Fri for angst

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Ambition+

Fri for angst

Indlæg af Ambition+ » 15 maj 2012 16:20

Hej alle sammen,
Nu er angsten tilbage efter 6 års pause. I de 6 år, som jeg betegner som pause, har været fuldstændig uden angst! Været i himlen og nu vendt tilbage til "jorden" med et brag! Det kom 2 timer i fredags, 6 timer lørdag, HELE dagen søndag (mors dag øv synd for ungerne). Jeg ringede til vagtlægen søndag, hun råder mig til at tá en halv nozinan. Det skal lige siges at jeg selv har læst psykologi/psykiatri så ved en del om håndtering af anfald. Men dette er osse min fjende, for hun gjorde mig opmærksom på at eftersom det bare var tiltagende var nok grundet min manglende erkendelse af min situation. Hun var venlig og hjælpsom og jeg kunne bare ringe igen hvis det ik blev bedre. Jeg tog den halve nozinan og gik i seng et par timer efter, sov 10 timer og vågnede fuldstændig syntompfri. Det gjorde jeg var i stand til at kontakte min læge og derefter finde en psykoterapeut. Lægen havde tid i dag - psykoterapeuten i morgen! Jeg skal ikke ligge under for dette i flere år igen! Jeg tror på at hurtig hjælp er dobbelt hjælp.. Og nej hvor denne side hjælper mig, så jeg ikke er så alene.

Mrs72

Re: Fri for angst

Indlæg af Mrs72 » 16 maj 2012 06:55

Flot at du handler med det samme. Det kan undre mig at jeg personligt er fuldstændig handlingslammet, når det gælder mig selv og min angst....hvilket jeg ellers ikke normalt er. Stor inspiration i hvad du fortæller. Hurtig hjælp er dobbelt hjælp. Glæder mig til at høre hvordan det går dig.

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 16 maj 2012 09:34

Jeg havde pause i et par timer i angsten og kunne derfor handle ellers sidder jeg osse bare lige så katatonisk som de fleste og ber til guderne om at få det til at gå væk..
Jeg var ved lægen i går, som skrevet, og det var slemt men har det værre i dag og ska afsted til terapeut nu.. Være der kl 10. Mit ansigt og arme og hænder brænder, render på toilet og mit hjerte banker derud af.. Tror jeg ska med en taxa men kan da ik forholde mig til et andet menneske..

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 16 maj 2012 09:40

Ønsker mig flere venner der fatter at det er en kæmpe opgave at kører ind til byen, finde en p-plads og derefter slæbe sig hen til endelig destination! Og min terapeut er selvfølgelig inde i midt byen! Øv..

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 16 maj 2012 12:46

Okay er tilbage fra terapeuten.. Har bare svinet alle dem jeg er irriteret på og mener er grunden til at jeg er så belastet, at jeg har fået angst! Og ved i hvad.. Jeg har for første gang ikke dårlig samvittighed. Det har jeg ellers altid hvis jeg ikke snakker pænt om dem omkring mig. Derefter fik jeg en halv times hypnoterapi og har det helt okay.. Ska tilbage på mandag. Jeg servicere alt for mange i mit liv og glemmer/sætter til side når det gælder mig selv. Det skal stop nu.. Jeg har håbet midt i det her lort og så længe det er der ..:-)

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 17 maj 2012 16:23

Idag har jeg det meget bedre.. Har ik taget en eneste beroligende pille og kan næsten mærke mig selv. Har ryddet op og gjort lidt rent, plukket en buket syrener, der nu står og dufter i sofastuen :-). Hvis jeg mærker efter, banker mit hjerte lidt for meget og jeg en anelse brændende fornemmelse i ansigt og hænder, men genere mig ikke ej heller at jeg absolut ingen appetit har og hele den sidste uges tid har det været en kamp, at få bare den mindste bid mad ned - intet af det genere mig for jeg er okay i mit hoved. Jeg springer ikke rundt og finder da osse tilbage til sofaen efter ganske få minutter på benene.. Men det er okay for det er en god dag idag.

Jeg pusler med tankerne om hvad det er i mit liv jeg er nød til, at ændre for ikke at blive i angsten.. Synes det er en svær opgave, da ikke alt er som det ser ud til altid.

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 19 maj 2012 15:29

Igår var okay men idag vidste jeg bare da jeg vågnede, hvad der ventede ;-( suk.. 5 timer før jeg var nogenlunde igen. Er ked af at tá af de nozinan jeg har, da jeg så ved at der går længe før jeg kan mærke mig selv igen. Så tog ik nogen.. Nok dumt. Jeg glæder mig til mandag hvor jeg skal til terapeuten igen men lige nu er jeg glad for det er lørdag og intet forlanges af mig..jeg ville så gerne det snart blev mørkt så jeg kunne gå dn af de ture de kloge hoveder sir jeg skal. Var forresten i netto igår og handle lidt og lavede aftensmad så fremskridt men åbenbart ikke alligevel.
Jeg vil så gerne tale med nogen herinde fra.. Om alt.. Især hva i gør for bedring eller bare hva i laver for at overleve?
Håber nogen skriver :-) de bedste solhilsner

Tullemusen

Indlæg af Tullemusen » 21 maj 2012 20:06

Hej Ambition

Har læst din historie og rart at du er i bedring og at du får hjælp i form af en terapeut. Jeg har selv lidt af angst i snart 10 måneder, hvor jeg fik mit første anfald, efter at være være udsat for en lang periode med psykisk stress både på arbejdet og privat. Jeg har så afsluttet min psykologbehandling nu, da jeg mener at jeg godt kan klare mig uden nu.

Jeg har ligesom dig tilsidesat mig selv og mine behov.. faktisk størstedelen af mit liv. Har altid tænkt på andre og andres behov først, for jeg troede at det var det der gjorde mig glad og gjorde mig godt tilpas. Jeg har dog lært i denne process at det er vigtigt at sætte sig selv i første række. Det er stadigt noget jeg er ved at lære, men jeg tror også, at for at komme ud af angsten at det er vigtigst at man tænker på sig selv, for at få det bedre.

Jeg tror det er vigtigt at gøre noget godt for sig selv. Finde en ny hobby at gå op i, lære afspænding og vejrtrækningsøvelser (som er godt, når man er angst eller er ved at få et anfald) og egentligt bare gøre nogle gode ting for sig selv. For mig har de sidste 10 måneder i hvert fald været en rutchebanetur med op- og nedture, men det har også givet mig meget mere klarhed og nu er jeg bare opsat på at få en helt ny begyndelse.

Jeg kan stadigt få anfald ind imellem, men nu ved jeg hvad det er, så nu har jeg lært at tackle det i et vist omfang. Jeg har så ikke fået medicinsk behandling for min angst. Min læge mente at det ikke var nødvendigt og at jeg sagtens kunne lære at tackle det uden medicin.

Du skriver også at du har haft angst før, men havde en periode på 6 år. Jeg er sikker på at, når du har været fri for angsten tidligere, så kan du sagtens blive fri for den igen. Jeg tror dog ikke at man kan blive 100% fri for angsten. Man kan lære at håndtere den og komme ud af den, men jeg tror at det stadigt i et vist omfang vil ligge og lure i baggrunden og blusse frem f.eks. hvis man har været udsat for en meget stresset periode eller lign.

Man kan hurtigt føle mig alene, når man lider af angst, for man føler ikke at mange i ens omgivelser ved hvordan man har det, da de ikke selv har mærket det på deres egen krop. Derfor er det også så rart med sådan et forum her, for så kan man frit snakke om hvordan man har det og sine oplevelser med angsten.

De bedste solhilsner

Tullemusen

jenna

Indlæg af jenna » 22 maj 2012 09:47

Jeg har selv angst og har haft det i mange år..så hvis du har lyst til nogen at snakke ..er du mere end velkommen til at skrive.. :)

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 27 maj 2012 21:55

Hej alle sammen..
Jeg må godt nok indrømme alt er lidt mystisk.. Jeg forstår ikke at mange af jer er syge i flere år? Når jeg sir min angst var væk i 6 år så mener jeg VÆK.. Havde intet- uanset hva jeg udsatte mig selv for. Har taget en mellemlang udd i perioden og sluttet af med en BA.. Ka i stave stress!
Jeg er startet op på zoloft og taget nozinan for at fungere de sidste 14 dage. Med fungere mener jeg stå op og gå ind på sofaen eller kom afsted til terapi.
De sidste 2 dage har jeg været foruden nozinan.. Ik haft behov. Alle systemer er ved at være normale.
Min plan er at være i medicinsk behandling i et halv år og fortsætte med terapi en gang om ugen de første 2 mdr - derefter 1 - 2 gange om mdr i 1 år. Men jeg skal da ik ha angst imens.
Jeg forstår ik det der med at leve med sin angst.. Der er jo heller ik nogen der acceptere at leve med stress. Det ska da udryddes.
Jeg havde osse håbet på - da jeg tilmeldte mig her- at det var et forum der kunne inspirere til at kom fri fra angst.
Derfor jeg valgte at oprette en tråd om hvornår mit startede og hvornår og hvordan mit slutter.. Så andre kan have nytte af hvordan man kommer ud af det.. Gir det mening?
Jeg sys vores sundheds væsen er idioter til at få folk ud af det her!! De må da være årsagen til folk tror de skal leve med det lort!

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 28 maj 2012 11:02

Idag er umiddelbart go dag! Så 3 dag i træk - still counting!

Nogen af jer der ved noget om forbudt kost på medicin? Jeg ved at tranebær og ibuprofen er no go.. Men hva med alle andre bær? Jeg har nemlig købt nogle blå bær og hindbær til at lave smoothies af for at få lidt i maven ( kan næsten ik spise stadig) men så blev jeg i tvivl?
- nogen der ved?

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 29 maj 2012 14:56

Jeg stod op kl 6.45. Havde det okay men træt.. Sov ik før kl 2. Har forsøgt at sove lidt i formiddag men jeg kan ik, istedet har jeg en kvalme der siger spar 2! Sjovt som det løber over i fysiske problemer når man endelig har fået ro i hovedet.
Jeg leger ligeledes nattens dronning, og har det nærmest fantastisk om aftenen.

Jeg har sat mig for at nå 3 ting denne uge ( udover de sædvanlige forpligtelser) når nu jeg ik skal til terapi i denne uge, bla frisør... Men helt uoverskueligt lige nu..
- På den anden side så vil jeg hellere ha kvalme og træthed end rod i hovedet men den træthed er bare så overvældende.. Føles nærmere som udmattelse.
Mangler et par nætter med ordentlig søvn. Trals man bliver så pille skræmt når man har angst, for har sovepiller.. Kan faktisk ik bedømme om det er bedst at tage en halv nozinan eller en halv sovepille. Må hellere få ringet til den læge igen.

Til jer der har skrevet til mig på chatten, beklager jeg, har først set den eksisterede idag.

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 08 jun 2012 12:05

Hej alle sammen

Ja ved jo ikke om nogen har gavn af, at følge med men jeg håber lidt så er tilbage igen :-)
Jeg har haft 3 gode dage siden sidst.. Resten ik så godt. Jeg bruger, som altid min aktivitet på at finde løsning på denne sygdom.
Jeg er af den overbevisning, at angst faktisk ikke er en sygdom men et tegn eller reaktion på noget er skævt i ens psyke. Dette mener jeg da angst ofte hænger sammen med stress, depression, OCD og utallige andre psykiske dilemmaer. Så længe man behandler angsten alene behandler man kun symptomer. Men men lige at finde porten til hvorfor man reagere med dette angst helved - ja det er så opgaven!
Jeg synes at jeg nærmer mig... Babysteps..

Hvis det kræver man kender sig selv tror jeg vi kan forvente en epidemi.. For hvor mange kan sige ja til dette.

Lægerne mener stress er dødeligt. Dette foregår i hovedet men giver en masse støj i kroppen. Angst er for mig en lignende ting. Hvorfor siger lægerne at stress kan behandles til ikke at komme igen og de taler altid om stress som en fase. Så hvorfor skulle angst være anderledes? Hvorfor er det okay at gå rundt i angst og skal lære og leve med det mén stress er absolut noget der skal udryddes?
Det giver jo ingen mening!

Jeg tror angst er kroppens måde - eller nærmere en forsvarsmekanisme, som nogen gør brug af, for at sige stop. Derfor ikke alle regere med angst.. Vi bruger alle forskellige forsvarsmekanismer. Det her er bare min krop, mit hoveds måde at sige fra på. Nytter ikke at så dræbe angsten alene med medicin.. Så ska man jo forblive i angsten.

Giver det mening for nogen?

Tullemusen

Indlæg af Tullemusen » 09 jun 2012 09:15

Hej Ambition

Jo jeg følger skam stadigt med :)
Havde skrevet et langt svar til dig, men da jeg skulle trykke udfør, sagde den at jeg skulle logge ind igen og så var min besked væk :( Så svarer lige tilbage senere :)

/Tulle

Ambition+

Indlæg af Ambition+ » 09 jun 2012 14:31

Åh det er bare så herligt med det styre system herinde.. Jeg flipper også over det! :-) men glæder mig til at hører dine input! :-)

Besvar