Stress værktøjer

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.
Besvar
Helle

Stress værktøjer

Indlæg af Helle » 25 jul 2003 19:29

Jeg efterlyser her nogle værktøjer til at overkomme stress - eller måske nærmere at undgå den. Jeg synes, at jeg har svært ved både at passe job, fritidsinteresser og klare alt det daglige med madlavning, rengøring osv. Jeg mangler vel struktur, men hvordan får jeg det ? Idéer til en mindre stresset hverdag modtages gerne.

Hilsen

Helle

TJ

Stress

Indlæg af TJ » 28 jul 2003 20:25

Hej Helle, Jeg er 30 år gammel og arbejder til daglig i en industri-virksomhed. jeg lever også med stress i hverdagen og det påvirker i større eller mindre grad min socialfobi. Jeg fandt på et tidspunkt ud af at jeg kunne ændre min indstilling til f.eks. arbejdet, hvilket gjorde at min stress i den forbindelse blev formindsket. Det er klart at jo mere en ting (arbejde, brullyp, sport eller whatever) betyder for dig, jo mere vil det påvirke dig følelsesmæssigt. Prøv at sig til dig selv på arbejdet (du må selv prøve at formulere det...) : "Denne ting, som jeg laver hér betyder næsten ikke noget for mig eller min kolleger. Hvis jeg gør det forkert ændrer det hverken min eller deres verden." Og i virkeligheden er det vel også sådan? Selvom f.eks. arbejde er vigtigt, så er der masser af mennesker som lever et godt liv uden eller selvom de er blevet fyret... Held og lykke med det! Et par hints: Center for Stress har lavet et par publikationer. Prøv at læse: Arne Nielssons - Viljen Til Sejr (den er god, selvom man ikke nødvendigvis vil være elitesportsudøver. Prøv noget nyt - Sport, meditation, fisketure og find nye værdier.

coach
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af coach » 25 aug 2003 09:31

Jeg har været nede i to år på grund af stress. Måske har I set udsendelserne Stress - Den moderne syge på DR. Jeg medvirker i den om ledelse. De værktøjer jeg brugte var hypnoterapi og en helt ny teknik der hedder Energi Psykologi. Efter at være kommet op så arbejder jeg nu med at hjælpe andre med samme problemer, og med at holde foredrag om emnet. Prøv at kigge på min hjemmeside. Der er der måske nogle gode råd: www.escal.dk

Daniel

Stabilt datum

Indlæg af Daniel » 06 dec 2005 02:07

Ofte udspringer stress af at man ikke har noget stabilt datum. Man har 30 ting man skal nå på en gang. Det virker lidt på samme måde som hvis man kaster 30 papir stykker op i luften og kigger på de falder til jorden. Man vil blive temmelig forvirret af at se på dem. Gør man det igen og, denne gang, udvælger et af papirene, vil de andre papirer bevæge sig i forhold til det ene papir.
På samme måde kan man gøre det med arbejde. Man udvælger en opgave og koncentrerer sig om at gøre den færdig og så videre til den næste og gør den færdig. Det har ingen betydning hvilken rækkefølge man vælger at gøre dem i (der kan selvfølgelig være tilfælde hvor noget er vigtigere end andet).
Et simpelt hjælpemiddel er at have en "battleplan". En rækkefølge af ting man færdiggør en efter en og kydser dem af efterhånden som de er lavet.

Eks.

Vaske op ____
Vaske tøj ____
Give katten mad ___
o.s.v.

Det kan hælpe meget at bruge dette simple reskab.

En anden faktor der kan stresse, er at gå op og ned af en der invaliderer eller nedgør de ting du laver. Fortæller dig at de ting du laver ikke er gode nok og du ikke er særlig god.
En sådan person bør du konfronterer og fortælle ham/hende at det giver dig problemer. Hvis ikke personen responderer på en ønskværdig måde bør du undgå personen.

Daniel

Besvar