Angsten bliver værre

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
MariaLykke

Angsten bliver værre

Indlæg af MariaLykke » 02 mar 2014 00:03

Hej derude.

Jeg er ny her og håber at det vil hjælpe mig at tale med andre der måske har det som mig.
Mit første angstanfald ligger i virkeligheden meget langt tilbage og har aldrig gjort noget ved det, fordi det har været så sjældent at jeg har haft dem. Men de sidste par mdr, er det blevet værre. Jeg har haft 3-4 anfald på 1 1/2 måned - det er måske ikke meget i nogles øjne men det er det for mig, da der førhen gik meget lang tid imellem. Jeg har været hos min læge men hun ville ikke gøre så meget, da hun mener jeg har en stærk psyke og stadig springer ud i de situationer der er ubehagelige for mig... Nogle der har gode råd til hvordan jeg kan "styre" min angst?!

konglunden

Re: Angsten bliver værre

Indlæg af konglunden » 02 mar 2014 19:33

Hej der inde

Du har netop taget et meget vigtigt skridt til at komme af med din angst. Du har erkendt at du lider af det og har fundet det helt rigtige sted til at få det bedre. Der er en MEGET vigtig ting du skal vide om angst: DU BLIVER FULDSTÆNDIG RASK! Det næste du skal vide om angst er, at det kræver professionel hjælp at komme af med det. Du kan ikke klare det selv, men det er du vist klar over.
Den mest effektive metode til at komme af med sin angst er kognitiv terapi. Angstfoeningen er din bedste kilde til at finde det rigtige. Hvis du lider meget slemt og føler du er ved at miste kontrollen, skal du henvende dig på psykiatrisk skadestue og bede om hjælp. De tager den slags meget alvorligt og du vil IKKE blive afvist. Du skal ikke være bange for at blive indlagt. De er utrolig søde og meget omsorgsfulde. De forestillinger du måske har fra film og medier om overgreb og elektrochock er ren fiktion og har slet ikke noget med virkeligheden at gøre.
Du beskriver at angsten bliver værre. Det er helt klassisk. Man bliver bange for angsten og den virker derfor selvforstærkende. Hvis du er bange for at blive sindsyg, kan du være helt rolig. DU ER IKKE VED AT BLIVE SINDSYG. Folk der lider af alvorlige psykiske sygdom som f.eks. skizofreni har INGEN indsigt i egen situation og mener selv de er raske selv om alle andre kan se at den er helt gal. Det at du er i stand til at skrive et indlæg her inde betyder at du er normal.
Som du nok har gættet, lider jeg selv af angst. Jeg vil ikke lige af hvad, men det er mest for at beskytte dig, så du ikke får den samme angst som mig. Du skal nemlig være opmærksom på at angst kan smitte. Hvis jeg fortæller dig om hvad jeg er bange for, kan du derfor også blive bange for det samme som mig og det går jo ikke.... :|
Jeg vil dog sige så meget at jeg har været den store tur igennem med debut med panikangst, indlæggelse på psykiatrisk afdeling, medicin og skal her på tirsdag starte i ambulant behandling på Sct. Hans Hospital. Hvis du bor i Region Hovedstanden kan du jo tænke lidt over at man har en hel afdeling med 60 ansatte der ikke laver andet end at hjælpe mennesker som dig, mig og alle mulige andre. Angst er altså noget man tager meget alvorligt. DU ER IKKE ALENE

Glæder mig til at høre fra dig
Mange varme aftenknus
Konglunden

P.S. Du må meget gerne svare mig. Fortæl hvordan du har det? Har det hjulpet at læse det her? Har du fundet hjælp?

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 02 mar 2014 22:31

Hej!

Dejligt med et svar og sikke et godt svar! Jeg har følt mig meget alene i min angst... Jeg havde et anfald i går aftes og er ret mærket af det i dag. Er enormt opmærksom på min krops signaler og det er meget anstrengende og det gør mig ked af det! Skulle fejre min venindes fødselsdag i dag og det har været en kamp - for hvad nu hvis der kommer et nyt anfald?! Men jeg sprang ud i det og kom igennem det - men det var hårdt!
Jeg ringer til min læge i morgen og siger at NU skal de hjælpe mig så hjælpen er forhåbentlig på vej!

Igen tak for dit indlæg og tak for gode råd og muligheder jeg kan søge! :)

konglunden

Indlæg af konglunden » 03 mar 2014 05:57

God morgen
Godt at høre fra dig. Jeg ville lige se om du havde svaret. Jeg skal selv på arbejde i dag for første gang siden det gik galt. Derfor det tidlige tidspunkt, da jeg ikke kunne sove mere fordi jeg er spændt på hvordan det skal gå. Kan du eventuelt fortælle lidt om naturen af din angst? Hvornår opstår den? Hvordan bekæmper du den? Jeg kan anbefale dig at søge på nettet efter en meget anerkendt kognitive terapeut Sebastian Swane: http://www.sebastian-swane.dk/index.htm. Hans hjemme side er en stor rodebunke, men du kan downloade en artikel han har skrevet om angst. Hvis du ikke kan finde den, kan jeg sende den til dig. Du skal dog være opmærksom på at han meget lang ventetid og du ikke kan få tilskud til behandlingen. Sebastian tager 2000 kr i timen.
Når du går til lægen og hvis du bor i Region Hovedstaden, skal du bede om at blive visiteret til Regionens angstpakkeforløb via centralvisitationen (også kaldet CVI) på Afdeling M Psykiatrisk center Sct. Hans under overlæge Lisbeth N. Petersen. Du kan ringe til deres sekretær mellem 08.00-15.00 på 38642468. Du skal dog være opmærksom på at der kan være lang ventetid.
Hvis du går med selvmordstanker er det ekstremt vigtigt at du søger akut hjælp med det samme. Du skal som sagt ikke være bange for at blive indlagt. Det er meget mere almindeligt end du måske går og forestiller dig. Hvis du føler dig meget ensom med din angst, så kig forbi en af angstforeningens cafeer. Der er desværre kun to. En i Århus og en i København. Har du det svært om aftenen, så tøv ikke med at ringe til angsttelefonen. Den er bemandet med personer der alle har lidt af angst og derfor har personlig erfaring som de bruger til at hjælpe dig. Jeg tager selv på Cafe Blom i dag for at få tiden til at gå inden jeg skal starte på Sct. Hans i morgen.

Tidlige morgenknus fra en der også har det svært, men som har lært at håbe

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 03 mar 2014 14:57

Jeg er så meget i tvivl om hvorfor min angst pludselig er blevet så slem. For mig kommer det af at jeg tror der er noget fysisk galt med mig. Fx. For et øjeblik siden følte jeg at mit hjerte slog dobbeltslag og så tænker jeg med det samme om der er noget helt galt med mig og så kører det ellers derud af... Det er så frustrerende. Jeg skal til en samtale med min læge på fredag og jeg håber meget hun vil hjælpe mig videre med hvad jeg skal gøre. Ellers har jeg jo en masse gode råd fra dig.
Jeg har faktisk aldrig brugt angstlinjen men mine anfald er altid om aftenen. Det er som om det skræmmer mig når det er mørkt og stille. Så larmer angsten måske mere...

Er din dag på arbejde gået godt?

Mange knus herfra.

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 03 mar 2014 18:13

Jeg fik ikke skrevet hvordan jeg bekæmper min angst... Jeg er først og fremmest meget åben omkring det til min omgivelser. I et anfald, åbner jeg et vindue eller altandøren og drikker en masse koldt vand og forsøger at holde mig i ro og lade det passere... Det er forskelligt hvor lang tid der går før jeg er ovre anfaldet.

konglunden

Indlæg af konglunden » 03 mar 2014 20:08

Hejsa 8)

Det du kan mærke omkring dit hjerte er ekstrasystoler. Det er en helt almindelig tilstand og ses ofte hos unge mennesker der i god fysisk form. Hvis man endelig skal sige noget, er det faktisk et sundhedstegn, Ekstrasystoler optræder ofte når du når din hvilepuls dvs typisk når du skal slappe af eller sove. Det er meget normalt at blive bange når man føler noget med hjertet. Det er vores mest vitale organ og alle mennesker er instinktivt bange, hvis de føler noget med hjertet. Dødsangst, tab af liv er en frygtelig følelse, så jeg kan godt forstå at du lider.
Det er godt at du kan handle dig ud af angsten. Hvis du føler dig parat synes jeg vi skal prøve at lege en lille leg. Prøv at ringe til Afdeling M Psykiatrisk center Sct. Hans i morgen tidlig omkring kl 09.00 og tal med deres sekretær om hvordan du bliver henvist via din egen læge. Når du ringer kan du tænke på at jeg sidder til samtale samtidig med at du ringer og at vi begge to er ved at gøre noget for at komme af med vores angst. Du vil føle at det er positivt og at vi to på en måde er i samme båd. Det vil føles rigtigt og rart.
Tænk på at du også vil have en plan med til din læge på fredag. Det vil give dig en følelse af kontrol. Har du mulighed for at sove/slappe af sammen med veninde, kæreste, familie så brug den. Det skaber tryghed at være sammen med andre mennesker. Når du kan se at de er rolige og afslappede vil du helt automatisk blive det selv. Tænk f.eks. at når et menneske gaber i en flok vil en eller flere andre begynde at gabe og slappe af. Det er helt naturligt og man kan kalde det 'spejlneuroner' Det er altså noget der er bygget ind i din hjerne. Det gælder forøvrigt for alle pattedyr fra mus til blåhvaler. Det er således ikke en reaktion du kan miste.
Jeg er forøvrigt bortrejst fra i morgen hen over weekenden, men jeg glæder mig til at se dit svar på mandag, så du skal ikke fortvivle, hvis du ikke høre noget fra mig. Det var skønt at være på job. Dejligt at komme tilbage og lave noget. Tog på Cafe Blom bag efter. Super Sted. Kig der ned, hvis du har mulighed for det. De er super søde og lige hvad du har brug for. Det hjælper at tale med andre mennesker om sin angst. Det hjælper i det hele tage at være sammen med andre mennesker :D

Hjerteknus fra mig til dig

P.S.
Min angst er også om aftenen præcis lige som din

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 03 mar 2014 20:44

Hvor er jeg glad for at høre at din første dag på arbejde var god... Det må betyde så meget for dig!
Jeg vil prøve at gøre hvad du skriver til mig... Jeg føler ihvertfald at noget må gøres. Jeg har en rigtig dårlig aften i dag... Øv øv øv. Jeg håber du får et rigtig godt møde i morgen og så skrives vi ved i næste uge :)

konglunden

Indlæg af konglunden » 03 mar 2014 21:07

Jeg vil lige sende dig en elektronisk pille mod angst. Den vil hjælpe dig og kommer her:

Forestil dig at du er en ko. Du står på en mark og spiser græs. Solen skinner du har det dejligt. Dit liv er simpelt. Det eneste du skal gøre er at tygge drøv og lave mælk. Dit liv er simpelt du skal kun tygge drøv og lave mælk.

Sig til dig selv:

Mit liv er simpelt. Jeg skal kun tygge drøv og lave mælk
.
.

En af de andre køer på marken gaber pludselig, så en til og en til. Du fyldes af en uimodståelig trang til at gabe. Du kan ikke lade være med at gabe. Du prøver desperat at lade være med at gabe, men du kan ikke. Du gaber lige som de andre køer og fyldes af ekstrem velvære og sukker aaaaaaahhhhhhhhhh. Din krop synker ned i sofaen du er nu dig selv igen og mærker at du er mere rolig.
Find på andre lidt sjove lege ala denne her. Du vil opdage at det virker. Du vil blive mere rolig

Gode kodrømme :D

P.S.
Jeg føler med dig og ved præcis hvor hæsligt du har det. Husk nu: DU VIL BLIVE FULSTÆNDIG RASK
Læs lidt om sygdomsangst/helbredsangst her inde.

P.P.S
Hvis du føler at du er ved at miste kontrollen, så tag på psykiatrisk skadestue. Husk at vælge en der åben om aftenen. Tjek det ud her inde på foreningens hjemmeside. Du skal ikke være bange for at søge hjælp. Tænk på at hvis du havde brækket benet ville du ikke tøve med at tage på skadestuen. Det her er fuldstændig det samme. Du vil blive mere tryg når du kommer ind ad døren. De kan hjælpe dig med medicin og søvnhjælp. Du skal ikke være bange for at blive indlagt.

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 04 mar 2014 11:10

Mange tak for de opmuntrende ord... De hjalp. Min veninde var så sød at være hos mig indtil jeg igen faldt til ro.. Det var et mærkeligt anfald. Som om det ikke helt toppede men det varede til gengæld lidt længere tid end det plejer! Men jeg fik sovet... Håber på en bedre dag i dag. :)

konglunden

Indlæg af konglunden » 04 mar 2014 18:40

Hej

Jeg kunne ikke dy mig for lige at se hvordan min nye skriveveninde har det? Dejligt at du blev tryg i går. Jeg skal selv på job i morgen og havde en fantiastisk dag på Sct Hans i dag. Jeg glæder mig meget til at komme igen. Nu er min behandling gået i gang og jeg kan mærke at jeg vil blive rask. Håbet spirrer i mig. Kørte en lang tur i Boserup skov. Viiiirkeligt smukt sted. Jeg kan ikke vente med at se skoven springe ud. Det bliver fantastisk.
Nu er det på tide med noget mad.... :D

Knus her fra

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 04 mar 2014 19:27

Hvor er det bare fantastisk for dig... :) håbet er det vigtigste for at få det til at lykkedes. Jeg ser meget frem til min samtale med min læge på fredag... Føler der er meget lang tid til, men jeg må se positivt på det, at nu gør jeg noget ved det :)

konglunden

Indlæg af konglunden » 07 mar 2014 08:38

Go morgen
Jeg ville lige ønske dig held og lykke hos lægen i dag. Du kan jo bede ham om at ringe til afdeling M på Sct. Hans, så de kan få en snak om at det bedste for dig er at blive visiteret til Regionen H's angstpakkeforløb, hvis du altså bor i Region H

Håber du har det bedre. Skriv gerne lidt om hvordan det er gået... :)

MariaLykke

Indlæg af MariaLykke » 07 mar 2014 18:07

Hej igen!

Ja, så fik jeg mig en snak med lægen. Og foreløbig skal jeg til to samtaler mere... Jeg har fået nogle skemaer med hjem, som jeg skal udfylde. De omhandler min sindstilstand, humør, og hvordan jeg har det fysisk og hvor ofte jeg oplever angst og optræk til det... Så skal jeg derned D.20 igen og tale med hende. Derudover lyttede hun til mit hjerte og der var intet unormalt at høre...

Det har været en lettelse at få snakket med hende og sat nogle ting i gang. Lige nu blir jeg dog pludselig lidt trist til mode. Ved ikke hvor det lige kom fra... :?

Tak fordi du har skrevet og håber du får en rigtig god weekend... :D

konglunden

Indlæg af konglunden » 08 mar 2014 10:28

God morgen

Hvor er det skønt at høre at du har været hos lægen. Du skriver at det var en lettelse. Hold fast i den følelse. Den er meget vigtig. Tænk på at at følelsen af lettelse er et tegn på at angsten er væk! Jeg er glad for at du er blevet overbevist om at der ikke er noget galt med dit hjerte. Du er en sund og fysisk stærk pige.
Det er normalt at blive lidt ked, når angsten letter. Det er en helt naturlig reaktion.
Jeg håber at vejret er dejligt der hvor du er i Danmark. Jeg er selv til kongres i Wien med mit arbejde. Vejret er fantastisk. Solen brager ned og det er varmt. Desværre er min lørdag booket med møder og foredrag, så jeg får ikke nydt det så meget som jeg kunne. Hvis du ikke siger det til nogen, har jeg tænkt mig at pjække fra det sidste foredrag og komme lidt ud for at nyde byen.

Gooooo weeekend :D

Besvar