Puha, hvad fanden sker der lige for mig?!

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
pixietoth

Puha, hvad fanden sker der lige for mig?!

Indlæg af pixietoth » 14 dec 2010 15:27

Er ny med voldsom sygdomsangst (det siger min psykolog i hvert fald) og jeg fatter brik af det. Jeg forstår virkelig ikke hvad det er der sker!

For det første så føler sig syg og ør hele tiden, er konstant træt, føler en mærkelig kulde fornnemelse i kroppen , mens jeg samtidig brænder op af varme,jeg sveder en del under søvn, føler mig konstant tørstig, jeg har konstant hovedepine eller ondt i hovedet og i nakken og skulderne, har proper i ørene og larm i hovedet (har fået af vide at det er tinnitus)

Jeg får den ene sygdom efter den anden, uden at være syg! eller rettere, både mine læge og psykolog sidder og glor dumt på mig, for jeg kommer med en reel sygdom hver 3 dag.
Først så fik jeg lungebetændelse og hostede som en gal og havde ondt, men jeg havde ingen feber og der var intet at høre på mine lunger eller vejrtrækning!
Så fik jeg halsbetændelse, med slim, hævede kirtler og hele svineriet, men jeg havde ingen feber og der var intet at se i halsen!
Så fik jeg bihulebetændelse og fik penicillin, hvilket IKKE hjalp overhovedet og igen INGEN feber.
Så gik mine lymfekirtler amok under kæben og hævede voldsomt op, og igen ingen feber.
Så gik min mave amok med smerter, opkast, mavesyre, ømhed osv. og min læge fandt INTET.

Jeg har stadig ømhed i maven (dette kan dog være mave-muskulaturen) i solar plexus området og er udspilet/oppustet, jeg har i forvejen irriteret tyktarm, som selvfølgelig opfører sig værre end den plejer, og når jeg ligger ned så føles min mave forkert (som om man ligger på noget) og så har jeg følt en bule/knude inde i maven i venstre siden, men når jeg har trykket lidt på den, så kan jeg ikke finde den igen, den kommer så igen senere på dagen eller dagen efter og jeg har været til lægen og blive trykket igennem 3 gange på en uge, men hun kan intet finde, og jeg kan heller ikke finde noget når jeg ligger ned, men når jeg står op syntes jeg at jeg kan mærke den/det.. jeg har konstant en trykkende følelse i hele maven... og det provokerer bare det ene angstanfald efter det andet.

Jeg er konstant træt, men kan ikke sove, nattesøvnen er blevet reduceret til at vare 2½ time ad gangen, hvorefter det kan tage mig flere timer at falde i søvn igen og jeg drømmer om div. sygdomme hver eneste gang jeg skal sove og så vågner jeg med "fysiske" symptomer på det jeg netop har drømt om, er jeg den enste herinde der drømmer om sygdomme???

Jeg føler mig utilpas hver dag, men jeg har ingen feber og mine blodprøver er så perfekte som de overhovedet kan blive, og alle undersøgelser jeg har fået lavet har INTET vist og jeg bliver ved med at få den ene "sygdom" efter den anden... tror efterhånden at det er de fysiske symptomer som giver mig angst og ikke den anden vej rundt.

Lige nu er det maven der har mit fokus punkt, er 100% sikker på at jeg har mærket en bule/knude inde i maven og jeg er konstant øm i maven (dette kan være mave-muskulaturen) men jeg mærker det 24/7 og får derfor det ene angstanfald efter det andet:(.
Har været lidt for tit på besøg hos min læge igennem den sidste måned og tør nu ikke ringe til hende fordi jeg føler mig dum og min angst er så slem at jeg slet ikke har lyst til at tage til lægen, men samtidig har jeg jo ikke lyst til at lide af "mærkelige sygdomme" hele tiden.

Hvad i al helvede sker der for mig? og når jeg har været til lægen osv. og får at vide at der intet fysisk er i vejen med mig, så tror jeg ikke og en dyt på det(for det kan jeg jo mærke fysisk at der er).

Nogen der kan relatere til det her?

pixietoth

Re: Puha, hvad fanden sker der lige for mig?!

Indlæg af pixietoth » 14 dec 2010 15:58

Det skal lige siges at jeg er blevet testet i hoved og r**, og INTET har der været, er nu nået dertil hvor jeg ikke engang gider at rende til undersøgelser hver gang jeg "fejler" noget, for jeg går forgæves hver eneste gang og det er ikke angstanfaldene værd, men samtidig kan jeg ikke holde ud at at fejle alle mulige ting som jeg alligevel ikke fejler, og det spøjse er at hver gang jeg fejler noget nyt så ryger de fysiske symptomer på det jeg sidst fejlede!. Dette fatter jeg intet af.. det skal lige siges at jeg aldrig før har lidt af sygdomsangst/helbredsangst og jeg har aldrig før i mit liv tænkt over sygdomme (det var bare noget man fik af og til) så jeg forstår slet ikke hvor alt den konstante "sygdom" kommer fra. Jeg har haft flere "sygdomme" de sidste 2 måneder end jeg har haft hele mit liv kombineret! det er jo forfærdeligt at skulle leve sådan. Jeg går til lægen fordi jeg får "fysiske sygdomme" som giver mig angst og alligevel så fejler jeg ikke og en pind. Kan psyken virkelig fabrikere "rigtige" sygdoms symptomer? det er jo ikke rationelt at få den ene "sygdom" efter den anden, når man ikke fejler noget fysisk? alle tests der bliver lavet er jo konstant negative, uanset hvad jeg kommer med af "rigtige syggomme"?.. er der nogen der kan forklare mig hvad det hersens går ud på (syntes det er vildt skræmmende)?

Nette72

Indlæg af Nette72 » 14 dec 2010 21:33

Hej Pixitoth.

Puha, det lyder godt nok slemt, det du der er igennem. Da jeg læste det første du skrev, kom jeg til at tænke på om du mon havde Hodgkins sygdom, men du skriver selv, at du har fine blodprøver, så det burde jo ikke være det.

Er det ellers sådan, at det du oplever er ens? I så fald kan du prøve at sige til dig selv, mens du laver dybe vejrtrækninger, at "det har jeg prøvet før, og overlevet". Og ellers så prøv at tænk på 3 dyr ud fra hvert bogstav i alfabetet, det får tankerne væk fra dine "sygdomme", og kan godt være svært, når man kommer til f.eks. c. :-)

Jeg bruger meget den der sætning, da mange af mine symptomer er de samme. Og på den måde får jeg slappet af. Derudover bruger jeg Kranio-sakral-terapi, når det summer/larmer for meget oppe i mit hovedet, det er så noget jeg kan få gennem mit arbejde, ligesom massage og fysioterepeut. Jeg har hørt om en fyr, som hypnotiser folk med angst, så hvis du bor i nærheden af Rødovre, så kunne du evt. tage kontakt til ham. http://www.hypnotic.dk/ Jeg har selv overvejet ham.

Og ellers ved jeg ikke lige hvad jeg skal komme med af gode råd. Du kan ihvertfald få god støtte herinde, hvis du trænger til at læsse af. :)

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 15 dec 2010 12:00

Det hele startede efter min mors forfærdelige sygdomsfoløb (lungekræft og hjerne svulster), jeg startede lige pludselig med at få nøjagtig de samme symptomer som hende, og så tog angsten bare fat og blev værre og værre med tiden, og jeg er endt med at have 4 angst typer på samme tid, plus jeg har svær PTSD.

Det jeg gennegår i disse dage er INTET jeg nogensinde har prøvet før, det er jo derfor jeg slet ikke kan forstå det.
Min psykolg mener at det er fordi jeg ikke har været i stand til at håndtere det der er sket med min mor og det er derfor at jeg konstant bliver "rigtig" syg (selvom jeg intet fejler), hun mener det er min underbevidstheds måde at få ryddet ud i alt det der er sket i mit liv her det sidste års tid (jeg har også været igennem et lungekræft forløb med min far) og min far er jo hypokonder så det brager, så sygdom er på tapetet 24/7 og efter alt det jeg har været igennem her det sidste års tid, så kan min hjerne slet slet ikke tåle noget som helst der drejer sig om sygdom og eftersom jeg desværre har ham hver dag nu (han kan ikke klare sig selv, men er for rask til et plejehjem) så har min angst ekskaleret over i det ekstreme.

Det skal lige siges at jeg IKKE mener at hypokondri og sygdomsangst er det samme.
Min far er hypokonder og tror at alt er farligt /selv en lille plet på hånden) og fiser til lægen hele tiden og har altid været sådan, men han har ikke angst for det (han virker nærmest som om at han godt VIL være syg af et eller andet)
Det jeg har er ANGST med store fede bogstaver for sygdom, for min hjerne kan slet ikke rumme mere sygdom efter alt det jeg har været igennem, så jeg har virkelig angst for sygdom, jeg er derude hvor jeg stadig ikke forstår at det er min angst der spiller min psyke et enormt pus, for det føles jo som om at jeg er rigtig fysisk syg, men jeg tror ikke at jeg fejler noget meget slemt, det er kun når katastrofetankerne slår igennem at det går helt galt.
Min underbevidsthed kreerer alt den fysiske sygdom som jeg går igennem nu for på den måde at få bearbejdet mine traumer.

Giver det nogen mening?

Hgo

Indlæg af Hgo » 02 okt 2018 21:32

Alt hvad du skriver giver fuldstændig mening.

Besvar