Erfaringer med at finde årsagen søges

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Mia
Geografisk sted: København

Erfaringer med at finde årsagen søges

Indlæg af Mia » 04 apr 2007 21:27

Hej.

Jeg lider af panikangst og sygdomsangst. Begge dele er lettere blandet ind i hinanden hos mig, syntes i hvert fald det er svært at skille dem ad. For når jeg bliver bange for at blive/være syg, kan det udløse et anfald.

Mit spørgsmål går på, at jeg har hørt fra en del, at de ser angsten som den "røde advarselslampe" altså når den kommer, er det en reminder om at de bevæger sig i en forkert retning. Har tænkt om dette er rigtigt

Eksempevis kan jeg have meget lettere ved at få angst anfald hvis jeg ikke for sovet nok, eller har tømmermænd... Og der ved jeg godt det er manglende søvn eller en bytur der er skyld i det.

Men kan jo også få angst på almindelige dage... OG bagefter tænker jeg så på om "jeg har gjort noget forkert?" Overtrådt mine grænser. Syntes der er mønster i det, hvis jeg f.x. har for meget om ørene og stresser så har jeg lettere ved at få angst.
Jeg kan også få meget angst når jeg f.x. er ude og rejse.

Men hvad er så hvad? Tænker en rejse er jo ikke farlig.. Blot langt hjemmefra i nogle uvante omgivelser... Ikke noget jeg har lyst til at holde mig fra og ikke noget jeg forbinder som en advarselslampe... Men forbinder det blot med, at gøre noget andet end det trygge.. Men der skal man vel ikke stoppe sig selv???

Den med for meget stress i en periode, ja den virker jo som om det er smart nok, at der kommer angst - netop som advarselslampen. "Slap af ellers får du det værre" eller "nu har du kørt dig selv for hårdt"

Men hvad er så hvad? og hvordan analyserer man dette i sit hovede??

For igen:
Rejsen er jo ikke farlig, blott udviklende og ny
Stress er ikke godt og angsten er derved hint om at tage det med ro.

Men får jo angst på andre tider, kan rende rundt med sygdomsangst for alverdens ting... Hovedpine er sikkert en svults, underlivssmerter er måske kræft, etc...

Men er det en advarsel om jeg gør noget jeg ikke burder (ligesom stress) eller???

Har nogle af jer erfaringer med at lære at lytte til kroppens signaler og finde årsagen til denne dags - eller uges angst tema???

Vil gerne blive bedre til at foreygge anfald, hvis man altså kan - hvad tror i??

Mange hilsner fra Mia

LS
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af LS » 09 apr 2007 11:48

Hej Mia
Du spørger om angst er en advarsel om at du gør noget forkert?

Det kan man på en måde godt sige det er. Angst handler i bund og grund om at mennesket har vendt sig væk fra GUD. Det er bedrag når man tror at man kan behandle angst med medicin og så tro at angsten bliver væk for det gør den ikke. Jeg har 40 års erfaring med angst så jeg ved hvad jeg taler om og jeg er selv blevet sat fri af GUD, for intet andet kunne hjælpe, selvom jeg prøvede alt mellem himmel og jord.

Gud siger: "søg først guds rige og hans retfærdighed så skal alt det andet gives i tilgift"

VH LS

TiKa
Geografisk sted: Falster

Indlæg af TiKa » 09 apr 2007 12:27

Hej med jer!!!!

Alt det der med GUD skal jeg overhovedet IKKE gøre mig klog på. Jeg er en ganske alm troende som ikke som sådan dyrker det i hverdagen, og altså heller ikke har gjort det i forbindelse med min angst.

Jeg vil bare lige kort og godt sige til Mia " lad være med at være så hård ved dig selv, og lad være med at spekulere dig gul og blå over HVORFOR!". Jeg tror ikke at din angst er en straf for at du gør noget forkert som sådan. Angst er resultatet af at din hjerne fejlfortolker din krops reaktioner. Selvfølgelig kan det være udemærket at stoppe op og tænke over kroppens reaktioner, for jeg mener bestemt ikke man bare skal ignorere hvad der sker, og stress f.eks. kan sagtens forværre angsten. Stress skal absolut tages alvorligt og det skal angst også, men man behøver ikke reagerer på stress med en fuldstændig styrende angst.

Så forebyg dine angstanfald der hvor du allerede har erfaret at det går galt (søvn, druk osv.) men lad dig ikke styre af det. Jeg kender f.eks godt til den med søvnmangel, og sørger så vidt muligt altid for at få min søvn - det er i hvert fald noget jeg sætter højt. Men engang imellem er det bare umuligt og så må jeg veje fordele og ulemper samt prøve at forberede mig ved at være bevidst omkring problemet, da jeg nægter at lade mit liv fuldstændigt styre af angsten!

Angst er et resultat af en "fejlindlæring" i hjernen, hvor hjernen reagerer uhensigtsmæssigt over for forskellige påvirkninger og episoder i hverdagen. Vær opmærksom på det, men overfortolk ikke. Giv angsten den plads som den kræver for at blive behandlet, men heller ikke mere end det.

Mange mange tanker til jer alle fra Tina
TiKa

Hexia

Indlæg af Hexia » 09 apr 2007 16:45

Jeg synes ikke, man kan tale om, at du gør noget forkert. Som du selv nævner, kan også gode ting provokere angst.
Jeg får f.eks. symptomer, når jeg glæder mig til noget, når jeg venter på, at min kæreste skal komme og lignende. Og det er bestemt ikke noget, jeg vil undvære, bare fordi angsten tror, at den skal bestemme.

Som Tina siger, at angst en fejlindlæring i hjernen og ikke tegn på, at noget er helt galt.
For lidt søvn, druk og lignende er ikke godt for nogen, og derfor heller ikke for dig - med eller uden angstanfald.

Jeg tror ikke, du skal forsøge så meget at forebygge anfaldene, snarere tror jeg, at du skal arbejde på at kunne tackle dem, så de ikke betyder så meget, hvis de kommer. Dette alene vil nedsætte frekvensen.

Og lad under alle omstændigheder være med at bebrejde dig selv noget, det bliver det KUN værre af.

puggie
Geografisk sted: Østjylland

Re: Erfaringer med at finde årsagen søges

Indlæg af puggie » 14 apr 2007 02:07

Mia skrev: Mit spørgsmål går på, at jeg har hørt fra en del, at de ser angsten som den "røde advarselslampe" altså når den kommer, er det en reminder om at de bevæger sig i en forkert retning. Har tænkt om dette er rigtigt

Eksempevis kan jeg have meget lettere ved at få angst anfald hvis jeg ikke for sovet nok, eller har tømmermænd... Og der ved jeg godt det er manglende søvn eller en bytur der er skyld i det.
Mange hilsner fra Mia
Mia det er efter min mening ikke korrekt, man skal ikke rette sig efter "den røde lampe" for så er vi ovre i undgåelsesadfærd. Tømmermænd og manglende søvn kan godt forstærke angsten hos mig, men det skyldes jo at nogle af symptomerne fx kvalmen, manglen på energi, trætheden er ting jeg oplever i forbindelse med angsten. Der er dog ingen sammenhæng mellem disse ting. Det hele foregår oppe i hovedet. Underbevidst genkender man nogle af symptomerne og forbinder dem med angsten. Men prøv at trodse det. Oplev angsten med tømmermænd så ser du hvad jeg mener...
LS skrev:Hej Mia
Du spørger om angst er en advarsel om at du gør noget forkert?

Det kan man på en måde godt sige det er. Angst handler i bund og grund om at mennesket har vendt sig væk fra GUD. Det er bedrag når man tror at man kan behandle angst med medicin og så tro at angsten bliver væk for det gør den ikke. Jeg har 40 års erfaring med angst så jeg ved hvad jeg taler om og jeg er selv blevet sat fri af GUD, for intet andet kunne hjælpe, selvom jeg prøvede alt mellem himmel og jord.

Gud siger: "søg først guds rige og hans retfærdighed så skal alt det andet gives i tilgift"

VH LS
Det er sådan nogen som dig LS der får samfundet til at se ned på folk som os andre. Måske det bare er mig, men efter min mening så dur den "jesus-kur" ikke i anno 2007......

LS

Re: Erfaringer med at finde årsagen søges

Indlæg af LS » 14 apr 2007 07:20

Hej Puggie
Du skrev:

Det er sådan nogen som dig LS der får samfundet til at se ned på folk som os andre. Måske det bare er mig, men efter min mening så dur den "jesus-kur" ikke i anno 2007......[/quote]

Du kan jo altid lade det komme an på en prøve!
GUD er den samme i går, i dag og til evig tid!
Jeg kunne så tilsvarende sige, at det er mennesker som dig uden den egentlige erfaring, som ikke tillader at folk sættes fri.
Jeg vil meget gerne vide hvordan jeg skulle få samfundet ti at se ned på dig? Ved du ikke at for GUD findes der ingen favoritter? Alle er lige for GUD, men kun dem som tror på ham skal frelses. Nej det handler om at mennesker bedrages, og tror en masse fejlagtige ting om GUD. GUD er god og GUD har aldrig vist et menneske bort som søger ham, tværtimod.
Men du kan ikke have to Herrer siger GUD! Derfor må du vælge og derfor må du lide med din angst hvis du har valgt GUD fra!
Det er sandheden!!
Men det er selvfølgelig vigtig at finde den sande GUD, for der er meget bedrag og fejllære rundt omkring! Hjælpen fra GUD koster ikke penge men den virker! Læste du ikke at jeg var sat fri af GUD. Det er lige så sandt som at du læser dette nu!
Der findes kun en GUd! Ham som skabte himmel og jord og så dig og alle os andre! Du kan læse om det i biblen!
VH LS

Blip
Geografisk sted: Ribe amt

Og igen

Indlæg af Blip » 14 apr 2007 09:54

Og LS er vist igen gået i selvsving ved alteret :roll:
Du kan jo altid lade det komme an på en prøve!
GUD er den samme i går, i dag og til evig tid!
Jeg kunne så tilsvarende sige, at det er mennesker som dig uden den egentlige erfaring, som ikke tillader at folk sættes fri.
Jeg vil meget gerne vide hvordan jeg skulle få samfundet ti at se ned på dig? Ved du ikke at for GUD findes der ingen favoritter? Alle er lige for GUD, men kun dem som tror på ham skal frelses. Nej det handler om at mennesker bedrages, og tror en masse fejlagtige ting om GUD. GUD er god og GUD har aldrig vist et menneske bort som søger ham, tværtimod.
Men du kan ikke have to Herrer siger GUD! Derfor må du vælge og derfor må du lide med din angst hvis du har valgt GUD fra!
Det er sandheden!!
Men det er selvfølgelig vigtig at finde den sande GUD, for der er meget bedrag og fejllære rundt omkring! Hjælpen fra GUD koster ikke penge men den virker! Læste du ikke at jeg var sat fri af GUD. Det er lige så sandt som at du læser dette nu!
Der findes kun en GUd! Ham som skabte himmel og jord og så dig og alle os andre! Du kan læse om det i biblen!
VH LS

LS

Indlæg af LS » 14 apr 2007 12:34

Jeg er kommet af med min næsten 40års angst, hvordan går det med din Blip? Du klarer dig måske også med piller og terapi og et stort selvbedrag?
Kan du ha en god dag!
Tak fordi du husker mine indlæg. Gør du det ved alle de indlæg du læser eller er det bare fordi mine er værd at huske?
VH LS

Blip
Geografisk sted: Ribe amt

Indlæg af Blip » 14 apr 2007 13:50

Nå da da – prædikanten er blevet arrig.. :roll:
Jeg er kommet af med min næsten 40års angst
Tillykke med det.. -
hvordan går det med din Blip?
Det går såmænd okay, som man siger på jysk - hver dag er et skridt i den rigtige retning- tak for interessen.
Du klarer dig måske også med piller og terapi og et stort selvbedrag?
nej – pille fri såmænd og terapi kan være en stor hjælp til selvforståelse, hvis det er en kyndig terapeut eller psykolog - måske skulle du prøve engang :wink: - mht. stor selvbedrag ved jeg ikke lige, hvad du hentyder til..
Tak fordi du husker mine indlæg. Gør du det ved alle de indlæg du læser eller er det bare fordi mine er værd at huske?
Jeg husker såmænd mange indlæg - så det er ikke fordi at jeg syntes dine indlæg er særlig informative, derimod syntes jeg det er betænkeligt og uheldig, at nye medlemmer som ikke kender dette forum særlig godt, bliver " mødt i døren" af en prædikant lignende person, som forkynder biblens ord.

Min pointe er, at dette forum i mine øjne, er et sted for angstramte som søger information og samspil med andre angstramte.
Et Fri rum, hvor man som angst ramt kan komme af med den frustration der ofte opstår i et sådanne forløb og hvor man er fri for reklamer, kvaksalver og andre forkyndere som forsøger, at påtvinge deres budskab..

Men igen – det er bare mit syn på sagen. -

bæst
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af bæst » 14 apr 2007 14:10

Jeg er ikke synderligt troende, men jeg har hørt om flere der er kommet over deres angst vha tro. Startede selv i sin tid i ACA (som er næsten identisk med AA). De går som bekendt meget op i en højere magt (som man selv må vælge hvad er). Pointen er at jeg var totalt angstfri i 6 måneder og faktisk i den periode var fuldt overbevist om at der var et eller andet derude. Så meget at alle de tanker jeg havde blev affejet.
Og det får mig til at stille spørgsmålet: hvad er det som gør at denne effekt finder sted, sådan psykologisk set?
Har talt meget med Jehovas vidner (er aldrig blevet omvendt), og de fleste af dem virker meget harmoniske.
Der må være en anden vej til denne tilstand end en tro.
Og til emnet for tråden.
Jeg er helt overbevist om, at angst er et symptom/alarmsignal som blinker netop fordi vi behandler os selv forkert. Finder man den "fejlbehandling" forsvinder angsten. Tror jeg. Og håber jeg.

HH
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af HH » 14 apr 2007 18:47

nøj jeg haaaader sådan nogle hverve indlæg... Hold dit pis med gud langt herfra, det er til at brække sig over. Som du sikkert selv ved er man sårbar og let modtagelig når man lider af angst. Derfor mener jeg det du gør minder om en sælger der sælger en sten til at have i lommen så man bliver fri for angst! Hvis du har været i terapi har du sikkert hørt at placeboer får folk fri for angst i noget tid - nogen mere end andre.
Undskyld jeg siger det, men din gud er et placebo... "Så længe jeg klapper i hænderne går det fint" <-- det er et lige så fint råd som dit!

Juli03
Geografisk sted: København

Tja..

Indlæg af Juli03 » 14 apr 2007 19:57

Hejsa.
Til LS: Jeg synes faktisk at flere af dine indlæg er udmærkede, især dem hvor du er blevet provokeret så meget at du ikke nævner gud..
Mht. til religion synes jeg man skal pille det bedste fra hver af disse og skrotte resten. Jeg synes at der inden for kristendommen, islam og Buddhisme findes udmærkede budskaber/ideer, men det er da for kedeligt hvis man skal efterleve det hele..
Jeg er ikke i tvivl om at det giver ekstra ro/mindre stress ved at være troende (evt. længere liv?), men jeg har også læst et sted at ateister gennemsnitligt er mere intelligente end troende!!
Du skriver at du har levet ca. 40 år med angst/OCD, der er ikke tvivl om at det er et sejt træk, men flot at du slap ud af det.
Jeg håber også en dag at slippe af med angsten, men det bliver nok ikke med guds hjælp (selvom jeg måske tror en anelse på gud), men det er nu nok bedre at lære at tro på sig selv..
Håber at i nyder det gode vejr!

Hilsen L

LS

Indlæg af LS » 15 apr 2007 00:37

Hej bæst
Du skrev:

Jeg er ikke synderligt troende.
Tro er nok, hvis bare det er den sande GUD man tror på.

Og det får mig til at stille spørgsmålet: hvad er det som gør at denne effekt finder sted, sådan psykologisk set?
Ud fra den psykologiske uddannelse jeg har, ville man sige at det er tro og overbevisninger. Man taler ikke om en bestemt tro eller overbevisning.

Har talt meget med Jehovas vidner (er aldrig blevet omvendt), og de fleste af dem virker meget harmoniske.
Her skal du passe på: de tror ikke på en treenig GUD som biblen taler om og de tror også på at kun 144 000 bliver frelst. Det er ikke korrekt idet, alle som tror på jesus Kristus bliver det!

Der må være en anden vej til denne tilstand end en tro.
Det er der desværre, men den tilstand er kortvarig og kræver en bestemt handling fra dig igen og igen!

Og til emnet for tråden.
Jeg er helt overbevist om, at angst er et symptom/alarmsignal som blinker netop fordi vi behandler os selv forkert. Finder man den "fejlbehandling" forsvinder angsten. Tror jeg. Og håber jeg.
Det er også rigtigt!
VH LS

bæst
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af bæst » 15 apr 2007 12:05

Hej LS,

tak for dit svar.

Den psykologiske effekt jeg undrer mig over, tilsiger at det er underordnet hvilken højere magt individet finder. Så længe psyken opnår det resultat, som netop det du tror på, har gjort for din.
Tro er vel en form for genetablering/etablering af det bånd man havde/skulle have haft med sine forældre. Det er nok ikke uden grund at Gud af nogen kaldes fader/far osv. At tro på biblen og lade den vejlede er jo netop samme forhold man havde/burde have haft til sine forældre. Barndommens tro på deres autoritet. Deres vejledning. Har man haft elendige forældre er det en god ting at finde en ny vejleder. Eksempelvis biblen og derigennem en Gud.
Og det er så min tro.
Senest rettet af bæst 16 apr 2007 09:53, rettet i alt 1 gang.

LS

Indlæg af LS » 15 apr 2007 13:17

Hej bæst

Du skrev:

Den psykologiske effekt jeg undrer mig over, tilsiger at det er underordnet hvilken højere magt individet finder. Så længe psyken opnår det resultat, som netop det du tror på, har gjort for din.

Jeg kan godt forstå du undrer dig. Det kræver selvfølgelig en indsigt hvorfor det er sådan. Jeg kan give dig den ud fra den kristne tro jeg har, men som jeg også har erfaret før jeg fandt den "tro". Den fortæller at uanset hvilken tro du har, så vil du trække nogle kræfter som er åndelige. Vi vil altid være styret af den ånelige verden. De åndelige kræfter kan så være enten gode eller desværre dårlige og hvordan det hænger sammen tror jeg der skal en åbenbaring til at forstå eller sagt på en anden måde erfaringer eller visdom. Jeg har erfaringer som jeg bestemt ikke har fået på en dag, men over meget lang tid og jeg ved i dag at de "dårlige" også kaldet "satans kræfter" vil gøre alt for at holde dig fra de gode kræfter, ved hjælp af løgn, bedrag osv. og derfor er det svært at tro på det "gode" når så det åbenbares. Det er der selvfølgelig en lang forklaring på også, men den vil jeg i første omgang lade ligge.

Tro er vel en form for genetablering/etablering af det bånd man havde/skulle have haft med sine forældre. Det er nok ikke uden grund at Gud af nogen kaldes fader/far osv.

Det er biblen selv som siger at GUD er vores fader og at vi ikke må kalde andre for fader end ham. Det er fra ham sæden kommer og bliver til liv!
Det er også GUD som siger at vi skal bede på en bestemt måde du kender sikkert "Fader vor"
Den holdning du har er fra den psykologiske verden, og altså den verdslige/ kødelige verden.

At tro på biblen og lade den vejlede er jo netop samme forhold man havde/burde have haft til sine forældre. Barndommens tro på deres autoritet. Deres vejledning.
Tja, dine forældre har ansvar for dig og skal vejlede dig, men gør de det ikke kan det betyde du går fortabt og forkastes i al evighed, derfor kan dine forældre ikke give hvad GUD kan give. GUD giver frelse, men dine forældre kan sagtens vejlede, uden det giver frelse, det er en del af forskellen.

Har man haft elendige forældre er det en god ting at finde en ny vejleder. Nemlig biblen og derigennem en Gud.
Og det er så min tro.
Ja det er din tro men den er sand!
VH LS

Besvar