Tror jeg skal dø af ALS!

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
meffe

Tror jeg skal dø af ALS!

Indlæg af meffe » 14 okt 2011 12:26

Åhhh, efter at have været fri for den frygtelige angst i to år, er min angst vendt frygtelig tilbage. Jeg er sikker på at jeg har ALS. Mine lårmuskel i mit venstre ben sitrer konstant, for en uge siden sitrede musklen på bagsiden af knæet i konstant en uge. Jeg hader den angst! Har to skønne drenge, som bare ikke har fortjent at miste deres mor så tidligt. De er kun 5 og 1,5 år.

Hvorfor skal jeg kæmpe sådan? Hader den sygdom og er så sikker på at jeg ikke har langt igen.

En dybt ulykkelig og meget angst
Meffe

Booth30

Re: Tror jeg skal dø af ALS!

Indlæg af Booth30 » 14 okt 2011 16:33

Hej Meffe

Jeg forstår din bekymring. Jeg har også haft sitringer og spjæt diverse steder i kroppen siden maj. Desuden føler jeg mig svagere i kroppen (svagheden kommer sporadisk i forskellige kropsdele) og jeg får sådan nogle vokseværksagtige smerter i forskellige muskler og led.
Jeg har været til læge to gange og ved neurolog en gang. De beroligede mig begge for en stund, men angsten kommer hele tiden igen..
Men hvis du har frygtet sclerose før og har været fri af kropslige symptomer i to år, kan det så ikke berolige dig, at du har gennemgået en så lang periode, hvor lidelsen ikke har været i fokus?
Kan et lægebesøg og evt. et besøg hos en neurolog hjælpe dig?

Booth

ChristianB

Indlæg af ChristianB » 16 okt 2011 20:37

Hej Meffe, jeg har som Booth også præcis de symptomer du snakker om der og har haft dem længe, og har læst om en hel del med angst der har de tanker og symptomer du snakker om der. Så du er bestemt ikke alene og uden at vide noget så fejler du garenteret ikke noget ligesom alle os andre der tror vi fejler noget men ikke gør det alligevel.

Man skal først og fremmest prøve at overbevise sig selv om at man ik fejler noget, evt blive undersøgt at Neurolog og egen læge så du kan begynde at tro på at du ikke fejler noget. Så få hjælp at en psykolog som ved noget om angst og få nogle tekniker til at styrer de tanker du har. Held og lykke og husk du er ikke alene og husk også lige at vi kan dø af alverdens ting, men hvis i kvinder har en gennemsnits alder på over 80 år så kan i sgu ik alle sammen dø unge ;) Ellers skriv igen hvis det er.

VH Christian

meffe

Indlæg af meffe » 26 okt 2011 11:56

Tusind tak for jeres svar. Jeg har det bare så dårligt, er helt sikker på at det er sket med mig og at mine drenge skal miste deres mor.

Lige pt. er det musklen i min venstre tommeltot der konstant har hoppet i 2,5 dag. Ellers har jeg hop on/off i mine ben, arme og skuldre. Det er bekymrer mig er, at jeg har en muskel der konstant hopper.....og det er primær i venstre side.

Jeg er begyndt at tage ekstra magnesium, da der er sandsynlighed for at jeg er i mangel, da jeg har lidt af diarré ret længe. Desuden er jeg stoppet med kaffe, som jeg har drukket meget af her på det sidste.

Tusind tak til jer begge.

migselv32

Indlæg af migselv32 » 15 dec 2011 21:59

jeg har selv frygt for AlS pga muskelspasmer, svaghedsfølese, primen i huden, har været til neurolog som sagde du har ikke ALS, du er for ung, (er 32 år), du har ikke tabt dig synligt, det er mest en gammelmands sygdom, jeg sagde jamen jeg har læst om nogle på min alder med det, du har det ikke, neurologen gik med til en mr.scanning mht sclerose, det viste sig at jeg har en rygmarvslidelse som kan give de samme symptomer, men frygter stadig det er ALS, min angst "suger" livet ud af mig, når det ikke er ALS så er det kræften der gør mig skrækslagen :?

marie34

Indlæg af marie34 » 26 apr 2012 16:38

Jeg kender alt for godt frygten, mit første rigtige angstanfald kom netop da jeg tænkte "åh gud jeg har ALS!". Det startede for nogle måneder siden hvor en lille muskel i min hånden tikkede 5 timer i streg. Jeg tænkte ikke mere over det indtil det gjorde det i den anden hånd nogle dage efter. Så begyndte de andre muskler også at sitre/ hoppe og så tænkte jeg - jeg googler det lige.... det skulle jeg ALDRIG have gjort for desværre dukker "fasikulationer og ALS" temmelig hurtigt op og hvis jeg ikke var angst før, blev jeg det der!!!
Jeg forsøgte at tale det ned "jeg ville jo have muskelsvind og nedsat kraft i musklerne og det har jeg jo ikke... eller har jeg? De ER ømme og måske også lidt svage...?" kunne jeg ikke slippe tanken! Og der kommer bare flere og flere muskel tics/fasikulationer.
Jeg har været ved neurolog som undersøgte mig og lavede en EMG og de var begge normale men angsten er der stadig.

En ting der har lettet mig og som jeg gerne vil give videre er, at der findes et navn for lidelsen på engelsk "benign faciculation syndrome (BFS)" -godartet fasiculations syndrom og de beskriver at netop ømhed og svaghed er normalt for tilstanden og har intet med ALS at gøre. For dem der kan engelsk er det værd at læse lidt om denne tilstand, det hjælper mig at kunne sige "mine symptomer passer på BFS", "jeg har BFS" istedet for at sige "jeg har ikke ALS", min hjerne lytter i hvert fald ikke til "IKKE", den sige hele tiden "eller har jeg?". Nu har jeg lidt mere ro for jeg har en forklaring, men angsten vækkes stadig en smule i mig hver gang musklerne går i gang eller føles ømme.

Mrs72

Indlæg af Mrs72 » 26 apr 2012 17:09

Det er første gang jeg er inde på siden. Jeg har selv sygdomsangst og kan ikke finde ud af hvad der udløser det. Har lige haft en del anfald og var ved lægen igår. Han anbefalede beta- blokker for at få adrenalinet under kontrol. Er der nogen af jer der har prøvet det?
Det hjælper mig at læse om andres symptomer. For de ligner jo mine. Jeg har uro, smerter i hele højre side. Min far havde sklerose. Jeg tror hele tiden at nu er det nu. Og hvis det ikke er sklerose så er det nok kræft. I tarmen, i lungerne osv. Men når jeg så har et par gode dage ( dem kan der være langt imellem) så tænker jeg, at så kan jeg jo ikke være syg. Det kan jo ikke komme og gå.
Det er 4 år siden jeg sidste var helt nede og vende. Så nu må jeg hellere have fat i psykologen igen. Det er bare om at finde "nøglen".

Besvar