Bange for sport?

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
supersonic

Bange for sport?

Indlæg af supersonic » 25 apr 2006 13:39

Jeg ville høre, om der er andre end mig som også er bange for at dyrke sport? Hvis laver det mindste sport, så bliver jeg bange for at jeg overanstrenger mig og at jeg skal få hjertestop.. Jeg bliver svimmel og får meget hjertebanken hver gang.. Nogle gange bare af at tænke på at jeg skal lave sport.. Det er vildt ubehageligt

Jeg har altid dyrket meget sport og har altid været meget aktiv.. Men det seneste år har jeg ikke kunne tage mig sammen pga overnævnte! Her på det seneste er jeg blevet meget bange for at have en hjertefejl eller bare dårligt hjerte.. Det virker dumt når jeg kun er 18.. Men er næsten sikker!!

Men er der andre der kender det, med sporten?

Blip
Geografisk sted: Ribe amt

Indlæg af Blip » 26 apr 2006 08:47

Hej Supersonic

Ja.. Jeg kender til problemet. Jeg har selv været meget aktiv sportsmand. Jeg dyrkede fitness træning og selvforsvar. Efter angsten blev jeg bange for at blive forpustet – da det fremkaldte mange angst symptomer. (svimmelhed, diffus, hyper ventilering, osv.) . Men motion er noget af det bedste mod angst – så jeg har lavet min egen lille motion center med vægte og købt mig en motionscykel. Her har jeg nu gennem 1 år optrappet min form igen og er begyndt at løbe træne.. Ganske langsom..

Træningen er vigtig fordi du vænner dig til at være forpustet mm. uden at du bliver angst – og jo bedre form – des mere angst kan du ”tåle” også i andre situationer.. Men start langsom – evt. alene, eller med en du har tillid til.. Find en lille rute, hvor du kan løbe ugeneret – start langsom op.. Det kan være meget ubehageligt i starten, men det skal du kæmpe dig igennem. Se det som en form for eksponeringstræning og tag det i små bidder..

Held og lykke 

Ania

Indlæg af Ania » 27 apr 2006 15:22

Jeg kender det også alt for godt at være bange for at yde noget sport. Jeg vil så gerne, jeg ved det hjælper mig og jeg elsker det - MEN TØR IKKE! Jeg sidder herhjemme indendøre, så snart jeg kommer hjem fra arbejde og i weekenderne. Jeg har bare lyst til at komme ud og løbe, cykle, svømme og en masse andet. Jeg er så ked af det, da jeg er en ude-pige og sport betyder rigtigt meget for at jeg har det godt med migselv. :cry:

Chiquita

Indlæg af Chiquita » 18 okt 2006 19:29

Ja, dette problemet kjenner jeg virkelig godt til! Jeg var også veldig aktiv frem til jeg startet å ha angst for nesten 10 år siden...Siden den gang har jeg beveget meg veldig lite, nesten sluttet å trene osv. En gang iblant kan jeg komme meg til et treningssenter, men midt i treningen får jeg ofte et angst-anfall..det er så kjedelig og jeg blir jo aldri i bra form heller! :cry:

Hvis noen har noen gode råd å komme med angående hvordan man kan overvinne dette, så setter nok både jeg og supersonic stor pris på det! Jeg vil, på samme måte som deg, Ania, komme meg ut i frisk luft! Jeg kommer meg såvidt til butikken og på jobben, men utover det pråver jeg å unngå uteliv. Det er meget trist :cry:

daudt

Indlæg af daudt » 14 nov 2007 11:34

jeg er glad for at høre at det ikke kun er mig der har det sådan.
sidste år fik jeg lyst til at gå til noget styrketræning efter at jeg ikke havde dyrket sport i lang tid.men hver gang jeg kom hjem havde jeg frygtelig hjerte banken og det blev ved resten af aften og natten med
da jeg havde været der et par uger var jeg nød til at holde.jeg var sikker
på at det ville tage livet af mig.tog til lægen og fik forskellige prøver af mit hjerte og fejlede ikke spor.men af ligevel tør jeg ikke udøve de store fysiske udfoldelser. men jeg var faktisk ikke klar over at det var pga. angst. :roll:

Besvar