Info om stress

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.
Besvar
Mug_Bolle

Info om stress

Indlæg af Mug_Bolle » 07 mar 2005 02:03

kan stress påvirke ens seksuelle behov? altså sexlysten.
hvordan påvirker stress ens følelser?
rammer stress alle aldersgrupper?

jeg mener selv jeg lider af social angst.. men læste så at et tegn på stress er uforklarelig angst, som jeg også mener min angst er. jeg undersøgte hvad stress var fordi jeg, samtidig med angst, altid har haft en række andre symptomer jeg ikke lige synes at have kunne sætte et sygdomsnavn på. jeg læste brugeren Catwhisper skrive: "Folk kan blive syge af stress, hvis de har for meget at lave - og ingen tid til at få det gjord i. OG folk der ikke har nok at lave kan blive rigtig syge af stress.".. jeg sad nemlig en hel sommerferie og lavede ingenting.. sad bare foran computeren og kedede mig.. og samtidig passer jeg perfekt på de profiler der beskriver hvilke typer der typisk får stress. når jeg så læser om tegnene på stress på http://www.netdoktor.dk/Sunderaad/stres ... gnaler.htm passer jeg faktisk på 8 ud af 13 symptoner.

Catwhisper
Geografisk sted: Ribe amt

Indlæg af Catwhisper » 08 mar 2005 09:04

Hej Mug_bolle

Efter jeg blev alvorlig syg i 1998 pga. stress - har jeg forsøgt at lære lidt om stress. Så jeg vil fortælle lidt om mine erfaringer og det jeg har læst.
kan stress påvirke ens seksuelle behov? altså sexlysten.
Ja - det kan det. Hos mig selv svingede det mellem - normalt lyst til sex - Dog med den forskel, at jeg ikke var 100% ved "sagen" og at jeg fortrak lidt aggressiv sex- På den måde fik jeg en smule afløb og var mere afslappet bagefter. - Til ingen lyst til sex overhovedet. Hvilket ens partner kan have meget svært at tacle.. Her kan man så igen komme ud for stress, ved at ens partner gerne vil have sex, og vil tale om det - hvor man kan føle sig "forpligtet" til at dyrke sex - som ofte gør, at man slet ikke vil / Kan dyrke sex (en lidt ond spiral) ..

hvordan påvirker stress ens følelser?
Det er meget forskellige hvordan folk reagere på stress.. Lidt stress en gang i mellem skulle være sundt - Det skulle endda kunne fremme ens imunforsvar - til forskel for den "dårlige" type stress..

Generelt syntes jeg at at virkningen på ens følelser er, at man ikke har meget overskud - ens "buffer" lager er brugt op..

Her er et par eksempler..

Du står i en kø foran kasse apparatet.. En kvinde har valgt netop den dag til, at lære sine 3 børn, hvordan man opføre sig i et supermarked - med det resultat , at de render skrigende rund og plager og hyler og ter sig komplet umulige. Frem og tilbage i køen og du får besvær med at ignorere dem.. Normalt vil du bare tænke - nå ja - sådan er det jo med børn - eller ligende .. Men under stress, har man ikke det overskud. Du får det måske fysisk dårlig. Du bliver aggressiv.. Kommer måske med en kommentar om børne pasning.. sætter din kurv og går din vej i raseri ..

Eller..

En kollega falder dig i ryggen - eller nedgør dig foran dine andre kollegaer på en ikke konstruktiv måde.. Under normale forhold ville du kunne slå det hen og snakke med ham det på et senere tidspunkt eller måske konfrontere ham med det samme..
Under stress - begynde du måske at græde eller have svært meget svært ved at styre dine følelser..

Det er bare nogle måder at stress kan påvirke - og der finde mange andre.. Bla. kan det også påvirke dig fysisk..
rammer stress alle aldersgrupper?
Ja det kan det.. for nylig har de bla. skrevet om den eksplosive stigning af indlagte børn med svære stress symptomer på danske hospitaler.
Men alle aldersgrupper og samfundslag kan rammes..

Men læs mere om emnet på nettet - det er utrolig spændene og lærerigt

C

Bjarke_nl
Geografisk sted: København

stress kan forsage mange mange ting

Indlæg af Bjarke_nl » 08 mar 2005 14:35

Rigtigt godt indlæg som Catwhisper skrev, og jeg er helt enig.

Jeg har siden sommeren 2003, hvor jeg var på kursus hos en amerikaner der havde opdaget nogle teknikker der kunne fjerne stress og forebygge det på utrolig kort tid, været igang med en meget grundig research omkring hvad stress er, hvad det skyldes, hvad det medfører og ikke mindst hvordan man arbejder med det og fjerner stress.
Og jeg vil næsten sige at der er ikke den ting som stress ikke kan have en negativ effekt på, fordi det grundlæggende ødelægger vores adgang til vores egne ressourcer og vores "gode/positive" følelser i kortere eller længere perioder.

Og personligt er jeg overbevist om at stress sagtens kan udvikle sig til forskellige former for angst.
Jeg har desværre aldrig prøvet at arbejde med angst med udgangspunkt i at starte med at arbejde med stress først. Det kunne ellers være ret interessant at prøve at starte en behandling af angst med udelukkende at koncentrere sig om at fjerne og forebygge stress, og se hvor meget det hjalp.
Men når folk kommer til mig med angst, er det med en forventning om at jeg kan hjælpe dem af med den ret hurtigt, og de er selvfølgelig motiveret for at det skal gå så hurtigt som muligt, og at det er angsten vi starter med.
Bagefter viser jeg så altid hvertfald de mest vigtige og effektive øvelser man selv kan arbejde med til at forebygge og fjerne stress. Netop fordi jeg mener at stress kan forsage angst (og omvendt at angst, er med til at skabe mere stress).

I det hele taget er forskningen om stress virkelig skræmmende, og selv efter halvandet års arbejde med de mest effektive øvelser der findes, og hvor jeg nu formentlig er et af de mest "ustressede" mennesker der findes!;-) så bruger jeg stadig en bestemt forebyggende øvelser HVER eneste dag, og bruger min. 10 minutter dagligt på at lave forskellige "energi øvelser" der også modvirker stress. Fordi en ting er at fokusere på problemet (stress og forebyggelse) en ligeså vigtig ting er at fokusere på hvad man vil istedet, og i det her tilfælde at ahve mere energi til daglig, og mere overskud og livsglæde feks.

Uha, stort stort emne, skal desværre ud og løbetræne nu, men ikke for at forebygge stress, fordi jeg har mødt mange stressede løbere! ;-)

Mvh
Bjarke

Mug_Bolle

Indlæg af Mug_Bolle » 08 mar 2005 14:51

:) tak for svarene.. (:

siden jeg fik denne stress ide har jeg også motioneret ( i 2 dage ) , hvad jeg ellers aldrig gør.. og om det er pga. det afhjælper stress, eller bare fordi motionen i sig selv er sundt og godt for hjernen og resten af kroppen, skal jeg ikke kunne sige, men damn hvor har jeg kunne mærke en forskel på hvor klart mit hoved er og mit energiniveau.. og det er kun efter 2 dages motion.. det drejer sig om så tydelige forandringer at det ikke kan være indbildning.. i tilgift er jeg øm i hele kroppen :).. men det er også dejligt..

hvad sker der hvis man ignorerer stress i en længere periode? bryder man så sammen? If so, hvad indebære det? Angst og depression i en stor lortevelling?

og lige en ting til.. ligger i inde med nogle gode links om nyttig information om stress?

Catwhisper
Geografisk sted: Ribe amt

Indlæg af Catwhisper » 08 mar 2005 18:01

Hej Mug_Bolle og Bjarke_nl

Altid rart med reply :wink:

Og jeg vil næsten sige at der er ikke den ting som stress ikke kan have en negativ effekt på, fordi det grundlæggende ødelægger vores adgang til vores egne ressourcer og vores "gode/positive" følelser i kortere eller længere perioder.
Helt enig...
Netop fordi jeg mener at stress kan forsage angst (og omvendt at angst, er med til at skabe mere stress).
Kunne ikke sige det bedre :P

siden jeg fik denne stress ide har jeg også motioneret ( i 2 dage ) , hvad jeg ellers aldrig gør.. og om det er pga. det afhjælper stress, eller bare fordi motionen i sig selv er sundt og godt for hjernen og resten af kroppen, skal jeg ikke kunne sige, men damn hvor har jeg kunne mærke en forskel på hvor klart mit hoved er og mit energiniveau.. og det er kun efter 2 dages motion.. det drejer sig om så tydelige forandringer at det ikke kan være indbildning.. i tilgift er jeg øm i hele kroppen .. men det er også dejligt..
Det er kanon :wink: - Det er super vigtig at lave noget motion - det har en STOR posiktiv effekt på stress og angst .. Jeg træner selv 3-5 gange om ugen med forskellig sports typer..

Specielt i forhold til angst er det at få pulsen op en god terapi - hvis man lider af angst kan man f.eks.. finde et sted hvor man føler sig godt tilpas ( udenfor) og tage nogle små løbetur der og stille og rolig bygge det op.. Så lære man kroppen og hjernen at hjertebanken og forpustning ikke er så farlig - og det kan man så igen overføre til, at når man står i en angst Situation.. Her bliver man så lidt mere immun overfor de kropslige symptomer...

Men igen - start STILLE og rolig ... De 3 T`er hersker igen :lol: ( Ting Tager Tid )
hvad sker der hvis man ignorerer stress i en længere periode
?

Man kan udvikle Angst og depression. Få fysiske skader mm.. listen er lang - Der forskes en del i stress og der kommer stadig nye og spændene rapporter og undersøgelser...

Jeg kan linke til lidt her ...

http://www.psykoweb.dk/stress/stresslink.htm

Hvor i linkes videre..

Jeg har desværre aldrig prøvet at arbejde med angst med udgangspunkt i at starte med at arbejde med stress først. Det kunne ellers være ret interessant at prøve at starte en behandling af angst med udelukkende at koncentrere sig om at fjerne og forebygge stress, og se hvor meget det hjalp.
Det kunne være meget spændene :P

Jeg vil lige fortælle lidt om min egen erfaring, samt stjæle lidt fra min behandler som har 20 års behandler erfaring i kognitiv terapi..

Angst er et udtryk for ,at noget er galt.. Angst vælter som regel ikke bare ned fra himlen og vupti.. Der er altid en forklaring, selvom den måske ikke altid er åbenlys. Men en årsag er der faktisk altid.

Stress kan være en stor faktor i dette spil - Men hvad ER stress for noget ?

For mig er stress mange ting..

For meget arbejde og for lidt tid er den simple udlægning de fleste tænker på. Men det er mere komplex end det..

Undersøgelser viser ,at folk der er arbejdesløse også kan få stress - hvorfor så det?.. Måske er det fordi det forventes, at man har et arbejde eller BURDE have det..

Hjemmegående kvinder med børn kan være stresset - De får måske ikke ret meget søvn. huset skal være rent og maden klar til manden kommer hjem.. - OG de skal være mor og sexet på en gang.. Det BURDE de kunne nå, da de jo BARE går hjemme.. osv..

Andre ting som personlige relationer mellem mennesker kan stresse. - Dårlig ægteskab - dårlig kæreste forhold - Dårlig forhold til familien eller svigerfamilien - dårlig forhold til kollegaer eller/og chefen / arbejds miljø..

Flere ting ..

Dårlig økonomi - gæld osv.
Vedvarende smerter (f.eks. dårlig ryg med kroniske smerter) osv..
At man ikke lever det liv som man gerne ville- ( f.eks kvinden som gerne ville arbejde, men manden ville have hun skulle gå hjemme pga. hans job) osv.
At man er meget perfektionistisk og sætter store krav til sig selv og omverdenen..
At man gerne vil accepteres og godkendes af andre - (være med i flokken) og glemmer derved sig selv..
At man altid skal være den flinke og rare.

Det er et gigantisk tema . .. Men som angst ramt - tror jeg det er en rigtig god ide, at sætte sig lidt ind i , hvordan de mekanismer virker og gør sig klart , hvordan ens eget liv er i hht. stress mm..

Mad tid :D

Besvar