Den der følelse af sindssyge...

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Mynte

Den der følelse af sindssyge...

Indlæg af Mynte » 16 mar 2014 20:36

Hej
Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge jer derude om I kender til den følelse jeg har! Lider af panikangst, sygdomsangst og generaliseret angst! Jeg har de sidste 3 måneder haft det rigtigt skidt med angst og været sygemeldt. Er opstartet venlafaxin for noget tid siden og det burde give fuld effekt meget snart. Jeg har kunne mærke at jeg er blevet døset ned af medicinen og jeg ikke er på vagt konstant fordi medicinen beroliger mig og lægger en tung dyne over mig. Det er faktisk meget rart at prøve at slappe af MEN jeg føler mig meget klaustrofobisk lukket inde i mig selv. Jeg har det som om at jeg sidder midt inde i hjernen og råber hjælp men at jeg ikke kan trænge ud igennem det døsige der har indtaget mig! Det er nok mere min angst der er blevet lukket inde, for den er jo ikke behandlet psykologisk kun medicinsk, men jeg er startet hos psykolog. Min psykiater siger at hun godt kender til osteklokkefornemmelse og uvirkelighedsfølelse men at hun ikke har hørt min beskrivelse før og det gør mig urolig. Jeg er bange for at jeg er ved at blive sindsyg og skizofren! Og jeg er ved at gå i panik over at være spærret inde i min krop - det gør mig også klaustrofobisk! Jeg har bare lyst til at skrige for at blive af med alle de tanker der myldrer rundt i hovedet hele tiden. Jeg føler jeg er to personer - en udenpå der ser ud som den plejer og en indeni som jeg ikke kender! Hvem er den rigtige og hvorfor føler jeg mig ikke som en hel person! Er det fordi medicinen har lagt låg på angsten men ikke kureret den? PS. Medicinen har hjulpet mig til at komme et godt stykke af vejen men rask det føler jeg mig ikke! Har tidligere haft en svær depression hvor jeg også fik venlafaxin men der havde jeg det slet ikke på samme måde. Der var jeg ikke angst som jeg er nu, men bare træt træt træt og uoplagt og mistet livsenergien.
Håber der er nogen derude der vil dele hvis I har oplevet det samme som mig...
Hilsen Mynte

konglunden

Re: Den der følelse af sindssyge...

Indlæg af konglunden » 17 mar 2014 21:13

Kære Mynte
Jeg føler med dig. Jeg ved præcis hvordan du har det. Du skal ikke være bange for at blive sindsyg. Du er i stand til at beskrive din egen situation på en forståelig og rationel måde. Alene det at du har tanken: Er jeg sindsyg? Betyder faktisk at du ikke er det. Mennesker med alvorlig sindslidelser har ingen selvindsigt og vil ofte argumentere for at de er normale, selvom at alle andre kan se at de er helt galt på den. Det er godt at du er behandling hos en psykiater. Når man lider af sygdomsangst og generaliseret angst, som du gør, fokuserer man ofte på de ting der bekræftiger ens angsforestillinger. Du skal ikke være urolig for at din psykiater ikke har hørt din beskrivelse før. Du bruger bare nogle ord , som vedkommende ikke har hørt før. Den føleles du beskriver er helt normal, når man er på angstdæmpende medicin. Man kan godt føle sig lidt hæmmet og ved siden af sig selv. Jeg har selv oplevet det samme. Desværre var det for mit vedkommende et benzodiazepin jeg blev startet op på. Det er du heldigvis sluppet for. Din fornemmelse er altså normal. Du er ikke ved at blive skizofren. Husk at fortælle din psykolog om dine negative tanker. Jeg håber du har gang i noget kognitiv terapi, hvor du vil kunne lære, hvordan du bryder de negative automattanker som styre dit liv lige nu. Jeg synes det er positivt at du føler at medicinen beroliger dig. Det er jo præcis den den skal. Du er ikke to personer. Tænk på at der kun er en person der har skrevet dit indlæg her inde. Tænk på at du har haft en svær depression, som du er blevet helbredt for. Det samme vil ske med din angst.
Hvis du har mistet livsenergien og føler at du er ved at miste kontrollen, skal du søge akut hjælp på psykiatrisk skadestue. Du skal ikke være bange for at blive indlagt. Jeg har selv prøvet det og de var virkelig søde og hjælpsomme. De fik sat de helt rigtige ting i gang for mig, så jeg nu er i gang med at arbejde mig ud af min egen angst.
Den vigtigeste ting man skal lære om angst er, at man kan blive fulstændig helbredt. Den næste ting man skal lære er, at man ikke kan klare det selv. Det kræver proffessionel hjælp og det er du jo i gang med. På mange måder er du kommet langt med at arbejde med din angst. Det er ikke nemt. Det er pisse hårdt og nogen gange føler man sig fortabt. Jeg kender det.
Prøv om du kan acceptere det faktum at din medicin virker. Prøv om du kan slippe de negative tanker. Husk: DU ER IKKE VED AT BLIVE SINDSYG. Du er faktisk på vej til at blive helbredt.

Varme aftenhilsner
Konglunden

Besvar