Socialfobi og dating

Socialfobi er angsten for at være sammen med andre mennesker.
Brugeravatar
Mickayish
Geografisk sted: Århus
Kontakt:

Socialfobi og dating

Indlæg af Mickayish » 26 jul 2010 14:46

Hejsa..

Jeg er en fyr på 28 som lige har oprettet en profil herinde.Dejligt med sådan et sted hvor man kan dele tanker og bekymringer med andre som har det på samme måde..

Sidder idag og føler mig ekstrem ensom. Fanger mig selv i at sidde og stirre ud i luften. Gik ned og vaskede selvom jeg kun havde et håndklæde og en bluse der var beskidt(ret ynkeligt)

Jeg har rigtig meget lyst til at møde mennesker og især en sød pige, men tanken skræmmer mig også rigtig meget.Tanker om at blive latterligjort,udnyttet,forladt osv.

Det er 3 år siden at jeg havde en kæreste sidst.Det var en pige fra Sjælland og vi var sammen i 1½ år.Hun led også af socialfobi og gen.angst.KAn godt sidde og savne at have en som hende som man kan dele sin sygdom med når andre ikke forstår den.Når jeg så¨opretter en profil på en dating side så skriver jeg med nogle piger i et stykke tid og så sletter jeg min profil ligepludselig når samtalerne kommer ind på hvad man laver og hvilke ambitioner man har.
Jeg er på kontanthjælp og har været det i 10 år efterhånden.Jeg er ved at søge min pension for 3 gang nu.Regner selvfølgelig bare med et afslag igen.Hvilken pige vil også være kæreste med en som er på kontanthjælp og ingen penge har? Mange piger vil jo gerne bygge fremtid sammen med huskøb osv, men det rækker mine ressourcer ikke lige til.
Ved der er noget der hedder sindnet.dk, men jeg har så meget angst for at komme derind fordi jeg er sindsyg bange for at skulle støde på min eks kærestes profil.Det sætter nemlig gang i en lavine af tanker som gør mig helt vildt angst. Jeg lider også af OCD og kan få dage til at gå med bare at sidde og tænke på forskellige situationer som enten har fundet sted eller som kunne finde sted.Er også meget selvhenførende i en negativ retning.

Men kan det passe at man ikke kan få kærlighed og lidenskab bare fordi at man er syg? Jeg er ved at komme til den konklusion.

Min omgangskreds er blevet reduceret fra cirka 50 mennesker til 2 mennesker og de 2 ser jeg også ret sjælden efterhånden.Folk kan nemlig ikke forstå at man kan have en så invaliderende sygdom når man ingen fysiske tegn har. Jamen du ser jo pisse godt ud og er intelligent siger folk..Som om man ikke kan være syg så!

Nå, men det var lige mit første indlæg.Håber ikke det er for langt og håber på lidt respons.

Hilsen Mick
http://www.youtube.com/user/Mickayish

<<Of all the things i have lost, i miss my mind the most.>>

Malou
Geografisk sted: midtjylland

Re: Socialfobi og dating

Indlæg af Malou » 26 jul 2010 23:15

Hejsa. Dejligt at du har fundet denne side. Det er meget befriende at møde/skrive med andre i samme situation :) Har selv socialangst og kender alle de tanker du beskriver. Men selv om man har angst, så er det selvfølgelig muligt at finde kærligheden, venner osv. . . det kræver jo nok bare lidt mere energi :o Du har vel fået hjælp / behandling osv ? Håber du får en masse ud af at være herinde :) - Malou :D
Alt hvad du fuldstændig accepterer, vil føre dig til fred.... Lad livet være i fred!

Brugeravatar
Mickayish
Kontakt:

Indlæg af Mickayish » 27 jul 2010 08:14

Malou skrev:Hejsa. Dejligt at du har fundet denne side. Det er meget befriende at møde/skrive med andre i samme situation :) Har selv socialangst og kender alle de tanker du beskriver. Men selv om man har angst, så er det selvfølgelig muligt at finde kærligheden, venner osv. . . det kræver jo nok bare lidt mere energi :o Du har vel fået hjælp / behandling osv ? Håber du får en masse ud af at være herinde :) - Malou :D
Hej Malou.

Tak for dit svar.
Tror du har ret.Det kræver nok bare lidt mere energi når man har socialangst.

Jeg har gået til forskellige psykiatere og psykologer og lige nu går jeg på klinik for OCD i Risskov.Jeg har en session tilbage og så er det slut deroppe.Min psykolog deroppe har indstillet mig til en førtidspension, så håber at den går igennem.

Er du i behandling?

--Mick--

fenja

Indlæg af fenja » 27 jul 2010 16:57

hej
Vi er en del herinde der har de samme problemer, og snakker maeget med hinanden på msn. Der er iøvrigt en chat på forsiden, men man må kun sende hver 30 sec, så vi er nogle stykker der snakker der. men ellers er der flest på chatten om aften hvis du har lyst til at chatte.
Jeg har også været på kontanthjælp i ca 10 år, og er igang med at komunnen indsamler papir til pentionsansøgning, og jeg kan godt forstå at du ikke bryder dig om at skulle fortælle en date dette. Men så kan du vende det om og sige at hvis det er en der ikke kan acceptere det, så er det alligevel ikke en du har godt af at være sammen med. Og ja jeg tror godt på at man kan finde kærligheden selvom man er syg.

klokkeblomst

Indlæg af klokkeblomst » 27 jul 2010 19:02

Hejsa

Godt at du skriver herinde. Hvis du kigger lidt rundt på gamle indlæg kan du måske også få lidt svar og forståelse herinde.
Jeg er sikker på at du godt kan finde kærligheden. Men det behøver jo ikke være det første du fortæller om ved første date tænker jeg. Fortæl istedet om de ting du er glad for og værdsætter og ikke det negative som er sygdommen.
Hvad ligger til grund for angsten? Ved du noget om det????

hilsen Klokkeblomst.

Malou
Geografisk sted: midtjylland

Indlæg af Malou » 27 jul 2010 22:11

Hej igen... Ja går til psykolog og bruger mindfulness :D Håber din førtidsspension går igennem, så du ikke skal bruge så meget energi på det også :D For ja... hold da op hvor kan man bruge meget energi på ting der er helt normale for andre :? Men det bedste er nok at acceptere angsten osv, så man ikke bruger energi på modstand :) - Malou
Alt hvad du fuldstændig accepterer, vil føre dig til fred.... Lad livet være i fred!

Brugeravatar
Mickayish
Kontakt:

Indlæg af Mickayish » 29 jul 2010 07:44

klokkeblomst skrev:Hejsa

Godt at du skriver herinde. Hvis du kigger lidt rundt på gamle indlæg kan du måske også få lidt svar og forståelse herinde.
Jeg er sikker på at du godt kan finde kærligheden. Men det behøver jo ikke være det første du fortæller om ved første date tænker jeg. Fortæl istedet om de ting du er glad for og værdsætter og ikke det negative som er sygdommen.
Hvad ligger til grund for angsten? Ved du noget om det????

hilsen Klokkeblomst.
Ved ikke rigtig helt hvad der ligger til grund for angsten, men har så længe jeg husker haft angst.

Fik i min barndom at vide at jeg ikke rigtig duede til noget og der var ikke rigtig tillid til mig, så måske kan noget af det komme derfra.

Man behøver nok ikke at fortælle det som det første, men når vedkommende så spørger hvad man laver hvad skal man så svare?

--Mick--

Brugeravatar
Mickayish
Kontakt:

Indlæg af Mickayish » 29 jul 2010 07:56

fenja skrev:hej
Vi er en del herinde der har de samme problemer, og snakker maeget med hinanden på msn. Der er iøvrigt en chat på forsiden, men man må kun sende hver 30 sec, så vi er nogle stykker der snakker der. men ellers er der flest på chatten om aften hvis du har lyst til at chatte.
Jeg har også været på kontanthjælp i ca 10 år, og er igang med at komunnen indsamler papir til pentionsansøgning, og jeg kan godt forstå at du ikke bryder dig om at skulle fortælle en date dette. Men så kan du vende det om og sige at hvis det er en der ikke kan acceptere det, så er det alligevel ikke en du har godt af at være sammen med. Og ja jeg tror godt på at man kan finde kærligheden selvom man er syg.

Lyder godt at de er ved at indsamle papir til din pension behandling. Er det første gang du søger?

Jeg er igang med at søge for 3 gang.

klokkeblomst

Indlæg af klokkeblomst » 29 jul 2010 09:34

Hej igen.

Hvis angsten nok har været der altid og du ofte har fået at vide at du ikke duede til noget så tror jeg det er vigtigt at der bliver arbejdet rigtig meget med dit selværd og din selvtillid. Jeg er sikker på at hvis du arbejder med det vil det give dig noget godt. Og hvordan har du det med følelser?????
Ja, jeg kender det kun for mig selv og derfor spørger jeg. Det er nogle af de ting jeg arbejder med for at få bugt med angsten. Gør nogle gode ting for dig selv. Tænk over dit tankemønster. hvad tænker du om ting??? Der er helt sikkert nogle autmatiske tanker der skal omformateres.

Knus fra Klokkeblomst

Brugeravatar
Mickayish
Kontakt:

Indlæg af Mickayish » 29 jul 2010 11:49

klokkeblomst skrev:Hej igen.

Hvis angsten nok har været der altid og du ofte har fået at vide at du ikke duede til noget så tror jeg det er vigtigt at der bliver arbejdet rigtig meget med dit selværd og din selvtillid. Jeg er sikker på at hvis du arbejder med det vil det give dig noget godt. Og hvordan har du det med følelser?????
Ja, jeg kender det kun for mig selv og derfor spørger jeg. Det er nogle af de ting jeg arbejder med for at få bugt med angsten. Gør nogle gode ting for dig selv. Tænk over dit tankemønster. hvad tænker du om ting??? Der er helt sikkert nogle autmatiske tanker der skal omformateres.

Knus fra Klokkeblomst
Hej Klokkenblomst

Jeg har det ikke så godt med følelser.Dvs jeg er ekstrem følsom og tænker med mine følelser.Bange for at få følelser for nogen, fordi jeg nok er bange for at det kan komme til at gøre ondt.Er meget sådan melankolsk præget mht til fortid og nutid.Tænker meget på eks kærester og følelser man har haft og de nederlag man har været udsat for og det er som om jeg ikke kan lade være med at tænke på det, og det bliver selvfølgelig ledsaget af en masse angst og ubehag.Det er også sådan jeg tænker, altså meget negativt og sort/hvidt.Tænker også meget automatisk dårlig om mig selv i hvilken som helst situation.Selv et kompliment kan jeg få vendt til noget negativt om mig selv.

Knus

klokkeblomst

Indlæg af klokkeblomst » 30 jul 2010 11:37

Hejsa

uden at vide med proffesionelle øjne er jeg sikker på at du vil have godt af kognitiv terapi. Samtidig tror jeg at det er rigtig vigtig vigtigt at du får arbejdet med din selvkritikker og dit lave selvværd. Jeg er sikker på at hvis du får arbejdet med nogle af disse ting vil du få det meget bedre med tiden. Jeg ved godt det er nemmere sagt end gjort, men det at have angst er hårdt benarbejde med selvudvikling. Du skal sige til dig selv at angsten ikke skal styre dit liv, men at du skal tage dig af det og undersøge dybere hvad der kunne ligge til grund. I dit tilfælde højst sandsynligt en masse (lavt selvværd, arbejde med følelser og dinselvkritikker). Men tro mig øvelse gør mester. Start med at tænke på 3 gode ting fra dagen inden du ligger til at sove. Dernæst kan du begynde at rose dig selv når du har gjort noget godt for dig selv. Lyder lidt mærkeligt men det øver jeg mig selv i. :)
Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget???

Knus fra Kolokkeblomst

Vanilla_pigen

Indlæg af Vanilla_pigen » 05 aug 2010 15:34

Det lyder som om du er hårdt ramt :( Jeg kan faktisk godt sætte mig ind i folks tanker om at det er en "underlig sygdom" når man nu ikke ser syg ud. Men når man selv har det så tænker man også på en helt anden måde - det gør jeg i hvert fald. Jeg tror i det hele taget at det er svært at sætte sig ind i psykiske sygdomme.

Jeg kan sagtnes genkende dine tanker omkring det at være ensom. Det er en frygtelig følelse som gør ondt helt ind i sjælen. Det ligger jo heller ikke til mennesker at være alene, alle vil jo gerne være en del af en "flok". Det er meget skræmmende at føle sig alene.

Jeg tror personligt, at det er best hvis man finder en kæreste der ikke selv lider af angst. Jeg ved i hvert fald fra mig selv hvor nemt det er at bekræfte hinanden i udelukkelsen fra socialt samvær. Man kan hurtigt komme ind i en rytme hvor man bare er sammen med hinanden og ikke ser så mange andre, fordi det er trygt og rart. For mig eget vedkommende tror jeg det ville være rigtig godt at have en kæreste som kunne trække mig med op og måske presse mig lidt ud i de sociale situationer som jeg normalt ville undgå. Desuden tror jeg at ens partners omgangsmåde med andre mennesker kan have en positiv indvirkning på en selv.

Ang. dating situationen så ville jeg selv have det meget bedre med at fortælle folk det over nettet end at skulle sige det til dem face2face. Nej, det er bestemt ikke den fedeste score replik, men hvis man vil finde en kæreste som man skal dele sit liv med så er det jo nødt til at komme frem på en eller anden måde. Du behøver jo ikke råbe det til folk i første brev, men langsomt komme ind på det og starte blødt ud med at du er sygemeldt for tiden eller sådan noget.

Knus Vanilla

syvni13

Indlæg af syvni13 » 05 aug 2010 20:58

Gør det bare ikk meget nemmere af den grund man fortæller det.... hehe
Synes jeg ihvertfal ikk.

ER i en situation hvor jeg er lidt lun på en gammel bekendt. Det ved hun. OG hun ved også om angsten.
Og hun giver udtryk for noget ad det samme i min retning...
Men hun er jo "ude i livet" mens jeg er fanget i mit eget fængsel.

Og som det ser ud pt er det der skal til- at man skulle mødes i byen eller lign.... Men kommer bare ikk til at ske lige nu. Så ja angst og kærlighed passer bare ikk så godt sammen i min verden.

Og på den anden side ved jeg slet ikke om jeg ville bringe en ind i den verden her.

Men ja var ikk for a t smadre nogens drømme om kærlighed.- Må jo være nogen der er lidt hældigere ;)

Brugeravatar
Mickayish
Kontakt:

Indlæg af Mickayish » 09 aug 2010 10:46

Ja der kan være noget om det med at finde en kæreste der ikke selv lider af angst. Jeg har bare oplevet at "raske" mennesker ikke rigtig giver den solidaritet som en der kender angsten på sin egen krop. Hvis man nu siger at den og den situation eller de og de tanker giver en angst osv jamen så kommer den der "måske du skulle gå til psykolog" "måske du skulle have lidt hjælp for det er lidt nogle mærkelige tanker" Hvorimod en som selv har angst måske ville komme med nogle råd om hvordan hun håndtere angsten og bare den der "ja det kender jeg godt, sådan har jeg det selv"

Tænker også at en "rask" kæresten ville være lidt utålmodig hvis man er lidt tilbageholdene eller "langsom" og måske tager små skridt.
Jeg ville nok også blive lidt misundelig over at hun er "normal" og stærk og har ressourcer.Jeg ville nok sammeligne hendes liv med mit eget.Hvis hun nu har mange venner og er udadvendt.Tankerne ville nok være "hvornår bytter hun mig ud med en af hendes ressource-stærke venner" osv.

Jeg har både haft kæreste som har været stærk og "normal" og så har jeg haft en kæreste som selv har lidt af angst og depression.
Den stærke kæreste oplevede jeg var meget utålmodig.Hun kunne ikke forstå hvorfor man bliver ved med at sidde i "saksen" hvor man er på kontanthjælp og ikke har så mange penge. "Hvordan kan du være tilfreds med at være på kontanthjælp" "Får du ikke lyst til at få et arbejde så du kan tjene nogle flere penge"
JO! selvfølgelig! Jeg kan bare ikke.Så bliver de trætte af en og forlader en ligepludselig.
Min kæreste der havde angst var meget tålmodig og passede mig i tempo osv. Hun havde selv været i den situation og været på kontanthjælp, hun have så bare fået sin førtidspension.Når hun så havde ngole dårlige perioder så kunne jeg mærke at jeg blev lidt stærkere fordi at jeg følte at der var brug for mig og at hun kunne bruge mig til at snakke med om hendes problemer.Også omvendt når jeg havde det skidt så var hun der for mig og var stolt af at hun kunne hjælpe og være der for en.Oplevede ikke at vi trak hinanden ned, tværtimod.

Men selvfølgelig er der også kvinder derude som er stærke og samtidig har forståelse for ens situation, jeg har bare ikke mødt dem.

De kvinder som jeg har taget kontakt til og har snakket godt med de lader pludselig være med at snakke med en når man nævner kontanthjælp.Bare det at man er på kontanthjælp gør at de vender ryggen til en.Prøv så at tænk på også at skulle sige at man har angst og depression.

fenja

Indlæg af fenja » 11 aug 2010 10:43

hej

Hvis jeg skulle date med en ville jeg søre for at have fortalt vedkommende om alle min problemer inden, og jeg ville nok føle det var nemmere at snakke med en der selv har angstproblemer, eller har haft det inden på livet på en eller anden måde, for jeg møder også folk som på ingen måde kan sætte sig ind i hvordan det er og at det ikke er dovenskab, selvom det på overfladen måske kunne se sådan ud. Iøvrigt tror jeg det er nemmere at ha en der har kendskab til problmatikken omkring det, da man kan støtte hindanden.
Jeg føler mig tit desperat efter at finde en kæreste, men så er det jeg forsøger at slå koldt vand i blodet, og tage det med ro, for før eller siden skal der nok dukke en op. Men jeg føler mig så ensom nogle gange at det er svært at være tålmodig.

Besvar