Rædselsfuld nat

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Larsnordsj
Geografisk sted: Farum

Rædselsfuld nat

Indlæg af Larsnordsj » 20 jan 2006 08:18

Kender i det, hvergang man ligger hovedet på puden
så hamrer hjertet afsted og slår dobbeltslag i massevis

Tankerne farer afsted og hvert eneste tegn fra kroppen bliver mangedoblet.

Plejer at kunne aflede mine tanker men i nat fungererede det ikke

Det er ikke lykkedes mig at falde i søvn endnu og nu har jeg svært ved at finde sengen igen for at sove..
Husk at uanset hvordan du er
så er der nogen der holder af dig ;-)

K a r e n J

Indlæg af K a r e n J » 20 jan 2006 09:01

Kender det alt for godt! Følelsen af at der sidder en puls i hvert hårstrå og banker afsted konstant! Og når hjertet bare hopper rundt som en tosse, ja så er der jo ikke langt til blodpropper og hjertestop i tankerne....
En nat hvor hele verden sover og man selv er in bad shape er bare ikke rar. Hvad har fået dig gennem natten?

Larsnordsj
Geografisk sted: Farum

Indlæg af Larsnordsj » 20 jan 2006 09:09

tålmodighed og afledning med 7 kabalen på min PDA
Husk at uanset hvordan du er
så er der nogen der holder af dig ;-)

K a r e n J

Indlæg af K a r e n J » 20 jan 2006 09:27

smågriner lige lidt...... Jeg kører en del i napoleon istedet.... Men 7kabalen kan jo også bruges.

Blip
Geografisk sted: Ribe amt

Indlæg af Blip » 20 jan 2006 10:48

Hey

Nu fik jeg endelig taget mig sammen til at logge ind igen - dog måtte jeg oprette en ny profil- da jeg have glemt log in kode og fået ny e-mail adresse :wink: genial

Nå men tilbage til temaet søvnløshed..

Da jeg selv har en del erfaring med dette meget irriterende fænomen, forsøgte jeg forskellige metoder til at kunne sove..

Jeg fandt at selvhypnose eller beroligende lyde virkede bedst for mig og fandt dette lille sted, hvor jeg kunne købe nogle cd´er med forskellige temaer. Det virker rigtig godt og det er uden bivirkninger :wink:

Her er et link :

http://dk.fonixmusik.com/

enjoy

majamolin

Baldrian til de lange nætter

Indlæg af majamolin » 20 jan 2006 18:16

Et par små gode husråd til søvnløsheden, uroen mm.

Baldrian kapsler, kan fås i helsekostforretninger- de virker beroligende og kan ihvertfald slå mig i gulvet, men uden det der ubehag man kan få af rigtig sovemedicin..

Kamillethe, den er fantastisk!
Varm mælk med honning, også fantastisk, og smager lidt af barndom..
Lavendel- i form af the, olier, eller blot tørret i en stofpose under hovedpuden.
Fodbad, det blir man helt varm og tung i kroppen af, heri kan også kommes kamille og el lavendel.

Selv undgår jeg kaffe og chokolade i aftentimerne, tar varme bade, og så har jeg en lyskæde hængende i soveværelset som er tændt døgnet rundt, den gir et rart blødt lys som jeg både kan læse til og falde i søvn til.

Jeg håber at disse ting kan hjælpe du og jer igennem de der lidt for lange nætter¤

Roi
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Roi » 01 jul 2006 02:13

kl er 3 og jeg har længe forsøgt at falde i søvn nu. Jeg har prøvet med tv, uden tv, med lys uden lys.. Problemet er at hver gang jeg prøver at sove begynder jeg at tænke. Alle mulige store filosofiske spørgsmål. Det er fra døden, til eksistens, ensomhed men også bare ligger og er opmærksom på mig selv. Som KarenJ skrive en puls i hvert hårstrå. Nærmest ligger og venter på noget, angst, et symptom. Det er virkelig udmattende, men alligevel ikke nok til at sove... Øv..

sweetgitte
Geografisk sted: Brovst

Indlæg af sweetgitte » 21 aug 2006 18:15

hej allesammen ville lige skrive lidt da jeg selv har problemet med at sove. Jeg kan nogen aftner være bange for min seng fordi som en anden skrev man tænker på død og kroppen kører derudad. Jeg kan bare ikke slippe de tanker og så har jeg en mærkelig følelse af jeg brænder inden i, hjertet hopper, jeg sveder, græder kan ikke ligge stille er det sådan i har det??????? Jeg er ¨å bange for at der ingen andre er som jeg og syntes ingen kan give mig råd og få mig til at slappe af. Hvad gør i????
Skriv gerrne på sweetgitte@sol.dk

knus Gitte
Gitte Andersen

Jørn
Geografisk sted: Skanderborg

Indlæg af Jørn » 22 aug 2006 23:42

Det med ikke at kunne sove, kender jeg desværre også til. Jeg har i mange år kunnet ligge vågen 2-3 nætter i træk. Det var derfor jeg begyndte på sovepiller (zolpidem), hvilket en overgang fjernede mine søvnproblemer. Desværre kunne jeg ikke tåle dem (den sædvanlige historie med bivirkninger og abstinenser m.v.), og er derfor stoppet med dem :( Jeg kan ligesom jer andre gå helt i panik ved tanken om, at nu nærmer vi os snart natten og alle andre vil snart falde i en dejlig søvn, undtagen mig selv.

I somres låg vi på camping i Ebeltoft. Klokken 24.00 var der lukket og slukket overalt. Gæt hvor alene og panisk jeg følte mig, som den eneste, der ikke kunne sove. De sidste 3 nætter tog jeg derfor hjem hver aften. Hjemme hos mig selv kunne jeg i det mindste sætte dummerkassen på, hvormed jeg ikke følte mig helt så alene og derfor lettere kunne falde i søvn. Dagen derpå tog jeg så tilbage til campingpladsen (Okay det var ikke helt billigt i bensin, men jeg fik da sovet lidt).

Ellers har jeg også prøvet nogle forskellige tiltag mht. at kunne få en "god" nats søvn. Mine erfaringer er følgende:

Benadryl: Fungerer rimeligt, men man skal være træt i forvejen.
Baldrian: Ligesom med Benadryl, men jeg synes jeg bliver kvalm af at
tage for mange Baldrian (måske bare indbildning).
Alkohol: Ved ikke. Mine zolpidemabstinenser bevirker, at jeg stadig ikke
kan drikke alkohol (selv i små mængder) uden at jeg bliver
dårlig i løbet af 15-20 minutter. Derfor er jeg nærmest afholds-
mand idag.
Varmt bad: Hjælper, men kan ikke stå alene.
Kamille the: Virker slet ikke på mig.
Massage: Virker rigtig godt. Desværre kan man ikke gå til massage ved
10-11 tiden, hvorfor det ikke hjælper mht. nattesøvnen .
Sport: Virker også rigtig godt. En løbetur 2-3 timer før sengetid er absolut
ikke at kimse ad.

Konklusion: En frisk løbetur, efterfulgt af et varmt bad og et par baldrian
eller en benadryl, har vist sig at være en god kombination for
mit vedkommende. I mit tilfælde virker det 2 nætter ud af 3,
og kan anbefales :) Dog er jeg meget åben overfor andres erfaringer og
forslag.

Mads507h

Re: Rædselsfuld nat

Indlæg af Mads507h » 05 maj 2016 19:59

Tak for hjælpen Jørn ! dette har været et kæmpe problem for mig igennem det seneste stykke tid, så det er dejligt at hører fra en med noget erfaring

Mads507h

Indlæg af Mads507h » 14 maj 2016 16:34

Ville hører om i kendte nogle sider hvor at jeg kan finde noget lignende det her ?

Mads507h

Indlæg af Mads507h » 22 maj 2016 11:58

Hallo ?

Mads507h

Indlæg af Mads507h » 27 maj 2016 15:48

Ligemeget ! der er sikkert ikke noget på tråden mere

Mads507h

Indlæg af Mads507h » 31 maj 2016 18:29

Har også fundet ud af det ;)

Nadius87

Indlæg af Nadius87 » 16 jan 2018 23:01

Ih hvor jeg bare kender det, og hvor er det seriøst rart, at føle at man ikke er alene!
Jeg har selv de sidste par 3 uger, efter jeg stoppede med cymbala gennem 5 år, haft angst dag ud og dag ind. Aller værst om natten, faktisk ofte ved 4-5 tiden hvor jeg vågner med galoperende hjerte, som så fører til snurren i hænder og ben, mundtørhed og tanken om at det er sidste time. Folk forstår virkelig ikke hvor rædselsfuldt det er!!
Jeg har en kædedyne jeg bruger, som mange med angst har god gavn af.. vejrtræningsøvelser (små) og tanken om at man ved at det går over igen, kan gøre en forskel. Dog er angsten for angsten ret stærk pt.
Jeg tør næsten ikke gå i seng, men er samtidig så træt, at jeg dejser om på sofaen, men vågner ofte i små spjæt på verdens mest ubehagelige måde..

Besvar