Stress udløsning i ferien

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.
Besvar
Smilla

Stress udløsning i ferien

Indlæg af Smilla » 02 sep 2008 18:09

Jeg har i fået panikangst, og tror det er forårsaget af stress. Men jeg er ikke sikker og har derfor et spørgsmål til dig:

Har du prøvet at have lidt stress i din hverdag/på jobbet, men at der først kom rigtig hul på bylden efter flere fridage?

Et eller andet sted kan jeg måske godt se logikken i det, men omvendt er jeg i tvivl om det er sådan stress reagerer :?:
Mange hilsner
Smilla :-)

bambucha-k

Indlæg af bambucha-k » 15 sep 2008 13:48

Hej Smila

Har fået konstateret Panikangst for en måneds tid siden da jeg kun har haft det i omkring 4 mdr. nu og har self søgt hjælp hurtigst muligst..

Jeg har altid har for forhøjet stress, det vil sige i sutuationer hvor jeg ikke føler mig sikker eller bange trædder stressen ind, og det er kommer af mit høje niveu af perfektionisme som har forusaget alt den stress, vil nu lige også høre om du evt. også har nogle perfektionisme behov eller problemer?

I hverdagen inden jeg fik mit første Panikangst anfald, har jeg nu taget dagene meget stille og roligt, men har altid haft skide meget stress da jeg skulle fremlægge, betale i kassen eller tage ofentligt transport.. men en dag blev det alt for meget også skete det.. men lige for tiden er jeg i behandling og tager ikke offentligt transport mere..
som uddannelse er jo mit job at være i lære, og det har stresset mig rigtig rigtig meget med at have tanken om at man måske kunne få et slemt anfald, så det har jeg svært ved at kontrolere.. en af de ting jeg bruger er Homøopatisk medicin som jeg med glæde kan anbefale til dig og alle andre da det er natur præperater og er totalt ufarligt uden bivirkninger, det er det der holder mit stress nede på job.

Mit stress reagerer når jeg evt. ikke overholder mine høje krav med perfektionismen, så som "at betale i kassen" fordi når jeg handler er folk tit så skide langsome, så ville jo gøre det "bedste" jeg nu kan gøre, og det er self at gøre det hurtigt, men det skaber en masse! stress (hvis det skal gøres skal det gøres ordentligt, måske et motto jeg har? ved det ikke lige).. og det angriber i mit tilfælde maven, så kan godt få rigtig ondt nogle gange, og det er også min grund til mit undvægt..

tror det var det hele, måske nogle flere spørgsmål? (:
vil gerne hjælpe så godt jeg nu kan og du må venligst tage forbehold på stavefejl (:

/kaspar

Smilla

Indlæg af Smilla » 17 sep 2008 12:08

Hej Kaspar

Tak for dit svar.
Jeg kan godt genkende noget af det du siger, med perfektionisme og angsten for at få panikangsten tilbage.
Jeg er heller ikke god til at være tålmodig hvis ande er "for langsomme"...

Hvad hedder de der piller du tager? -Tager du andre receptordinerede piller fra lægen samtidig?

Har du fået anden hjælp til at håndtere din stress -psykologhjælp etc...? Tænker at en pille jo ikke er behandlende men kun symptomhæmmende i en begrænset periode.
Mange hilsner
Smilla :-)

bambucha-k

Indlæg af bambucha-k » 17 sep 2008 13:18

Hej Smila

Altså, det er nu lidt svært at forklare men kan prøve mit bedste, ved nu ikke lige om du har noget af det samme problem(er), men kan høre at du evt reagerede på det med perfektionismen.. Hos mig gør det at jeg er indelukket i mig selv med en masse regler som kontrolerer mig. Det kommer af at min far aldrig sagde "tak" for alt det jeg gjorde for ham, af alt form for hjælp. Så jeg begyndte at stille krav til mig selv om at gøre mig mere "perfekt". Og derfor fik jeg så desværre indrettet mig sådan at jeg nu stadig lever med en masse regler som skaber en masse uro og usikkerhed på mig selv.
Den anden ting er at jeg altid har lidt af "forhøjet" stress niveu, det er også på grund af perfektionismen, men en anden side af mig. Det var fordi som mindre (omkring 8-10år gammel) slog min far mig meget, men på samme tid der hjemme opførte han sig lidt som et barn.. det gjorde for det meste at jeg følte rigtig meget usikkerhed. Det tredje at en dag også da jeg var lille lavede jeg nogle gange ballade, så en dag kom naboen og skældte mig så meget ud ved døren, at det skæmte livet af mig.. mig far kiggede den anden vej og min mor er fra udlandet, på tidspunktet med manglende dansk ordforråd og socialfobi.
Til sidst var jeg simpelt hen nød til at holde styr på tingene og tage over fordi jeg hader overraskelser i hverdagen som skaber rigtig rigtig meget stress og at min var opførte sig som et barn, min mor var meget usikker og min bror var bare alt for lille.. så på den måde har jeg sådan set gået rundt meget alt for meget stress, bekymring og alt for stort ansvar som til sidst blev for meget...

- Du må have misforstået lidt af det, jeg tager Humøopatisk medicin som en læge har hjulpet mig med at finde den rette til mig.. du skal snakke med en humøopatisk læge i evt. kbh og høre mere om det. Men kan sige at det er Naturpræperater, uskadeligt og helt uden bivirkninger, virker super godt mod stress!
Det humøopatisk medicin jeg tager en nogle kugler jeg køber fra udlandet til en maget lille pris igennem familien for at få meget mere for pengene, samme mærke og samme produkt som lægen anbefalede.

Som sagt, får man ingen symptomer af humøopatisk medicin, så som fra lykkepiller eller andre produkter.. opkasten, kramper, ubehag i maven, svimmelhed og til sidst afhængighed.. af natur præperater bliver du kun afhænger af hvor langt tankerne nu rækker og ikke hvad kroppen nu tigger om at hvad du skal tage (:

- Jeg har i løbet af mine 4 mdr. nu været til 1 time hos en meget dårlig psykolog, som jeg så meldte fra fordi han hev pengene ud af hånden på mig og kiggede for det meste på uret. 6 timer hos en af danmarks bedste hypnotisøre/hypnoterapeut (jakob stachotta har optrænet en person som jeg har været hos) super super flink og sjov fyr! han skriver tit til mig for at høre om hvordan det går, han har sendt noget jeg kan lytte til, altså selvhypnose og måske skal han nok også lave en speciel en til mig da de andre ikke "helt" rækker ind under mine behøv. Efter alle de timer jeg var til i løbet af 2 mdr. efter jeg fik mit første anfald har jeg nu min egen psykoterapeut som jeg går til hver anden uge. Svarer til 10 timer i alt, for var det i går og lidt mere til imellem nogle af de to uget.
Hos psykologen, ham jeg var hos skal jeg i hvert fald ikke igen.
Hos hypnose/hypnoterapeut, vil jeg super gerne, men det er meget dyrt og kun i nødstilfælde! følte mig som nyfødt efter sådan en tur! (:
og psykoterapeuten skal prøve at vikle det hele ud og hjælpe mig ind til videre i en del uplanlagt perioder.

peuh, håber ikke det er for meget denne gang og at du self. kan bruge det til noget.. vil med glæde hjælpe og besvare flere spørgsmål (:
Tag venligst forbehold på stavefejl.

/kaspar

Hexia

Re: Stress udløsning i ferien

Indlæg af Hexia » 30 sep 2008 21:15

Smilla skrev:Jeg har i fået panikangst, og tror det er forårsaget af stress. Men jeg er ikke sikker og har derfor et spørgsmål til dig:

Har du prøvet at have lidt stress i din hverdag/på jobbet, men at der først kom rigtig hul på bylden efter flere fridage?

Et eller andet sted kan jeg måske godt se logikken i det, men omvendt er jeg i tvivl om det er sådan stress reagerer :?:
Ja, det kan helt klart sagtens være sådan, stress reagerer. Du mærker det ikke så meget (opdager det ikke), når du er travlt optaget og racer rundt på arbejde.
Men når du så kommer hjem at gå og der falder ro på det hele, så begynder du at kunne mærke signalerne på stress.

Det er heller ikke ualmindeligt at mærke sin stress, når man har fri, fordi den stramme struktur ikke er til stede i fritiden.

Det er i øvrigt meget almindeligt, at mennesker, som har travlt på jobbet, får influenza i løbet af de først par dage af en ferie.

en munter melankoliker
Geografisk sted: Fr.Havn

Indlæg af en munter melankoliker » 07 mar 2009 09:35

Mit panikangst kom efter jeg fik ferie fra et meget stressende job.... jeg fik influenza og dermed kom sygdomsangsten også ind i billedet desværre i fuldt flor endda...... ca. en lille måned efter min ferie ( hvor jeg stadig var sygemeldt fordi jeg konstant er svimmel og bare havde det skidt uden at kunne forklare hvorfor, for havde ikke som sådan ondt nogle steder) kom det første virkelige panik anfald..... Der har været små tegn på begyndende panikanfald på jobbet og i fritiden ca. et halvt års tid før jeg blev syg med stress og depression og angst, men jeg troede bare det var begyndende influenza eller noget som jeg ikke tog alvorligt. Jeg kørte bare videre i samme tempo, for det gik ikke at være syg og selvfølgelig kunne jeg klare det hele. Nedtur var bare ikke acceptabelt.

Så ja nu sidder jeg så her, er lige begyndt så småt på et nyt job efter 5 mdrs sygemelding...... så ja det hele hænger sgu sammen, selvom det er svært at tro.... :?
Et godt og langt liv er værd at kæmpe for

mange hilsner fra Pia

Besvar