Angstanfald

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
malouemi

Angstanfald

Indlæg af malouemi » 24 feb 2009 11:32

Hej

Jeg har spændt læst mange indlæg herinde, for at se om jeg kunne finde nogle "metoder" til at styre udenom mine angstanfald.

Det startede sidste efterår, da jeg var igang med at skrive opgave. Jeg sad en søndag formiddag ved pc´en og var igang med opgaven og børnene legede - og pludselig kunne jeg ikke få luft. Min krop rystede, min puls bankede derudaf og jeg var overbevist om at jeg skulle dø.

Hele dagen havde jeg det skidt, havde en fornemmelse konstant af at jeg enten ville bevisme eller dø, det hele snurrede rundt og tilsidst ringede jeg til vagtlægen.

Siden da har jeg næsten dagligt været præget af disse anfald. Jeg synes ikke selv at jeg føler angst overfor bestemte ting, men jeg har været presset ift studie, børn og arbejde.

Nu føler jeg efterhånden at jeg ikke kan magte det meget længere. Har konsulteret min læge ang dette flere gange og det eneste jeg har fået er en brochure ang angstanfald. Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal komme videre.

Min krop er begyndt at vise fysiske tegn. Jeg har ondt flere steder og er efterhånden angst for at fejle noget alvorligt. De sidste 3 dage har jeg haft voldsomme anfald, hvor jeg også er svimmel og jeg har en evig "klump" i halsen - kan ikke få luft. Jeg har en konstant uro, er blevet vredladen/irretabel og kan ikke koncentrere mig om arbejde og studie. Jeg er enormt træt hele tiden. Mine tanker flyver rundt og jeg føler jeg "over tænker" hele tiden.

Jeg har læst meget om angstanfald og har lagt min kost om, er stoppet med at drikke kaffe, the og sodavand, da jeg har læst at disse ting kan være en medfaktor for at udløse angstanfald.

Jeg er blevet bange for at være alene med børnene, for hvad nu hvis der sker mig noget? Jeg har fortalt mange i mine omgivelser at jeg har fået disse anfald, men det bliver bare værre.

frenic

Indlæg af frenic » 24 feb 2009 12:06

Det lyder nøjagtig lige som mig!
Får du overhovedet ikke noget hjælp?
For mig begyndte det først at gå bedre, da jeg begyndte at tage Cipralex og gå til psykolog (kognitiv terapi). Jeg siger ikke, at alle behøver medicinen, men jeg behøvede det for at få overskud til at kunne arbejde med den kognitive terapi.
Jeg har stadig den indre uro omkring mens og ægløsning, men jeg får ikke de grimme anfald så ofte mere (måske en gang om måneden). Jeg har stadig en del at arbejde med, men jeg er helt klart på rette vej, og jeg synes det lysner.
Du skal hjælpes til at forstå, at det er reaktioner, der stammer fra din krop. Du er ikke ved at dø, selv om det føles sådan. Lige nu er det din krop, der styrer dig - du skal lære at det er dig, der styrer din krop.
Angst er noget tillært, og hvad der er tillært kan også aflæres igen. Det tager bare sin tid og kræver at man tør se angsten i øjnene.
Når du lærer at slappe af, vil din klump i halsen også forsvinde. Jeg havde den også i rigtig lang tid.
Du lader til at have det rigtig slemt, og jeg synes, at det er enormt vigtigt, at du får gjort noget ved det nu. Tal med din læge igen, eller kontakt selv en psykolog. Du skal have hjælp.
Mange tanker fra mig...

malouemi

Angstanfald

Indlæg af malouemi » 24 feb 2009 12:42

Hvor er det befriende at læse at andre har det på samme måde.

Det er enormt svært at stå alene med dette - ikke at vide hvad der sker med en selv eller ens krop og hvorfor den reagerer som den gør.

Når jeg tænker over det, har "klumpen" i halsen været der i mange år og jeg har også i perioder følt jeg ikke kunne få luft, men har ignoreret dette og det gik hurtigt væk igen. Men følelsen af at ikke være "normal" og at der sker noget med én, er grufuld og forstærker mine symptomer meget.

Min læge har flere gange sagt at jeg skal finde ind til kernen af min angst, men jeg ved slet ikke hvordan jeg skal gøre eller håndtere dette. Jeg føler mig ikke decideret angst, men min krop reagerer voldsomt.

Kan man bare selv henvende sig til en psykolog ang dette? For min læge har indtil nu ikke udvist særlig meget "interesse" for at jeg kan få nget hjælp.

frenic

Indlæg af frenic » 24 feb 2009 13:16

Jeg er faktisk heller ikke specielt angst for noget specielt. I hvert fald ikke i starten. Angstens symptomer har så bare gjort, at man bliver bange for at fejle noget alvorligt, som du også selv er inde på. Og det gør at man begynder at fokusere overdrevet meget på sin krop.

Man kan sagtens selv kontakte en psykolog. Hvis du er medlem af Danmark, kan du få noget af beløbet refunderet. (man skal bare huske at tjekke at vedkommende er autoriseret af Psykolognævnet).

Og ellers synes jeg da, at du skal overveje, om du måske skal skifte læge. Det er jo vigtigt, at du får hjælp, og når man er midt i det, er det altså svært bare lige sådan at finde en til kernen af ens angst af sig selv.

Prøv i øvrigt at søge på vejrtrækningsøvelser herinde. Det er altså noget, der hjælper rigtig meget, når først pulsen kører og hjertet banker derudaf.

fuglen

ang. behandling

Indlæg af fuglen » 24 feb 2009 16:41

Du skal så absolut søge psykolog. Det er super vigtigt, tror jeg, at du søger hjælp inden angsten "overtager" dit liv. Er selv ked af, at jeg først fik hjælp alt for sent.
Iøvrigt er jeg, som sådan, heller ikke bange for noget specifikt, men jeg i den grag angst for angsten!!!!

malouemi

Indlæg af malouemi » 25 feb 2009 17:18

Ja!! Sådan har jeg det efterhånden.. Går kun og tripper, nærmest venter på at anfaldene kommer.

Det er så lumsk og man ved aldrig hvad man kan forvente fra sig selv og ens krop - mit humør er gået gevaldigt ned ad bakke, men har taget mig sammen til at få bestilt tid til lægen endnu engang. Håber han vil høre denne gang..

Men tak for jeres respons - det er dejligt at vide jeg ikke er alene med alle mine tanker og min umulige hjerne/krop

bambucha-k

...

Indlæg af bambucha-k » 09 mar 2009 17:44

Hej malouemi

Det lyder som et helt typisk panikangst anfald og jeg vil personligt anbefale at du på en eller flere måder får hjælp. Hvis det er du ikke går hyppigt til psykologen kan du risikere at det udvikler sig til div. andre angst symptomer og en metode er også igennem medicin. Da du har børn er det ikke lige bedst at starte på det, hvis du ikke evt. har nogen til at kigge efter dem.
Jeg forstår dig godt i at du er bange for at være alene hjemme og de fysiske smerter kan drille så som "klumpen" i halsen, spændinger i kroppen, hovedpine osv.. det kan nedsættes med lykkepiller. Det bedste man altid kan gøre er at gå til egen læge, snak med lægen om hvordan du har det og få en henvisning til en psykolog/terapeut og vent på hjælp fra kommunens side af (:

Iceman48

Angstanfald

Indlæg af Iceman48 » 12 mar 2009 06:23

Jeg har i mange år fået diverse typer medicin mod angst, og det har ikke været lige godt det hele. Har været på Truxal i flere år, men har ikke hjulpet for godt. For nogle få år siden begyndte jeg at få anfald af panikangst, men har fået hjælp gennem distriktpsykiatrien i Middelfart. Jeg har en hustru der lider af skizofreni, og hun er bruger af psykiatrien, og det var ved et besøg af sygeplejersken derfra at det blev bragt på bane med mine anfald. Jeg fik så hos egen læge henvisning til distriktpsykiatrien i Middelfart, og derfra fik jeg besøg af overlæge Per Glue, og det har været starten på et nyt liv for mig. Han er simpelthen en fantastisk læge, og der gik ikke lang tid ved første besøg før han havde en behandling klar. Jeg blev ordineret Sertralin (150 mg dgl), og det har givet mig en helt ny tilværelse. Det er helt slut med angstanfald, og mit humør er bare på toppen, så det kan varmt anbefales. :D

bambucha-k

...

Indlæg af bambucha-k » 12 mar 2009 15:07

Hej Iceman48

kan se at du tager Sertralin, jeg er selv begyndt på dem på for 1 måneds tid siden, hvor lang tid vil du sige der ville gå før de virker fuldt ud?

jeg har været på Akarin og det vises at det rigtigt skulle taget ud af markedet fordi folk kan gøre ting som "slukker lyset", så har fået dem skiftet da det blev rigtig slemt.. de virkede ellers så godt. De nye kan jeg ikke rigtig finde ud af om virker, da der ikke er gået så lang tid og fordi jeg får svært ved at være tilstede i nuet og koncentrere mig.

Iceman48

Indlæg af Iceman48 » 12 mar 2009 18:38

Hej bambucha-k
Jeg startede med lille dosis og gik gradvis op over 2 - 3 mdr. for at ende på 150 mg., men der gik ikke mange dage før jeg kunne mærke at jeg fik det betydeligt bedre, så jeg vil tro, at efter en måned er der rigtig god effekt af dem. Jeg kan fortælle, at jeg ikke har haft anfald af panikangst efter jeg kom i behandling med dem, og mit velbefindende har ikke været bedre de sidste mange år. Håber du også får det bedre ved brug af Sertralin.

Besvar