hjælp

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
mig85
Geografisk sted: sønderjylland

hjælp

Indlæg af mig85 » 15 apr 2007 20:27

hej

er der nogen der kender til den følelse at man er lidt ved siden af sig selv og syntes det helle er mærkeligt men føler sig faktisk tom og ved ikke rigitg hvad man skal gøre af sig selv?

man ser ikke ting som man plejer og en mærklig følelse? ikke fordi det ser anderledes ud på den måde at det er fx andre faver eller noget men det kan på en måde virke lidt fremmede også alligevel ikke.

er bange for man lige pludslige ikke er her mere!!

har meget den følese løbet af dagen og kommer i små bider og om natten vågener jeg tit og er helt forviret og mega bange?

jeg vil blive rigtig glad hvis nogen vil give lidt respons på det her indlæg

Hexia

Indlæg af Hexia » 15 apr 2007 21:55

"Et andet symptom går ud på, at du føler, at du ikke er virkelig, at verden ikke er virkelig, eller at du er lysår væk. Dette får dig ofte til at føle, at du er ved at blive skør, hvilket forværrer din panik.

Du føler, at du ikke er en del af det, der foregår. At du er i en drømmetilstand eller "ikke helt med" Ting omkring dig kan synes tågede, skinnende eller for lysende.

Ingen ved helt, hvorfor dette sker, men et bud kan være, at et overstimuleret nervesystem "lukker ned" for flere input, og at man derfor føler sig "lukket inde i sig selv"

Dette er et lille stykke, jeg har stjålet og oversat fra en engelsk angst-side. Beskriver det ikke meget godt, hvad du mener?

mig85

Indlæg af mig85 » 15 apr 2007 22:08

hey

tak fordi du svare på det :D

for den her symptomer gør mig rigtig bange og er bange for at bliv sindsyg eller noget?

ja det er nok i stil med det du skriver!!
men er det et alm symptomer som man kan få når man har angst?

fordi jeg syntes selv jeg har flytte mig med min angst på nogen områder!!
men så er det som om, når man fjerner eller en symptomer forsviner så kommer der bare et nyt symptom? kan du også gendkende det??

Hexia

Indlæg af Hexia » 15 apr 2007 22:27

Ja, det er et meget almindeligt angstsymptom. Angiveligt hænger det sammen med for megen aktivitet i hjernen.

Og ja, det er også meget almindeligt, at man bekæmper et symptom blot for at udvikle et nyt.

Jeg syntes selv, at jeg klarede mig så godt og havde det så godt, at jeg bare ikke kunne forstå, at mine angstsymptomer så ikke også forsvandt.
Min terapeut sagde, at jeg var for utålmodig.
Det tog mig flere år at "indlære" angst, så jeg skulle forvente, at det også tog tid af "aflære" det igen, selv om alt var ok. i mit liv.

Folk, som bliver sindssyge, er ikke bange for at blive det. De ved ikke, at de er sindssyge. Så alene det, at du er bange for det, beviser, at det kun er angst.
Hæsligt, men ikke farligt.

Dit symptom kaldes for øvrigt uvirkelighedsfølelse på dansk.

mig85

Indlæg af mig85 » 15 apr 2007 22:48

hey igen

det er jeg glad for at høre :)
tror også du har fuldstændig rat i det med at det tager år at kommer over det igen!! for 5 år siden havde jeg det lige som nu og det kom jeg også over igen, og det tog også meget lang tid. men den gang viste jeg ikke noget om hvad der var galt med mig? det har jeg først fundet ud af for et par måneder siden!!

men tak for svartet :) det varmer altid at der er nogen som gider og bruge lidt tid på en !!!

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 16 apr 2007 08:19

Mig85.

Jeg mener det samme som hexia, at symptomerne er almindelige angstsymptomer, jeg har også oplevet dem. Jeg har også oplevet at ligeså snart man føler man har styr på et symptom, ja så kommer der bare et nyt.

Vi er ikke syge,men tankerne gør os "syge"- det er de tanker vi gør om de fysiske kropsfornemmelser der får os til at blive angste og gå i panik, så det kræver hårdt arbejde at blive de tanker kvit.

Men det er jo aldrig nogen skade til at stille spørgsmålstegn ved de tanker som kommer. Om de nu også er rigtige ?! Det har hjulpet mig langt hen af vejen, og er noget af det kognitiv terapi tager udgangspunkt i.

Kh Majbritt71

Besvar