At bryde fri af illusionen "angst"

Har du en rigtig god historie om, hvordan du har overvundet angsten i en svær situation eller om noget, der har hjulpet dig rigtig godt eller gjort dig glad. Så kan du skrive det her, så andre kan lade sig inspirere. Dette er med andre ord til glade og positive indlæg.
Besvar
Martin Christensen

At bryde fri af illusionen "angst"

Indlæg af Martin Christensen » 14 jul 2009 12:58

Vi kan ikke tænke os ud af angst!

Vi kan ikke præstere os ud af angst!

Vi kan ikke beslutte os ud af angst!

Vi kan ikke "terapeutte" os ud af angst!

Vi kan ikke drømme os ud af angst!

Vi kan ikke regne med at tiden hjælper os ud af angst!

Vi kan ikke flygte fra "farer der lurer" os bryde ud af angst!

Hvad kan vi egentlig så?

Vi kan forstå at angsten kun opstår i vores sind - en tilstand af ubevisthed som vi oplever som virkelighed - en kraftig begrænsing, et mentalt bedrag som vi tror er virkelig. Angsten er dybest set bare en række itiketter som vi har puttet på noget og udelukkende med vores ubevidsthed oplever som dårligt.

Vi kan arbejde på at udvide vores bevidsthed så vi "vågner" så at sige, ud af den ubevidsthed som vi tror at sådan ser virkeligheden ud, mit liv. Nå vi har udvidet vores bevidsthed, gerne i små skridt, opdager vi vores bevistheds dybde eller rummelighed, vores sande JEG eller som nogen kalder "det expansive selv". Det er ikke spirituelt! Det er bare endnu en etikette! Det kan dybest set betegnes som 1 enkelt tilstand "VÆREN"!

Giv det en chance - du kommer helt sikkert til at støde på dine begrænsene overbevisninger under din rejse. Men jeg lover dig at det er det hele værd - VÆREN! som er vores totale essens af bevidsthed i den reneste "form". I den tilstand er alt glædeligt (dermed ikke sagt at vi ikke kan føle sorg og lign) og vi kan meget meget lettere udnytte vores ressourcer.

Beslut dig for at bryd ud af "angstspillet" ved at lære mere om den bevidsthed som er din essens.

Der er altid nogle som kan hjælpe dig med at pege i retningen på din vej.

Go rejse!
Kh Martin

camille

Indlæg af camille » 14 jul 2009 22:43

Men Martin hvordan gør man så ?

Forstår alt hvad du siger og ved du har ret,
tænker du mest på den måde vi tænker om os selv og vores liv ændrer noget i vores bevidsthed

men når man nu gennem et helt liv har lært sin hjerne en masse hvor lang tid tager det så at få den til at styre angsten?

Har haft meget gavn af at udforske min angst ved at fremprovokere den og være iden men har også fundet ud af at den er der fordi jeg er den mega følsomme meget tænkende og til tider bange personlighed så jeg tror det handler om at ændre sin måde at se sig selv og verden på.

Dine tanker er spændende hvordan er du kommet frem til dem

Kh camille

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 14 jul 2009 22:57

Hej Camille

Jeg har en ret god ide om hvordan du bryder med dine begrænsene overbevisninger - og min "metode" bygger på egne erfaringer med angsten og en pæn stor blanding af hvad jeg efterhånden har har fået læst om personlig udvikling og prøvet at terapi.

Jeg er på vej til køjs, så jeg vil meget gerne besvare dine spørgsmål imorgen :-)

Kh Martin

PS: Jeg kan varmt anbefale at du læser bogen af Ernest Holm Svendsen som hedder "Nærvær". Den beskriver essen af hvad der får os til at bryde ud af vores ubevidste begrænsninger, herunder angst, uro og anden mental "smerte". Kort fortalt handler dem om at slippe indentifikationen med fysisk form og tankeformer. Når du opdager essens af væren, som dybest set ikke kan forklares med ord, vil du have fundet en tilstand som er uden begrænsninger :-)

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 17 jul 2009 02:45

Hej igen

Du spørger "tænker du mest på den måde vi tænker om os selv og vores liv ændrer noget i vores bevidsthed"?

Tjaaee :-) ikke helt. Taler mere om at vi er alt for optaget (identificeret) af tankeformer også kaldet for EGOET. Når vi har lært at forstå at vi ikke er vores tanker (EGOET) og dermed kan tage bevidst afstand til identifikationen med tankerne (EGOET), så bliver vores nærvær større og tankerne fylder langt mindre og egoet har ikke magten over os.

Du spørger: "men når man nu gennem et helt liv har lært sin hjerne en masse hvor lang tid tager det så at få den til at styre angsten?"

Du skal netop ikke lære at styre angsten, heldigvis! For det er praktisk taget helt umuligt at få styr på din egen fantasi og illusionen om angst. Den har helt sit eget regelsæt af begrænsende overbevisninger (EGOET), som er uden for din bevidstheds direkte kontrol. Og tiden kan heller ikke løse noget for dig, kun NUET kan frigøre dig. Angsten er et slags pseudojeg (EGOET), som har haft held til at overbevise dig om at det bla er det som er dig, dit liv (identifikation med tankeformer og fysisk form, egoet).

Du skriver "......... men har også fundet ud af at den (angsten) er der fordi jeg er den mega følsomme meget tænkende og til tider bange personlighed så jeg tror det handler om at ændre sin måde at se sig selv og verden på."

Det du beskriver som den du er udelukkende EGOET, altså pseudojeget - og det er præcis en af de overbevisninger som du identificere dig med og som fastholder dig i de følelsestilstande som er så ubehagelige. Når du lærer at du dybest set ikke kan være mega følsom, meget tænkende og slet ikke have en bange personlighed, så vil du helt og aldeles vende tilbage til din naturlige tilstand, som er fred og ro og frem for alt NÆRVÆR. Du kommer uheldigvis til at identificere dig med "HISTORIEN OM DIG" ) SOM ER EGOET helt ukritisk og har helt glemt hvem du i virkeligheden er ;-) Du kan nemlig umuligt være en historie vel :-) da den kun er tanker og fortid (EGO) - ingen af delene kan definere hvem du virkelig er. Du er helheden, tankerne forsøger at dele dig op i kasser og roller du spiller i livets spil. Du er NÆRVÆRET her og nu, lær og identificere dig med det og du har fred :-)

Hvis du virkeligt ønsker at ændre noget så må du ændre dit forhold til dine gamle overbevisninger radikalt. Du behøver ikke at finde ud af hvorfor du er angst eller blive ved med at forklare dig selv hvorfor og hvordan det føles at være det, ubehaget. Så bygger du bare mere på historien angst! Det er det langt de fleste terapeuter ubevidst kommer til at gøre, bygge mere til vores historie og derfor at der ikke findes nogle mirakelkure i terapiens univers.

Dette VÆRKTØJ har hjulpet mig til at nå længere end nogen som helst terapeut nogensinde vil kunne gøre, medmindre!, terapeuten er meget bevidst om sin egen rolle og selv har gjort sig fri at sit eget ego.

1. Accept - accepter det ubehag du mærker. Tillad dig selv at gå ind i følelsen af ubehaget, oplev det uden at forsøge at ændre noget.

2. Tillad ubehaget at ændre sig lidt - måske bliver det mere intenst, mens du bare oplever det uden at ville ændre det. Når ubehaget er på sit højeste siger du i dit indre "det er mit ego der har skabt det jeg føler lige nu og jeg ved at det er et produkt af min fantasi som blot er en illusion som kroppen troede på."

3. Nu skal du rose dig selv fordi dit sind har været så dygtig at lave en så fantastisk illusion som føltes så virkelig. En illusion som føltes så virkelig og var så detaljeret er et fantastisk værk du har præsteret. Og se det bare som et mirakel at du kunne tro på det. Nyd at du nu kender sandheden om illusionen angst :-)

4. Sig i dit indre "Jeg tager nu den energi der gemmer sig lige her tilbage og styrker derved hvem jeg virkelig er, kærlighed, fred og ro og alt hvad jeg behøver af støtte kommer dybt fra mit indre . FØL DET når du siger ordene, så meget du kan, selvom det virker lidt akavet i starten. Vi kan allesammen forestille os kærlighed, fred og ro :-) Forestil dig hvordan kærligheden i dig ekspandere, MÆRK DET!

Brug dette værktøj hver eneste gang du mærker ubehag, selv det mindste ubehag skal du bruge værktøjet på. Du vil opleve mindre og mindre ubehag, du vil opleve at du ekspandere i positiv kærlig retning jo mere du bliver bevidst om hvem du i virkeligheden er.

Og læs Ernest Holm Svendsen bog "NÆRVÆR".

Med kærlig hilsen
Martin

hallie
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af hallie » 17 jul 2009 17:09

Hej Martin

Det lyder alt sammen meget spændende - og ikke ulig en masse tanker, som jeg har tænkt igennem mine mange år med emetofobi.

Dog oplever jeg gang på gang, at jeg vender tilbage i nogle uheldige tankemønstre... og et eller andet sted også til den forklaring, som jeg engang fik af en psykolog : nemlig at tanker rent fysisk bevæger sig igennem såkaldte neuroner i hjernen. Og på samme måde som vand graver sig ned i sand og efterhånden, som mere vand løber igennem det samme sted, efterhånden blive kanalen dybere og dybere og vandet vil helt naturligt vælge den vej, fordi den er den nemmeste. På samme måde med vore tanker - hvis de først har kørt den samme vej igennem neuronerne flere gange, vil de lettere og lettere vælge den vej - også selvom det er en vej, der gør os angste og dårligt tilpas. Derfor vil angste mennesker ofte opleve at falde tilbage i gamle tanker, fordi de helt automatisk vil søge gennem velkendte neuroner i hjernen.

Måske er det et eller andet sted det samme, du skriver - nemlig at man skal tvinge sine tanker gennem andre neuroner i hjernen - ved at være i stedet for at tænke... Men det er måske rart nok at få den rent fysiologiske forklaring med på fænomenet... Og om det så er "væren i nuet", der kan skabe nye veje gennem neuronerne eller om det er noget helt andet, er vel for så vidt ligemeget... Det vigtigste er, at man finder det, der virker for en selv :)

Men tak for nogle meget oplysende indlæg :)

Mvh
hallie
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a83/halliecp/Signatures/Caprica-six-sig.png[/img]

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 17 jul 2009 18:56

Hej Hallie

Velbekomme :-)

Du skriver bla "Dog oplever jeg gang på gang, at jeg vender tilbage i nogle uheldige tankemønstrer... "

Mit råd til dig er (og hvis du ikke vil have mit råd, så skal du bare overhøre det) - glemt alt om psykologiske forklaringer! - det eneste du gør er at bygge mere historie til din historie om angst. Neuroner i hjernen er også blot et begreb, der forsøger at forklare noget - og når vi kender begreberne så tror vi at vi ved hvad "det er". Du har det sikkert som langt de fleste, hvis du er usikker på noget søger du forklaringer i dine tanker - og når du får en forklaring eller regner den ud, så får du et øjebliks fred.

Jeg kan dybest set heller ikke forklare dig hvad VÆREN er. Du kan kun opleve det og jeg kan kun pege i en retning. Jeg ved at den fred og ro du søger har du allerede for det er dybest set essensen af hvem du er. Alt andet er bare mentale forklaringer, historier, ETIKETTER, som er sat på ting, situationer og omgivelser for at vurdere om det er godt eller skidt for dig - et UR GAMMELT instinkt, som engang var vigtigt, engang :-)

Det jeg forsøger at beskrive for dig er IKKE TANKER, kun lige nu :-) Men når du har øvet dig og måske læst lidt mere om egoet ;-) så vil du kunne forandre dig præcis som du ønsker - men måske ved du ikke helt hvad du ønsker?

Du kan også se angsten som et resultat af den måde du spiller menneske/følelsesspillet på. Og når du begynder at skralle lag af illusionerne som 99% af det ubehag du føler er, så vil du finde og mærke dit sande jeg og dit ubegrænsede liv. Du skriver også at tankemønstrene bliver dybere og dybere - det tror jeg simpelthen ikke på :-) din hjerne kender ikke til tid (for dybest set findes tid ikke, læs evt om kvantefysik, så vil du bedre kunne forstå hvem du er) så om du har haft en "vane" i 2 år eller 30 år, så er det den samme illusion som gentager sig, den samme fortælling - lader du disse fortællinger definere hvem du er? Og har du lyst til at blive ved med at gemme dit sande jeg bag disse illusioner?

Med hjertevarm hilsen
Martin

hallie
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af hallie » 20 jul 2009 16:10

Hmm nu tror jeg nok, at jeg stod en lille smule af :wink:

I teorien lyder det alt sammen meget godt - og lidt buddhistisk uden at det er ment negativt - tvært imod ;) Men jeg har lidt svært ved at sætte det ind i en praktisk sammenhæng for som jeg opfatter det er vores følelser, tanker og personlighed ikke kun noget, vi er født med - det er ligeså meget noget, vi lærer og udvikler efterhånden som vi bliver ældre... Jeg er ikke et 1 min. gammelt spædbarn - jeg har 35 års erfaringer, som har gjort mig til den jeg er. Mit sande jeg er ikke det samme, som det var for 34 år og 364 dage siden - det udvikler sig forhåbentligt hele tiden.

Jeg kan for så vidt godt være enig med dig i, at der er noget i mig, som er en eller anden form for grundkerne. Men jeg tror på, at den grundkerne hele tiden udvikler sig - min grundkerne har forandret sig meget - jeg har lært nye ting - fundet ud af ting, der har flyttet noget, jeg tidligere troede var sandheden for mig og i mig (f.eks. flyttede jeg mig lysår efter at have læst min første Louise L. Hay bog - alt det jeg tidligere troede var "mig" og sandheden for mig, flyttede sig hver eneste gang jeg havde læst et kapitel af bogen)... Nogle ting har flyttet sig, da jeg blev opmærksom på dem... Og ting flytter sig stadig - selv dybt inde i mig - heldigvis... Dine indlæg får også helt grundlæggende ting til at bevæge sig inde i mig - jeg tænker over det og kan mærke, at der kommer krusninger på overfladen - og på et eller andet tidspunkt falder vandet til ro igen, når jeg er nået frem til en sandhed for mig.... For igen at begynde at bølge, næste gang der er noget, som skubber lidt til mig :)

På samme måde har jeg det med væren - det afhænger også helt af situationen, humøret, omgivelserne, hvad jeg har oplevet den dag osv... Jeg er ikke den samme altid - selvom jeg sætter mig ned og bare er - jeg kan være på mange forskellige måder - igen afhængigt af både ydre og indre påvirkninger. Det er ikke det samme jeg mærker - det er ikke det samme, jeg er i. Forstår du hvad jeg mener ? :)

Jeg tror nok ikke helt på, at man bare kan opløse alt og så være en eller anden form for grundsubstans, for vi lever i en verden af konstante påvirkninger og forandringer - både udefra og indefra... Vi vokser og udvikler os som mennesker - og vi bliver påvirket udefra (hvilket er noget af det, der gør os helt specielle som race - evnen til at føle empati, kærlighed osv til andre af vores race - og af andre racer for den sags skyld :lol:)

Men selvom jeg ikke er enig med dig, så har dine indlæg fået mig til at tænke over nogle ting, som er meget meget væsentlige - og det skal du have tak for :)
[img]http://i9.photobucket.com/albums/a83/halliecp/Signatures/Caprica-six-sig.png[/img]

Forza
Geografisk sted: Østjylland
Kontakt:

Indlæg af Forza » 24 jul 2009 20:16

Vi kan ikke tænke os ud af angst!

Vi kan ikke præstere os ud af angst!

Vi kan ikke beslutte os ud af angst!

Vi kan ikke "terapeutte" os ud af angst!

Vi kan ikke drømme os ud af angst!

Vi kan ikke regne med at tiden hjælper os ud af angst!

Vi kan ikke flygte fra "farer der lurer" os bryde ud af angst!

Altsammen rigtigt undtagen terapi delen - for i terapi indgår også handling og eksponering. Kognitiv terapi samtidig med medicinsk behandling med SSRI medicin virker for langt de fleste.

Du bruger mange ord men efterlever du overhovedet noget af det selv? Måske for meget snak og filosoferen og ikke nok handling? I øvrigt bruger du mange etiketter i dine forklaringer.
Forza

Min side om Socialfobi:

www.socialangst.dk

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 02 aug 2009 20:40

Hej Forza

Tak for dit input til mine input :-)

Og jeg kan læse, at du giver udtryk for en hvis skepsis til mine forslag, det er skam sundt nok. Jeg er vant til at møde modstand, når jeg udtrykker mine holdninger omkring angst og hvad det egentlig er. Især fra den "etablerede" traditionelle behandler verden :-) samt erfarne brugere af den.

Kh Martin

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 03 aug 2009 20:20

Til Hallie

Jeg taler ikke om at opløse alt (sind) - f.eks "personlighed" som er identifikation med form, det kan man nok ikke. Jeg taler istedet om at forstå hvad der foregår i sindet og hvem du i virkeligheden er - nemlig den der betragter. Altså den bevidsthed som er bevidst om at der er "en" tanke eller en følelse :-)

Jeg kan kun anbefale at dykke mere ned i bøger af f.eks Echart Tollé, så er det nemmer at begynde din rejse, hvis du altså er klar til det. Forstået på den måde at vi mennesker finder som regel først ind til vores sande identitet når vi er blevet frustrede nok over den smerte vi oplever.

Bøger, TERAPI og diverse metoder kan kun pege på vejen ikke gå den for os. Stilheden i sindet er heller ikke noget nogen særlig mange terapeuter bruger krudt på. Forestil dig istedet at du kan finde roen i dit indre så du ikke længere gør tankemotoren i dit sind til din, men bare en jukebox der kører af sig selv, for det gør den - tanker er bare dagdrømme som du tror du må have styr på. Når identifikationen med tankeformer ophører opdager du freden, som er essensen af din bevidshed.

Med kærligt ønske om at du bryder fri af illusionen angst.
Martin

PS: Jeg har lige været på ferie og havde ubehag en nat (nogle ville nok kalde det angst). Jeg stod op og arbejdede med mine overbevisninger ved at være stille og øve mig i at betragte det der foregik i kroppen og tankerne og ved at blive ved med at fortælle sandheden om illusionen i mit indre. I løbet af en time blev det bedre og jeg kunne sove roligt videre.

Hexia

Indlæg af Hexia » 26 aug 2009 20:36

Jamen så er forskellen jo ens. :lol:
Da jeg før i tiden fik "ubehag" satte jeg mig også bare stille ned og følte fornemmelserne. Fortalte mig selv, at det bare var angst, at det ikke var farligt, at der ikke ville ske noget slemt. Og så holdt det op efter et stykke tid. Og sådan fik jeg mine anfald til at gå væk.
Og det er en kognitiv tilgang. :wink:

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 23 sep 2009 20:58

Hej

Ja, muligvis er forskellen den samme :-))

Hyg dig
Martin

Martin Christensen

Indlæg af Martin Christensen » 17 okt 2009 20:08

Jeg kan varmt anbefale at læse lidt på denne side:

http://www.bodhi.dk/

En side der handler om at lære og være nærværende. Nærvær er det modsatte af at være angst.

Kh Martin

Besvar