Søvnløshed

Stress kender vi alle i større eller mindre grad.
Besvar
Jørn
Geografisk sted: Skanderborg

Søvnløshed

Indlæg af Jørn » 05 dec 2006 02:08

Hej alle angstfæller

Jeg ved godt at søvnløshed ikke er noget angstfænomen. Alligevel vil jeg spørge, om der er nogle af jer andre lidelsesfæller, der har lidt af alvorlig søvnløshed, og har fundet en vej ud af problemet?

For mit vedkommende, er mine søvnproblemer efterhånden så store, at jeg overvejer en førtidspensionering. Der kan nemlig gå dage mellem hver gang jeg får nogle få timers søvn, og i mellemtiden har jeg det vildt skidt (hvilket specielt mit hjerte ikke synes er særlig morsomt) og jeg er slet ikke i stand til at varetag et job.

Jeg har forsøgt med alle mulige søvnhygieniske råd, såsom ingen kaffe og alkohol om aftenen, fast døgnsrytme, lange løbeture midt på dagen, en god spadsertur inden aftentid m.v. Jeg har også prøvet yoga, baldrianpiller og kamillete. Men intet virker. Det eneste der virker er sovepiller (zolpidem), men disse kan jeg desværre ikke tåle, idet jeg udvikler nogle kraftige bivirkninger, herunder blandt andet en kraftig sygdomsangst med tilhørende angstanfald.

helga
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af helga » 05 dec 2006 08:10

Hej Jørn,

Ja, det er rigtig skidt, når man ikke kan sove. Er grunden til din søvnløshed, at tankerne kværner rundt i hovedet? Jeg tror nemlig, at det handler meget om slippe tankerne. Når du hele tiden ligger og tænker på at du ikke kan sove, stresser du din krop op.
Jeg har selv i en periode haft svært ved at sove. Jeg havde det faktisk rigtig dårligt ved tanken om at skulle sove, lå hele tiden og tænkte på, hvorfor jeg ikke kunne sove. Jeg var lang tid om at falde i søvn og vågnede flere gange i løbet af natten, kiggede hver gang på uret for at se hvornår det ville ringe. Prøvede også at spise Baldrian og drikke "sove"-te - men det hjalp ikke rigtigt. I den periode havde jeg meget glæde af at høre CD'ere med afslapningsmusik eller disiderede afslapningsøvelser.
Måske kan du også prøve det? Rigtig gode CD'ere kan bl.a. fås hos fonixmusik.com.
Jeg har også lært at meditere, hvilket har været rigtig godt. En af teknikkerne i meditation er at fokusere 100% på åndedrættet. Hvis jeg indimellem nu har svært ved at sove, bruger jeg denne teknik, og den virker ihvertfald for mig.

Pøj, pøj med det!

KH Helga

Jørn

Indlæg af Jørn » 05 dec 2006 15:00

Hej Helga

Mange tak for dit svar. Det med åndedrætsøvelser har jeg prøvet. Synes dog ikke det virker for mig. Ind i mellem kan jeg godt falde i søvn ved hjælp af de åndedrætsøvelser jeg har lært via yoga, men når jeg endelig falder i søvn, vågner jeg med et spjæt få sekunder senere. Måske skal jeg bare blive lidt bedre til det? Det med yoga er nemlig ganske nyt for mig.

Jeg har været hos en neurolog, der mener jeg måske lider af Restless legs syndrom. Derfor prøver jeg for tiden noget medicin, der hedder Sifrol. Det virker dog heller ikke. Hvilket imidlertid ikke generer mig så meget, idet jeg helst vil kunne få bugt med min søvnløshed på en medicinfri måde. Behøver jeg nævne, at Sifrol selvfølgelig kan give en masse ubehagelige bivirkninger?

Har kraftigt overvejet hypnose. Det kunne muligvis være vejen frem? Kunne forestille mig, at de visualieringsteknikker man lærer via hypnose, i kombination med de åndedrætsteknikker, jeg er ved at tilegne mig via yoga, kunne være en rigtig god cocktail.

Nitalo

Indlæg af Nitalo » 22 dec 2006 23:12

Hej Jørgen

Nu lider jeg ikke af søvnløshed i den forstan, men nærmere det jeg vil kalde søvn forstyrrelser. I perioder kan jeg som dig bare overhovedet ikk sove og intet virker, mens jeg i andre sover modsat, dvs når jeg kke sover, får jeg 2½ til 4 timer i døgnet a 2 til 3 lure, og når jeg sover har jeg 2½ til 4 vågne timer a 1 til 2 gange.

Lige for at få på plads hvem "jeg" (læs det jeg fejler) er; Jeg lider af ADHD (se evt adhd.dk) det betyder at jeg har vanskeligheder på flere områder. For nogen af os får vi alle de sekundant sygdomme som overhovedet kan lade sig gørre andre slipper uden at mærke ret meget til deres funktionsnedsettelse. ADHD er i øvrigt lig at man er født evigt stresset. Selv har jeg er Angst en underlig form or socialforbi (dvs bla møder det kan jeg ikke uden at få angstanfald, kommunen kan jeg ikke tale med, jeg kan ikke gå alene til lægen ol, mens jeg ellers ikke har nogen problemer, jeg kan sagtens tage ud at handle, eller gå med børnene til sport eller, ja mange ting) Samtidig lider jeg også af deprissioner (vinter er den værste tid på året)
Så jeg har anskaffet mig lidt af vært som sekundant (det betyder i øvrigt at det er sygdomme man får fordi ens hoved sygdom gør så man har meget nemere ved at få andre ting, der til hjælper det sjældent noget at forsøge at medicinere sekundant sygdomme, det er hovedsygdommen man skal have fat på, det vil også hjælpe på de andre områder)

Nå tilbage til søvnen; nu ved jeg naturligvis ikke hvordan du har det med ikke at sove så meget, jeg mener er du frisk som du bør være eller ej... Jeg får gamle Familiejournaler fra min mor (over min søster) og for et par måneder siden læste jeg på lægesiden at nogle mennesker slet ikke har behov for søvn, der stod et tal som jeg ikke kan huske nøjagtigt men det er noget med en ud af 100 tusinde der ikke har behov for søvn overhovedet, og som fungere fint sådan (underligt nok)
Det får mig til at tænke, at hvis det "kun" er søvnmangel du lider af og ikke oversovning, eller en kombi som jeg, kan det måske være at du stiller for store krav til din søvn. Jeg mener, normalt bør du jo sove de der 6 8 (alt efter din alder) timer i døgnet, og helst i et stræk, men du er ikke normal, måske du bare ikke skal have mere end 4 5 timer (som min mand) Min egen norm er i den anden grøft, jeg skal have 11 til 12 timer for at få nok søvn (jeg er vist stadig teenager på det punkt *fnis*) Måske er det der du skal kigge... hvad er dit behov og ikke se på hvad det hedder sig at du bør have af behov, naturligvis såfremt du lever fint med at sove det mindre.

Jeg ved ikke om du har eller har haft små børn, hvis så, vil du garenteret også have opdaget, at de nogle gange kan finde på at nøjes med at hvile, i stedet for at sove, og stadig blive lige så udhvilede som hvis de havde sovet i det samme tidsrum, den gælder også for os voksne, ikke i samme omfang, men bare det at ligge sig ind i sengen (eller på sofaen) i fx 3 timer, vel at bemærke hvis vi ligger med lukkede øjne, og ellers ikke foretager os en masse ting og sager, det svarer faktisk til at vi får os op imod 1 times søvn (nogle mere andre mindre, naturligvis)

Om hypnose er en ide, tja det skader i hvertfald ikke, du skal bare lige huske at finde en der er godt erfaren, og som har styr over tingene i forhold til at du har andre problemer end lige din søvn. Glemmer du at fortælle at sådan og sådan, og/eller er det en der ikke har styr over hvad denne forteager sig, i forhold til psykisk sygdom, kan det går meget meget galt.
Min mand forsøgte (uden held skal lige siges) hypnose mod rygning, og den hypnotisør gik meget højt op i om han havde andre vanskelighedder og var meget, folk må BARE ikke lyve om det, for ellers resikerede han at pille ved noget som ville kunne have meget store konsekvencer... for rygning kun, det har jo umidelbart ikke meget med fx en dep at gør (ved godt det er noget psykisk i det er selv ryger)
Så se dig godt for ikke.

Selv er jeg ikke til det alternative, jo men til en hvis grense, jeg har gennem tiden prøvet hypnose, akupunktur og laicer stråler, til ingen verdens nytte, hypnosen gav værken fra eller til, akupunkturen, som skulle forestille at være smærtelindring, virkede kun modsat, foruden at de der forbistrede nåle var møg irriterende, laicer strålerne, som var et forsøg på at skære ned på rygningen, gerne stoppe, virkede stikt modsat, jeg røg ikke mere end 7 til 10 stykker, og havde lagt der i mange år, allerede samme aften havde jeg røget 1½ pakke, det steg på få dage til 2, som jeg med stædighed har fået bakset ned på en (20) så jo jo det var *host* effektivt.

Stik mig et/en medie, så er jeg helt med på det alternative, håndlæsning tankelæsning ol tror jeg også på, men jeg oplever nu også selv nogle lidt underlige ting i den retning, så det har jeg grund til at tro på.

Men jeg tvivler ikke på at nogen mennesker har megen glæde af det alternative behandlingssystem, og jeg har det lidt, hvis det ikke skader, så sker der jo heller intet ved at afprøve om man er i den gruppe der har glæde af det.... men man bør tænke sig ekstra godt om, når man lider af ondt i psykken/sjælen, i forhold til andre som også skal se sig godt for.

Jørn

Indlæg af Jørn » 23 dec 2006 12:13

Hej Nitalo

Mange tak for din lange besvarelse. Ja, jeg har hørt det med at visse mennesker stort set ikke har noget søvnbehov. Desværre er jeg ikke en af dem :( Jeg bliver såmændt ganske dårlig når der går et par dage uden søvn. Dertil får jeg hjertebanken og forhøjet blodtryk, hvilket jo ikke er særlig smart, specielt når man som jeg lider af sygdomsangst, så ryger man let ind i en dårlig spiral: Kan ikke sove - Får det skidt specielt med hjertet - bliver angst og frygter hjerteanfald/blodprop - Kan slet ikke sove - osv... :evil:

Det med hypnose har jeg undersøgt nøje, netop for at undgå at skulle komme i hænderne på en kvaksalver. Jeg har derfor valgt nogen der hedder hypnose, og som virker til at være meget seriøse.

Det virker for øvrigt på dit indlæg, som om at du lever godt og har det fint også selvom du lider af ADHD. En af mine venner og hans kone har et barn, der har fået konstateret ADHD, og jeg tror de frygter lidt for deres datters fremtid. Her vil jeg så kunne referere til dig, der jo synes at fungere godt og selv har fået børn :D

Kan du og din familie i øvrigt ha en rigtig god jul & et godt nytår.

Hilsen, Jørn

søster
Geografisk sted: vejle

Indlæg af søster » 23 dec 2006 12:39

Hej Jørn

Inden jeg begyndte på lykkepiller (Dem sover jeg fint på). Anbefalede en sygeplejerske mig at tage "Baldrian og humle" til sove besvær. Og de hjalp mig faktisk rigtig godt. Desuden skulle jeg tage "Dormi" hvis jeg vågnede om natten, da jeg så hurtig ville falde til ro igen. Jeg nåede dog ikke at opleve virkningen af dette.
Da jeg ikke har læst alle besvarelserne i dette indlæg, ved jeg ikke om dette har været nævnt før.
Hvis du er interesseret i at prøve. Har jeg en flaske "kosbar" "Dormi" til at stå til ingen verdens nytte. Så hvis du vil have det kan du maile din adresse til mig, (hvis du synes jeg må få den) så vil jeg sende den til dig.

Det går ikke så godt med maileriet her i den travle juletid, men jeg skal nok snart give lyd.

Søster

Hr. Olsen
Geografisk sted: Vendsyssel

Indlæg af Hr. Olsen » 23 dec 2006 16:15

Hej Søster
Jeg har også store problemer med at falde i søvn og har prøvet mange forskellige ting, men intet af det har hjulpet mig. Men hvad er Dormi? og hvor køber man det?

Med venlig hilsen
Hr Olsen

søster
Geografisk sted: vejle

Indlæg af søster » 23 dec 2006 16:25

Hejsa hr. olsen
Dormi - der vist betyder sove på fransk - er et naturprodukt, som kan købes i helsekostbutikker. Det er nogle dråber man skal tage i et glas vand og så holde det i munden et minutstid, inden man synker det.
Det er vist bedst at tage det sammen med det andet produkt som jeg nævnte.
Hilsen Søster

entegning
Geografisk sted: snart Ãåhus

Indlæg af entegning » 23 dec 2006 17:18

Jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde...

Da jeg fandt dette forum for nogle måneder siden og i det hele taget fandt lidt ud af nogle ting om angst, socialangst mv, følte jeg virkelig at jeg havde fat i den lange ende og at jeg havde noget at arbejde med, hvor jeg forinden bare havde følt at der var noget galt, uden at kunne sætte ord på lige præcis hvad.
Lige nu har jeg det så desværre værre end nogensinde.
Jeg startede på nyt arbejde for 3 dage siden. Noget jeg har arbejdet med før og kender godt, så lige umiddelbart burde det ikke være den helt store stresstærskel, MEN efter blot en time fik jeg mit hidtil værste angstanfald. Jeg skulle køre tre mennesker en lille tur på en halv time og pludselig, helt uden varsel, var det som om et lyn slog ned i mig. Mit hjerte begyndte med ét at banke helt ustyrligt og jeg følte jeg var ved at besvime. Mit hoved føltes som var det ved at sprænges og glohedt. Samtidigt frøs jeg ned af ryggen.
Jeg burde være holdt ind til siden, men jeg kunne ikke få mig til det. Jeg vidste godt hvad det var der skete og efter nogle ekstremt ubehagelige minutter, klarede mit hoved lidt op, selv om jeg stadig havde det utrolig skidt. De mennesker jeg kørte opdagede ingenting og jeg holdt så en pause efter at have kørt dem på plads og var i rigtig dårligt humør. Det hele føltes uvirkeligt, mit hoved føltes tungt og jeg følte mig enormt træt.
Efterhånden lysnede mit humør og jeg kunne fortsætte. Stadig med angsten i baghovedet, men jeg trøstede mig med at det nok ikke skete igen så hurtigt og som timerne gik, fik jeg det bedre.
Dagen efter, følte jeg mig ikke særlig oplagt til at tage på arbejde, men kom dog afsted og det lykkedes mig at forholde mig rimelig roligt, selv om jeg selvfølgelig var lidt bekymret stadig.

I dag gik det så helt galt igen. Jeg sad og snakkede med en mand, da mit hjerte fra det ene øjeblik til det andet pludselig gik amok igen og jeg følte hvordan varmen steg op i hovedet, følelsen af at skulle besvime, rysten og total uvirkelighedsfølelse. Jeg gjorde alt hvad jeg kunne for at prøve på at slappe af- trak vejret roligt og prøvede på at tænke på julesange, alt imens jeg passivt fortsatte min samtale med manden, der tilsyneladende ikke opdagede noget. Jeg var virkelig bange for at der var andet galt med mig end bare angst, da jeg ikke kunne forstå at det kunne opstå så pluseligt uden forvarsel.
På vej hjem i bilen var jeg rigtig bange hele vejen og da jeg kom hjem, ringede jeg så til vagtlægen. Jeg beskrev mine symtomper og ganske kort min situation og han konkluderede ganske hurtigt at det var et angstanfald, uden at jeg selv havde bragt det på bane, og forklarede mig at det netop kan opstå så hurtigt og bad mig granske mit følelsesliv, sagde at samtaleterapi hjælper mange, men at der også findes medicin... osv. Ting jeg godt vidste, men jeg er alligevel chokeret.
Jeg bliver simpelthen nødt til at sige mit job op, da det omfatter persontransport og når mit sind sådan kan spænde ben for mig, tør jeg det simpelthen ikke- ikke bare for min egen skyld.
Så er der selvfølgelig problemet med at skulle forklare min arbejdsgiver min situation, hvilket jeg slet ikke har lyst til og følgevirkningerne deraf.
Det er simpelthen sådan et nederlag nu hvor jeg har næsten ingen angst har mærket i længere tid fordi jeg virkelig har arbejdet på det og så munder det ud i de værste anfald af panikangst, som jeg ikke engang kan få mig til at udtrykke over for nogen.
Den generelle angst, har jeg til en vis grænse kunnet styre, men det her er bare at miste al tillid til mig selv. Jeg kunne godt tænke mig at høre om andre har oplevet det på den her måde også? Og hvad skal jeg egentlig stille op? Jeg aner jo ikke engang hvorfor angsten viser sig i denne afskygning nu. Lumske angst.

entegning
Geografisk sted: snart Ãåhus

Indlæg af entegning » 23 dec 2006 17:19

Ups lagde mit indlæg i en forkert tråd. undskyld

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 28 mar 2007 14:33

Hej Jørgen. :wink:

Jeg ved ikke, om det er en skør ide. Men antihistaminet Atarax kan virke sløvende. Prøv at kig under antihistaminet Atarax i medicin-afsnittet.

Måske er det en god ide. Jeg ved det ikke.

Jørn

Indlæg af Jørn » 29 mar 2007 21:32

Hej igen Nitalo, Søster & Jan

Mange tak for jeres mange fine tilbagemeldinger. Her er så en opsummering af mine seneste forsøg på at komme mine søvnproblemer til livs:

- Baldrian har jeg prøvet. Rent faktisk virker Baldrian lettere beroligende, hvorfor jeg gerne vil anbefale disse til andre angstramte, som en slags mildere udgave af 'lykkepiller'. Dog har de ikke hjulpet mig mht. mine søvnproblemer. Produktet Dormi har jeg aldrig hørt om før. Men hvem ved, måske kan jeg prøve Dormi, hvis mine problemer vender tilbage.

- Atarax har jeg ikke prøvet, men Benadryl (der også er et antihistamin) skulle have den samme effekt, og dem har jeg prøvet. Nogen gange virker de, andre gange ikke. Kan klart anbefales til personer med lettere søvnproblemer.

- Til gengæld har jeg prøvet 2 andre ting, der har hjulpet gevaldigt med hensyn til min angst såvel som mine søvnproblemer. Det drejer sig om hypnose og melatonin. Hypnosen har hjulpet rigtig godt mod min angst, og indirekte mod mine søvnproblemer, idet jeg lettere falder i søvn, når jeg ikke samtidig er fyldt op med angst. Melatonin har derimod hjulpet mig mere direkte mod mine søvnproblemer. Melatonin er et hormon, som normale mennesker udskiller, når de bliver trætte, og som hjælper dem med at falde i søvn, men som visse personer ikke udskiller tilstrækkeligt af. Tilsyneladende hører jeg til gruppen 'visse personer'.

Under alle omstændigheder tror jeg efterhånden, at jeg har fundet 'min personlige' vej ud af angst- og søvnhelvedet, og det hedder Yoga, Motion, Hypnose & Melatonin. Faktisk føler jeg mig efterhånden som et helt velfungerende menneske......ubeskriveligt skønt :-)

Håber virkeligt, at I andre også finder en farbar vej ud af jeres angsthelvede. Tror det vigtigste er, at I ikke taber håbet, men bliver ved med at prøve jer frem. Jeg har angivet hvad der har hjulpet mig. Men for andre er vejen frem Lykkepiller, for andre Kognitiv adfærdsterapi og for nogle tredje noget helt andet...........Under alle omstændigheder - giv aldrig op!!!

Kærlig hilsen & stort knus fra mig

Jan Projekt Smørhul
Geografisk sted: Sorø

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 30 mar 2007 11:36

Hej Jørn. :wink:

JEG HAR OGSÅ SAT DETTE INDLÆG IND UNDER ANTIHISTAMINET ATARAX I MEDICIN-AFSNITTET.

Jeg har lige været inde på Lægemiddelstyrelsens produktresume for at læse om Benadryl.

Selvom Benadryl er et antihistamin, står der ikke, at det bruges mod angst. Ligesom flere andre antihistaminer er det først og fremmest allergi, som Benadryl virker imod.

Atarax er også et antihistamin - og kan derfor have en effekt ved allergi. Men ATARAX er også beregnet ved angst og uro.

Iøvrigt er det forskelligt, hvor meget de enkelte typer af antihistaminer sløver. Nogle sløver mere end andre.

Ligeledes skelner nogle fagfolk mellem den sløvende og angstdæmpende
effekt ved "BENZO"; det vil sige medicin af Stesolid- og sovepilletypen. Måske er det samme tilfældet ved antihistaminet Atarax (?). Så måske er nogle antihistaminer blot sløvende, mens Atarax både er sløvende og angstdæmpende. Det er jeg ikke klar over.

Med andre ord kan det godt være at Atarax kan hjælpe mod visse problemer, mens Benadryl og andre antihistaminer ikke kan.

Besvar