vi også har med vores sygdomsangst. Jo mere vi tænker på den, jo værre bliver den og vi tror på det.

Beatles - Jeg kunne godt tænke mig hvis du har lyst til at fortælle om dit forsøg med hypnoterapi. Hvordan er det gået? Synes du at det hjælper?

andy

Hej alle

Indlæg af andy » 03 jul 2006 19:17

Der er gået lidt tid siden sidst.
Mht. min aftale ved lægen, lavede han en, efter min mening mangelfuld neurologisk undersøgelse. Han konkluderede endnu engang, at han var næsten 100% sikker på at dette var psyko-somatisk tilstand mere end en egentlig neurologisk sygdom. Det underlige var, at jeg kom der ned med tåge for øjnene, megen svimmelhed og mange følgeforstyrrelser. Da jg gik derfra var det hele væk?..
Der gik næsten en uge indtil det hele kom tilbage igen, og nu har jeg det ligesom før. Jeg har været til psyk. og går nu i behandling.
MEN, jeg tror stadig at der er noget fysisk betinget i vejen med mig, og er så bange for at det bliver overset.
Mvh, a

Luna

Indlæg af Luna » 23 sep 2006 20:22

Jeg ved også præcis hvordan du har det (hvis det kan trøste dig lidt at vi er mange) :wink:

Nu ved jeg jo af gode grunde ikke hvor i landet du bor Andy - men hvis du feks bor på Sjælland så kan din læge henvise dig til Bispebjerg hospital hvor de tilbyder Psykoterapeutisk behandling af sygdomsangst (Hypokondri). Rigshosptalet har en afdeling hvor de behandler panikangst og socialangst kognitivt ...... men det lyder mest som om det er Bispebjerg der kan hjælpe dig.

Det er ret normalt at de symptomer du kom med forsvinder for en tid, når du får afkræftet en frygtet diagnose hos lægen. Herefter går der nogle dage før du igen får overbevist din hjerne om at du virkelig er syg og så starter det hele forfra.

Besvar