LÆR mig at acceptere min angst

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Freyafrigga
Indlæg: 64
Tilmeldt: 18 dec 2009 16:33
Geografisk sted: Ringsted

LÆR mig at acceptere min angst

Indlæg af Freyafrigga » 18 dec 2009 17:09

Hvordan gør man ?

Har I tip ?

KH
Freyafrigga
HÃ¥ber bare at jeg blir frisk igen......

Martin Christensen
Indlæg: 268
Tilmeldt: 14 mar 2009 19:55

Indlæg af Martin Christensen » 18 dec 2009 21:02

Hej

Et par forslag:

Eckhardt Tollé "Lev i nuets kraft"
Ernest Holm Svendsen "Nærvær"
www.noeglerne.dk

Ellers start med at øve dig i accept i det små. Hver gang du oplever negative tanker eller har trang til at reagere på en "situation", så tag en dyb og meget bevidst vejrtrækning og MÆRK den, pust langsomt ud og sig "DET ER OK SOM DET ER". Hvis du føler at det er svært acceptere det du oplever inden i, så accepter at du føler det er svært og mærk hvad der sker :-)

Prøv mind dig selv om at der altid kommer en ny chance for at øve dig i accept. Parforholdet, arbejdsforhold, vores afhængigheder osv osv.
Og tænk på, at når du bliver god til at acceptere dine følelsesoplevelser, bliver du mere og mere fri af angst og andet ubehag. Og husk det ikke handler om at blive totalt fri for negativitet, det er en del af "menneskespillet" og uden alle følelsesoplevelser ville der ikke være noget ved spillet (vores fysiske verden) - hvor ALTING bygger på dualitet, plus og minus, jing og yang. Når du mærker modstand i dig selv mod "noget" så mind dig om at det er en illusion at gøre modstand, sig til dig selv at du ikke behøver at gøre modstand mod det der er lige nu og brug den dybe vejrtrækning og brug afirmationen "ALT ER OK SOM DET ER".

Kh Martin

PS: Du må endelig gerne komme med konkrete spørgsmål vedr accept. Det er det ENESTE "værktøj" som kan bringe dig ind i din naturlige og bevidste tilstand af fred og ro, væren.

luffe
Indlæg: 164
Tilmeldt: 15 nov 2009 23:28

Indlæg af luffe » 19 dec 2009 04:35

Godt indlæg overstående!

Jeg vil fortælle hvad jeg gør nogle gange under anfald.

Sætter mig op og tager et par dybe vejrtrækninger, slapper af specielt i skuldrende, derefter siger jeg så: Jeg vil acceptere angsten og gentager det nok til at mærke en lille bitte forskel.

Synes ikke det har hjulpet mig det store, men jeg tror at når min psykolog fortæller mig om det, så vil jeg bruge det hver evigt eneste minut.

ps, jeg siger det på normalt tale niveau. J
Jeg tror det er vigtigt man ikke hvisker eller taler inde i sig selv.

Mette87
Indlæg: 64
Tilmeldt: 24 okt 2007 18:14
Geografisk sted: Taastrup

Indlæg af Mette87 » 11 jan 2010 20:57

synes begge overstående giver gode ideer :)

Det der lærte mig at acceptere det var at se på mig selv og så sige.. "okay.. det er det her (altså angsten) er noget jeg nok skal leve med. Hvordan gør jeg det?" Jeg skrev ting og situationer jeg havde svært ved, men som jeg gerne ville kunne igen. Start i det små og gå på kompromis med dig selv: fx behøver du ikke stoppe dig selv ind i et overfyldt supermarked, men måske nøjes med et sted hvor der ikke er så mange.

Det hele handler om at det er en process du er igang med, og der går tid før du kan acceptere det.

Håber det gav mening :)
23 år, har panikangst og agorafobi. Læser til pædagog

Besvar