Hukommelse

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.
Besvar
Mug_Bolle

Hukommelse

Indlæg af Mug_Bolle » 03 aug 2005 02:27

hey.

hvad har I egenligt gjort for at få styr på hukommelsen efter diverse sygdomme? jeg har efterhånden indset at både angst, stress og depression svækker hukommelsen - så alle kan vel være med..

fks. har jeg problemer med at huske og overskue det jeg læser. i gamle dage kunne jeg læse en tekst igennem og dagen efter genfortælle den til mindste detalje i dansktimerne. når jeg i dag læser, er det ofte somom jeg skal sige hvert ord højt for mig selv 2 gange før det jeg læser faktisk også siver ind. og det holder ikke særlig lang tid af gangen, for efter lidt tid læser jeg bare i tomgang igen. det er meget problematisk for ska begynde på en uddannelse om ikke så mange dage.

Mug_Bolle

Indlæg af Mug_Bolle » 15 sep 2005 13:47

hey igen. er der slet ingen der har nogle råd??

Bergi
Geografisk sted: Fyn, Odense

Ikke sikkert..

Indlæg af Bergi » 15 sep 2005 15:49

Hej...

jeg har selv angst, dog ikk i så høj grad mere.
Jeg har mærket en lille smule til min hukkommelse har været svækket. Men jeg ville bare sige at det nu ikke er sikkert at det er angsten, depressionen eller hvad du har, der gør at du ikke kan huske en tekst. Men det kan være det fylder så meget i dit hovede at du kun tænker på det mens du læser, det har jeg prøvet, og så er dte svært at huske teksten..
Hilsen en der altid har vært dårlig til at forstå teksten mens jeg læser!

Daniel

Kendte symptomer

Indlæg af Daniel » 01 dec 2005 21:54

Hej Mug_bolle

Dine symptom er kendte og velbeskrevet i bogen "Få det bedre med B-vitaminer", som er gratis at hente på nettet på følgende adresse: http://www.mayday-info.dk/339.0.html

Med venlig hilsen

Daniel

catrine
Geografisk sted: københavn

Indlæg af catrine » 16 mar 2006 02:40

hej,
jeg er ny her og har først læst dit spørgsmål idag. jeg håber din hukommelse har det bedre, jeg kender selv til problemet med at "læse i tomgang".
Det råd jeg måske kan bidrage med er først, at huske at være god ved sig selv. Jeg mener, stress ikke dig selv ved at tænke "jeg er dum og langsom".
Find en gruppe på studiet du kan arbejde sammen med. Det gode ved det er, at man får et forum hvor man genfortæller/forklarer det man har læst. Min egen erfaring er at det sidder bedre fast i hovedet når man skal forklare det til andre med sine egne ord.
Held og lykke med studiet.

venlig hilsen Catrine.

Morwil

Indlæg af Morwil » 04 apr 2006 08:08

Hej! :D

Jeg kender det også godt, det med hukommelsen. Hos mig er det korttidshukommelsen den er galt med, det har det været lige siden jeg fik det rigtig skidt. Men det er helt normalt har jeg fået at vide og vil gå over igen, men det kan laaaaaaaaaaaaaaang tid.

Varme hilsner :D
Morwil

najash

Indlæg af najash » 17 maj 2008 13:16

Jeg er næsten stoppet fuldstændigt med at læse, jeg var ellers en meget stor læsehest men kan ikke overskue og finde ro til det mere. Det eneste jeg læser er bøger til teenager.
Min hukommelse er blevet ret skidt. hvis jeg bliver den mindste smule stresset ryger den fuldstændigt og jeg stå og er fuldstændig tom. Jeg skal have min kæreste til at fortælle hver eneste ting jeg skal fx. tage tøj på osv. Jeg kan ikke huske meget mere end 3 ting af gangen så jeg skriver gerne alle de ting op jeg skal nå.

Det er måske en løsning. Da jeg gik i gymnasie skrev jeg stikord op af de ting jeg læste. i starten var det rigtig mange men efterhånden blev det mindre og mindre ord jeg behøvede at skrive op.

sidse
Geografisk sted: frederiksberg

Indlæg af sidse » 10 jun 2008 23:32

Kære Najash

Jeg kender det der med problemer med hukommelsen.
Det jeg gjorde som virkelig hjalp var at løse krydsord , mange gange om dagen , bare 10 - 15 min af gangen , der er to gevinster ved denne form for hjeneaktivitet.
Første gevinst er , hvis du løser krydsord når dine angsttanker bliver for voldsomme , ja så for din angst ikke så meget opmærksomhed og dermed forsvinder den hurtigere end hvis du ikke aktivt tænkte på noget andet.
Anden gevinst er at du genoptræner din hukommelse hver gang du løser en opgave.
I starten købte jeg 2 ens krydsord hvor løsningerne er på bagsiden ,ved løsningen af det første krydsord støttede jeg mig til opgave løsningen på bagsiden og det næste prøvede jeg så at løse uden at kigge på bagsiden.
Du vil hurtigt opdage , at du bliver bedre og bedre hvis du gør det kontinuerligt over en periode.
Jeg kan anbefale det krydsord der hedder `hyggekryds `det er af mellemsvær karakter , men overskueligt.
Mange sommerhilsner fra
Sidse
perfekt livskvalitet efter Cipralex behandling

abeloneto

Re: Hukommelse

Indlæg af abeloneto » 20 sep 2010 14:47

Jeg har snakket med mange venner om lige netop med det at huske.
-og det er ret aktuelt for de fleste af os – ikke kun dem med angst.
Når jeg ser, hvad mine unger kan huske blot ved at læse en tekst én gang.
Deres ”indlæringsevner” er klart bedre end vores – og det gør det jo heller ikke nemmere, at vi skal have hverdagen til at flyde og huske en million ting – ”de” har blot deres egne ting at huske på…
Jeg selv bli’r nødt til at skrive alt ned på små lapper – ellers ryger det lige i glemmebogen.

ganesh

Re: Hukommelse

Indlæg af ganesh » 14 mar 2012 19:15

Jeg har selv haft samme problem og så det lidt, som et nederlag, at jeg ikke kunne præsentere det samme, som jeg kunne førhen.

Men den er kommet stille tilbage efter, at jeg er begyndt, at dyrke mindfuldness 10-30 minutter dagligt.
Samtidigt sørger jeg for, at få søvn nok HVER nat og har skåret unødvendige ting væk i hverdagen for en periode. Og dyrker dagligt motion udenfor - så jeg både forfrisk luft og får rørt mig.
Samtidigt har jeg gjort meget ud af min kost og har skåret alt sukker (og selvfølgelig alkohol) væk!

Jeg havde personligt selv svært ved, at acceptere, at det ikke var noget der gik over fra den ene dag til den anden.

Besvar