Ny herinde. Kan ikke holde det ud

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Blomst20

Ny herinde. Kan ikke holde det ud

Indlæg af Blomst20 » 11 apr 2012 00:06

Har haft angst så småt snart et år. Jeg tror både det er generaliseret men får også anfald. Er bange for at blive sindssyg. Jeg tænker uafbrudt på min vejr trækning og hals. Hvordan jeg trækker vejret og jeg får luft, om min hals er hævet og strammer og jeg bliver kvalt. Jeg ved ikke hvorfor jeg ikke kan lade være med at tænke på det:( Jeg har gået til psykolog 15 gange nu det hjælper ikke :-( min læge anbefaler piller, har prøvet engang før men stoppede efter 4 dage , var så bange hele tiden. Var bange for jeg ikke kunne tåle dem. Nu har jeg fået et nyt mærke, men kan ikke andet en at stirre på dem. Er virkelig bange for dem. Jeg kan ikke se lyset for enden af tunnelen mere, græder konstant. Jeg har mest lyst til at gi op. hvordan holder i det ud ??!!! Jeg føler alle mine veninder, familie, kollergaer er trætte af mig. Har sygemeldt mig nu. Det svært nok at gå ud.. Føler mig så alene. :(

Snoske
Geografisk sted: København

Re: Ny herinde. Kan ikke holde det ud

Indlæg af Snoske » 11 apr 2012 12:09

Kære Blomst,

Det er forfærdeligt for dig, at du har det sådan!

Hvis det kan give dig lidt ro, så har jeg det på nøjagtigt samme måde med hensyn til vejrtrækningen. Det begyndte i går, og lige siden sidder jeg faktisk og "hiver" efter vejret eller nærmere beskrevet, trækker vejret dybt hele tiden. Man bliver jo totalt udmattet af det. Jeg har dog prøvet det før, men det er til at blive tosset over, da man bliver så træt så træt.

Jeg kan dog berolige dig med, at du ikke bliver sindssyg. Man bliver ikke sindssyg af angst, men man føler det blot, fordi det hele jo bliver fuldstændigt kaotisk både fsva. synet m.m., som jo også kan blive lidt sløret. Det er rent ud sagt et helvede at befinde sig i.

Nu ved jeg ikke hvad det er for piller du har fået af lægen, men hvis det er beroligende piller, så spis dem endelig. Hvis ikke jeg havde mine Oxazepam, så var jeg røget babu babu på psykiatrisk afdeling. Jeg kan slet ikke stoppe det, når det tager fat. Jeg bliver så bange, så bange, og så hjælper det altså at tage en halv af disse tabletter, så man bare kan se "lyset" en smule.

Jeg har ellers været angstfri i flere år nu, men havde et forfærdeligt år sidste år, hvor der skete utroligt mange grimme ting. Nu er angsten så tilbage igen på fuld styrke, hvilket næsten ikke er til at bære, men jeg er kommet over det før, og det gør jeg også igen. Det gør du også på et eller andet tidspunkt :-)))))

Mange varme hilsener
Snoske
Varme tanker fra Helle

Sirene

Indlæg af Sirene » 11 apr 2012 12:45

Hej Blomst og Snoske.

Vil bare sige at jeg føler så meget med jer! Og er desværre i samme båd...

Gid man dog kunne udrydde denne forfærdelige tilstand!

Søde Blomst, jeg synes du skal give pillerne en chance! Du kan selvfølgelig risikerer bivirkninger, men måske går du uden om dem - og måske hjælper pillerne dig af med angsten...tænk hvis de gjorde. Jeg synes det er et forsøg værd.

Selv er jeg angst 24/7...konstant og hele tiden...min krop vil bare ikke holde op med at være angst, selv om jeg ikke synes jeg har "angst-tanker" så køre min krop bare sit eget løb med enorm inre uro.. f*ck det er HÅRDT!

God bedring til jer begge.

Helle78

Indlæg af Helle78 » 11 apr 2012 18:17

Hej allesammen.

Jeg bliver ked af at læse jeres beskeder, da det virkelig også er sådan jeg har det....NEJ hvor jeg dog HADER denne sygdom.

Men kære Blomst jeg synes også du skal give pillerne en chance. Der er jo en grund til, at din læge har vurderet at du skal have dem. Kan sagten følge din angst for at tage dem, men angsten er jo også slem når du ikke tager dem (giver det mening???)

Rigtig god bedring til jer alle:-)

Kh. Helle

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 11 apr 2012 22:02

Det er rart at vide man ikke er alene.. Men jeg føler med jer andre.. Min læge har anbefalet noget der hedder venlafaxin actavis. Er virkelig bange for at tage det. Kan ikke andet end at stirre på pakken. Findes der ikke noget uden bivirkninger? Prøvede på et tidspunkt paraxotin actavis. Stoppede efter 4 dage, fordi jeg var bange for at blive kvalt af dem. Har i nogle erfaringer med gode piller. Jeg tvivler altid på min læge, Overvejer en psykiater. Jeg har spurgt hvad jeg fejler hos lægen. Han siger angst for vejrtrækning. Mærkelig dianose. Jeg tror også det er tvangstanker så hjælper de piller ikke? Jeg har det med at lege min egen lille læge nogle gange :(

Snoske
Geografisk sted: København

Indlæg af Snoske » 11 apr 2012 22:31

Kære Blomst,

Hvis du vil have medicin uden bivirkninger, så skal du bede din læge om at få en pakke Oxazepam. De tager angsten og der er ingen bivirkninger med at man bliver mærkelig eller andet af dem. Som jeg har nævnt før, så tør jeg slet ikke tænke på, hvor jeg ville ende henne uden disse piller, når angsten er på sit højeste. De skal jo ikke spises som bolsjer, men de er en redningskrans når man ikke kan stoppe anfaldet.

Læger er ikke meget for at udskrive disse piller, da de siger de er vanedannende. Det er noget vrøvl. Da jeg i 2007 var indlagt på psykiatrisk afdeling med depression og angst i 3 måneder, da måtte jeg få 4 stk. om dagen. Efter jeg kom hjem gik jeg stadig hos min psykiater fra Gentofte Hospital og fik stadig udskrevet disse piller. Jeg kom jo i bedring og trappede selv ud af disse. Pludselig var der gået en halv dag, hvor jeg opdagede at jeg ikke havde haft brug for en pille osv. for til sidst at stoppe med at spise dem.

Nu er den så gal igen, desværre, og da jeg er nervøs anlagt, så kan jeg slet ikke klare mig uden disse piller. Så bed din læge om at få en pakke af disse, og du vil føle du er kommet i himmerriget. Roen falder på og man får glade tanker igen. Livet er atter til at bære, når den forbandede angst ikke har overtaget hele tiden.

KH
Snoske
Varme tanker fra Helle

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 11 apr 2012 23:35

Det lyder som en god pille, men jeg har angst hele tiden for vejrtrækningen, de virker vel kun et par timer?. Problemet er uanset hvor sindsygt det lyder er jeg sikker på jeg ikke kan tåle piller og vil hæve op i halsen og ikke kunne få luft.. Alle prøver at overtale mig til piller. Sådan som det er nu med når det bliver rigtig slemt og jeg føler jeg ikke kan få luft fordi det enten strammer eller føles hævet, så ved jeg nogle Lunde det er mine tankers skyld. Men hvis jeg tar en pille og jeg får det sådan kan jeg ikke finde ud af om det er tanker eller det sker i virkeligheden. Og så panikken jeg fuldstændigt.. Jeg ved ikke om piller er det rigtige.. Er i dag skrevet på vente listen til en kognetiv psykolog ventetiden er 3 mdr. Håber det er værd at vente på, for ham jeg har nu fatter da ikke noget. øv. De værste ting jeg frygter ved de piller der er allergisk reaktion eller vejrtrækning besvær hvis det skulle ske det hæver. Søvnløshed vil jeg helst heller ikke have mere af. Og mundtørhed frygter jeg også. Det kan ellers de fleste klare. Jeg ved ikke hvorfor jeg er så overnervøs med alting. Kan heller ikke se grund til at tage piller når jeg ved jeg vil være endnu mere opmærksom på min hals/ vejrtrækning så snart jeg propper en pille i munden. Jeg syntes kun jeg kan læse dårlige ting om venLafaxin. Men det lyder som om det er det Samme med alt slags SSri eller snri piller. Er det ene bedre end det andet?

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 12 apr 2012 01:39

Kan snart ikke mere. 2 dage uden søvn snart .. Hver dag er en kamp. Min psykolog sagde han ikke vidste om han kunne hjælpe mig. At det var En udfordrifohandlingen får ham også. Er jeg bare fortabt ...... Har snart fået nok

Sirene

Indlæg af Sirene » 12 apr 2012 07:39

Blomst. Jeg synes også du skal have nogle Oxazepam. De kan give dig ca 4 timer hvor du kan slappe af, og de kan hjælpe dig med at få noget søvn. Søvn er utroligt vigtig for at klare sig når man er angst.
Jeg tager selv Venlafaxin 275 mg. Den eneste bivirknig jeg har haft er mundtørhed, men den går over.
Når du tager den første pille så hav en hos dig, og hav nogle anti-allergipiller i huset (dem du kan få i håndkøb). Hvis der sker noget så er der en person der kan ringe 112 med det samme, og du kan tage en allergipille med det samme.
Du kan også gøre det at du køre hen til skadestuen og sidder lige uden for når du tager den første pille - så er hjælpen lige ved hånden hvis der skulle ske noget uventet. Det er IKKE fordi jeg tror på du får en allergisk reaktion, men jeg tror virkelig på du kunne få hjælp via medicin.
Hvis du vil være RIGTIG sej så tager du pillen uden de "sikkerhedsnet" jeg foreslår. På den måde bekæmper du din angst, udfordre den. Det kaldes eksponering, og er meget effektiv mod den type angst hvor man ved hvad man er bange for (f.eks. at blive kvalt pga allergisk reaktion).

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 12 apr 2012 12:58

Hej Blomst

Jeg syntes du skal give medicin en chance. Gå til lægen og forlang noget beroligende til at hjælpe dig med at sove. Som nævnt af andre er søvn vigtig når man har angst. Du er i en situation hvor du har intet at tabe ved at tage medicin uanset om du er bange for at tage det eller ej.

Som du selv er inde på er det måske også en ide at få en henvisning til psykiater så du eventuelt kan få en diagnose.

Håber du kan bruge det til noget.
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 12 apr 2012 16:59

Ja det er rigtigt man har ikke noget at miste men jeg vil heller ikke have det værre. Og bliver ved med at tænke måske kan jeg godt klare det uden piller. Har da haft nogle "bedre perioder" ind i mellem. Men er bange for det bliver ved med at være en ruschebane tur. Så man nede, og en gang i mellem kommer man lige lidt op og så helt ned igen

Helle78

Indlæg af Helle78 » 12 apr 2012 18:52

Kære Blomst.

Først vil jeg sige, at det er MEGET vigtigt, at du er glad for din læge,og at du føler han/hun vil gøre det rigtige for dig. Hvis du ikke har tillid til din læge, vil jeg anbefale dig at få en ny. Jeg har selv prøvet et par stykker, og nu har jeg endelig fundet en jeg har tillid til.

Jeg kan godt forstå, at du er bange for de piller. Jeg er selv en der ikke bare sådan lige tager piller. Min læge siger, at alle andre muligheder skal være afprøvet inden. De eneste piller jeg tager, når jeg har et voldsomt anfald er 2 penodiler, sammen med masser af vand. Det får mig til at slappe af og som regl falde i søvn. Jeg ved godt, at der er meget forskel på vores anfald (kan ikke samlignes fra person til person). Jeg har i dag været til læge, hvor der var MEGET fokus på min vejrtrækning. Jeg har problemer ligesom du beskriver - nogle gange kan jeg ikke styre det, og bliver bare så dårlig.

Mit råd er, at hvis pillerne gør dig bange, så lad vær indtil du er klar. Det er vigtigt, at du selv kan følge med. Jeg går udfra at du nok har prøvet med ganske alm. penodiler, og at det nok ikke har virket på dig. Har du tænkt over om tankerne om pillerne giver dig flere anfald?

Det er MEGET vigtigt at du får spist og sovet - det er der du skal hente alt din energi, så du kan bekæmpe denne LORTE sygdom.

Jeg håber det bedste for dig - ja for alle:-)

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 12 apr 2012 20:02

Hej Helle. Ja de sidste dage har jeg været rigtig ked og endnu mere angst efter alt den snak med lægen. Men jeg tror aldrig jeg bliver klar til sådan nogle piller

Helle78

Indlæg af Helle78 » 12 apr 2012 20:54

Hvis jeg må spørge - har du prøvet ganske alm. Penodiler? Som sagt de hjælper mig nogle gange, og der er der jo ingen bivirkninger. Hvordan påvirker det dig, at tale her inde - hjælper det lidt? Jeg håber virkelig, at du får det bedre. Sender dig lige varme tanker:-)

Blomst20

Indlæg af Blomst20 » 12 apr 2012 21:36

Har jeg faktisk ikke prøvet.. Kan være jeg skulle det. Er der ingen der har sagt før.. Ja det hjælper lidt. Især at der er andre der ved hvad man taler om. Var sammen med en ven idag, han blev sur over jeg var negativ og ked af det. Fordi jeg er det hele tiden. Men det jo nemt nok og sige - hver positiv.. Det er ærgeligt man ikke har nogle tætte på sig der kan sætte sig ind i det. Jeg vil overveje at starte på venlafaxin pillerne i morgen. MÅske kunne det være en hjælp. Lægen har givet mig oxabenz ved siden af idag. Noget berolligende. Men straks kigger jeg på bivirkningerne så dem kommer jeg ikke til at tage. Godt jeg ikke har læst bivirkningerne ved alm hovedpines piller :-)

Besvar