Fobi for følelser i kroppen.....

Sygdomsangst (Hypokondri) er angsten for at fejle en livstruende sygdom.
Leah
Geografisk sted: Gladsaxe (Sjælland)

Fobi for følelser i kroppen.....

Indlæg af Leah » 21 feb 2007 18:21

....selv de mest almindelige følelser i kroppen, hvor jeg sagtens kan give en logisk forklaring, tolker jeg i dag som noget farligt. Blodpropper, svulster, kræft, hjerteanfald osv. Jeg overvejer kun en lille smule, om der mon kan være en logisk og ufarlig forklaring, når jeg mærker noget.

Lige så snart jeg mærker noget som helst i kroppen, forbereder jeg mig på en blodprop. Uanset om det gør ondt eller bare føles mærkeligt, bliver jeg straks bange. En smule kvalme og jeg spekulerer....

Selv de mindste og mest "uskyldige" følelser i kroppen, og jeg bliver bange! Og det er stort set hele tiden. Er der nogen der kender det?

Jeg er også i løbet af det sidste halve år begyndt at spænde ved tankens kræft. Hvis jeg mærker et eller andet i armen eller benet, så begynder mine muskler helt automatisk at spænde det gældende sted, og det holder først op, hvis jeg får distraheret mig selv til at tænke på noget andet! Men det varer sjældent længe, før jeg opdager, at det ikke gør ondt mere, og så begynder det igen. Og det kan nogen gange vare i flere uger. Er der nogen, der kender til det?

Leah, 26 år

fotografen

Indlæg af fotografen » 22 feb 2007 12:16

Kære Leah

Det du bevskriver er helt almindeligt. Alle der har den type angst oplever det du oplever. Symptomerne er altså helt normale og helt ufarlige.

Prøv at øve dig på at give slip og bare lade kroppen tage over. Sæt dig ned i en god stol og prøv at tvinge angsten til at komme og bare være tilskuer til at din krop reagere. På denne måde kan du lære, stille og roligt, at der absolut ingen ting sker når din krop reagere. Husk dette, nu mere du kæmper imod angsten nu mere vil den forstyrre dig. Så mit bedste råd er, lær at være ligeglad!! Når du bliver god til det, så vil angsten ikke have nogen effekt mere. Der er mange metoder til at lære dette. Min erfaring er at medicin ikke er en af dem. Du kan forsøge dig med feks kognetiv terapi. Eller læs mere på nettet om symptomerne og læg mærke til hvor almindelige de er.

Det handler altså om at lære at give slip på tanken om at være bange for at være bange. Prøv at øv dig på at være ligeglad. Hvis du får en bange anelse om et symptom du mærker, så prøv at tænke at det ikke kan gøre dig noget det er bare en kropslig reaktion på en ubevidst tanke.

Tag imod angsten, byd den velkommen, sig med din indre dialog at du sagtens kan håndtere den. Lad være med at flygte fra den ved at tænke "åhh nej, nu ikke igen" - byd den velkommen, accepter den og tænk på angsten som en oplevelse du kan lære af.

Varmest
Mvh Martin

Leah

Indlæg af Leah » 22 feb 2007 14:41

Tak for dit råd, jeg skal gøre mit bedste for at efterleve det!

Leah, 26 år

Mia
Geografisk sted: København

Indlæg af Mia » 22 feb 2007 22:43

HejLeah

Jeg kender det også. Især hvis det er symptomer med smerte, for hvor længe kan man lige lade være med at tænke på en hovedpine der giver smerter hele tiden???

Jeg har ofte trykken i brystet og hovedpine, spændingshovedpine vælger jeg som oftest at kalde den... Men bliver stadig i tvivl nogle dage,
Har nu fundet mig en god fysioterappeut, og det hjælper faktisk, også massage kan anbefales, hvis man kan lide det.
Jeg slapper af og får løsnet op og det hjælper faktisk.. Både på kroppen men også psyken, for kan efterfølgende sige til mig selv, at hvis fysioterapeuten kan løsne op, så kan det bare ikke være alvorlig sygdom, så der er gevinst på flere områder. :)

Skriv endelig hvis du har brug for det - du ved hvor du kan finde mig

Tanker herfra
Mia

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 25 feb 2007 21:29

jeg tror at vi allesammen- os som har prøvet eller som stadig har angst, vi har alle prøvet at have denne fobi for følelser i kroppen, mange af de udløsende faktorer/ symptomer går ofte også igen hos angst ramte.

Jeg kan blive totalt panisk når jeg får susen i øret, og hvis så skuldermusklen bagpå også giver lidt ømhed fra sig- ja så er det næsten helt sikkert hvergang at hjertet også begynder at gøre opmærksom på sig selv...utallige gange er de dage hvor jeg har troet at DENNE GANG må der da være noget om det ! Utallige gange er de dage hvor jeg har lovet mig selv at nu stopper jeg med at ryge for så er det en af de dage hvor jeg er sikker på at jeg nok har cancer !

Jeg er blevet god til at flytte fokus fra disse kropsfornemmelser, men der er dage hvor de tager magten - eller angsten tager magten, og så må jeg slappe af med noget musik eller en bog el lign.....

Jeg kunne egentlig godt tænke mig hvis nogen havde lyst til at fortælle hvilke undersøgelser de har gennemgået- samt i hvilke forbindelser, det kan altsammen være med til at hjælpe andre i lign situationer.

Jeg er "desværre" ikke den der går til læge hvergang jeg ellers føler at NU må der altså komme konkrete argumenter på bordet , jeg er blevet undersøgt ...ekg, samt blodprøver, så hvor mange gange skal vi skræmme os selv ved at gå til læge- hvad er jeres erfaring ?

Kampen er sej.... men uden kamp ingen vinder ! ;-)

jeg blev ramt af panikangst i sommeren 2006- og jeg kæmper stadig, men fra at være muret inde i huset pga angst er jeg på vej til at leve et normalt liv igen, men det sker altså at angsten stikker sit grimme fjæs frem. De gange har det hjulpet en del at læse , om andre som har de samme symptomer som jeg :-)

Knus fra Majbritt71

Leah

Indlæg af Leah » 26 feb 2007 14:37

For en del år siden, da jeg fik mine første angstanfald, havde jeg natlæge på. Den næste aften/nat var den gal igen og jeg ringede endnu engang til natlægen. Kort tid efter fik jeg lavet en EKG samt taget blodprøver (kolesterol). Der var ingenting i vejen.

Så er der selvfølgelig de jævnlige puls og blodtrykstjek, som de næsten altid laver.

Jeg har fået taget blodprøver, fordi jeg lige pludselig ikke kunne styre mine muskler (muskelspændinger). Ved ikke præcis hvad de testede for - hvis nok noget med blodværdier.

Har været på lungeklinik fordi lægen mistænkte mig for at have astma, pga. vejrtrækningsproblemer. Bestod ikke en spirometri hos lægen, men på lungeklinikken fik jeg røntgenfotograferet mine lunger, og det viste sig, at jeg faktisk lå indenfor normalen. (Det var altså ikke astma)

Fik et angstanfald til min mors fødselsdag i januar og havde hjertebanken det meste af aftenen, natten og selv næste morgen, så jeg ringede til lægen og fik lavet endnu en EKG samme dag!

Var for nylig på skadestuen, da jeg synes min højre underarm var hævet, men efter tjek, blev jeg sendt hjem, da de ikke kunne finde noget. De mente heller ikke at den var hævet.

Har nu været til lægen og har fået en henvisningen til Liaisonklinikken ude på Bispebjerg! - for sygdomsangst (den skulle så til gengæld være god nok).

Disse er dem jeg lige har i frisk erindring, men der har været mange småting undervejs!

Kh. Leah

Ps. Når jeg skimter henover det, bliver jeg lidt flov. Alligevel frygter jeg, at det næppe er sidste gang!

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 26 feb 2007 18:30

leah...

Jeg syntes overhovedet ikke du har noget at være flov over :D Alt hvad der står kan jo være en hjælp til andre med angst og alle har prøvet at gå til lægen mere end 1 gang :wink:

Tak fordi du ville dele det med mig... ( og andre ) Det er jo ikke ligefrem fordi her "flyder" med nye ndlæg- desværre.... :lol: men jeg håber da at der er andre som har mod på at remse deres forløb op .

kh Majbritt71

søster
Geografisk sted: vejle

Indlæg af søster » 27 feb 2007 14:02

Mange bryst undersøgelser af min læge.
2 x mammografi.
Underlivsundersøgelser.
Endetarmsundersøgelse.
Det er mest bryster og underliv der bekymre mig.
Der er nok flere andre undersøgelser, som jeg sikkert har glemt.

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 27 feb 2007 21:44

Er jeg den eneste som er ryger- og som er angst-angst for forhøjet blodtryk og den stress der følger med at have angst, har i andre været omkring dette problem og hvad fik i at vide ?

Leah

Indlæg af Leah » 01 mar 2007 18:32

Nu tør jeg dårligt nok trække vejret, når der er en der ryger i nærheden af mig....eller når en osende bil kører forbi, prøver derudover at være fysisk aktiv, så jeg har endnu ikke fået målt for højt blodtryk.

Når det kommer til stress, er det næsten, hvad der skal til for at distrahere mig for angsten!

Kom for resten lige i tanke om, da jeg læste søsters indlæg, at jeg også har fået lavet en brystundersøgelse, da jeg troede, der var en knude. Har dog ikke fået lavet en mammografi - kun fordi jeg ikke kunne overtale lægen.

KH. Leah

Hexia

Indlæg af Hexia » 02 mar 2007 22:36

Jeg har ikke fået lavet ret mange undersøgelser, kun 2 EKG, fordi min puls lå på 150 to forskellige gange. Desuden fik jeg taget blodprøver for at udelukke, at min hjertebanken og angst kunne skyldes fysiske ting.

Min læge og psykolog har hele tiden fastholdt, at det er jo konstateret, at jeg ikke fejler noget, og flere prøver ville bare betyde mere usikkerhed.
I stedet har jeg brugt mine kræfter på at overbevise mig selv om, at lægerne ved, hvad de snakker om, og at jeg ingenting fejler.

Med hensyn til rygning er jeg 40 år og har røget i ca. 25 år. Men mit blodtryk og mit EKG er sådan, at min læge gik ud fra, at jeg ikke røg.
Så nej, en frygt for forhøjet blodtryk af rygning har jeg ikke.

kirsten :-)
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af kirsten :-) » 13 mar 2007 18:01

Hejsa.
Kender til det med at frygte sygdom - blive undersøgt - blive beroliget når resulatet er fint - og så igen efter et stykke tid, blive i tvivl, om der nu alligevel er noget galt. Bliver så vred på mig selv, når jeg ikke bare kan stole på det, lægerne siger, men pludselig kommer i tvivl " for man har jo hørt......" bla.....bla.... bla!!

Jeg er for tiden "sindssyg" bange for at komme til at fejle noget med hjertet, bliver panikslagen, når jeg har for mange ekstrasystoler, og tænker at nu løber hjertet da helt løbsk, jeg mister kontrollen, måske dør jeg.........
Jeg ved godt, at der er en rigtig god forklaring på, at jeg har så mange ekstraslag i denne periode, nemlig stress og angst, men alligevel ligger det og lurer i baghovedet, om det alligevel er farlige ekstraslag. :twisted:

Nå, men jeg har fået taget EKG, blodprøver m.m. og skal til Holter-monitoring næste måned på sygehuset, og jeg har lover mig selv, at når jeg får besked efter denne undersøgelse ;at mit hjerte er raskt og sundt, og at ekstraslagene er ufarlige ( for selvfølgelig får jeg den besked), så vil jeg tro på det og 100 % vælge at være overbevist om (også på svære dage), at ekstraslagene er udtryk for følelsesmæssig belastning. Ja, jeg vil :D

For f... (undskyld udtrykket), hvor er det dog belastende at man ind i mellem lader sig styre af kropslige symptomer, i stedet for at nyde livet.

Nå, men vi skal nok lære - TTT = Ting tager Tid.

Hilsen Kirsten : - )

majbritt71

Indlæg af majbritt71 » 13 mar 2007 19:10

Hvor er det dejligt at læse jeres indlæg- lige præcis angst for hjertet er jo et "problem" der går igen hos mange. Især den der med... "man har jo hørt... bla bla bla.... " ... Jeg har dog aldrig fået lavet yderligere undersøgelser af hjertet udover et EKG- tiltrods for at min angst er koncentereret om netop hjertet. Og hvorfor får jeg ikke bare en lavet en Holter-monitoring ?? Fordi jeg ikke tør !!! Det er da åndsvagt ikke. ?! Min angst er væk på stortset alle andre områder.

:D

Hexia

Indlæg af Hexia » 13 mar 2007 21:13

Der er efter min mening ikke nogen grund til at få foretaget eksempelvis en Holter-monitorering, hvis din læge ikke mener, at der er noget bekymrende ved dit EKG.

Et EKG viser, om dit hjerte er strukturelt sundt. Det vil sige, at hvis du skal have et "hjerteanfald" skal det komme af eksempelvis en blodprop. Og tilstoppede/forkalkede årer kan ses på et EKG.
Med andre ord, hvis dit EKG er ok, er du også ok og får ikke er hjerteanfald.

Det er i hvert fald det, jeg siger til mig selv, når mit hjerte "flipper" og angsten viser sig. :lol:

kirsten :-)
Geografisk sted: Nordsjælland

hmm, ja.....

Indlæg af kirsten :-) » 13 mar 2007 21:21

det hjerte, det hjerte - giver anledning til mange bekymringer, når det går sine egne veje....... For når det opfører sig "adfærdsvanskeligt" og hopper og danser rundt som en gal, når man har allermest brug for ro, så er det altså noget øv. Men på den anden side, så er det jo også en meget trofast ven, som bliver ved og ved med at holde os i live, så jeg er også meget taknemmelig for dets udholdenhed :D Men det er denne pendlen mellem at have tillid til dets sundhed og frygten for, at nu går det galt, der er så trættende, og som giver al det tankemylder i knoppen. For ikke at tale om den vrede, man kan rette mod sig selv over at være sådan en slatten karkklud, der ikke kan tage sig sammen. (Al den skældud på sig selv, skal såmænd nok styrke selvtilliden) :roll:

For mig giver det mening, at det netop er hjertet, jeg ( og mange andre, kan jeg læse !!) er fokuceret på, for når ekstraslagene kommer, så minder det mig angstfyldt om, at jeg ikke kan kontrollere hverken sorg, tab eller død. Puha, ikke rart, når man er en kontrolfreak :lol:

PS til Majbritt71: jeg har skrevet en besked til dig, men den ligger stadig i min udbakke og ikke i sendt post, så jeg er usikker på, om den er afsendt???? Er ny herinde - skal lige lære "hvordan man gør"

Besvar