Måske angst? Er konstant bange og har det dårligt!

Generaliseret angst er en konstant indre uro og bekymringer i det daglige.
Nanna93

Måske angst? Er konstant bange og har det dårligt!

Indlæg af Nanna93 » 25 dec 2010 16:10

Hej alle...
Jeg ved efterhånden ikke, hvad jeg skal stille op med mig selv!
Jeg er 17år, og har ikke fået konstateret angst - endnu. Jeg er dog ret sikker på, at jeg lider af en form for angst.
Fra jeg vågner om morgenen bliver jeg bange og urolig. Jeg tænker konstant på min vejrtrækning, min hals osv. Og jeg er ofte bange for at jeg skal indlægges eller dø... Jeg er næsten hele tiden hos lægen, jeg er dog altid bange for at han vil sende mig til undersøgelser der involverer slanger gennem halsen :( Alt dette bliver værre og værre for hver dag, det er meget sjældent at jeg har gode dage. Jeg har snart haft det sådan her i et år, og har haft noget lignende da jeg var 13 - Der gik det dog over af sig selv i løbet af et års tid. Denne gang er det bare et helvede, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre (jeg er ikke interesseret i selvmord eller den slags, jeg er bare møg bange!). Min familie mener bare, at jeg skal tage mig sammen - og folk siger gerne at jeg bare skal tænke på at der ikke er noget i vejen, fordi jeg har haft det sådan her så længe... For havde der været noget i vejen, var der nok sket noget for længe siden. Men jeg tænker altid på, hvis nu der skulle være noget alligevel :? Mine dage er såååh lange pga. alle disse symptomer, og ofte tæller jeg timerne til jeg skal i seng, fordi jeg ikke har noget ubehag mens jeg sover. Når jeg vågner tænker jeg altid "fedt, en ny dag med problemer" :? Sådan er der hver dag.
Mine symptomer har bl.a. en del med min hals at gøre. Jeg føler altid at der sidder noget dernede, bl.a. en klump til tider. Det trykker også en del ved mine halsmuskler og i halsen. Min vejrtrækning er også helt underlig. Føler tit at den er tung, ikke kan komme ordentlig ned i maven og i det hele taget bare er svær - har også tendens til hyperventilation, da min vejrtrækning ofte er overfladisk.
Jeg har også haft stoppet næse i snart 4 måneder, og det hjælper ikke min vejrtrækning heller. Så må ofte trække vejret gennem munden, hvilket giver et ufatteligt tørt svælg.
Hoster og rømmer mig også en del, som også er mega irriterende. Jeg har været til astmaundersøgelse, som ikke viste tegn på problemer - fik alligevel udskrevet astmamedicin, men det virkede kun i starten. Udover det har jeg været til øre-, næse-, halslæge som foretog en kikkertundersøgelse, men der var heller ikke noget i vejen...
Hver dag er jeg bange, og også for at være alene - der skal helst være folk i nærheden i tilfælde af at jeg mister pusten helt, eller skal indlægges :(
Er der nogle der har det på samme måde, eller kender en måde man kan få det bedre på?

Teresa

Re: Måske angst? Er konstant bange og har det dårligt!

Indlæg af Teresa » 26 dec 2010 21:04

Det lyder fuldstændig som angst...

Undskyld, men jeg har det også meget skidt for tiden og magter ikke at skrive så meget... Vil bare sige at jeg har det på samme måde, jeg føler også kun ro når jeg sover... eller rettere når jeg ikke vågner midt i panikanfald dér også... men ellers. En psykolog er vejen frem... evt med noget medicin fra lægen.

Det skal nok blive bedre...

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 27 dec 2010 16:36

Hej Nanna.

Har det præcis ligesom dig og har også været ved øre,næse, hals lægen (og min egen læge og hospitalet en million gange) og han kunne ikke se at der skulle være noget galt i halsen på mig, selvom jeg konstant har hævede lymfekirtler, hovedpine, har det pisse skidt og har feber af og til (dette kan komme af at jeg er kronisk irriteret i halsen af den skide hoste, angst kan også godt give feber pga. kroppen bruger enorme mængder energi på at være angst, så er ens immunforsvar i forvejen kørt ned, så skal den konstante angst nok gøre resten og min halslæge har bekræftet at der intet er at se i halsen og at der ikke sidder noget og blokerer min luftvej), alle mine blodprøver er også 100% normale, men jeg render stadig rundt med en kradsende hoste og mærkelig vejrtrækning (jeg lyder som om at jeg har astma, hvikelt er blevet afkræftet at jeg har) men de kan intet finde noget på mig. Jeg har også fået undersøgt lymfekirtlerne i maven via ultralyd samt de indre organer i maven (ultralyd) og der var intet at finde udover forhøjet tarm aktivitet, som jeg skal til udredning for (der er mistanke om at jeg har IBS og brok), men nu har jeg planlagt at at få lavet en ultralyd af halsen, for jeg syntes lige godt at 1 af mine lymfekirtler er lige stor nok (selvom jeg har fået den undersøgt af 4 læger, som ikke mente den var for stor eller mistænkelig). Jeg har fået tjekket lymferne i armhulen og lysken og der var intet unormalt/ mistænkeligt, men mine lymfer i lysken går som regel altid lidt amok bare det jeg har menstuation). Jeg er så træt af at føle mig dødsyg 24 timer i døgnet, jeg er 100% overbevist om at jeg fejler noget virkelig farligt, idet jeg har alle symptomerne på det, jeg tør ikke engang gå på WC pga. min mave og afføring er fuldstændig fucked up. Jeg sveder konstant og specielt om natten, og alligevel er der intet fysisk i vejen med mig (bortset fra det med tarmsytemet). Jeg hader virkelig mit liv i disse dage og tør heller ikke være alene overhovedet (jeg crasher på min fars sofa). Min læge og hospitalet mener (bortset fra det med tarmene) at det er min voldsomme angst som er skyld i størstedelen af mine symptomer.

Nette72

Indlæg af Nette72 » 27 dec 2010 21:47

Hej Pixitoth.

Har du egentlig forhørt dig, om du skulle have Hodgins sygdom? Ja, jeg vil jo ikke gøre dig yderlige bange, men det er jeg selv lige blevet testet for, da jeg synes, at jeg havde en del af symptomerne.

Nanna93

Indlæg af Nanna93 » 27 dec 2010 22:21

Jeg er meget glad for, at høre fra jer alle. Det hjælper mig en del i hverdagen :)

Men har I det også med at blive bange hvis I hører om andre der er blevet indlagt eller noget? Min onkel blev indlagt for snart et halvt år siden pga. noget med hals osv. (Han kastede blod op, og begyndte så at miste vejret - kan ikke huske hvad det hedder, men det kan vist kun ske for mænd), jeg blev bare så bange for, at det også skulle ske for mig. Jeg følger heller ikke med i "Alarm 112" længere, da psyken ikke kan holde til det :?
Bliver I også bange for ting som dette?

Teresa

Indlæg af Teresa » 27 dec 2010 22:29

Hej Nanna...

Jeg er også bange for at blive indlagt, så jeg kan heller ikke så godt tåle at se noget med hospitaler i Tv... I det hele taget kan jeg ikke se noget der er for skræmmende... Så får jeg angst :-/

Så du er absolut ikke alene...

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 28 dec 2010 07:53

Hej Nette

Eftersom ingen af mine lymfekirtler er af unormal størrelse, så har de afvist at det kunne være Hodgins sygdom.

Hvordan blev du testet for det?

maj1972

Indlæg af maj1972 » 28 dec 2010 11:08

Nanna93 skrev:Hej alle...
Jeg ved efterhånden ikke, hvad jeg skal stille op med mig selv!
Jeg er 17år, og har ikke fået konstateret angst - endnu. Jeg er dog ret sikker på, at jeg lider af en form for angst.
Fra jeg vågner om morgenen bliver jeg bange og urolig. Jeg tænker konstant på min vejrtrækning, min hals osv. Og jeg er ofte bange for at jeg skal indlægges eller dø... Jeg er næsten hele tiden hos lægen, jeg er dog altid bange for at han vil sende mig til undersøgelser der involverer slanger gennem halsen :( Alt dette bliver værre og værre for hver dag, det er meget sjældent at jeg har gode dage. Jeg har snart haft det sådan her i et år, og har haft noget lignende da jeg var 13 - Der gik det dog over af sig selv i løbet af et års tid. Denne gang er det bare et helvede, og jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre (jeg er ikke interesseret i selvmord eller den slags, jeg er bare møg bange!). Min familie mener bare, at jeg skal tage mig sammen - og folk siger gerne at jeg bare skal tænke på at der ikke er noget i vejen, fordi jeg har haft det sådan her så længe... For havde der været noget i vejen, var der nok sket noget for længe siden. Men jeg tænker altid på, hvis nu der skulle være noget alligevel :? Mine dage er såååh lange pga. alle disse symptomer, og ofte tæller jeg timerne til jeg skal i seng, fordi jeg ikke har noget ubehag mens jeg sover. Når jeg vågner tænker jeg altid "fedt, en ny dag med problemer" :? Sådan er der hver dag.
Mine symptomer har bl.a. en del med min hals at gøre. Jeg føler altid at der sidder noget dernede, bl.a. en klump til tider. Det trykker også en del ved mine halsmuskler og i halsen. Min vejrtrækning er også helt underlig. Føler tit at den er tung, ikke kan komme ordentlig ned i maven og i det hele taget bare er svær - har også tendens til hyperventilation, da min vejrtrækning ofte er overfladisk.
Jeg har også haft stoppet næse i snart 4 måneder, og det hjælper ikke min vejrtrækning heller. Så må ofte trække vejret gennem munden, hvilket giver et ufatteligt tørt svælg.
Hoster og rømmer mig også en del, som også er mega irriterende. Jeg har været til astmaundersøgelse, som ikke viste tegn på problemer - fik alligevel udskrevet astmamedicin, men det virkede kun i starten. Udover det har jeg været til øre-, næse-, halslæge som foretog en kikkertundersøgelse, men der var heller ikke noget i vejen...
Hver dag er jeg bange, og også for at være alene - der skal helst være folk i nærheden i tilfælde af at jeg mister pusten helt, eller skal indlægges :(
Er der nogle der har det på samme måde, eller kender en måde man kan få det bedre på?
Kære Nanna!

Det lyder fuldstændigt som at du kæmper med angst. Da jeg var i din alder startede jeg også med angst, og det er vigtigt at du allerede nu får behandlet angsten, for jo tidligere der bliver grebet ind - jo nemmere kommer du ud af det igen. Du skal ha fat i en psykolog som kan hjælpe dig med de værktøjer som gør at du forstår hvordan du skal få vendt det hele.

"Jeg tænker konstant på min vejrtrækning, min hals..." "...har også tendens til hyperventilation..." NÅr man er angst bliver ens vejrtrækning besværet, - og det gør den fordi du er i en stresstilstand næsten hele tiden. Det er ikke farligt, men du skal ud af angsten, have stressniveauet ned og lære at fokusere på noget andet. Mindfullness og meditation vil være en hjælp for dig undervejs. Når man er meget stresset og angst, så stiger ens mavesyre, og det kan ofte komme lidt for meget så det kommer lidt op i halsen. Det kan føles som at "have slugt en bold" og er vildt ubehageligt og irriterrende. Det er vigtigt at du får lært at tænke og handle så du ikke stresser dig selv og derved øger din mavesyre-koncentration i mavesækken. Hvis det kan hjælpe dig, kender jeg det og nogen gange hjælper det at tage noget for mavesyre- så det lige tager det værste. Det er dog vigtigt at huske på at det kommer af en årsag og derfor vigtigt at få stressniveauet ned.

Hvis du går ind påhttp://www.slipangsten.dk så er der en masse du kan læse om angst og stress. Der er også et forum hvor du kan skrive med andre der har det som dig.

Held og lykke med det - og husk nu at få kontaktet en psykolog :-) Godt nytår!

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 28 dec 2010 11:59

Jeg vil give maj1972 100% ret i det hun siger, men hele tricket ligger også i at erkende at det er angst der giver de symptomer vi har og ikke omvendt, erkender man ikke det så vil de fysiske symptomer kun blive værre og værre, så skynd dig at blive henvist til en psykolog :D .

Jeg er på ingen måde den der skal komme med gode råd, jeg har igennem et helt år, endnu ikke fattet at angst kan give så voldsomme symptomer, at lige meget hvor mange gange min psykolg, læge osv. har fortalt mig at det er angst jeg lider af, så har jeg stadig ikke integreret det i min psyke og krop endnu.

Jeg har lidt af angst i ca. 25 år, har jeg ALDRIG oplevet noget som dette, jeg har haft de mest voldsomme neuroligiske udfald, hoved symptomer, nakke/skulder området at jeg har været under mistanke for både mennigitis, hjerneblødninger, blodpropper i hjernen, epilepsi, sclerose og hjerne svulster, og disse symptomer har været konstant vedvarende i over 8 månder straight! Indtil den dag jeg langt om længe selv betalte for en MR scanning af hovedet som intet viste overhovedet, den dag forsvandt mine sympromer.

Men min konstante angst (pga. jeg har kunne fatte at det hele bare har været angst symptomer) har kørt min krop ud på sådan et overdrev at jeg har tabt ca. 13 kg. på ca. 6 måneder og er nu stærkt underernæret, pga. mit system har været i voldsomt alarm beredskab i så lang tid at jeg fik sovet alt alt for lidt (kan fortælle dig at jeg "sov" kun ca 2½ time om dagen i en periode på 3 månender, jeg spiste intet for jeg havde ingen madlyst pga. jeg angstmæssigt konstant var oppe at køre) og nu skal jeg så til at rende til mave-tarm undersøgelser på hospitalet pga. af det (angst sætter fordøjelsessystemet ud af kurs) .

Og nej, mine hævede nymfekirtler osv. er ikke pga. Hodgkins, for de er ikke hævet nok til at det kan komme på tale, og for det andet er jeg blevet undersøgt af både ultralyd, scanning og røntgen og der er intet at se, men jeg ringer nu alligevel til en øre, næse, hals lægen just in case.

Jeg kan desværre ikke tåle nervemedicin, så jeg må prøve at klare det her på det good old fashion way.

Nette72

Indlæg af Nette72 » 28 dec 2010 19:24

pixietoth skrev:Hej Nette

Eftersom ingen af mine lymfekirtler er af unormal størrelse, så har de afvist at det kunne være Hodgins sygdom.

Hvordan blev du testet for det?
Jeg fik blot taget en blodprøve, som viste, at mine tal var fine. De skriver godt nok, at man ikke kan se det i en blodprøve, men hvis der er tegn på kræft, så vil en blodprøve vise, at der er noget galt, men ikke hvad der er galt. Hvis min blodprøve derimod havde vist, at der var noget galt, så ville næste skridt have været en vævsprøve, da den kan fortælle, hvilken kræft man står overfor. Er hvad jeg har fået forklaret.

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 29 dec 2010 09:20

Hej Nette.

Alle mine 19 forskellige blodprøver har også været helt perfekte, men mit lymfesystem er i konstant overdrive, men nu har jeg været hos øre,næse, hals lægen idag og hun syntes heller ikke at nogen af mine lymfer var unormale/mistænkelige, men jeg fik hende dog til at tage en biopsi (eller rettere sagt, hun tog 3 biopsier af samme lymfeknude med 3 forskellige størrelse nåle.. av). Det er faktisk ikke så slemt at få taget biopsier, det spænder lidt når de prøver at lave udtræk, men after 3 stik i samme lymfeknude, så er det bare ikke sjovt mere:(

Nanna93

Indlæg af Nanna93 » 29 dec 2010 10:31

Okay, jeg vil kontakte min læge og forhører mig lidt om alt - og forhåbentlig blive henvist til en psykolog :)
Jeg er super glad for jeres besvarelser, de hjælper mig til at få bedre indblik i alt dette...

Men er en psykolog ikke meget dyr? :?

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 29 dec 2010 19:56

Jeg ved at man kan søge tilskud så man får noget af beløbet refunderet , men hvis du lider af angst eller depression så er psykologhjælp gratis hvis du er under 38 år. Du skal bare lige et smut forbi din læge og fortælle om hvordan du har det og bed hende/ham henvise dig til en psykolog.

Teresa

Indlæg af Teresa » 29 dec 2010 20:08

Hejsa... Vil bare lige rette hér...

Sorry Pixie. Det er ikke for at være på tværs... :-)

Hvis du er under 38 år og har let til moderat depression så kan du få max 2 x 12 behandlinger hos psykolog. Men du skal selv betale 300 kr pr gang. Og du skal have en henvisning fra lægen. Somregel er lægen flink nok og skriver depression på henvisningen så man kan få behandlingen til de 300 kr pr gang. Også selvom han er i tvivl om om man har depression.

Efter de første 12 behandlinger skal man have en ny henvisning til de sidste 12 stk.

Uden henvisning koster det ca 900-1000 kr pr 45 min hos psykolog.

Du kan få en henvisning til en psykiater gennem lægen... det er gratis, men det er mest medicin du får dér og ikke så meget terapi... derudover er der som regle meget lang ventetid på psykiatere... nogle gange helt op til ½ år :-(

Jeg vil anbefale psykologen med tilskud.

pixietoth

Indlæg af pixietoth » 29 dec 2010 20:13

Ohhh... undskyld, så har jeg misforstået det... my bad:(.

Jeg fik nemlig min psykolog helt gratis igennem min læge og jeg havde hverken depression eller angst.

Besvar