Angsten er tilbage :´(

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Besvar
Sirene

Angsten er tilbage :´(

Indlæg af Sirene » 19 jan 2012 10:58

Det sidste år har været slemt... I jan-marts fik jeg diagnosen ad(h)d. Men jeg har også lidt af angst i mange år - ja faktisk overskygger angsten add'en når det er tilstede.

Hele det sidste år har der været rigtig meget stress på arbejdet. I juli måned døde min svigermor. I november blev min kæreste indlagt akut med sprængt blindtarm. I december døde min mor, og her i januar er der så gået arvestrid i den :´(

Alle disse begivenheder gav mig et øget angstniveau. I forbindelse med min mors død fik jeg noget angstdæmpende af lægen (Alopam). Jeg er meget forigtig med dene type medicin (får i forvejen seroxat og strattera). Men den kan hjælpe mig igennem angsten, og får mig, føler jeg, hurtigere "normaliseret" da jeg så kan tænke på andet og fortsætte min hverdag.
Men den arvestrid der nu er er opstået, den har godt nok taget hårdt på mig! Angsten er i fuld blus. Jeg H A D E R det! Udover at det er vanvittigt ubehageligt med den konstante uro/angst, så følger der en masse katastrofe-tanker med - angst for angsten, angsten for at blive sindsyg, angsten for ikke at blive ok igen - og alt havd der med følger.
Jeg plejer at tvinge mig selv på job, da det hjælper, men p.t hvor der er så meget stress på jobbet, kunne jeg i dag ikke overskue at tage afsted. Det betyder så at jeg føler mig endnu mere "syg", og har for god tid til at tænke og gruble. Jeg har igen i dag været nød til at tage en alopam for at få ro på. Men som sagt er jeg ikke vild med den løsning. Er bange for at blive afhængi eller at jeg skal blive tilvænnet.
Heldigvis, kan man sige, er jeg i kontakt med en psykiater i forbindelse med min add. Jeg har en aftale der nede i dag. Der vil jeg selvfølgelig komme ind på angsten først og fremmest.

Men puha hvor er det bare en tilstand der "trække tænder ud"!!

Hvordan har I det med belastende livssituationer? Øger det også jeres angst? Og hvad gør I i "akut-fasen" hvor angsten bare fylder det hele, døgnets 24 timer? Trækker I også nogen gange i "nødbremsen" og tager alopam eller lig.? Hvad er jeres behandlers sun på den (midlertidige) løsning?

HC18

Re: Angsten er tilbage :´(

Indlæg af HC18 » 31 jan 2012 22:20

Hej Sirene.

Først og fremmeste vil jeg gerne vise min empati.
Sikke en omgang. Ville ønske jeg kunne sige noget positivt.
Men det jeg har, har du sikkert hørt milliarder af gange.
Men hold hovedet højt. Selvom det gør ondt.

Nu skal jeg prøve at svare dig på dine spørgsmål..

Når mit liv er belastet, - har jeg det med at gemme mig væk, og blive hjemme. Når min angst er allerværst, så holder jeg mig indendørs.
Lige pt. får jeg Ritalin (ADHD) - som har dæmpet en del af mine angst symptomer. Så det er for mit vedkommende, et stykke tid siden, jeg har haft et voldsomt anfald.

Jeg får intet medicin i mod min angst, - da, som beskrevet oven over, min Ritalin tager de fleste symptomer.
Men de kommer af og til, altså mine symptomer - men jeg er blevet så "stærk", at jeg kæmper i mod.
Den eneste vej, er at kæmpe i mod. Da jeg i sin tid fik det af vide af min psykiater, tænkte jeg hun var tosset.
Men - da jeg endelig tog det til mig, kunne jeg hurtigt fornemme hun havde ret.

Det er så modbydeligt svært, at gå med en angst inde i kroppen, som andre ikke kan se.
Og bare det at skulle snakke med andre om den. Et eller andet sted forstår man den jo ikke helt selv.
Så man har svært ved at sætte ord på det. Og de følelser og tanker som kredser rundt oppe i hovedet..

Men af alle de ting jeg kan læse du har været udsat for, er det klart, det har trykket på knappen for din angst.
Du er nødt til at stå i mod den, vise den, at du er stærk. Sørg for at snakke, snakke hele tiden..
Selvom du er nødt til at gentage dine problemer, flere gange, så gør det.. Det er SÅ utroligt vigtigt, du kommer ud med alt hvad der fylder..
Du giver angsten liv, ved at lade den overtage dig.. Kæmp i mod, jeg ved du er stærk! Er sikker på alle mennesker med angst er stærke!!

En kæmpe kram til dig.

Sirene

Indlæg af Sirene » 14 mar 2012 15:32

Jeg var ellers i bedring..MEN bang! så er jeg tilbage i angsthelvede :(

Min læge har udskrevet venlafaxin 150 mg og lyrica op til 300 mg om dagen (har dog ikke været på maks dosis). Efter en uge lettede angsten, og jeg var bare SÅ glad! Men så i weekenden blev jeg konfronteret med noget af det som har sat angsten i gang. Og der udover fik jeg mens. Og nu er angsten tilbage med fuld kraft!
Det er endnu mere nedslående denne gang da jeg jo lige troede behandlingen fungerede :( Jeg har også haft en enkelt session med en TFT terapeut. Synes det hjalp en smule, men er ikke sikker på om det var det eller medicinen der gjorde en forskel. Er der nogen her der har erfaring med TFT (tankefelt terapi)?
Jeg skulle have været til læge i går, men hun blev desværre syg :( Havde ellers set frem til at få en snak, og evt en ændring af dosis. Jeg vil prøve at ringe imorgen og se om hun er blever rask.
Fredag skal vi holde børnefødselsdag, og jeg kan slet ikke se mig ud af det! Al den forberedelse og så alle ungerne. Og søndag kommer familien... Kan sgu ikke overskue det! Men kan ikke aflyse.

Jeg håber at høre fra nogle af jer som evt har erfaring med venlafaxin - hvilken dosis I kom op på for at få effekt, og hvor længe det tog. Det samme vedr. Lyrica. Men opretter lige selvstændige tråde til det.

Hvor er angst bare ubærlig! hver minut er et helvede...kan ikke slippe fri. Kan ikke sove eller spise.

Snoske
Geografisk sted: København

Indlæg af Snoske » 15 mar 2012 22:51

Hej Sirene,

Du burde bede din læge om at få en pakke Oxazapam. De er guld værd. En halv pille og angsten forsvinder i løbet af en lille halv time. Ikke mere panikangst, kaostanker og andet - de er væk.

Hvis du i en periode spiser et par halve om dagen, så får du pludselig overskud til at takle angsten uden fuldstændig at blive drænet psykisk. Sådan en angst trækker jo tænder ud, og man bliver så ked af det hele tiden at have det af h...... til.

Jeg blev i 2007 indlagt på psykiatrisk afdeling i 3 måneder. Der gik jeg ned med en mega depression for ikke at sige ANGST. Depressionen kom rimelig hurtig under kontrol med Cipralex, men angsten, den var slem. Men, ved hjælp af dette vidundermiddel (skal jo ikke spises som bolsjer), så får man pludselig overskud igen. Når det så har stået på i en lille periode, så kan man begynde af "trappe" lidt ned i antallet. Da jeg var på det højeste pilleforbrug, da var det 3-3½ tablet om dagen. Det sagde min psykiater ikke var noget at snakke om, og jeg havde absolut ingen problemer med at komme ud af dem igen. Det gav helt sig selv. Pludselig opdagede jeg, at jeg ikke havde taget nogen f.eks. i løbet af en eftermiddag osv. - altså, pludselig har du ikke brug for dem mere.

Prøv at tal med din læge om dette :-))))

Mange varme hilsener
Snoske
Varme tanker fra Helle

Sirene

Indlæg af Sirene » 21 mar 2012 08:40

Jeg tør næsten ikke skrive det, men det går bedre.

Jeg er begyndt at overvåge min dosis Lyrica nøje! Min psykiater gav mig ikke rigtig nogle retningslinjer. Først skulle jeg bare holde mig på max 300 mg i døgnet. Så satte han max op til 600 mg. sådan fra dag til dag. Og da jeg så tog op til de 600 mg (sprang mere eller mindre fra 200 mg til 600mg) blev jeg totalt overmandet af bivirkninger, som bare gjorde mig mere angst.

Så jeg satte mig ned og fandt information på nette omkring de forsøg der er lavet vedr. Lyrica i angstbehandling. Og her kunne jeg læse mig frem til at man i forsøg med Lyrica i angstbehandling hele tiden har kørt med tre FASTE doser: 300 mg for den ene testgruppe, 450 mg for den anden gruppe og 600 mg for den sidste. Jeg kunne se at de bedste resultater var opnået for gruppe på 450 mg, OG at effekten, imodsætning til hvad min psykiater har oplyst mig, godt kan indsætte helt op til uger efter behandlingsstart! Det virker altså ikke altid (langt fra!) som en benzo der "kicker" ind efter 20-30 minutter! Så det der med at "tage Lyrica efter behov" tror jeg ikke virker! Man skal opnå et stabilt niveau i blodet.

Efter at have læst al den info jeg kunne finde bestemte jeg mig for at komme op på 300 mg dagligt og langsomt trappe op mod de 450 mg. OG holde dosis stabil på vej op ad mon de 450 - altså ikke tage dem "ved behov", men opnå et mere reglmæssigt niveau at Lyrica i kroppen Og på de nivauer som div. undersøg viser er det terapeutiske niveau.

@Snoske: Jeg bad min læge udskrive en pakke benzo'er til mig så jeg kunne komme ud over det værste panik - og netop som du siger samle tanker og kræfter til at bekæmpe angsten. Men det var fuldtstændig udelukket! Jeg er p.t ikke særlig begrejstrest for ham...men man føler sig jo så fandes afhængie af de læger.
Jeg må indrømme at jeg var så desperart at jeg bagefter ringede til min egen (alm) læge og fik ham til at udskrive 30 benz'er. Dette var i mandags. jeg har endnu ikke hentet dem på apoteket, hvilket er et godt tegn.

Jeg håbert og beder til at min egen lille "hjemme-teori" om Lyrica holder, så det forstætter med at virke, måske endda bedre end nu, når jeg opretholder et stabilt niveau i kroppen hele tiden, og på den rette dosis.

Kryds fingre for mig folkens!!!!

Snoske

Indlæg af Snoske » 21 mar 2012 16:02

Hej Sirene,

Godt at høre. Men hent nu de piller alligevel. Om ikke andet, så er de gode at have som en slags redningsplanke, hvis det skulle gå galt.

Mange hilsener
Snoske
Varme tanker fra Helle

Sirene

Indlæg af Sirene » 22 mar 2012 10:23

Det gør jeg også i dag. Men Iiihh hvor jeg dog håber jeg ALDRIG får brug for dem!!!

Sirene

Indlæg af Sirene » 26 mar 2012 18:23

Angsten har stukket sit hived frem igen i dag! For ind i h******!!!!!!
Jeg skulle i går skrive et brev til en advokat i forbindelse med den verserende arvesag som p.t køre, og som er meget angstfremkaldende for mig. Der udover skulle jeg til den første samtale ved min nye psykolog idag. Så kom der lige et møde på jobbet også. Der skal i de næste 2 måneder ske omstruktureringer som får stor indflydelse på min jobfunktion...

Jeg ved ikke havd der var den afgørende faktor, men angst dukkede frem igen. Jeg forsøger at justerer Lyricaen så jeg kommer op i dosis. BEDER TIL DET HJÆLPER!!! Orker bare ikke flere nedture!!!!

Tullemusen

Indlæg af Tullemusen » 28 mar 2012 16:56

Hej Sirene

Krydser fingre for at din forhøjet dosis virker. Kan desværre ikke komme med gode råd, da jeg ikke selv er i medicinsk behandling.

Det lyder som om at der er mange stressfaktorer i dit liv i øjeblikket. Brev til advokat i forbindelse med arvesag, ny psykolog at forholde sig til og omstrukturering på arbejdet. Alt sammen stressfaktorer, der desværre ikke hjælper på ens angst, men jeg håber at den forhøjede dosis virker og at der falder ro på angsten, når der bliver taget hånd om nogle af dine nuværende stressfaktorer.

/Tullemusen

Snoske

Indlæg af Snoske » 29 mar 2012 08:57

Hej Sirene,

Hvor er jeg ked af at høre, at du igen har haft anfald. Men det kommer i perioder. 2 skridt frem og et tilbage. Det er ikke nemt.

Jeg er også selv begyndt at få angst igen, men jeg kan love dig for, at jeg er hoppet på Oxazapam igen. Ellers bliver jeg fuldstændig tosset. Det kører jo rundt som en karussel i hovedet - den ene mere forfærdelige tanke end den anden plopper jo op. Så nogle dage spiser jeg en halv i øjeblikket, nogle dage 2 halve, men i går, der trak den tænder ud. Der nåede jeg op på 4 halve. Kunne simpelthen ikke finde ro og blev mega deprimeret på toppen af det hele.

Så, en gang angst, altid angst et eller andet sted. Der skal så lidt til at tricke det af, og så er man på den igen. Nu har jeg som sagt ellers været medicinfri siden midten af 2008, og håbede aldrig at få det igen. Men jeg skulle blive klogere. Hader det!!!! Der er ikke noget ved noget, når man har det sådan.

Skal ud at spise i morgen og er allerede begyndt at spekulere over, bare jeg nu ikke får det dårligt osv. - kan du se tegningen. Fortsætter jeg sådan, så er det da helt sikkert, at jeg får det ad h...... til i morgen. Jeg har jo selv lagt i ovnen til det, ikke!

Indimellem får jeg et lyst øjeblik, hvor jeg bliver så arrig på mig selv og tænker, nu er det fanme nok. Tag dig så sammen. Somme tider lykkes det mig faktisk at mobilisere kræfter nok til at styre det, men ryger så ned igen.

Håber det bedste for dig, Sirene.

Mange hilsener
Snoske
Varme tanker fra Helle

Sirene

Indlæg af Sirene » 03 apr 2012 07:24

Hej Snoske.

Føler sådan med dig :( Håber du har fået det bedre? Hader denne &%¤%¤"#!!! sygdom/tilstand! Den er så ødelæggende og nedbrydende! Og samtidig skal man kæmpe med uvidenhed, fordomme og sin egen skam. Det er sg* hårde odds.

Her går det bedre. Men føler stadig at det stykke "papir" der er lagt over angsten er meget tyndt - Det ligger lige under overfladen.

Har været ved den nye psykolog 2 gange. Jeg har tillid til ham og hans metode. Mangler mere tilliden til at jeg selv kan gøre det nødvendige arbejde. Det er svært at skulle ændre på gamle vaner. Men jeg VIL så gerne, så nu må jeg ligge handling og tænkning bag mit ønske.
Jeg har bestilt en bog han anbefalede mig for at lære mere om ACT metoden. "Lykkefælden" hedder den. Håber den kan give mig indsigt og forståelse, og dermed mere styrke i min kamp.

Jeg vil også igang med at træne/dyrke motion. Jeg har svært ved at finde tiden i en travl hverdag med mand, børn, fuldtids job og en del kæledyr ;) Men jeg tror det er vigtigt. Jeg overvejer om jeg skal starte med at løbetræne eller melde mig ind i et fittness center...

Jeg "propper" mig stadig med medicin - venlafaxin og lyrica. Men sådan må det så være.

Lizz88

Indlæg af Lizz88 » 10 apr 2012 22:35

Hej Sirene

Jeg skriver, fordi jeg har/har haft meget af det samme som dig.
Jeg gik for ca. et år og tre måneder siden ned med massiv angst, depression og ocd. Jeg er "kun" 24, og mit liv blev pludselig et helvede! Jeg var enormt bange for at være sindssyg/skizofren, jeg havde de mest sindssyge og skræmmende tanker, som generede panikangst, meget generaliseret angst og ocd (tvangstanker), som optog ca. 99% af min vågne tid. Jeg nåede at ligge en enkelt nat på psyk. skadestue, fordi jeg var så dårlig, og INGENTING hjalp.. Jeg kom i angstgruppe på sygehuset, gik hos forskellige psykologer, blev proppet med alt mulig stærk medicin osv.
Jeg var blandt andet på Lyrica i længere tid. Desværre havde jeg ingen hjælp af det, kun bivirkninger. Jeg bliver i øvrigt nødt til at gøre dig opmærksom på, at det er et meget skrapt produkt, og du må IKKE gå for hurtigt ud af det, når du vil holde op med at spise det. Min læge valgte i sin uvidenhed at lade mig springe fra 300 mg dagligt til 0, samtidig med at hun opstartede mig i sertralin på en for høj dosis for hurtigt.. Jeg lå en uge i sengen med et panikangstanfald, der varede 5 dage, hovr jeg hverken nærmest sov eller spiste pga. abstinenssymptomer.. Jeg siger det ikke for at skræmme dig, men fordi jeg ikke ønsker det samme for andre! Jeg kom sidenhen på dem igen, fordi sygeplejerskerne ikke anede hvad de skulle stille op, da sertralin, mirtazapin, truxal, zyprexa (antipsykotiske midler mod OCDén) og alopam ikke virkede..
Jeg går til daglig på universitetet, men jeg kunne ikke komme i skole, jeg græd og græd, min kæreste anede ikke sine levende råd, jeg var mest på sofaen hos mine forældre, kunne ikke være alene.. Til sidst ønskede jeg faktisk ikke at leve mere.. Jeg måtte ikke være alene til sidst, fordi jeg var i risiko for at sige endeligt farvel.. Men alligevel var der noget i mig, der var stædigt.. Endelig prøvede de at give mig venlafaxin, og der gik tre måneder, hvor intet skete, selvom jeg blev øget i dosis. Jeg troede ikke på dette tidspunkt, at jeg nogensinde ville føle mig som et menneske igen. Men ligeså stille, nærmest uden at jeg selv opdagede det, fik jeg en smule mere energi, OCDén slap mig i ca. 2 min. ad gangen et par gange om dagen, og jeg græd ikke helt så meget. Efterhånden kunne jeg overskue at slå øjnene op til endnu en dag igen, jeg blev igen opmærksom på mit udseende, som ikke havde raget mig i al den tid. Jeg begyndte at bruge make up igen skiftede joggingbukserne ud med cowboybukser, og kunne se mine venner lidt igen.
Min mening om venlafaxin er, at det gav mig det skub, jeg havde brug for, selvom det tog lang tid, før det virkede.
Jeg stoppede i angstgruppen på sygehuset og blev tilknyttet en kognitiv psykolog, samt en privatpraktiserende psykiater, som psykologen hjalp mig med at finde her i efteråret, og først der skete der virkelig noget! Han tog mig ud af lyrica, helt ud! Jeg kom på minimumsdosis af venlafaxin, og får nu også kun mindstedosis af noget, der hedder lamotrigen. Det er noget lignende lyrica, det virker bare bedre, har færre bivirkninger og er langt billigere! Men han sagde også til mig, at jeg ikke primært skulle gå medicinens vej, men skulle arbejde med mig selv. Jeg kommer fra en misbrugsfamilie, og har haft en del problemer med selvtillid af den grund. Og af samme grund har angsten altid været en del af mit liv, indtil den pludselig eksploderede, og så tilmed på en ferie i Ghana!
Nu fik du lige hele min lange roman, men af den grund, at jeg tror, angsten kommer af en årsag. Du skriver selv, at du mærker angsten i stressede situationer, som samtidig er følelsesmæssigt belastende. Det samme gør jeg. Men jeg arbejder med hjælp fra min psykolog på at kigge ind i mig selv og forstå, hvorfor jeg reagerer, som jeg gør. Det er en lang rejse, men samtidig lærer man sig selv at kende på en ny måde. Og jeg tror på, at når man på den måde lærer sin angst at kende, kan man få skovlen under den, så den ikke mere kan overfalde en på samme måde.
Jeg kan igen være alene (næsten) uden problemer, jeg går på uni igen som før, klarer mine eksamener og lektier, har mit sociale liv igen, min ocd er næsten væk, depressionen er også næsten forsvundet, min panikangst er næsten væk, eller i hvert fald kan jeg nu kontrollere den, så jeg ikke får deciderede anfald, og min generaliserede angst arbejder jeg med. Jeg er fast besluttet på at blive rask, så jeg kan få alt det ud af mit liv, som jeg gerne vil!
Jeg var virkelig dårlig (du kan evt. læse mine tidligere indlæg herinde), men vi mennesker har åbenbart en kampgejst uden lige, og som en anden skrev her, så har mennesker med angst i særdeleshed en sådan!
Jeg vil anbefale dig en kognitiv psykolog, hvis ikke du allerede har en sådan, samt en psykiater, der kan sit arbejde! (Og det er gratis med en henvisning). Bed evt. psykologen om hjælp til dette.
Du må bare ikke give op, selvom angsten igen og igen får overtage, for en dag lykkes det at vinde små sejre over den som efterhånden fylder mere og mere, til man føler, man selv har styringen igen. Men det tager tid, selvom tålmodighed ikke er det, man har mest af, når man lider af angst, for det er så rædsomt, at det bare skal holde op NU!
Endelig kan jeg klart anbefale både motion, gerne noget, hvor du får pulsen højt op, da det bagefter giver ro i krop og sind, samt mindfulness, både øvelser og musik, det har hjulpet mig, og det er nemt at finde både på nettet og på biblioteket.
Jeg håber, at du finder en vej igennnem angsten og ud på den anden side :)
Mange varme hilsner
Lizz

Sirene

Indlæg af Sirene » 11 apr 2012 12:17

Hej Lizz.
Tak for dit indlæg. jeg er super glad for at høre at du har fundet en vej ud på den anden side - det giver håb.

jeg er ikke begrejstret for min psykiater lige p.t, men orker ikke at skifte lige nu - angsten er vendt massivt tilbage. Den er der konstant som en tiltider nærmest uudholdelig pine. Hvor det dog smerter inden i!! Jeg holder ud, holder ved, med håbet om at det en dag får ende. hvilken løsning jeg skal finde er jeg pt næsten ligegald med...bare den findes!
Jeg har været på venlafaxin 275 i ca 3 uger. Håber virkningen kommer på et tidspunkt. Er på 600 mg lyriva uden den ser ud til at virke. Men kan ikke tage stilling eller trappe ud lige nu. Angsten tapper mig 100% for kræfter. Intet sted kan jef finde fred... Jeg har alopam fra min læge. Jeg forsøger alt hvad jeg kan ikke at tage dem, men som det er nu har det været nødvendigt.. Jeg ved bare det ikke er en holdbar løsning.
Jeg har haft gode dage uden angst 3-4 stykker, for så igen at blive overmandet af angst. Jeg forstår ikke hvorfor.
Jeg går også ved psykolog, han benytter noget der hedder ACT terapi. Har kun været der 3 gange så ved endnu ikke om det vil virke for mig. Det handler om at jeg skal give angsten plads, ikke kæmpe imod den, lære at accepterer den, og så vil den automatisk komme til at fylde mindre og mindre... det lyder jo fornuftigt, men ved sg* ikke om jeg kan...

Lige nu gør det hele bare ondt...det værste er min familie..mand og 2 børn. Føler jeg svigter dem. Det er ubærligt at tænke på... Hvor kan livet dog gøre ondt.

Al mulig held og lykke til dig fortsat.

Besvar