Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Mig123
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16 jul 2010 17:41

Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af Mig123 » 07 sep 2010 21:02

Håber i kan hjælpe lidt... jeg har det rigtig skidt for tiden... Har haft mange panikanfald og kan hele tiden mærke angsten for panikangsten i kroppen som sidder og spænder og "ulmer" konstant! Der er 6 dage endnu til jeg skal til min psykolog igen - så vil i ikke være søde at give mig lidt råd - hvad gør i andre for at få angsten til at forsvinde?????

Teresa
Indlæg: 407
Tilmeldt: 27 feb 2008 19:26

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af Teresa » 07 sep 2010 21:57

Stærk Kamille the uden sukker
Dyne
TV

Holder mig fra koffein-drikke...

Ja jeg har ikke det store overskud ligenu... håber du kan bruge det... kamillen virker beroligende... og tager lidt af den sitrende angst-følelse under huden....

lina
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 sep 2010 18:21

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af lina » 08 sep 2010 06:32

Jeg mediterer - mindfulness eller andet om morgenen, det føler jeg kan holde en del væk. Når jeg får det dårligt, hvad jeg ikke gør så meget mere, efter jeg får Citalopram 30 mg - så laver jeg dybe vejrtrækningsøvelser,., og drikker en masse kamillethe og ingen kaffe.. :-) god bedring kh lina

Mig123
Indlæg: 24
Tilmeldt: 16 jul 2010 17:41

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af Mig123 » 08 sep 2010 19:22

Hej igen og tak for jeres råd. Ang. de vejrtrækningsøvelser - så føler jeg at jeg gør det forkert - er du sød at beskrive lidt hvordan du/i gør??? Jeg trækker vejret ind og prøver at holde det lidt - men føler så et meget stort ubehag ved at holde vejret, som om hovedet er ved at sprænge og jeg svimler....Og kan så ikke længere koncentrere mig;-/

Teresa
Indlæg: 407
Tilmeldt: 27 feb 2008 19:26

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af Teresa » 08 sep 2010 20:18

Hér er et tip til bedre vejrtræning...

Vil lige sige at grunden til mange af vores symptomer i kroppen opstår er pga hyperventilering... svimmelhed, hjertebanken, åndedrætsbesvær, følelse af krampe i hænde rog fødder... Prikken i tunge, hænder og fødder... ja der er mange flere og det skyldes for meget ilt i blodet... eller rettere at blodet simpelthed bliver for basisk ved at vi har får meget ilt i forhold til CO2 i kroppen. Så ikke noget med en masse tilfældige dybe vejrtrækninger når du får det skidt... Hér er lidt hjælp fra netpsyk:

Sådan opnås en bedre vejrtrækning!

VURDER DIT ÅNDEDRÆTS HASTIGHED, mens du sidder eller ligger.
Dit åndedræts hastighed er ok,
når du trækker vejret ind og ud ca. 10 - 14 gange pr. minut.
Er dit åndedræt hurtigere, træn så det bliver langsommere.
Tæl antallet af ud/indåndinger minut for minut.
Brug 5 min hver dag.

VURDER DIT ÅNDEDRÆTS DYBDE, mens du sidder eller ligger.
Dit åndedræts dybde er ok,
når maven er med i åndedrættet.
Maven skal bevæge sig ud, når du trækker vejret ind
Og maven skal bevæge sig ind, når du puster ud.

BEGYND MED DYBE INDÅNDINGER.
Ånd ind på 3 og ånd ud på seks. Pust helt ud, førend du ånder ind igen.
Læg den ene hånd på brystet og den anden hånd på maven.
Koncentrer dig ved udåndingen om at brystet først sænker sig og herefter maven.
Dette er vigtigt, idet du ellers kan blive svimmel af denne øvelse.

TRÆN I AT FÅ MAVEN MERE MED.
Prøv at sætte hænderne i siden med tommelfingeren vendt mod ryggens midte,
pres så albuerne bagud, så brystets muskler strammes,
og åndedrættet i højere grad involverer maven.
Prøv også at sætte dig på alle fire
så vil åndedrættet automatisk også inddrage maveregionen

lina
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 sep 2010 18:21

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af lina » 09 sep 2010 08:43

Hej igen

omkring åndedrættet -jeg trækker bare vejret langsomt stille og roligt ind og ud - prøver at trække det ned i maven de fleste gange.. og puste dybt ud.. uden at anstrenge mig. Intet pres, nogle gange er det bedre end andre, men det giver altid mere ro. med lidt øvelse hjælper det mere og mere, synes jeg. Jeg gør det ikke mere end 5- 10 gange..

Nette72
Indlæg: 101
Tilmeldt: 20 aug 2010 18:29

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af Nette72 » 10 sep 2010 10:30

Når man trækker vejret dybt ind i sig selv, så kan man knytte hænderne sammen samtidig, og så slippe, når vejret trækkes ud igen. :-) Sådan gør jeg. :-) Og hænderne ned langs siden, når man f.eks. sidder på en stol.

lina
Indlæg: 12
Tilmeldt: 07 sep 2010 18:21

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af lina » 11 sep 2010 07:31

Jeg købte i går en af Irene Oestrichs bøger "Slip angsten" Bagi bogen ligger der en CD med bla. vejrtrækningsøvelser, afslapning, mindfulness etc. Jeg har læst en anden af hendes bøger "Slip bekymringerne" og jeg synes, at hendes bøger er utrolig gode og let læselige. Det var faktisk via hende, at jeg fandt ud af, at jeg lider af angst og har lidt af det i mange år. De bøger er værd at læse.

Jan Projekt Smørhul
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 jul 2010 17:54

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af Jan Projekt Smørhul » 18 sep 2010 14:43

Hej. :wink:

Jeg har ikke haft anfald afr panikangst i mange, mange år. Men jeg får nogle gange forstadiet til anfald af panikangst. Det som jeg kalder anfald af forventningsangst.

Når jeg mærker angsten ulme, tager jeg 2 Alprox/Tafil-piller. Det er de såkaldte Benzoer/benzo. Det er medicin af sovepille/Stesolid-typen. Hvis dette ikke hjælper nok, tager jeg en analsprøjte med stesolid. Det er også en benzo.

Hvis jeg stadig er for urolig, ringer jeg til Falck. De sender så en taxi, så jeg kan komme ind på den psykiatriske skadestue.

Jeg har nu ikke så meget angst mere. Det kan skyldes, at jeg tager det anti-psykotiske middel Truxal. (Jeg er ikke psykotisk). Men kan læse om Truxal i en tråd på dette debatforum. Linket er:
http://www.angstforeningen.dk/angstfore ... ?f=8&t=229

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen
Ideudvikler
Projekt Smørhul
(og Projekt Trafiksikkerhed)

Projekterne er 2 afslappede fritidsforetagender uden økonomiske interesser. For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a. bevægeapparatet), fysiologi, biokemi, sygdomslære, ernæring og lært alternativ behandling. Det meste på næsten bachelor-niveau. Jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som nogle fagfolk bruger. "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke dyrker meget sport.

abeloneto
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 sep 2010 07:52

Re: Hjælp - hvad gør i når i mærker angsten "ulme"???

Indlæg af abeloneto » 20 sep 2010 12:18

Vejrtrækningsøvelser.
Jeg begyndte at svømme i en svær periode.
Det lyder lidt skørt, men det hjælper helt utroligt.
Svømning nedenunder vandet, så du er tvunget til at kontrollere dit åndedræt – først 1 tag (brystsvømning) – derefter 2 tag under vandet…-og således fortsætter du med at tage langsomme og dybe ind- og udåndinger.
Det kræver selvfølgelig en tur i svømmehallen – i dag er jeg af sted 2 gange om ugen og har det meget bedre.

Besvar