Rygestop og angst. Erfaringer?

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Blomst20

Rygestop og angst. Erfaringer?

Indlæg af Blomst20 » 10 sep 2012 02:13

Hej alle. Jeg er kommet frem til den beslutning jeg rigtig gerne vil stoppe med at ryge. Tror det er med til at forværre min angst. Men har også læst på nettet og man kan få øget angst af at stoppe. Og det er jeg bange for. Jeg prøvede at stoppe med at ryge for lidt over et år siden. Stoppede faktisk omkring samme tid hvor jeg begyndte at få angst. Ved ikke om det var mit rygestop dengang der gjorde det værre. Mit rygestop den gang holdte i nogle mdr, men pga af angsten begyndte jeg at ryge igen.

Har i erfaringer? Kan man blive røgfri selvom man har angst? Og hvor lang tid varer det? Jeg vil bestemt ikke have mere at slås med

Snoske
Geografisk sted: København

Re: Rygestop og angst. Erfaringer?

Indlæg af Snoske » 10 sep 2012 11:05

Hej Blomst,

Du skal endelig ikke stoppe med at ryge medens du har angst. Det kan forværre angsten helt forfærdeligt. På den anden side, så skal man ikke ryge om morgenen, da man også kan få nogle mega-angstanfald af at ryge en alm. cigaret.

Jeg har indkøbt en elektronisk cigaret hvor man fylder nikotin på. Du får således ikke alle de skadelige stoffer som tjære m.m., og den kan du roligt ryge på og smide de almindelige cigaretter væk. Det er meget billigere, og den får man ikke angst af.

De har jo tilsat en masse giftige ting i de almindelige cigaretter, så gør som mig, køb en elektronisk cigaret. Du får både røg og damp og kan inhalere og puste ud. Ingen tager skade af det, da det der kommer ud er vanddamp. Det svare til at du får nikotinplaster eller andet, blot så har man jo følelsen af at ryge rigtigt.

Jeg har læst meget om at holde op med at ryge samtidig med depression og angst, og det ER IKKE en god ide - langt fra.

Mange hilsener
Helle

PS. Den elektroniske cigaret og flaskerne med nikotin køber vi i England. Du sparer også mange penge på dette i forhold til almindelige cigaretter.
Varme tanker fra Helle

MariaLykke

Re: Rygestop og angst. Erfaringer?

Indlæg af MariaLykke » 24 feb 2014 21:58

Hej! :)

Jeg har ikke erfaring, men jeg har selv besluttet mig for at kvitte smøgerne trods min angst... Det er individuelt hvad der ligger til grund for angst. For mig er det angst for sygdom og den ubehag rygning kan give i brystregionen, forværrer mine angstanfald, fordi jeg bliver bange for at noget er galt med mine lunger eller mit hjerte. Og skulle angsten blive værre, er det hos størstedelen et forbigående fænomen.

Besvar