Maveproblemer

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
Trineh

Maveproblemer

Indlæg af Trineh » 19 jun 2012 07:59

Er der nogen af jer der kender til det her?:

Jeg har tit luft i maven. Heldigvis er det ikke så tit som det har været. For et par uger siden havde jeg det nærmest konstant, nu er det kun en gang imellem. Men når jeg får det, så føles det som om at det øverste del af min mave er helt pustet op - ligesom en ballon der er fyldt med luft - og det føles som om at der ikke er plads til at trække vejret ordentligt.

Jeg har også et andet problem. Når jeg sidder ned, så føles det for det meste som om at der er noget inde i min mave - som om at der ikke rigtig er plads. Det er mest i højre side, men også midt på. Når jeg står op er det der ikke, og heller ikke når jeg ligger ned.

Jeg har været ved lægen, som har mærket på min mave, og siger at alt føles normalt.

Jeg har utrolig mange spændinger i mavemusklerne, især oppe omkring mellemgulvet. Tror i at det kan være derfor jeg har den der pressende fornemmelse under ribbenene når jeg sidder ned? Det var noget der startede samtidig med at jeg havde så meget luft øverst i maven, og så tror jeg at jeg er begyndt at spænde i mavemusklerne for ligesom at modvirke den der ubehagelige følelse af at være helt fyldt op med luft. Og nu kan jeg slet ikke slappe af i mavemusklerne :(

Men jeg ved jo ikke om det bare er spændinger. Nogle gange tror jeg at det er det, andre gange er jeg bange for at det trykker sådan fordi jeg har kræft i tarmene :(

Jeg har ikke ondt i maven. Eller, en gang i mellem kan der godt gøre ondt i et minut eller to, men det er vel ikke unormalt? Eller hvad?
Ville jeg ikke også have ondt i maven hvis det var kræft?

ChristianB

Re: Maveproblemer

Indlæg af ChristianB » 19 jun 2012 17:33

Har haft meget det samme som dig, det var bare mere i venstre side. Jeg spænder også tit ufrivilligt i mavemusklerne så det føles som du beskriver der. Havde også dårligt mave i ogle gange gjorde det meget ondt i maven/venstreside. Så var ligesom dig nervøs for om det var kræft, jeg fik taget alverdens blodprøver og var hos osteopat som kunne mærke at jeg havde kraftige spændinger i kroppen. Jeg blev ved med at have ondt og havde meget dårlig mave og jeg mener MEGET. Så fik jeg en kikkert undersøgelse og efterfølgende en ultralyds scanning og alt var som det skulle være.

Har stadig nu et år efter nogle af de ting med spændinger og smerter i siden, men er ik så bekymret for det da jeg ligesom har lært at det ik er farligt. Eller det har jeg ihvertfald besluttet mig for at sige til mig selv. Også selvom jeg nogle gange kan komme i tvivl.

Det er selvfølgelig altid en go ide at få tingene undersøgt, så kan det også være at du automatisk blir mere rolig omkring det. For mig virker det ik specielt godt at en læge siger noget til mig, jeg er simpelthen for skeptisk så de virker ikke rigtigt så godt psykisk på mig. Men der er nogen hvor de virker meget bedre på.

Men lad vær med at sidde og søge på alt muligt crap på nettet med symptomer osv. Evt snak med din læge om noget kognitiv Terapi ?

ChristianB

Indlæg af ChristianB » 19 jun 2012 17:49

Har lige læst dit indlæg om Tyktarmskræft og jeg har også haft præcis det samme med svimmelheden og modermærket hehe det er sgu imponerende som det kan blive ved, jeg har bare en del flere ting der også har været som jeg da håber du bliver skånet for. Men ellers er det jo bare og google et par symptomer så skal de nok også komme. Jeg tror jeg har googlet alt hvad der googles kan, og d et kan jeg ik råde nogen til overhoved. Kender en nær ven der er læge og han siger også at det er noget rigtigt lort at gøre, for selvom at der er nogle symptomer der passer til en sygdom kan der meget tit være langt til at det er en sygdom.

Han gav mig et meget godt eksempel: Kroppen har lad os bare sige 50 forskellige symptomer den kan komme op med, men der findes tusindevis af sygdomme som kan skabe symptomer, så der vil stort set altid være de samme 50 symptomer der kan komme op på alverdens forskellige måder uden at det er det som man har googlet.

Alle kan google og gøre sig kloge, men der kræver en fx læge at drage en sammenhæng i symptomerne som vi andre altså ik skal prøve at gøre da vores resultat altid vil være gætterier. og så går vi rundt og tror det ene og det andet fordi vi har et symptom på noget der kunne være en sygdom.

Fx siger han også at et tegn på kræft kan være træthed, men hvem har ikke haft perioder i deres liv hvor de har været trætte.....

Så ro på nu, og få det yderligere undersøgt hvis du har behov for det og så kom igang med at fjerne angsten for jeg tror simpelthen ik på at du kan have en mor og en bekendt og så samtidig dig der har kræft og så i din alder, så er der sgu større chance for at vinde i lotto. Nej forstå mig ret ;)

Trineh

Indlæg af Trineh » 20 jun 2012 10:05

Tak for dine svar :)

Og jeg ved jo godt at du har ret - at man aldrig skal Google symptomer. Jeg forsøger også at lade være, men det er ikke altid jeg kan overholde det :oops:

Mrs72

Indlæg af Mrs72 » 21 jun 2012 15:22

Kender det også aaallllttt for godt!

Både med ondt i maven, mærkelig lyde, gasser og det der er værre. Og tankerne om hvad det kan være - de er frygtelige....
Jeg har fået et godt råd: hvis jeg kan gå og bekymre mig om min helbredssituation, snakke om det, tænke på det 24/7 og det er bekymringerne der fylder mest.... så er det 100% ikke noget alvorligt - ergo er det min angst jeg skal kæmpe med. Ikke at det ikke er alvorligt - men dog ikke så alvorlig som diverse kræftformer.

Det virker ikke altid, men det er det bedste råd jeg læner mig op ad. Håber I andre kan få gavn af det også....

Mrs72

Trineh

Indlæg af Trineh » 22 jun 2012 07:43

Tak for dit svar :)

Det giver meget god mening, det du skriver, med at hvis det er tankerne der fylder mest, så er det nok ikke noget alvorligt. :)

Men det er svært. For selvom man - set udefra - godt kan se at man sandsynligvis ikke fejler noget. Men tankerne er der hele tiden.

Og selvom jeg godt ved at angst kan lave rígtig mange symptomer, så har jeg bare så svært ved at tro på det. :(

Altså, jeg har jo ikke ondt i maven, jeg har det bare underligt. Sådan en mærkelig fornemmelse, som sikkert skyldes spændinger. Men jeg er alligevet frygtelig bange for at det er noget andet og mere alvorligt :(

Trineh

Indlæg af Trineh » 25 jun 2012 11:04

Puha!

I dag har jeg bare MEGA meget luft i maven. Det gik ellers så godt i går, og det lykkedes mig langt om længe at lade være med at spænde op i mavemusklerne, så jeg faktisk ikke havde den der forbandede trykken i mellemgulvet.

Men nu er min mave så totalt oppustet i stedet for, og så trykker det bare i højre side af maven i stedet for :(

Får det her dog aldrig en ende?

ChristianB

Indlæg af ChristianB » 25 jun 2012 16:07

Hey Trine altså jeg er 100% overbevist om at det er din angst der laver numre med dig. Så du er nødtil at beslutte dig for at komme videre.

1. Enden tror du på at det er angsten der driller og begynder at arbejde målrettet med den.

2. Ellers må du til lægen og få tingene yderligere undersøgt. Du kan ik gå og tro lidt det ene og det andet, så kommer du ingen vegne.

Har som sagt selv haft trykken i siden og troet at der var noget helt galt også med super dårlig mave og gasser osv...

Men selvom jeg blev undersøgt med kikker undersøgelse og ultralyd troede jeg stadig ik på at der ikke var noget galt. Så på et tidspunkt at du simpelthen nødtil at sige til dig selv at det er angsten du skal fokusere på og kun den. Alt det fysiske skyldes den og skal stoppes ved at stoppe din angst.

Det er da godt at jeg kan give dig gode råd når jeg stadig selv til tider kan tvivle på om der er noget i vejen andet end angsten. Men er blevet meget bedre til det og det virker.

Trineh

Indlæg af Trineh » 27 jun 2012 12:27

Hej Christian :)

Jamen, du har ret. Selvfølgelig har du ret, og jeg ville selv have svaret akkurart det samme hvis det var en anden der havde skrevet indlægget. Men desværre, så er det tit sådan, at man ikke er i stand til at se helt så nøgternt og fornuftlgt på tingene når det er én selv det gælder :oops:

ChristianB

Indlæg af ChristianB » 10 jul 2012 20:31

ja præcis, jeg har 100% det samme problem, har også fejlet næsten alt. Men jeg er her sgu endnu.

Klarer du den ellers ?

MEJ

Indlæg af MEJ » 11 jul 2012 09:46

Hej
Kender godt det til maveproblemer, det er vildt irriterende og ja, det er skide svært at håndtere og få det til at gå væk.
Jeg spiser i perioder mindre, for at ungå at min mave bliver for oppustet.. Eller spiser flere små måltider for at undgå at få den følelse af, at der ikke er plads i maven..?! Drikker væske i mindre mundfulde for at mærke efter, om der nu er plads til det i min mave.. Det hjælper nogle gange ;o)

Besvar