Stress?

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.
Besvar
Camillapigen

Stress?

Indlæg af Camillapigen » 07 jan 2011 14:01

Har jeg stress?
Jeg er en pige på 19 år og jeg har diagnosen OCD m grænse til borderline , er hypokonder og har dødsangst.
Jeg har de 3 måneder gået og haft meget angst , og det har virkelig gået mig på da jeg konstant tænker på at nu dør jeg :(
MEN nu er der kommet noget op som jeg ikke har oplevet før her er min symptomer:
MEGET anspændthed.
Smerter i ryg brytskasse og arme.
Mine tarme bobler løs.
Klump/ irration i halsen
Som om mit hjerte sidder o halsen.
Sure opstød.
Konstant træt om dagen , men kan sidde vågen hele natten.( sover ikke om dagen)
Meget mere tankemylder.
''HJetet hopper'' eller slår nogen slag over
Kan det være stress og hvis det er hvad kan jeg gøre for at mindske det?
Hilsen Camilla

AnjaBendix
Geografisk sted: Aalborg
Kontakt:

Re: Stress?

Indlæg af AnjaBendix » 07 jan 2011 17:51

Hej Camilla
Om det er stress eller angst, er som jeg ser det ikke så vigtigt. Det er det derimod at du har det skidt, lider under de symptomer du oplever.
De symptomer du beskriver, er "helt normale" angst symptomer, hvilket bestemt ikke gør dem mere behageligt.
Det bedste du kan gøre, er at lære at analyserer dine tanker, da det er dine tanker der sætter gang i dine symptomer. Når du tænker tanker som: "nu dør jeg", og tror på den tanke, vil din krop automatisk reagerer med symptomer på at du er ved at dø (omend du IKKE dør, uanset hvor skrækkeligt og ulideligt det er at have angst, så dør man ikke af det).
Jeg ved godt at det ikke er nemt at begynde at stille spørgsmålstegn ved ens tanker, de virker jo reelle når man tænker dem. Det er bare sådan at alle mennesker det meste af tiden slet ikke oplever virkeligheden som den er, men som de tænker om den. Derfor er det bedste du kan gøre at lære at styre dine tanker (hvilket du kan få hjælp til af en psykolog/kognitiv psykiater/psykoterapeut, eller du kan gøre det selv).
Når først du har lært at "styre" dine tanke mønstre, vil du opleve at symptomerne forsvinder igen.
Kærligst Anja Bendix www.anjabendix.dk

trilletrold

Re: Stress?

Indlæg af trilletrold » 09 jan 2011 14:25

En god måde at styre sine tanker på er at lave et projekt, der optager dine tanker – et projekt, noget du kan se – et resultat du kan lede tankerne hen imod.
Min mor havde det ligesom du, men i hendes kreative perioder havde hun det fint. Det kan være alt lige fra håndarbejde til at male en stue. Nu bor du måske hjemme endnu – hvad med en smykkeudstilling – der findes en masse fantastisk flotte perler. Det skal være noget du kan ligge og forestille dig, ”drømme om”…. Det kan godt være svært at komme i gang, men måske nogen i din vennekreds er kreative – så snak med dem, om I ikke skulle finde på et projekt sammen.
Hvis du vidste, hvor mange gange, jeg har malet min lejlighed – både udvendig og indvendig!

Besvar