Et lille tip

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Pern
Geografisk sted: Københavnstrup

Et lille tip

Indlæg af Pern » 25 jan 2014 13:13

Hej alle

Jeg har et lille tip, som jeg gerne vil dele med jer. Måske kender I det godt. Jeg kan ikke huske, hvor jeg har fået det fra - måske en psykolog, måske har jeg læst det et sted.
I mine teenageår havde jeg en del panikanfald (her på min "gamle dage" (jeg er 25) har det sat sig som generaliseret angst og jeg har (heldigvis!) meget sjældent panikanfald) og noget, der hjalp mig, når anfaldene var på vej, var noget så simpelt som at finde alle de røde ting omkring mig.
Når jeg kunne mærke at jeg ikke længere kunne trække vejret ordentligt og min hjerne og krop var ved at "bryde sammen", så talte jeg de røde ting. Det kunne være en t-shirt, coveret på en bog, et stearinlys, et billede i avisen, en del af et logo, en tomat, neglelak, standby-knappen på fjernsynet osv. osv. Jeg fandt alle de ting, jeg kunne og så gennemgik jeg dem igen, fra den ene ende af lokalet til den anden. Alt, hvad der var rødt. Alle detaljer. Alt, hvad jeg kunne finde. Og efter at have gjort det et par gange, bemærkede jeg tit, at min vejrtrækning var en lille smule lettere og den lille lettelse var nogle gange nok til, at jeg turde tro på, at panikanfaldet ikke ville ramme - og så gjorde det ikke.

Det er ingen mirakelkur, men det har nogle gange hjulpet mig til at holde fokus. Prøv det engang. Det værste der kan ske, er at der ikke sker noget.

(P.S. Det kan selvfølgelig også være en anden farve en rød.)

louisejohansson

Re: Et lille tip

Indlæg af louisejohansson » 09 apr 2014 19:50

hvad hvis man kan sidde flere timer og være bange/angst ?

Besvar