manglende forståelse

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
daudt

manglende forståelse

Indlæg af daudt » 11 nov 2007 14:10

Hej jeg er en kvinde på 28 år.Jeg har lidt af angst de sidste 2 år jeg er blevet bedre til at styre det efter at jeg har gået hos psykolog for et år siden men desværre er angsten blevet værre da jeg også har fået sygdomsangst som ind til vidre er det værste jeg har prøvet.jeg skal i næste uge starte hos en psykriater håber at det hjælper. har også prøvet med piller men er bange for dem de har for mange bivirkninger.sygdom fylder rigtig meget i mit liv lige nu. jeg tror hele tiden at enden er nær især når jeg skal til at sove. det er lige fra kræft til sukkersyge. det jeg er mest træt af er at dem jeg kender ikke forstår mig. det forlanger jeg heller ikke de skal kunne. men når de hele tiden spørger om man ikke snart skal starte på arbejde igen ved man at de ikke er med eller prøver. en veninde sagde til mig i sidste uge at det jo var normalt at man ikke havde det lige godt hver dag det var en del af livet. hun skuffede mig meget og jeg følte min dum og blev ret ked af det bag efter :cry: er der andre der også mangler forståelse.

TiKa
Geografisk sted: Falster

Indlæg af TiKa » 11 nov 2007 21:04

Hejsa!

Jeg tror at når man lider af angst, så sker der en helt naturlig frasortering i vennekredsen. Enten fravælger de dig, eller du fravælger dem. nogen gange bevidst, og nogengange sker det bare.

Jeg vil aldrig nogensinde forlange af miné omgivelser at de skal kunne forstå hvad det vil sige at have angst. Det kan man ikke hvis man ikke har prøvet det på egen krop. Men jeg forlanger at folk i det mindste lytter til mig, og prøver at være indfølende med det jeg gennemgår, samt udviser en lille smule overbærenhed når der er noget jeg bare ikke kan, samt at de støtter mig i at komme videre.

Der er jeg nu. Jeg er mig, og det betyder at jeg engang imellem måske opfører mig lidt underligt eller lige har brug for lidt ekstra tid til at overvinde min angst hvis den pludselig stikker sit grimme fjæs frem.

Den veninde du omtaler, er ikke en sand ven, hvis du altså virkelig har prøver at fortælle hende om de problemer du lige nu har. Veninder skal støtte en. De har helt ret til at melde ud at de simpelthen ikke forstår hvad det er for noget man bokser med, men det gør jo netop også at de er nødt til at tro på hvad du siger og støtte sig til det.

Jo jeg tror helt bestemt vi alle har oplevet folk med 0 forståelse. Min egen søde mor er utroligt konfliktsky, og har også brugt vendinger som "nu skal du bare tage dig sammen, og se at komme igang" eller "Lad nu være med at skabe dig" osv. Men da hun jo er min mor har hun ikke været sådan lige at komme af med som visse andre.......hahaha, og hun har så også måtte revidere sin opfattelse af dette helvede med årene, og er blevet meget bedre til at udvise empati.

Spild ikke din tid eller dit liv på kolde og uforstående mennesker. De sande venner findes altså heldigvis også.

Knus og tanker
Tina
TiKa

Fiona1
Geografisk sted: jylland

Indlæg af Fiona1 » 12 nov 2007 20:37

hummm.... Måske man skal passe på med at dømme sit netværket for hårdt... Det kan jo virkelig være svært at forstå, hvad man ikke selv har prøvet....

Prøv evt. at spørg vedkommende hvad han/hun er bange for, svaret bliver måske "edderkopper". Så kan du sige: Okay forstil dig at du er omgivet af store, fede, sorte edderkopper, den følelse du så vil have, er den følelse jeg har nu.

Jeg har erfaret at sådan nogle sammenligninger ofte hjælper på forståelsen.

Dumme bemærkninger kommer jo somregel pga. uvidenhed og afmagt - ikke fordi folk er kolde.

Jeg håber alt vil komme til at gå dig vel.

Fiona
Jeg har haft mange bekymringer i mit liv,
de færreste af dem er blevet til noget.

Besvar