Tyktarmskræft :(

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
Trineh

Tyktarmskræft :(

Indlæg af Trineh » 07 jun 2012 19:10

Jeg hader det!

Der er ALTID noget at bekymre sig om :(

Det sidste år har virkelig været slemt. Først havde jeg et halvt år hvor jeg var svimmel hver eneste dag. Det viste sig at stamme fra nakken, men jeg var længe rigtig bange for at det var noget meget alvorligt. Så havde jeg en lang periode, hvor jeg havde hovedpine hver eneste dag. Selvfølgelig var det spændingshovedpine, men mens jeg stod i det, var jeg sikker på at det var en hjernesvulst. :oops:

Så havde jeg et modermærke der gjorde ondt, og jeg syntes også at det var blevet lidt ujævnt i kanten? Jeg fik det fjernet, og der var ingenting.

Så fandt jeg to knuder i det ene bryst. PANIK! Især fordi min mor fik konstateret brystkræft i efteråret, og den slags er jo arveligt, og så fordi en bekendt lige er død af brystkræft der havde spredt sig til hele kroppen i en alder af 32 år :(
Min læge var sikker på at der intet var, men hun kunne godt se at jeg var bange, så jeg blev henvist til mammografi. Jeg fik en tid en måned senere, men så længe kunne jeg slet ikke holde ud at vente, så jeg betalte selv for det på et privathospital. Det var fedtknuder jeg havde :shock:

Så skulle man jo tro, at jeg kunne ånde lettet op. Men nej! For at det ikke skulle være løgn, så skete der det dagen efter mammografien, at min mave begyndte at skabe sig. Jeg havde omkring 4-5 dage med VIRKELIG meget luft i maven. Og en trykken oppe under ribbenene, mest i højre side. Og nu er der gået over tre uger. Jeg har ikke konstant luft i maven, men jeg har det ofte. Og det er som om jeg er mest oppustet i den ene side når det sker.
Samtidig har jeg stadig den der forbandede trykken under ribbenene. Det er mest når jeg sidder ned, og jeg har en grim tendens til at spænde helt vildt, og runde meget i ryggen, så måske er det derfor jeg føler at der ikke er ordentlig plads til mine indre organer :lol:

Men jeg er bange. For tyktarmskræft. Jeg var nemlig så dum at læse om luft i maven på nettet, og der stod at det kunne skyldes tyktarmskræft. Jeg har af og til ondt i maven, men det er ikke voldsomt, og det er ikke hver dag. Jeg har heller ikke tabt mig, og har heller ikke blod i afføringen. Afføringen er som den plejer, bortset fra et par dage i starten hvor mavebøvlet startede, og bortset fra at der af og til er en lille smule slim. :(

Jeg ved godt, at tyktarmskræft er sjældent i min alder (33), men der er jo nogen der får det. Jeg har bestilt tid ved lægen på tirsdag, så må vi se hvad hun siger...

Malou
Geografisk sted: midtjylland

Re: Tyktarmskræft :(

Indlæg af Malou » 08 jun 2012 20:27

Hej
Det lyder til du har haft et hårdt år, uden mange pauser fra angsten...!! :( Desværre kan man ikke selv overbevise sig om at det bare er sygdomsangst, når man nu på kort tid er overbevist om at fejle forskellige ting. Det er nemmere set ude fra. Er du blevet mere rolig i forhold til luft i maven? Jeg selv har luft i maven hele tiden, synes jeg og har egentlig ikke skænket det en tanke.... Man kan jo få luft i maven af mange årsager: mad, drikke, nervøsitet, angst, hormoner osv.... Jeg er også meget god til lige at tjekke på nettet, hvad de forskellige symptomer kan betyde... og det SKAL man ALDRIG gøre :o Så fejler man nemlig hurtigt noget, for det er altid de alvorlige sygdomme man kan google sig til.... Jeg håber du har fået ro på... er sikker på at det bare er ganske alm. luft :) Hilsen Malou
Alt hvad du fuldstændig accepterer, vil føre dig til fred.... Lad livet være i fred!

Besvar