Angst eller rytmeforstyrrelse?

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
Funda

Angst eller rytmeforstyrrelse?

Indlæg af Funda » 03 aug 2019 14:51

Hej med jer.

Nu er det vidst på tide, at dele min historie med jer.
Jeg har for 9 år siden fået konstateret angst.
Det startede med at jeg fik voldsom hjertebanken på arbejde. Det kom som et lyn fra en klar himmel. Jeg var bange og gik selvfølgelig i panik. Min kollega kørte mig på skadestuen og der fik jeg at vide, at det var panikangst.
Jeg startede hos en psykolog og efter mange samtaler, begyndte det at hjælpe.
Angsten forsvandt aldrig, men med tiden blev jeg bedre til at håndtere den. Jeg lærte at leve med den, selvom det var svært!
Efter mange års kamp kom der styr på det hele. Jeg har været angst fri mange år, indtil februar 2019.
Jeg var ude at ryge en cigaret. Havde haft ondt imellem skulderbladene hele dagen og var mega træt. Imens jeg stod ude i haven og røg den skide cigaret, fik jeg pludselig en meget ubehagelig smerte i kæben og venstre arm efterfulgt af voldsom hjertebanken. Mit hjerte bankede hårdt og meget hurtigt. Min mand ringede 112 og ambulancen var der hurtigt. Lægerne kunne se en belastning i hjertet på ekg’en, men kunne ikke se hvor den kom fra. De mente at jeg måske havde nogle ekstra ledningsbaner i hjertet, som kunne være årsag til belastningen. Jeg fik tid til en ablation(overbrændning af ekstra ledningsbaner), men det lykkedes desværre ikke at fremprovokere rytmeforstyrrelsen. Lægen der behandlede mig mener, at det er angst og stres. Jeg har siden hen haft voldsomt mange anfald med hurtig hjerterytme. Jeg bliver forpustet imens jeg sidder ned og ligepludselig kører min puls der ud af. Når jeg måler den, rammer jeg 180 slag i minuttet. Det fortsætter i ca. 20 min og går i sig selv igen. Har i prøvet at tælle jeres puls når i får jeres anfald? Jeg er bange og tænker ikke på anden end mit hjerte.. Jeg er begyndt at vågne om natten med uro i brystet og en puls over 120. Er det angst eller fejler mit hjerte noget alvorligt? Er der andre der oplever det samme? Mine anfald er blevet slemme efter den slemme tur med cigaretten. Og det skal lige siges at jeg ikke har røget siden dengang. Hvordan oplever i jeres anfald?

Besvar