når man spiser

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Besvar
mig85
Geografisk sted: sønderjylland

når man spiser

Indlæg af mig85 » 09 apr 2007 18:43

er der nogen der hr det lige som mig? jeg får det dårligt når jeg har spist og hvis jeg skal side i længer tid og spiser? og det er som om jeg skal ligge ned og slappe af et godt stykke tid efter?

TiKa
Geografisk sted: Falster

Indlæg af TiKa » 09 apr 2007 19:00

Hejsa mig85!

Forklar lidt nærmere hvad det er der sker for dig når du spiser? Er det kvalme el.lign?
Da jeg første gang fik panikangst som 16-17 årig (jeg er i dag 33 år), endte det hele med at blive fejlfortolket som anorexi. Mest pga. en meget uvidende læge der nægtede at se realiteterne i øjnene, men selvfølgelig også fordi det handlede meget om kvalme og problemer med at spise ud over panikanfaldene. Men jeg ved ikke om det er sådan noget du også tumler med?

Skriv igen!

Kærligst Tina
TiKa

mig85

Indlæg af mig85 » 09 apr 2007 19:28

hej
nej tror ikke der er anorexi?men jeg ved heller ikke hvad det indebære at ha anorexi? for jeg er ikke helt vildt tynd men er slank og vil meget gerne være lidt kraftiger. men det er nu ikke fordi der er et problem for mig på den måde. alle har vil noget ved ens krop man gerne vil ha ændret? men når jeg har spist så syntes jeg bliver svimmel og skidt til pas lige som når man har er sådan psykisk andspændt eller hvad man skal sige? det er lidt svært og forkalre den måde jeg har det på? men jeg kan mærke der ske noget med min krop når jeg spiser og drikker sodavand fx? men man er jo også bange for om det bare er psykiske eller noget fysisk? men jeg har også meget bøvl med mavesyre så kan også være det er det? men syntes bare ikke man skulle få det så ringe af det?

LS
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af LS » 09 apr 2007 20:43

Hej mig85
Man kan ikke vide hvad du fejler ud fra de oplysninger du giver, men noget tyder på det kunne være tvangstanker.
For en sikkerheds skyld så vil jeg anbefale du får det undersøgt hos din læge.
VH LS

TiKa

Indlæg af TiKa » 09 apr 2007 20:45

Hej igen!!!!!

Jeg ved absolut heller ikke så forfærdeligt meget om anorexi, kun at det ikke var det jeg havde og at angst og anorexi ikke har noget med hinanden at gøre. Ikke at det ene udelukker det andet, men anorexi er visty en hel anden historie.

Jeg kender ikke dine symptomer, men tror absolut sagtens det kan have noget med angst at gøre. Sidder lige nu og tænker på om du har været ved din læge med dine problemer? Ellers synes jeg du straks skal tage der op. Måske har det noget med dit blodsukker at gøre? Passer vist meget godt med at du bliver træt og svimmel når du har spist. Men om ikke andet så kan du da få afkræftet din angst for om der er noget alvorligt galt.

Jeg må i hvert fald melde pas! Måske nogen andre her på forummet kender til disse symptomer????

Ring til din læge i morgen og få en tid hurtigst muligt. Det er mit bedste og eneste råd......desværre!

Mange tanker fra mig til dig
Tina
TiKa

mig85

Indlæg af mig85 » 09 apr 2007 21:20

hey
ja har kontakt til min læge og har også været to gange til en psykiater.
men jeg har haft en svære barndom som jeg ikke lige vil komme ind på her. ikke fordi jeg ikke vil fortælle om dem men det tager lang tid og forklare og her er ikke plads til at skrive det ned. men for ca 5 år siden begyndte jeg og ryge hash det gjorde jeg ca i et lille års tid og stoppe med det fordi være gang jeg røg fik jeg det dårligt altså en ned tur på. jeg prøvede estasy og blev udpumpet ikke fordi jeg var dårlig men fordi jeg blev så mega angst og bange da jeg havde spist dem. så en aften ca en uge efter vågnede jeg en nat og havde det vildt dårligt og løb ind til min mor. der efter kom det her helvde. jeg kom så til læge og blev sendt vidre og kom så til en psykelog og havde en 5 samtaler ca men han mente bare jeg skullle igang med at arbejde. det gik findt i en lille måndede men så smed jeg det på gulvet og stod igen uden noget og lave. jeg havde det stadigvæk psykisk dårligt men det gik lidt bedre og sådan gik det i fler år hvor jeg gik fra det ene arbejde til det ande. jeg begyndte så og lære og styre min angst og kunne faktisk i mange år selv kunne styre den som sådan. i decmber 2005 startede jeg som "soldat" eller slange tæmmer ved bedredskabstyrlsen maj 2006 var jeg færdig efter en hård tid psykisk men gik så hjemme i 3 måneder og fik mig samlet op igen og var faktisk kommet oven på igen. startede så ved vvs mand som arbejdes mand der var jeg så ind til for ca en måndede siden hvor jeg blev syg meldt for nu kunne jeg bare ikke mere havde mange symptomer og var sikker på jeg fejlede noget fysisk. skal så lige siges at i julen var jeg til læge fordi jeg havde det dårligt og han gav mig så nogen piller som jeg skulle prøve cipralex. det gjorde jeg så og efter to dag fik jeg det RIGTIG skidt trode jeg skulle dø.så vi køret til lægevagten og han var så en læge fra det lægehus som jeg kommer. og han sagde at jeg skulle stoppe med de piller for de gjord min angst meget være. men han sagede også nogen ting til mig som gjord at jeg blev tryk ved ham som om han viste noget om det her. men kom på arbejde igen efter den her tur ja ind til jeg så blev syg meldt igen. også gik jeg ned til ham og han sendte mig så vidre i systemet. og jeg kommer ud til hende psykiaterren og hun er meget svært og snakke med fordi hun ikke er dansker hun forstå mig ikke.. hun har givet mig nogen piller exefor som jeg ikke tør tage!! og her står jeg så er ikke kommet vidre og har det stadigvæk dårligt og syntes ikke jeg har flytte mig meget.. der er en masse ting i det her som jeg ikke har fortælt fordi det er svært og skrive så meget ned på en gang. men her er overskrifter fra de sidste par år. jeg staver ikke særligt godt så der er sikkert mange stave fejl.

nescafe
Geografisk sted: København

Indlæg af nescafe » 10 apr 2007 17:21

Hey.

Jeg kan genkende lidt af det du siger. For lang tid siden, fik jeg det også for det meste dårligt når jeg spiste frokost på arbejdet. Det foregik i en stor kantine og det tror jeg fik angsten til at gå af.

Min nakke spændte og vejrtrækningen foregik ikke korrekt. Jeg kunne ikke koncentrere mig rigtigt hvis folk snakkede og svarede med meget korte sætninger.

Er det ved hvert måltid du får denne følelse? Også hvis du spiser hjemme alene eller ude med mange mennesker?

Jeg har lige et råd ang. indlæg. Jeg ved godt du har svært ved at skrive, men for at hjælpe os andre med at læse (og dermed give svar) så prøv at skifte linje et par gange efter nogle punktummer. Behøver overhovedet ikke være grammatisk korrekt eller noget. Det hjælper virkelig meget når man skal læse teksten.
MVH
[i]Nescafé[/i]

mig85

Indlæg af mig85 » 10 apr 2007 17:50

hey
ja inden jeg fik den her tur igen, fik jeg det faktisk kun når jeg spiste ude for det meste. du har også nok ret i at det er fordi mand spænder i nakken, for er også tit øm i nakken.

men jeg har nok også en dårlig vane med bare at sluge maden i mig så jeg slet ikke når og trække vejert ordeligt og plus jeg spænder fordi man nok ikke er helt tryk ved at være et fremme sted.

men her efter jeg er blevet syg meldt syntes jeg snart jeg får det lige meget hvornår jeg spiser. men jeg er jo nok også ekstra andspændt i den her tid hvor det ikke går så godt:(

for mit problem er jo nok også at være gang jeg har spist eller drukket noget så er jeg bange for at jeg på en måde bliver forgifte med nogen stoffer jeg ikke kan tåle!!

for jeg ønsker jo bare at ha det godt! og ikke får de sindsyge tur helle tiden. for der var en gang hvor jeg røg hash, hvor jeg fik en oplevlse som jeg ikke ønske for nogen andre. og den opplevelse har nok sat sig hårdt på mig og plager mig stadigvæk. jeg er så bange for der så i tror det er løgen!!

nescafe
Geografisk sted: København

Indlæg af nescafe » 10 apr 2007 20:11

Kender dine omgivelser din situation?

Jeg er selv ikke særlig god til at snakke om det med venner eller familie. Men én af mine kammerater kender situationen og jeg vil altid kunne tale med ham, hvis der var noget helt galt... Det føles rart at kunne dele det med en, så man ikke bare selv går og brænder inde med tanker.

Er der en grund til at du ikke skulle kunne tåle visse typer mad? Du spiser vel bare det samme som alle de andre... Så skulle I jo falde døde om på stribe :-)
MVH
[i]Nescafé[/i]

mig85

Indlæg af mig85 » 10 apr 2007 20:32

hey
jeg det er altid dejligt og ha nogen den selv kender til det. har også to venner som lider af noget af det samme. men de er flytte væk fra byen hvor jeg bor så dem snakker jeg ikke så meget med mere:(

grund alt det med mad er fordi jeg har en sindsyg tanke om at der nogen som har putte nogen stoffer i det mad jeg spiser. selv om jeg godt ved at der ikke er noget men jeg kan ikke selv styre der!! og plus alt det går jeg også rundt og tror jeg fejler noget fysik helle tiden!! for man syntes ikke den kan passe at alle de symptomer kan være psykisk!!

men når man læser om angst så for man det bekrafte at det er bare psykisk !!! men man har stadigvæk en tvil om det nu er fysisk!!

jeg har faktisk også først fundt rigtig ud af hvad jeg fejler inde for den sidste månede!! har godt vist at jeg havde psykiske problemer men aldrig fået sat ord eller noget på det.

jeg syntes også det er hårdt når man endelig har acepter at man har et psykisk problem at der så ikke er den hjælp man skal ha!!

kommer ved en Psykiater og hun er meget svær og snakke med for hun forstår ikke godt dansk.. skal gentage mig selv helle tiden for at hun forstå lidt af det jeg fortæller hende.. det er bare mega træls. hun har så givet mig nogen piller men er mega bange for at tage den!!

for vil godt starte med noget psykelog hjælp men der er 1 1/2 månede vente tid på en. og jeg kan da ikke blive ved med at gå rundt uden hjælp!!!

TiKa

Indlæg af TiKa » 11 apr 2007 19:32

Hej igen!

Det er simpelthen for dårligt med den psykriater. Du har krav på en anden.

Jeg er ikke racist eller noget, men lige netop en psykriater af alle er sørme nødt til at kunne forstå hvad du siger.

Henvend dig til din læge igen og sig at du er nødt til at have en anden.

Du har brug for hjælp. Psykolog er fint, men 1½ månede er lang tid når man har det så skidt som du.

Det var bare det!

Mange tanker Tina
TiKa

mig85

Indlæg af mig85 » 11 apr 2007 19:52

hey

ja det er mega frustrerende ikke og rigitgt vide noget:(
men har været ude ved hende idag og hun har nu sendt mig videre til noget psykelog behandling / kogitiv:) så det lød positivt og fik forklaret hende at jeg ikke er klar til medicin behandling endnu.

og jeg har heller ikke noget imod at hun ikke er dansker ..men når det er så noget her det handler om, så skal de kunne snakke og forstå dansk.
for hun er sikkert meget dygtig og sød men svært når hun ikke forstår en!!!

Hexia

Indlæg af Hexia » 11 apr 2007 21:14

Først vil jeg sige, at det med kvalmen og svimmelheden kender jeg kun alt for godt. Det kom før min angst og var et kraftigt stress-symptom. Når vi er angste, går vores fordøjelse ofte i smadder.
Og det gør det bestemt ikke nemmere, at du er angst for at blive syg af det, du spiser.

Dernæst vil jeg sige, at jeg egentlig synes, det lyder som om, din psykiater godt forstår dig, selv om hun ikke taler så godt dansk.
Hun har givet dig medicin, som kunne dæmpe din angst. Den har du sagt nej til, fordi du ikke tør tage den.
I stedet har hun så henvist dig til en psykolog.
Og ja, 1½ måned er lang tid at vente, når man har det skidt. Selv ventede jeg 3 måneder, og det er rædselsfuldt.
Desværre er der så stort tryk på dygtige kognitive behandlere, at 1½ måned efterhånden må regnes som relativt kort ventetid.

Problemet med medicin som f.eks. Efexor er, at de i tilvænningsperioden (de første par uger) forværrer symptomerne, og det er jo sjældent det, vi har brug for.
Det var måske også det, der skete, første gang du fik medicin.

Under alle omstændigheder lyder det positivt for mig, at du nu er anvist en fornuftig behandling, selv om der er lidt ventetid.

TiKa

Indlæg af TiKa » 11 apr 2007 21:25

Hej igen!

Tror da også du skal være rigtig glad for at hun nu har valgt at sende dig videre til en kognitiv behandler. Så har hun måske alligevel forstået dig bedre end du selv troede?

Kognitiv behandling skulle være noget af det aller bedste ved angst!

Hvor længe skal du så vente på det? Er det også 1½ månede?
TiKa

mig85

Indlæg af mig85 » 11 apr 2007 21:42

hey med jer

igen hun er svær og forstå så ved ikke hvor lang tid der går? men hun sagede at jeg vil få et brev med posten også skulle jeg ud til nogen psykeloger såå??

ja men første gang jeg var ude ved hende begyndte hun og snakke om damp fordi jeg sad meget uroligt men! jeg sagede også til hende at det var fordi jeg havde det mega dårligt, men det var som om hun ikke kunne forstå det? så næste gang jeg var der ude fik jeg virkeligt forklaret at det ikke var damp der var mit problem og plus jeg var mere rolig anden gang så hun kunne se at det ikke var damp.. jeg fik også lavet en test hvor den viste der ikke rigitg var noget damp.

men jeg syntes hun har spildt tid på det istedfor at sende mig i noget behandling.. ved godt at hun nok ikke bare af en gang kan sige med sikkerhed hvad jeg fejler. men tror at hvis hun kunne forstå mig bedre så havde vi været inde på noget af det rigtige fra starten?

Besvar