Kost ved angst

Panikangst er en stærk angst, som pludseligt opstår - gerne ledsaget af en følelse af at være ved at besvime eller dø.
Besvar
Place99

Kost ved angst

Indlæg af Place99 » 11 sep 2019 16:20

Hej Alle.
Det er mit første indlæg her inde (eller hvad man kalder det).
Jeg har haft angst on and off siden marts, og nu er den blevet værre end den nogensinde har været.
Da det hele startede undersøgte jeg alt om det, hvad man skulle gøre og ikke. Jeg har læst mange steder at den rigtige kost er rigtig vigtigt ved angst.
En af dem er selvfølgelig kaffe, som jeg tog holder mig laaang væk fra. En anden er chokolade, som jeg hellere ikke har spist i en måned siden angsten er blevet værre.
Alt andet sukker: vingummi, bagværk, kage, is m.m har jeg hellere ikke turde at spise. Selv sådan noget som McDonalds burger holder jeg mig fra da der er så meget sukker i.
MEN, grunden til at jeg skriver er, at jeg har nu en måneds tid ikke spist noget form for sukker, det eneste sukker jeg har indtaget er frugt, og de sidste par dage har jeg været mega svimmel og omtåget. Mit spørsmål er så: kan det skyldes fordi jeg ikke spiser så meget sukker? Hvis jeg så spiser sukker nu, kommer jeg til at få det dårligt? Eller er det selve tanken om at man spiser noget man får angst af der trigger angsten?

Håber der er nogle der kan give mig nogle svar ❤️

EsbenAndersen

Re: Kost ved angst

Indlæg af EsbenAndersen » 11 sep 2019 17:04

Jeg har selv haft anfald, kender folk der har angst, har arbejdet med folk med angst og kender mange professionelle, der hjælper folk ud af angst. Jeg har aldrig i nogen forbindelse hørt om at mad og angst skulle være forbundet.

Jeg giver her mit bud på, hvad det er der foregår i din situation baseret på min forståelse af, hvordan sindet fungerer og erfaring.

Angst er "blot" en masse tanker vi er bevidste om eller ikke er. Hvis du er overbevist om at din angst skyldes din kost, og du er meget bange for oplevelsen af angst. Så vil du formentlig have en masse bekymrende tanker om, hvad bør du spise og hvad bør du holde dig væk fra, for at du kan holde angsten for afstand. Jeg kan nemt forestille mig, hvordan det kan bygge sig op inde i dit hoved og komme til at fylde rigtig meget.

Mit bud er at maden ikke har noget med følelsen af angst, men det er alle dine tanker omkring mad, der får det til at se ud som om, at der er en forbindelse mellem dem. Er du virkelig overbevist om sammenhængen, så kan det sagtens fungerer som placebo effekt.

Det er lidt svært at beskrive på skrift ^^

De bedste tanker
Esben

Place99

Indlæg af Place99 » 11 sep 2019 17:31

Hej Esben.
Mange tak for din svar
Jeg er ret enig med dig, om at det bare er tankerne og ikke andet. Det eneste jeg ikke forstår er, hvorfor er der så mange artikler om hvad man skal holde sig fra ved ansigt?
Fordi det fx med at drikke kaffe, det kan fremkalde følelsen af uro og mild angst hos folk der slet ikke har angst, hvordan kan det så lade sig gøre?

EsbenAndersen

Indlæg af EsbenAndersen » 11 sep 2019 18:06

Mit bud er at nogen får en fornemmelse i kroppen de ikke kan lide (uro) når de drikker kaffe, derefter begynder de at bekymre sig om, hvad denne fornemmelse er "er det noget farligt?", "Går den nogensinde væk?", "Kan det betyde der noget galt med min krop" osv. Alle de tanker kan så lede til angst symptomer.

Kan du følge mig?

Besvar