Emetophobia (panisk angst for at få kvalme og kaste op)

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
JS39
Geografisk sted: Sønderjylland

Emetophobia (panisk angst for at få kvalme og kaste op)

Indlæg af JS39 » 19 feb 2009 14:14

Hej
Jeg er en kvinde på 39 år som siden 5-6 års alderen har haft en panisk angst for at kaste op.
Hører jeg f.eks. om nogen som ligger syge med opkastninger, så burer jeg mig nærmest inde, så virussen ikke rammer mig.
Hører jeg f.eks. at mine kollegers børn har kastet op natten før, ja så er jeg altid bange for at jeg også er blevet smittet. Jeg får akut kvalme og bliver meget dårlig. Nogle gange er det så slemt, at jeg får opkastningsfornemmelser og skal ud på toilettet.

Er der nogen herinde som har det på samme måde?

hallie
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af hallie » 19 feb 2009 16:20

Ja, vi er en del, der også har det sådan :) Jeg har haft mit siden jeg var 17 - hvilket nu efterhånden er 18 år siden :(

Der ligger en tråd under fobier, som omhandler emetofobi :)
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a83/halliecp/Signatures/Caprica-six-sig.png[/img]

thomasbjarke

'emetophobia'

Indlæg af thomasbjarke » 20 feb 2009 10:32

Det I beskriver er vældigt nemt at behandle med kogntiv adfærdsterapi. Jeg har selv god erfaring med behandlingen af denne forbi jeg betragter som en 'underkategori' af socialangst

mange hilsner Thomas

en munter melankoliker
Geografisk sted: Fr.Havn

Indlæg af en munter melankoliker » 24 feb 2009 18:21

Hej JS

Jeg har lidt af det samme og haft det på nøjagtig samme måde som dig da jeg var 13. jeg er i dag 25 og angsten for at kaste op er faktisk væk....jeg har nu desværre udviklet sygdomsangst, angst for at få kræft.... men jeg blev helbredt for angsten for at kaste op og det gjorde jeg ved hjælp af kognetiv adfærdsterapi...

Så man kan altså blive helbredt :)

held og lykke
Et godt og langt liv er værd at kæmpe for

mange hilsner fra Pia

Besvar