Uvirkelighedsfølelse

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
mig85
Geografisk sted: sønderjylland

Uvirkelighedsfølelse

Indlæg af mig85 » 12 apr 2007 16:04

hey

er der nogen som kan forkalre hvad for dem er en Uvirkelighedsfølelse?
for mig er det noget med at man er lidt forviret eller det helle følels lidt mærkeligt og man syntes det helle føleles fremmede for en!! lidt som om man ikke er helt sig selv? er der nogen der kender til det?

og i må undskyldee jeg skriver så mange indlæg men har bare nogen ting jeg gerne vil ha på det regne med symptomer!!

tull
Geografisk sted: Hellerup

Indlæg af tull » 12 apr 2007 18:35

Hej Mig85

For mig er uvirkelighedsfølelsen 2 ting: når jeg har et panikanfald og virkelig er bange for at jeg skal dø, får jeg en mærkelig fornemmelse i hovedet, som om jeg er lige ved at falde væk rent mentalt på en eller anden måde + manglende følelser.

Den anden uvirkelighedsfølelse jeg har, er som om at jeg går rundt i en slags klokke altid faktisk og har gjort det siden teenageårene.

Som om jeg ikke rigtig er til stede og ikke kan se tingene helt rigtigt både psykisk og fysik....

Jeg synes det er rigtig svært at forklare, så jeg håber du fik noget ud af det... :) ellers skriv igen. Knus Tull

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 16 apr 2007 19:36

Jeg får det lige som Tull.. Det er helt vildt ubehageligt og mit kan dukke op når som helst.

Du beskricver det faktisk kanon godt Tull..
For det kan godt være svært at sætte ord på..
Jeg har altid sagt, at jeg nogle gange fik det som om at jeg ikke rigtig var der, på trods af at jeg er der.. hvis i forstår??

Men den måde du beskriver det på Tull er bare så rigtigt, for mig.
Det er noget underligt noget var... at man lige pludselig får den følelse.

Jeg har svært ved, at tro på at jeg nogen sinde vender mig til det!

tull

Indlæg af tull » 18 apr 2007 20:02

hej Anthonia

jeg forstår udemærket hvad du skriver, jeg har også tit forklaret det sådan...at man er der , men ikke helt alligevel....

har du også eller haft en konstant følelse af at gå inde i denne klokke??

Jeg har også meget svært ved at acceptere denne klokke og uvirkelighedsfølelse, og jeg tror egentlig kun at man forstærker den derved.

Jeg tror den er et typisk angstsymptom og en overstimulation af nerverne + for mig er den også lidt depressionsbestemt tror jeg....

knus

mig85

Indlæg af mig85 » 18 apr 2007 20:20

hey

for mig er den at gå i en klokke er at man er træt i min øjnene og tung i hovedet svært og forklare?

lige med klokke og uvirkelighedsfølelse er meget svært og forklare hvad det er for mig.. for ondt i maven osv. kan man jo bedre forholde sig til ik?

tull

Indlæg af tull » 18 apr 2007 20:25

hej mig85

Ja det er meget svært at forklare hvordam man har det inde i hovedet, men det hjælper om ikke andet at prøve.
og højst sandsynligt er der nogen der har eller har haft det på samme måde...

og det er rart at kunne møde ligesindede herinde!!!

tull

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 19 apr 2007 11:55

Hej Tull.

Ja jeg kan stadig gå og ha den der uvirkelighedsfølelse flere gange om dagen.. og føle det som om at jeg er inde i en osteklokke, hvor jeg nærmest er tilskuer til mit eget liv.

Min læge siger det er en bivirkning af det medicin jeg får ,og at det vil aftage med tiden, men jeg ved ikke.

Anthonia

Indlæg af Anthonia » 19 apr 2007 11:56

Og ja følelsen kan godt være konstant.. men det hjælper mig at prøve på at fokusere på noget andet.

mig85

Indlæg af mig85 » 19 apr 2007 16:59

jeg har haft den der uvirkelighedsfølelse i næsten en ugen næsten helle tiden? så har det bare skidt!!

er normalt at ha det i så lang tid?

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 19 apr 2007 17:26

Mig85.

jeg kan huske at jegi starten af mit forløb havde det i flere mdr... en dag sagde psykologen at jeg skulle lade være at fokusere på det, simpelthen finde noget andet og tænke på, da det ikke er noget farligt.... 1 uge.... så var det væk og jeg har ikke mærket det siden .

Knus

mig85

Indlæg af mig85 » 19 apr 2007 17:34

ja for har også haft det for nogen år siden den gang min angst startede..
og det er faktisk den følelse jeg har frygte i alt den tid jeg har haft angst!!

vågener nogen gange om natten og der er den helt galt!!

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 19 apr 2007 17:51

Mit bedste råd er at du lader være med at fokusere så meget på det, selvom det er svært. At det er slemt om natten når du vågner ,er måske fordi du der i forvejen er træt og lettere omtåget, er de fleste mennesker jo når de vågner om natten.

Men måske er der andre som har nogle råd også.

men bortset fra det, så fortalte min læge at det kan skyldes flere ting :

1) hvis man tager medicin- så bivirkning heraf,
2) angsten
3) depression.

hos mig var det ren angst, for jeg tager ikke medicin og har ingen depression.

mig85

Indlæg af mig85 » 19 apr 2007 19:33

hey igen

ja det er svært at ikke og fokusere på det for det er så grimt!!

rat at vide det også kan komme af angst kun ,for jeg tager heller ikke medicin og har ikke nogen depression?

Brugeravatar
Frederiksen
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Hey :)

Indlæg af Frederiksen » 23 apr 2007 19:27

Ville også lige komme med et lille indlæg her, fordi jeg også selv i perioder lider meget af uvirkelighedsfølelse. Men købte en bog om angst og depression hvor der bliver forklaret lidt om det.

Man siger at Uvirkelighedsfølelse er forsvarssystem ( Gå død reaktion ).

Depersonalisation: Man føler at man bliver fremmed for sig selv (Når jeg får det sådan er jeg bange for at jeg er ved at blive psykotisk).

Derealisation: Verden omkring en bliver tåget eller uvirkelig. ( Håber at jeg får det forklaret så det giver mening )

Min bog siger også at det er en almindelig reaktion når man lider af angst eller er stresset.

Men håber det er noget som folk herinde kan bruge til noget :D
Casper Frederiksen

Besvar